Fungerar min IDE-hårddisk med ett nytt moderkort?

Permalänk
Inaktiv

Fungerar min IDE-hårddisk med ett nytt moderkort?

Om jag köper t.ex. denna: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Om jag inte vill köpa en ny SATA-hårddisk, går det att använda min gamla IDE? Det står alltid "1 st ide" på nya moderkort men det är väl för DVD:n de räknar med endast?

Ja, jag är en "noob". Och vill helst inte byta hårddisk.

Permalänk

1 ide på moderkortet, gör att du kan koppla in 2 enheter, te,x en hdd o en dvd

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

ja det går att andvända den, men du måste typ formatera om den, bara så att du vet

Permalänk

formatera?

Varför skulle man behöva formatera om den?

Om det ligger ett operativsystem på hårddisken kan du visserligen behöva installera om systemet. Men att det ska vara ett måste att formatera håller jag inte med om.

Precis som kalle@anka skriver så är en IDE kontakt på moderkortet gjort för två ytterligare enheter. Finns det behov av fler IDE kontakter kan man alltid handla ett PCI-kort som ger ytterligare IDE-kanaler.

Min rekommendation är ändå att utnyttja att ditt eventuella moderkort har SATA. genom att införskaffa en SATA hårddisk. Kostar inte speciellt mycket idag.

Permalänk
Medlem

Trodde att det var en nödvändighet att formatera HDD vid byte av MB, vad är korrekt egentligen?

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk

inte formatera, instalera om windows bör man göra

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Om man förbereder systemet för byte av komponenter så behöver man inte installera om Windows.

Innan man byter moderkort kan man installera generic drivare för IDE-kontroller och sen bara köra uninstall på de andra moderkortsspecifika drivarna. Sen stänger man av datorn och byter moderkort. Efter bytet är det bara att starta upp igen och Windows kommer starta som vanligt och du kan lägga in rätt drivare för de nya komponenterna.

Om man är riktigt seriös rensar man även registret på gammalt skräp från de gamla drivarna.

Det problem som kan uppstå är om man byter från en enkelkärnig processor till en dual-core. Då man i windows inte kan byta HAL någon annan stans än i Windows-installationen så kan man behöva göra en repair på operativsystemet för att få en andra kärnan att fungera.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yttox
Trodde att det var en nödvändighet att formatera HDD vid byte av MB, vad är korrekt egentligen?

Både partitionera och formattera om disken vid byte av fabrikat/modell av moderkort. Detta pga av att olika BIOS skapar sin egen LBA och således översätter huvuden, spår och sektorer olika. Säkra sättet är att göra extern backup med t.ex. NTBACKUP inkluderande System State och sen göra restore - så blir datorn precis som tidigare innan moderkortsbytet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Både partitionera och formattera om disken vid byte av fabrikat/modell av moderkort. Detta pga av att olika BIOS skapar sin egen LBA och således översätter huvuden, spår och sektorer olika. Säkra sättet är att göra extern backup med t.ex. NTBACKUP inkluderande System State och sen göra restore - så blir datorn precis som tidigare innan moderkortsbytet.

Så en sån här fungerar inte med andra ord ifall man har två hållare på olika datorer, t.ex. en på jobb och en hemma och man flyttar hårddisken där emellan för att ta med sig arbete?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=BT-10AEB...

Har själv alltid flyttat runt IDE-hårddiskar mellan datorer och när vi lanade med våra bnc nätverk så dög inte hastigheten alltid till att föra över filer så vi kopplade bara ur hårddisken och flyttade över den till personen med filerna och tada så hade man allt man behövde.

Har vi bara haft tur? Har jag bara haft tur som kunnat flytta t.ex. min gamla 80GB genom 3 olika datorer och det enda jag gjort är att installerat om windows på c: partitionen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

brukar inte vara nåra problem med att flytta hddn mellan datorer, om det inte skiljer sig alt för mkt funkar även windows med olika datorer, bytte själv från en intel dator till en amd dator, inga problem o fick inte heller bättre prestanda sen när jag väll orkade formatera o instalera om windows

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Föreslår att du skaffar dig en Sata hårddisk och/eller Sata DVD läsare/brännare. Har själv både och, och det är riktigt skönt att slippa IDE kabeln.

Permalänk

Om det är kontakterna som är problemet släng in en sån här då:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGP35-D...

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Hm. har kört min xp installation på 4 olika moderkort, N-force 400, 400 ultra, ULI och AMD chipset.
Har funkat utmäkt.

Värst är nog pojkens system, 440BX, 440LX, KT133A, SIS, KT266A och 2 St N-force.

Visst repair kan man behöva göra.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.