Windows XP kvar till 2010

Permalänk

Fixa Vista!

Fixa Vista nu Microsoft..

Permalänk

XP! aldrig mera Vista...
Vista - för folk som inte vet bättre.

Den enda anledningen till att gå över till Vista är ju för att alla andra gör det. Annars blir man ju ensam kvar... Synd bara att alldeles för många tänker så.

Nu när XP fungerar bra efter SP2 så blir Vista standard. Absurt.
Nu börjar allt om igen, med nytt operativsystem som inte fungerar felfritt. Vi får vänta till Vista SP2 innan det kan bli ett acceptabelt OS.
Då kommer Windows 7, troligtvis med nya buggar och uppdateringar med mera. Det blir väldigt jobbigt när man inte kan känna sig trygg med EN standard. Tänk själv: 2010, då finns 3 olika "standard" OS!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att majoriteten av de som gnäller är de som spelar med Vista och känner att prestandan är sämre än med XP som motsvarighet. Jag är en av dom. Har än idag inte lyckats få samma prestanda med de senaste drivrutinerna och annan mjukvara med Vista, så som med XP. Och jag tror inte heller att det kommer att hända.

Detta sittandes på 680i, 3GHz C2D, 4GB RAM, och 8800GTS 640MB SLI. Dock ej med RAID eller flashminne och ReadyBoost i Vista, men det ska väl knappast behövas? Samma hårdvara flyter ju bättre med XP.

För annat än spel fungerar kanske Vista bättre, förutsatt att allt förblir orört. Däremot vad man tycker om startmeny, explorern etc. kan ju diskuteras.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Synd att det finns så många NOOBS som sitter kvar i xp skiten. Men vad ska man göra. Har själv kört Vista i snart 1 år utan några problem alla program och hårdvara som jag använder fungerar utan problem.

XP är för folk som inte vet bättre.

Vista är för folk som inte vet bättre.
Problemet är också att man ofta behöver köpa en ny dator till sitt nya operativsystem, pga högre systemkrav, inte bara uppgradera lite grand. Bra dator 10.000kr + OS 1.000 kr. Vad gör man då om installationen inte fungerar på sin nya dator? T ex att det hänger sig. Det är inte så roligt att lägga mycket pengar på någonting som fungerar, och som man inte heller kan lämna tillbaka till inköpsstället. Jag skaffade Vista men kan inte installera, trots senaste BIOS på ett Gigabyte moderkort. Vista släpptes ofärdigt. Är det lagligt att släppa en ofärdigt produkt? Köper man t ex en bil så köper man den ju inte om motorn är defekt och väntar sedan två år för att den ska lagas.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv

De som haft turen att kunna installera Vista med div. drivrutiner och mjukvara utan problem är ju också dom som inte förstår hur mycket problem Vista kan vara. Sedan vet vi ju alla att "fungerar mitt Vista, fungerar allas Vista", eller hur?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
XP! aldrig mera Vista...
Vista - för folk som inte vet bättre.

Den enda anledningen till att gå över till Vista är ju för att alla andra gör det. Annars blir man ju ensam kvar... Synd bara att alldeles för många tänker så.

Nu när XP fungerar bra efter SP2 så blir Vista standard. Absurt.
Nu börjar allt om igen, med nytt operativsystem som inte fungerar felfritt. Vi får vänta till Vista SP2 innan det kan bli ett acceptabelt OS.
Då kommer Windows 7, troligtvis med nya buggar och uppdateringar med mera. Det blir väldigt jobbigt när man inte kan känna sig trygg med EN standard. Tänk själv: 2010, då finns 3 olika "standard" OS!

Vill ha ett XP SP3 än ett fungerande Vista. Windows XP 64 är kanon utom några dåliga saker som kassa drivrutiner m.m. men det är ju inte enbart Microsofts fel, snarare hårdvarutillverkarna som är lata

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Detta har man sagt vid precis varje lansering av "preemptive multitasking"-OS
("tidsdelad multikörning") någonsin och aldrig har det varit sant.

På samtliga grafiska miljöer jag sett kan alltid något program totalt trasha GUI (windows, X, whatever) och på Windows medför det inte just annat än att hela operativet måste startas om.

Ringar, säkerhet, user mode, privilegier, blahablaha i all ära, men empiriskt finns alltid något program som lyckas ta ner hela systemet. Jag har t.o.m. varit med om att enkla applikationsprogram i en virtuella maskiner propagerar fel vidare till värd-OS såväl som till samtliga andra v-maskiner. Detta senare är givetvis mycket ovanligt, men det förra, att applikationer dödar hela platformen, tycker jag händer stup i kvarten.

Tycker dock dem lyckats denna gången, det enda som egentligen lyckats krasha hela systemet är när nvidia's grafikdrivisar börjar krångla vilket gör att man inte får någon bild (även om systemet fortf är igång), annars har det aldrig krashat för mig (förutom när jag undervoltat, och hade lite problem med att få mina 8 gb ram fel-fria)

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Dom enda gångerna jag sett vista köras är när min lärare haft powerpoint presentationer med hennes bärbara dator. Det har aldrig kraschat (vad jag sett) enda gången var när det började installeras någon uppdatering och datorn startades om av sig själv... Nu är det väl knappast så krävande att köra powerpoint men jag kan tänka mig att vista funkar ganska bra så länge man inte spelar, då man kanske får lägre fps.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Tycker dock dem lyckats denna gången, det enda som egentligen lyckats krasha hela systemet är när nvidia's grafikdrivisar börjar krångla vilket gör att man inte får någon bild (även om systemet fortf är igång), annars har det aldrig krashat för mig (förutom när jag undervoltat, och hade lite problem med att få mina 8 gb ram fel-fria)

Rätt stabilt här med....

