Nya Photoshop först med 64 bitar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Blir intressant att se benchmarks på detta. Photoshop är ett program som verkligen skulle behöva snabbas upp. Vänta på filter i en minut är ju inte så ball.

Jag tycker att det flyter på bra, tar aldrig mig över 1 sek, vad jag märkt, att lägga på ett filter i CS3 med 8MP bilder. Så det är nog beroende på datorkraft

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 3770K | Corsair 4x8 GB 1600Mhz | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC | Fractal Design Newton R3 600W | Noctua NH-D14 (moddad) | Win8 Pro | Samsung SSD 840Pro 256Gb | Barracuda 3TB | Samsung DVD

Permalänk

Finns vissa filter som är ganska tunga. Lägger jag på Noiseware Professional på en 12 MP bild så tar det mig drygt 3-4-5 sek beroende på hur pass tung brusreducering jag gör.
Noiseware är dock inget standard filter i PS, men de betyder egentligen inte att det är sämre eller söligare. Att ta Remove Noise blir i 9 fall av 10 bara dåliga resultat, speciellt när den försöker "sudda" ut artefakturerna från JPEG komprimeringen.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Finns vissa filter som är ganska tunga. Lägger jag på Noiseware Professional på en 12 MP bild så tar det mig drygt 3-4-5 sek beroende på hur pass tung brusreducering jag gör.

Korrekt av dig och fel av mig, jag har Noiseware , testade och det tar faktiskt några sekunder.
Men inte så det känns jobbigt, därför hade jag nog glömt att det tog lite tid.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 3770K | Corsair 4x8 GB 1600Mhz | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC | Fractal Design Newton R3 600W | Noctua NH-D14 (moddad) | Win8 Pro | Samsung SSD 840Pro 256Gb | Barracuda 3TB | Samsung DVD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zap73
Korrekt av dig och fel av mig, jag har Noiseware , testade och det tar faktiskt några sekunder.
Men inte så det känns jobbigt, därför hade jag nog glömt att det tog lite tid.

Nej, det är inte direkt jobbigt. Dock undrar jag hur mycket detta lär snabbas upp sen med tanke på 64-bitars stödet, ska bli mycket intressant och se.

Vill även se fler funktioner som Shadow / Highlight som Adjustment Layers och liknande. Fler effekter som justeringslager m.a.o.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
hum. vad behöver man över 32gb minne till när man sysslar med photoshop?
Clear channels fetaste affisch är 14x4m stor, bygger man en sådan med 200dpi så visst men det lär man väl knappast göra. Oftast så används ju foton i affischerna, blir ett "antal" bilder man måste smälta samman ifall man ska ha en bild med den upplösningen. Helt i onödan också med tanke på att dessa affischer oftast betraktas från 50-100m avstånd och även trycket är lååångt ifrån 200dpi!

så om någon skulle vara vänlig och berätta för mig så skulle jag uppskatta det

Säg att du plåtar med Hasselblad H3D (39 megapixlar) eller scannar negativ med en Imacon-scanner. De konverterade RAW-filerna kan utan problem nå 300-500 MB. Börjar man sedan interpolera bilden, retuschera, ändra färger, leka med ljuset och framförallt skapa nytt lager efter lager efter lager springer bildfilen ganska snabbt iväg till flera gigabyte... Arbetar du med flera bildfiler av den här typen är 32 gig mer än välkommet

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smell_
Säg att du plåtar med Hasselblad H3D (39 megapixlar) eller scannar negativ med en Imacon-scanner. De konverterade RAW-filerna kan utan problem nå 300-500 MB. Börjar man sedan interpolera bilden, retuschera, ändra färger, leka med ljuset och framförallt skapa nytt lager efter lager efter lager springer bildfilen ganska snabbt iväg till flera gigabyte... Arbetar du med flera bildfiler av den här typen är 32 gig mer än välkommet

Ar anda lite gulligt med de som pratar om sina 8mp eller 12 mp kameror och att det inte kraver nagot...

Har ni sysslat med HDR?

Jag har fotat i 14mp RAW och gjort HDR pa grejerna det kraver sin prolle och ram. Da ar det inte ens i narheten av hasselblads som har 4 ganger mer info...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Re: Nya Photoshop först med 64 bitar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
... Något intressant är dock att Photoshop CS4 enbart kommer att finnas i 64-bitars-version till Windows-plattformen, Mac får enligt uppgift vänta till CS5.

