AMD avskedar var tionde anställd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Jag är lite sur inte direkt på AMD men moderkorts tillverkarna till AMD, moderkorten är inte så bra som man vill att de ska vara.

Hade tänkt mig ett m-ATX system med 9850, men inget m-ATX AMD moderkort klarar av det...

Mitt Gigabyte 780G m-ATX klarar det hur fint som helst.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd

altså varför får vi veta detta ,känns som om man ska tycka synd om amd nu eller? kan inte amd o intel gå ihop , känns förbannat onödigt att folk ska mista jobbet för att vi ska kunna få våra cpuer till en lämplig penning nivå , en sak är säkert går amd i KOnken så kommer intel att höja sina priser på cpuer igen. Dock vill jag inte känna det att jag ska måsta köpa en cpu som jag inte alls vill ha bara för att detta inte skall ske så det är ändå som en ond cirkel.

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Avstängd

Som några har sagt, AMD lär inte konka oavsett vad som händer. De sitter på alldeles för mycket kunskap för att tillåtas försvinna. Kom ihåg att AMD bara har tappat ca två procent de senaste åren. Att AMD skär idag har antagligen inte bara med problemen med Phenom utan hela USAs ekonomi att göra. Den nedåtgående trenden kommer att påverka hela världen i stort och framför allt företag som är lite underdogs i olika branscher med mindre marginaler kommer påverkas i första hand.

Permalänk
Medlem

AMD kanske skulle behöva lite investerare för jag kan inte tänka mig att de har så mycket pengar nu när de har gått med förlust under en så lång period.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2
Frågan är hurvida en förändring från en ooligopolistisk- mot en monopolistisk marknad kan tillåtas av den amerikanska staten, då USA har tydliga direktiv och lagar i sådant sammanhang "anti trust".

Dvs. ett scenario då Nvidia köper upp AMD (och ATI) kanske inte är troligt. Möjligtvis om IBM köper upp AMD (och ATI), men det är nog osannolikt då IBM nyligen gjort sig av med cputillverkning, det verkar som om detta inte ingår i deras affärsstrategi.

Kanske gör ATI en spinnoff med bankers hjälp? Dock så mår ju USAs riskkapitalbanker dåligt för tillfället.

Det ryktas ju förövrigt om att Intel kommer lansera grafikkort på samtliga nivåer (inte enbart innbyggda störmsnåla grafiklösningar). Gör de det så möjliggör det för Nvidia att köpa upp AMD (ATI).

Oavsett vad som händer är ju utvecklingen för AMD allt annat än positivt för oss konsumenter. Det är väl bara att hoppas på det bästa scenariot.

Tycker ordet "antitrust" ungefär sammanfattar vad jag tycker om USA.
Om USA hade haft något emot monopol hade dom aldrig låtit "Parker Brothers" släppa spelet... *host*

OnT:

Vilken processortillverkning har IBM nyligen lagt ner?
Skulle nVIDIA ha råd att köpa upp AMD överhuvudtaget?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

AMD har väll ett sammarbete med IBM agående processorutveckling? Eller ja AMD ger IBM en massa pengar sen får AMD lite roliga saker att leka med. Man kansre ska förklara det så. Om jag nu inte minns fel.

Det var väll upp nått för ett bra tag sen angående om Nvidia skulle ja råd att köpa AMD. Tror svaret var att dom inte skulle ha råd. Inte som det såg ut då.
Sen så skulle ju Intel böhöva släppa sina grafikkort(lösa) för annars skulle väll inte Nvidia få köpa AMD då det även köper upp sin konkurrent (ATI).

Nog kan det vara lockande för IBM (fast dom har sålt sin processoravdelning) att köpa upp AMD. Dom får då två stycken kännda namn. Kommer in på grafikkortmaknaden och kan röra om i grytan rejält på ome marknaden + stärka in position på servermarknaden.

Mkt tankar och spekulationer det här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2
Frågan är hurvida en förändring från en ooligopolistisk- mot en monopolistisk marknad kan tillåtas av den amerikanska staten, då USA har tydliga direktiv och lagar i sådant sammanhang "anti trust".

Dvs. ett scenario då Nvidia köper upp AMD (och ATI) kanske inte är troligt. Möjligtvis om IBM köper upp AMD (och ATI), men det är nog osannolikt då IBM nyligen gjort sig av med cputillverkning, det verkar som om detta inte ingår i deras affärsstrategi.