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Tja Linux är rätt lätt att installera nu. Det svåraste jag konfigurerat är IBM OS2/WARP men va ju 15 år sedan

Kör 7 datorer med XP, en bärbar med 2000 pro och en med 98 SE för lite dos spel.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge

Min hund heter gunvald!

Nice nick

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Måste de inte lösa det här med DirextX10 och snart 11 då? Går det inte att fixa så att de funkar i XP?, det är ju 2 år minst kvar då och de kan ju inte bara fortsätta med DX9 fram till dess?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
Måste de inte lösa det här med DirextX10 och snart 11 då? Går det inte att fixa så att de funkar i XP?, det är ju 2 år minst kvar då och de kan ju inte bara fortsätta med DX9 fram till dess?

Kan och kan...

Olle Persson ute i skogen vill även han att Saab ska fixa att hans Saab 900 går på etanol...
Men som även du fattar så är detta inget Olle kan kräva av Saab att dom ska fixa till.
Lika lite som någon kan kräva att Windows XP ska ha stöd för DX10.
Vill du spela spel med DX10 är det enbart upp till dig om du kan det eller inte.
Lösningen? Ja, köp Windows Vista...

EDIT: Det handlar inte om att "lösa" det här med DX10. Det är redan löst, DX10 finns i Vista. Vill du kanske att DX10 ska finnas i Windows NT4 också tro?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Jag gör både vista och xp dock på olika burkar! tycker xp funkar bra men blir otroligt segt efter nån månad, det sker inte med vista det känns snabbt.

har ingen extrem hårdvara till vista första månaden var datorn seg innan den hade indexerat allt!

Xp är ju bra man kan ju köra med nedladdad version det är ju lite svårare i vista.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Då är det nog dags att se över hur du administrerar ditt XP judge. Jag säger inte att XP ska förbli standarden de facto för Windows system, men det du beskriver tyder mest på konfigurationsproblem. Kanske dags att ta hjälp av gamla goda Mark Russinovich verktyg?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Då är det nog dags att se över hur du administrerar ditt XP judge. Jag säger inte att XP ska förbli standarden de facto för Windows system, men det du beskriver tyder mest på konfigurationsproblem. Kanske dags att ta hjälp av gamla goda Mark Russinovich verktyg?

Brukar starta om då blir den pigg igen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Hade tänkt beställa Vista till min dator från USA eftersom det kostar hälften så mycket där, men det har inte blivit av. Största anledningen är att XP helt enkelt fungerar suveränt på min dator. Prestandan är på topp, all kringutrustning och alla spel och program fungerar perfekt.

Visst kan det vara lite kul en stund med Aero och alla visuella effekter (har prövat Vista så jag vet), men om det är värt 1200 spänn plus en massa ominstallationer, letande efter drivrutiner och krångel vet jag inte. If it ain't broke, don't fix it...

Är nog många som resonerar så med Vista - varför bry sig om XP funkar så bra. Det var lite skillnad med XP, för då uppgraderade många ifrån något ostabilt och osäkert gammalt 9x-baserat system.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Segt efter ett tag? Har haft denna XP installationen i snart 3år och den är lika snabb som den alltid varit... klart om man installerar en massa program och spel till höger och vänster och inte plockar bort ordentligt efter dem vid avinstlalasioner så blir det ju segt med tiden men det är ju bara pga ett fel40.

Jag märker i alla fall att XP blir seg efter några månader. Precis när man installerat OS'et så känns det snabbt, men efter ett tag så börjar det bli segt.

Vet inte exakt vad som gör detta, men jag antar att det finns en teknisk förklaring bakom det.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Vet inte exakt vad som gör detta, men jag antar att det finns en teknisk förklaring bakom det.

Varje förklaring blir nog av teknisk natur. Däremot har jag svårt att förstå vad ni gör med era installationer. Min fru har fortsatt att använda en dator som jag tidigare använde till överklockning (DFI NF4 baserad + Opteron "X2"), och visst tweakar jag och ställer in allt som går enligt mina önskningar. Jag följer alltid ett mönster i mina installationer; page-filen första sektorn av andra hårddisken, inga program förutom systembundna och drivrutiner på C:\, osv. Trots allehanda experiment, byte av diverse hårdvara, överklockning, installationer och avinstallationer, så förblir installationen av XP precis lika snabb och kvick som den var för några år sedan när den gjordes.

Ingen syrlig kritik ifrån min sida, men hur lyckas ni sega ner systemet så snabbt? Den nämnda datorn kommer att tuffa vidare med bl a sitt XP, så vi får se hur många år det varar (frugan har redan gjort klart att efter XP blir det inte något nytt Windows för henne ändå... trevligt och jag ska göra henne till viljes! ).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Jag gör både vista och xp dock på olika burkar! tycker xp funkar bra men blir otroligt segt efter nån månad, det sker inte med vista det känns snabbt.

har ingen extrem hårdvara till vista första månaden var datorn seg innan den hade indexerat allt!

Xp är ju bra man kan ju köra med nedladdad version det är ju lite svårare i vista.

Mitt XP blir inte segare med tiden. Däremot har jag läst att Vista blir segare med tiden, fastän Microsoft säger att det ska optimera sig efter några dagars användande, vilket det inte alls gör för många användare.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50