Blev lite fundersam där. Jag läste det som att "till Windows kommer det endast att finnas 64-bitars CS4", men så var det ju givetvis inte.

Man skulle istället kunna skriva:

Något intressant är dock att Photoshop CS4 64-bitars-version enbart kommer att finnas till Windows-plattformen, Mac får enligt uppgift vänta till CS5.

Då blir det genast mycket tydligare

Permalänk
Medlem

Jag väntar bara på att Photoshop ska lanseras för Linux Så vitt jag vet har Adobe anslutit sig till QT och har Adobe Photo Elements eller vad det heter kodat utifrån ramverket. Det borde åtminstone släppas till KDE om jag får bestämma
Vet dock inte hur det skulle sluta i längden och om det skulle gynna Adobe. Jag vet iallafall att det inte skulle gynna Microsoft då många skulle migrera direkt
Ska bli spännande och se hur Photoshop utvecklas. Vore intressant om de gjorde flera förändringar. Men främst bör vi se ett nytt gränssnitt tycker jag inom de närmsta 5 åren iallafall. Har inget emot det som är idag, men vi behöver lite kreativitet och nytt tänk. Dock inga radikala förändringar såsom Microsoft gjorde från Office 2003 till Office 2007.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av High1ander
Jag har fotat i 14mp RAW och gjort HDR pa grejerna det kraver sin prolle och ram. Da ar det inte ens i narheten av hasselblads som har 4 ganger mer info...

Sitter du med din bärbara Celeron 750 mhz och 128 i SDRAM då ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

32- och 64-bitarsversion heter det väl ändå? Nåväl..

Ser i alla fall fram emot en uppdatering av detta slag, välkomnar alltid prestandavinster utan att behöva uppgradera hårdvaran!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Sitter du med din bärbara Celeron 750 mhz och 128 i SDRAM då ?

Nej, den slog jag sonder for ganska exakt 2 ar sedan, det var ett fel pa knapparna sa man var tvungen att b'a'nda datorn. Slog lite for hart.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spiroo
Jag väntar bara på att Photoshop ska lanseras för Linux Så vitt jag vet har Adobe anslutit sig till QT och har Adobe Photo Elements eller vad det heter kodat utifrån ramverket. Det borde åtminstone släppas till KDE om jag får bestämma
Vet dock inte hur det skulle sluta i längden och om det skulle gynna Adobe. Jag vet iallafall att det inte skulle gynna Microsoft då många skulle migrera direkt
Ska bli spännande och se hur Photoshop utvecklas. Vore intressant om de gjorde flera förändringar. Men främst bör vi se ett nytt gränssnitt tycker jag inom de närmsta 5 åren iallafall. Har inget emot det som är idag, men vi behöver lite kreativitet och nytt tänk. Dock inga radikala förändringar såsom Microsoft gjorde från Office 2003 till Office 2007.

Kan till största delarna bara hålla med. Jag väntar på att PS ska ges fullt stöd för Linux så man kan sitta på Ubuntu och gotta sig. Skit i M$ säger jag, det är användarna man vill åt. Man ska inte behöva fulköra Wine eller behöva dubbelboota bara för att stöd för Linux dröjer. Nu är en av två anledningar att jag ej kör Linux denna att PS inte finns för just Linux, det suger med andra ord att försöka vara fri och frisk från MS.

Dock är jag tveksam till om en större förändring i gränssnittet skulle vara en sådan bra idé, då jag lixom många andra är så vana vid det nuvarande att man blir tokig varje gång man testar ex Gimp, för man hittar inte, förstår inte direkt osv. En viss tydligare indelning mellan diverse verktyg, filter och menyer skulle kankse inte skada. Möjligtvis ett mer minimalistiskt gränssnitt, fortfarande lättåtkommet. Men stora förändringar vill jag inte se, speciellt inte som Office 2003 till 2007, sant där
Något gränssnitt att ta efter, vet vi något som passar bättre än nuvarande? Ok, Gimp har sina lösningar, men fortfarande en annan sida myntet av samma koncept, enligt mig.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.