Permalänk

varför gör många så?

Hej.

Varför är de så många som köper ett moderkort som klarar crossfire och köper ett nvidia grafikkort?

T.ex i månadens datorsystem på sweclockers http://www.sweclockers.com/recension/?id=6041 .

Mvh Mikael

Permalänk
Medlem

Har jag också undrat, men säkert för att många hellre BYTER grafikkort än att köpa ett till om dom behöver extra power...

sen kan det vara spelrummet i pris mellan ett 8800gt och 3870 som gör det,,

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Hedersmedlem

Intel baserade moderkort presterar bättre och klockar bättre så ur ett rent prestanda perspektiv är det rätt val och samma sak gäller med Nvidias grafikkort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Vill man inte ha SLI kan man gå med vad som helst, till och med ett VIA

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Därför att de väljer moderkortet för dess andra egenskaper än crossfire.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Sen är väl de allra flesta moderkorten med crossfire när vi snackar S775, så man har inte mycket till val. Synd bara att crossfire suger på de flesta billiga moderkortsmodellerna. 16x + 4x for the lose.

Permalänk
Medlem

Jag valde moderkort med intel chipset till min nya intelprocessor och det var samma moderkort som "månadens datorsystem". Detta moderkort har visserligen två PCIe grafikkorts-portar men jag har inga som helst planer på att köra crossfire (inte SLI heller för den delen). Jag spelar inte mycket spel och för de spel jag ändå skulle råka spela så valde jag ett 9600GT eftersom det var billigare än HD3870 men ungefär lika bra prestandamässigt.

Jag kan i och för sig hålla med om att det kanske var onödigt att köpa moderkort som kan köra crossfire då jag ändå aldrig tänkt göra det men jag fick för mig detta moderkort var bättre i övriga egenskaper än de moderkort med endast en PCIe-port (dessa är ofta budgetmoderkort och har snålat in på kylningen). Inbillar mig att heatpipekylningen kan vara en fördel då jag har en tyst dator med lågt luftflöde i chassit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag valde moderkort med intel chipset till min nya intelprocessor och det var samma moderkort som "månadens datorsystem". Detta moderkort har visserligen två PCIe grafikkorts-portar men jag har inga som helst planer på att köra crossfire (inte SLI heller för den delen). Jag spelar inte mycket spel och för de spel jag ändå skulle råka spela så valde jag ett 9600GT eftersom det var billigare än HD3870 men ungefär lika bra prestandamässigt.

Jag kan i och för sig hålla med om att det kanske var onödigt att köpa moderkort som kan köra crossfire då jag ändå aldrig tänkt göra det men jag fick för mig detta moderkort var bättre i övriga egenskaper än de moderkort med endast en PCIe-port (dessa är ofta budgetmoderkort och har snålat in på kylningen). Inbillar mig att heatpipekylningen kan vara en fördel då jag har en tyst dator med lågt luftflöde i chassit.

Jag trodde den var likvärdig till HD3850, inte HD3870?

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara bra att ha en extra PCIe-port ifall man skulle vilja trycka in ett kontrollerkort eller liknande.
Crossfire-stödet ser jag mer som en liten bonus på intel-cippen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Jag trodde den var likvärdig till HD3850, inte HD3870?

Verkar olika beroende på hur man testar. Enligt sweclockers recensioner verkar 9600GT bättre än HD3870 men då har de testat fabriksöverklockade 9600GT (mitt är standardklockat). Har även sett recensioner där HD3850 varit bättre än 9600GT... Intrycket jag hade fått innan jag köpte grafikkortet var att HD3870 är aningen bättre än 9600GT och HD3850 är aningen sämre. Men då mitt 9600GT var mer än 200 kr billigare än det billigaste HD3870 så köpte jag ändå 9600GT. Jag hade säkert varit lika nöjd med ett HD3850 för jag har inte jättestora krav på grafikkortet.