Kanske gör ATI en spinnoff med bankers hjälp? Dock så mår ju USAs riskkapitalbanker dåligt för tillfället.

Det ryktas ju förövrigt om att Intel kommer lansera grafikkort på samtliga nivåer (inte enbart innbyggda störmsnåla grafiklösningar). Gör de det så möjliggör det för Nvidia att köpa upp AMD (ATI).

Oavsett vad som händer är ju utvecklingen för AMD allt annat än positivt för oss konsumenter. Det är väl bara att hoppas på det bästa scenariot.

IBM har inte gjort sig av med sin cpu tillverkning, var har du fått det ifrån? De har ingen som helst orsak att göra sig av med ett sådant lukrativt affärsområde. Eller har du helt missat deras PowerPC line, samt att samtliga konsoller på marknaden använder sig av cpu:er från IBM?

IBM har gjort sig av med sin persondator/notebook (laptop) division till kinesiska Lenovo. Detta för att de tjänar med på tjänster och programvara än oem försäljning av hårdvara. De har kvar sin betydligt mer lukrativa server avdelning.

Permalänk
Medlem

Uttryckte mig kanske något luddigt angående IBMs cpu-tillverkning. Jag syftade på deras cpuer för oss vanliga användare och då specifikt deras tillverkning för apples vägnar. Det uppdraget som Intel numera ansvarar för.
Jag har därmed inte "missat" deras Powerpc line, då de som sagt slutat tillverka för mac (2006).
Förvisso ingår de som du säger i en del konsoller. Men som också sagt så syftar jag på cpuer för persondatorer specifikt.

Vad jag förstått genomgick IBM en strukturföränding för två år sedan, de slutade då med apples powerpc, persondatorer/laptop delen såldes till Lenovo lite senare.
Ska inte säga med säkerhet att de inte är intresserade av AMD, jag bara spekulerar.

Det vore ju dock väldigt positivt om de köper AMD och börjar tillverka cpuer för PCs. Med IBMs enorma resurser skulle ju verkligen Intel få något att bita i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
IBM har inte gjort sig av med sin cpu tillverkning, var har du fått det ifrån? De har ingen som helst orsak att göra sig av med ett sådant lukrativt affärsområde. Eller har du helt missat deras PowerPC line, samt att samtliga konsoller på marknaden använder sig av cpu:er från IBM?

IBM har gjort sig av med sin persondator/notebook (laptop) division till kinesiska Lenovo. Detta för att de tjänar med på tjänster och programvara än oem försäljning av hårdvara. De har kvar sin betydligt mer lukrativa server avdelning.

Permalänk
Medlem

Det enda som vore politiskt möjligt, möjligen vore att AMD fick köpas upp av N-vidia och att ATI delen blev i Intels ägo. (Går säkert att förhandla via X86 licensen)

Vore dessutom en injektion för hela marknaden.

Kul om Intel hjälpte ATI.

Kul om IBM hjälpte AMD och N-vidia

Fast undrar vilka chipp som får stöd för SLI och CF.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Jag har, som så många andra i den här tråden, svårt att se AMD i riktig konkurs. Någon annan aktör kommer säkerligen köpa upp allt om det vill sig så illa.

Det AMD däremot behöver göra för att komma i farten igen är att

1. Tillverka ett grafikkort som blir en succe liknande den som 9700-korten åstadkom. Om de klarar av att ens komma i närheten av det så är lyckan gjord.

2. Tillverka en bra och prisvärd processor. Samma typ av hit som när de lanserade sin Athlon-serie och var ledande på konsumentprocessor-marknaden.

Om AMD kan fixa en av ovanstående, helst båda, så ser jag inga problem inom den närmaste framtiden gällande företagets överlevnad.

Permalänk
Medlem

trist att det går dåligt.

Gillar inte AMD, men konkurrens är bra.
Hoppas dom kan finnas kvar som aktörer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
trist att det går dåligt.

Gillar inte AMD, men konkurrens är bra.
Hoppas dom kan finnas kvar som aktörer.

Vad är det för fel på AMD. Det är bättre att tänka Pris/Prestanda än att favorisera ett märke, det förlorar man bara själv på.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB