Firefox nästan lika populär som IE7

Permalänk

Alla verkar tycka att FF är otroligt mycket bättre än IE, men få (ingen?) kan på ett sakligt och objektivt motivera varför FF är bättre.

Jag upplever att folk gillar FF, inte för sin förträfflighet jämfört med IE, utan för att man ogillar IE och då menar man egentligen MS, som utnyttjat sin dominerande ställning på ett felaktigt sätt.

Att IE kopierat saker från FF är väl helt naturligt. Om användarna gillar tabs så är det ju bara för tillverkarna att haka på trenden.

Sakliga fördelar, snarare än emotionella åsikter skulle vara intressanta att få ta del av.

Visa signatur

Metallaren

Permalänk
Medlem

FF är snabbare, har inbyggd sökmotorsökning, utan plugins eller extrarader, mer minimalistisk design, fler tillägg (finns det ens ett enda EXIFvisar-tillägg för IE?), även ChatZilla är sjukt bra, fullt RSS-stöd.
Bättre hantering av spam, popups och marknades bästa reklamfilter.
Smartsökning av sidor, om man inte skriver adresser som URL.

Bara såna småsaker som att man alltid kan högerklicka och visa bilder osv, gör läsare guld värd för webskapare. Sedan att det finns bra CSS och HTML-debug plugins är bara grädde på moset.

Sorry, men IE kommer inte ens i närheten och med IE's nuvarande lååångsamma uppdateringsfrekvens så borde MS lagt det i malpåsen för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Men, duuuh! Det var ju precis vad jag skrev. Jag vet att ESX-hypervisorn är bättre än denna för Windows, och att Virtual PC är "konkurrenten" till Workstation (och Player). Men historien visar ofta vid sådana här tillfällen att en sämre produkt vinner om man får med den gratis, även om alternativet också är gratis. Visserligen är tendensen för just Firefox att den tar marknadsandelar från IE, trots IEs integration med Windows. Men historiskt har det inte varit så.

Poängen var inte vilket som är bäst eller sämst, utan att medföljande program i OSet leder till lock-in. Jag har inte sagt att VMWare Server skulle hotas av Huper-V. Jag har inte ens specificerat VMware-produkten i fråga. Själva poängen är att Microsoft i vanlig ordning bakar in fler och fler program, sällan kompabila, i OSet som andra gör bättre. Detta är lock-in. Om det rör Hyper-V, Media Player, IE, Defrag, MSAV, etc, spelar för resonemanget ingen roll. Det var poängen, lock-in, inte att A är bättre än B e.t.c. VMware får gärna förbli de facto-standard på virtualisering, men de kan komma att få svårt från Microsofts aggressiva markandsföring (återigen, konkurrens är bra men detta är lock-in, inte förutsättningslös konkurrens)

Har fortfarande svårt att hänga med.

#1 Hyper-V är långt från gratis, först och främst så måste du köpa Windows Server 2008 Licens
#2 Hyper-V kommer att prissättas precis som ESX Server, per core.
#3 En virtualiseringsmiljö är inget man bara "slänger igång" på en burk. Alltså inget microsoft kan locka med en enkel lockin mjukvara.

Sedan är det möjligt att Microsoft vinner ändå med tiden, men det kommer inte vara pga att Hyper-V följt med Windows Server 2008.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Det ända IE duger till är att gå till getfirefox.com o tanka ner ff.

Visa signatur
Permalänk

Jag tror att anledningen till att Firefox inte har blivit större är för att folk helt enkelt inte vet att FF finns Mer marknadsföring mozilla!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teval
Har fortfarande svårt att hänga med.

#1 Hyper-V är långt från gratis, först och främst så måste du köpa Windows Server 2008 Licens
#2 Hyper-V kommer att prissättas precis som ESX Server, per core.
#3 En virtualiseringsmiljö är inget man bara "slänger igång" på en burk. Alltså inget microsoft kan locka med en enkel lockin mjukvara.

Sedan är det möjligt att Microsoft vinner ändå med tiden, men det kommer inte vara pga att Hyper-V följt med Windows Server 2008.

Vi måste missförstå varandra på något plan...

Givetvis "måste" man alltid ha en licens för att använda Microsofts med Windows medföljande programvara; Windows-licensen. Jag har iaf tolkat det så, att Hyper-V kommer att medfölja Windows Server 2008 och medföljande. Eftersom Microsofts servermjukvara ofta licensieras per kärna (det är olika förstås; beror på avtal med storkunder) så täcker den licensen även Hyper-V och därmed följer det med Windows Server precis som t.ex. "Remote Desktop" följer med XP Professional. Sedan har väl ingen sagt att lock-in alltid är enkelt? Det ska bli intressant att se marknadssituationen för virtualiseringsprodukter om några år.

En av anledningarna till virtualisering vid sidan om plats och strömförbrukning är just att man "slänger igång" det jämfört med att installera en konventionell server. "Slänga igång" är inte det samma som "slänga igång slentrianmässigt".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vi måste missförstå varandra på något plan...

Givetvis "måste" man alltid ha en licens för att använda Microsofts med Windows medföljande programvara; Windows-licensen. Jag har iaf tolkat det så, att Hyper-V kommer att medfölja Windows Server 2008 och medföljande. Eftersom Microsofts servermjukvara ofta licensieras per kärna (det är olika förstås; beror på avtal med storkunder) så täcker den licensen även Hyper-V och därmed följer det med Windows Server precis som t.ex. "Remote Desktop" följer med XP Professional. Sedan har väl ingen sagt att lock-in alltid är enkelt? Det ska bli intressant att se marknadssituationen för virtualiseringsprodukter om några år.

En av anledningarna till virtualisering vid sidan om plats och strömförbrukning är just att man "slänger igång" det jämfört med att installera en konventionell server. "Slänga igång" är inte det samma som "slänga igång slentrianmässigt".

En enkel sökning på prisjakt visar att man kan köpa produkten med eller utan H-V, alltså inte att jämföra med exempelvis "Remote Desktop".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
En av anledningarna till virtualisering vid sidan om plats och strömförbrukning är just att man "slänger igång" det jämfört med att installera en konventionell server. "Slänga igång" är inte det samma som "slänga igång slentrianmässigt".

På smb-sidan stämmer detta till viss del, och antar att det är där ditt resonemang kan ha betydelse. När det gäller enterprisekunder där VMWare satsar hårt så är det dedikerade miljöer för virtualisering med SAN och dedikerad hårdvara som gäller i största allmännhet.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Firefox 3 verkar iaf. bli riktigt trevligt. Märker själv att det är snabbare och äter mindre minne... och då är det fortfarande bara i betastadiet.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dracc
Så många har nämnt att hotmail inte fungerar i FX, vad är det för snack?
För mig fungerar det utan problem, inga problem alls?

Jag håller med Dracc! Hotmail är väl inga problem för FF? Fungerar för mig i 2:an samt i de betor av 3:an jag testkört.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO