AMD siktar på åtta kärnor

Permalänk
Medlem

AMD for the winning team

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Ett problem för spelbranschen är att för att kunna tjäna pengar krävs att många köper spelen och det betyder att spel skall vara bakåtkompatibel med äldre hårdvara så därför utvecklas inte spel med multitråd stöd så därför hade en snabbare singel- eller en långsammare parallell-singeltråd-processor varit att föredra.

Vad i ***** !
Tror du att multitrådade applikationer/spel är inte bakåtkompatibla med singelcore CPUer ???!
Fel där, så fel.
Att en app är flertrådad har INGETING med bakåtkompabilitet. En flertrådad, nyskriven app kan/kommer fungera även på en gammal 386 CPU om än väldigt slö då CPUär ca 20år gammal. Dags att läsa på om multthreading och CPU arkitektur för dig.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nej det är klart att man säkert försöker så gott det går med den inriktning man har men jag ifrågasätter själva inriktningen då man försöker vara för breda för sin storlek och då ramlar byxorna ner.

Ahhh, snillen spekulerar ... Lägg ner innan du gör bort dig än mer.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Är inte detta mer ett tecken på hur allvarligt AMD ligger till då man inte kan få fram en snabb nog kärna och att man måste kompensera det med fler kärnor istället?

sådär sa jag fast då var det när dualcore komm ut,
folk tyckte att jag var knäpp typ.
men jag håller nog fast vid att en kärna är bäst men vad vet jag.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Ahhh, snillen spekulerar ... Lägg ner innan du gör bort dig än mer.

Ok och AMD har inte problem heller eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Vad i ***** !
Tror du att multitrådade applikationer/spel är inte bakåtkompatibla med singelcore CPUer ???!
Fel där, så fel.
Att en app är flertrådad har INGETING med bakåtkompabilitet. En flertrådad, nyskriven app kan/kommer fungera även på en gammal 386 CPU om än väldigt slö då CPUär ca 20år gammal. Dags att läsa på om multthreading och CPU arkitektur för dig.

Jag förstår att du missförstår vad jag menar för jag har druckit för mycket koffein ser du! Om jag säger så här då. Om man gör spel för gamla datorer behövs inte flertrådig program då det tar lång tid innan det är lönt att göra annat än singeltrådiga program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy

sådär sa jag fast då var det när dualcore komm ut,
folk tyckte att jag var knäpp typ.
men jag håller nog fast vid att en kärna är bäst men vad vet jag.

Ja man får inte kritisera AMD för man skall bara hålla tyst och hurra med. Det intressanta är att folk stöttar AMD med ord men köper deras Phenom gör dom inte...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

MaLo, läs det här: http://www.gotw.ca/publications/concurrency-ddj.htm

Det är inte lönt att öka klocken på processorerna längre utan man är fast vid runt 2-3 Ghz. Eller ja, i princip skulle det gå teoretiskt, men man får bara problem med värme och sämre IPC, vilket netburst visade så tydligt. Flera kärnor är enda sättet att öka prestanda nu.

Till ämnet. Verkar som om AMD har nåt på gång iaf. Shanghai vs Nehalem. Vilken match det kommer bli!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

eller rättare sagt fler kärnor är enda sättet så länge man håller sig till kisel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
MaLo, läs det här: http://www.gotw.ca/publications/concurrency-ddj.htm

Det är inte lönt att öka klocken på processorerna längre utan man är fast vid runt 2-3 Ghz. Eller ja, i princip skulle det gå teoretiskt, men man får bara problem med värme och sämre IPC, vilket netburst visade så tydligt. Flera kärnor är enda sättet att öka prestanda nu.

Vi är uppe i över 4GHz när vi klockar och det skulle vara svårt enligt artikeln men visst det kanske inte är det mest hälsosamma att bränna på så mycket men det går att öka lite till med olika tekniker som finns runt hörnet och det är alltid omöjligt innan det görs. Man sa samma sak om hårdiskar också för några år sedan men vi nådde 1TB. Man kom på att lagring inte behöver vara i en dimension och kanske samma sak gäller processorer.

Ja jag vet, jag låter som en besserwisser...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

MaLo, dessa optimerade spel-processorerna du pratar om, är inte det egentligen vad grafikkort är? Ett spel är uppbyggt av vektorer och matriser som utgör 3D-rymden. Dessa delar tar grafikkortet över eftersom det är bättre lämpat.

Processorns jobb i spel är bla fysik och att fördela jobbet; vad för data ska ljudkortet ha? Vad för data ska grafikkkortet ha? Osv.
Alla dessa arbeten som processorn gör i ett spel är de samma som för andra program, så en spel-processor kommer aldrig att hända.

Vi kommer aldrig gå tillbaka till enkärniga processorer eftersom vi har nått den gräns så att det snart inte är fysiskt möjligt att krympa transistorerna mer. Så vad gör man då?

Dessutom är det inte hållbart att ha en sjukt avancerad enkärnig processor med miljarder transistorer eftersom om en transistor av en miljard går sönder så måste man slänga processorn. Ha flera primitivare kärnor är mycket säkrare då man kan stänga av just den kärnan och fortfarande tjäna pengar - detta kallas för Yields som det snackats mycket om på forumet.

En annan fördel är att flera kärnor kan, teoretiskt, exekvera data samtidigt vilket är omöjligt för en kärna.

Så fysiskt, ekonomiskt samt teoretiskt talar för att fler kärnor är bättre än en.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Få och snabba kärnor och optimera dom för snabba spel då nästan ingen bryr sig om att man har en kärna som kan packa upp ZIP filer dubbelt så snabbt som konkurrenten...

Ett annat sätt att göra flera kärnor bättre för dagens program är att bygga in en automatisk hanterare så alla program får nytta av fler kärnor och flertråds programering blir då överflödig och bara till för specialprogram som behöver detta. Visst det blir lite mindre effektivt då program som består av en tråd måst vänta in andra kärnor då och då men i det hela blir det enkeltrådiga program som körs sin kod parallellt.

Har en bättre ide och det är att du läser på

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Sitter med 2,st amd prollar nu, men ny beställning på intel prolle. Nästa prolle blir klart amd igen

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jo visst läste jag men jag kan även läsa mellan raderna för mer cache är också ett sätt att försöka få mer ur en underpresterande teknik men det kommer inte ge tillräckligt för att göra någon skillnad.

Jaha, det är därför intel har 6-8Mb chache i sina prollar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror ändå att det här är rätt väg att gå för AMD, marginalerna på serverprocessorer är rejält mycket bättre än konsumentprocessorer.
Och redan idag så är ju även AMD:s processorer rejält mycket bättre än Intels på vissa uppgifter inom server och arbetsstationssegmentet trots ca 1 Ghz i klockfrekvensnackdel!

AMD:s nya arkitektur verkar ju i.a.f. vara väldigt skalbar och det bådar ju också bra för framtiden.

Höll inte AMD på med nån teknik för typ omvänd hyper threading, så att flera kärnor såg ut som en och exkeverade instruktioner som en kärna trots att det var flera, har för mig att jag hörde nåt om det för nåt år sen, men blev kanske inget av det? Annars så lär ju en sådan teknik vara grym då det mesta fortfarande är enkeltrådat.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
MaLo, dessa optimerade spel-processorerna du pratar om, är inte det egentligen vad grafikkort är? Ett spel är uppbyggt av vektorer och matriser som utgör 3D-rymden. Dessa delar tar grafikkortet över eftersom det är bättre lämpat.

Processorns jobb i spel är bla fysik och att fördela jobbet; vad för data ska ljudkortet ha? Vad för data ska grafikkkortet ha? Osv.
Alla dessa arbeten som processorn gör i ett spel är de samma som för andra program, så en spel-processor kommer aldrig att hända.

Vi kommer aldrig gå tillbaka till enkärniga processorer eftersom vi har nått den gräns så att det snart inte är fysiskt möjligt att krympa transistorerna mer. Så vad gör man då?

Dessutom är det inte hållbart att ha en sjukt avancerad enkärnig processor med miljarder transistorer eftersom om en transistor av en miljard går sönder så måste man slänga processorn. Ha flera primitivare kärnor är mycket säkrare då man kan stänga av just den kärnan och fortfarande tjäna pengar - detta kallas för Yields som det snackats mycket om på forumet.

En annan fördel är att flera kärnor kan, teoretiskt, exekvera data samtidigt vilket är omöjligt för en kärna.

Så fysiskt, ekonomiskt samt teoretiskt talar för att fler kärnor är bättre än en.

Jag tänkte mer på saker som AI stöd och att man kan sitta flera vid en och samma dator med flera skärmar men det är svårt idag då det tar mycket kraft i anspråk sedan är jag inte mot flera kärnor utan att man skall kunna köra dom parallellt även med singeltråd spel. Det talas om mjukvara som kan göra detta med dagens processorer. Jag satt och spelade S.T.A.L.K.E.R för en stund sedan och oj vilket usel AI hantering man har, med fienden som har radar och vet var man är hela tiden och vi får tyvärr leva med det ser det ut som.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

45nm processorer skall fortfarande komma Q2 nu 2008 vilket AMD inte ändrat på. Blir intressant dom kan hålla tiden denna gång vilket vore allt annat än dåligt.

Återstår att se om octacore kommer till AM2, det är möjligt om dom tar quad's med mindre cache (vilket också kommer) om dom gör en MCM.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
45nm processorer skall fortfarande komma Q2 nu 2008 vilket AMD inte ändrat på. Blir intressant dom kan hålla tiden denna gång vilket vore allt annat än dåligt.

Återstår att se om octacore kommer till AM2, det är möjligt om dom tar quad's med mindre cache (vilket också kommer) om dom gör en MCM.

Nån aning om vad som kommer med 45nm? Dual/Quads, frekvenser/cache m.m?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Det finns moddar till stalker som skapar bättre ai. Det är inte processorn som sätter stop för ai, det är hur extrem tidskrävande programmeringen är i förhållande till andra delar av spelet.

Redan idag är spel ett tveksamt inkomst/arbete/risk project. Det finns inte utrymme att själv skapa suverän ai. Ai utveckling måste ske utifrån via forskning och forskning sker hela tiden.

Avancerad fysik måste skapas via dx11 för att minska kostnaderna för detta inom spel.

Det händer saker hela tiden men det måste få ta sin tid.

En processor enkom för spel vore en spelkonsol, det finns gott om spelkonsoller. Ps3 har en specialprocessor för just spel och kan dessutom köa linux, xbox 360 är mest lik en vanlig pc och därför lättast att utveckla till.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

De får nog snart byta material.

Det finns ju redan experiment där man testar med kol(och skulle tåla mycket höga temperaturer), sedan finns ju de optiska processorerna som ska jobba i ljusets hastighet

Permalänk
Medlem

shanghai nästa..

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
De får nog snart byta material.

Det finns ju redan experiment där man testar med kol(och skulle tåla mycket höga temperaturer), sedan finns ju de optiska processorerna som ska jobba i ljusets hastighet

Kolbaserat låter som en bra idé om det lyckas

Men dom optiska som jobbar i ljusets hastighet? Trodde att dagens processorer gjorde det o_O

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kolbaserat låter som en bra idé om det lyckas

Men dom optiska som jobbar i ljusets hastighet? Trodde att dagens processorer gjorde det o_O

Elen går mycket långsammare än ljuset eftersom det finns mycket motstånd i ledningarna. Det är även en av anledningarna till att det utvecklas värme.
Därför ska det nog även bli en liten prestandaökning bara i och med att dom krymper till 45nm nu.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Avstängd

kan dom inte gör ett moderkort för 8 sempron cpu eller nåt liknande?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
shanghai nästa..

Nehalem - 192-bitar
Shanghai - 128-bitar + PCIe

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nehalem - 192-bitar
Shanghai - 128-bitar + PCIe

huh ? förklara lite för mig tack..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nehalem - 192-bitar
Shanghai - 128-bitar + PCIe

Att bussen till minneskontrollern på Nehalem är 192-bit bred är ingen nyhet. Jag förstår inte din jämförelse, speciellt inte när Shanghai inte är AMD's motsvarighet, dels för att den släpps innan, och dels för att det inte är arktektursbyte än förräns kommande Bulldozer.

En MCM av Shanghai som är tekniskt möjlig kommer med hästlängder köra över Nehalem i minnesbandbredd då det medför quadchannel med NUMA.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix

Höll inte AMD på med nån teknik för typ omvänd hyper threading, så att flera kärnor såg ut som en och exkeverade instruktioner som en kärna trots att det var flera, har för mig att jag hörde nåt om det för nåt år sen, men blev kanske inget av det? Annars så lär ju en sådan teknik vara grym då det mesta fortfarande är enkeltrådat.

Det hade jag me för mej!:O
Jag vill veta mer om det... någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag tänkte mer på saker som AI stöd och att man kan sitta flera vid en och samma dator med flera skärmar men det är svårt idag då det tar mycket kraft i anspråk sedan är jag inte mot flera kärnor utan att man skall kunna köra dom parallellt även med singeltråd spel. Det talas om mjukvara som kan göra detta med dagens processorer. Jag satt och spelade S.T.A.L.K.E.R för en stund sedan och oj vilket usel AI hantering man har, med fienden som har radar och vet var man är hela tiden och vi får tyvärr leva med det ser det ut som.

AI har inget med processorer att göra utöver själva kalkyleringen. En starkare CPU ger ingen bättre AI. Det är som att säga att ett starkt grafikkort gör ett föråldrat spel snyggare. Det är helt och fullo till utvecklarna att programmera en kapabel AI och detta har absolut ingenting med processortekniken att göra mer än att utvecklarna kan fördela uppgifter på olika kärnor för att optimera prestandan.

Ljudkort reducerar ju arbetet som processorn annars måste utföra samtidigt som det finns andra kvalitéer som innebär hårdvaruaccelerationer. Fysikkort kan teoretiskt reducera processorstressen vid fysikhantering och hantera dramatiskt många fler fysikkalkyleringar samtidigt. Men det finns inget som kan uppgradera bristande AI-programmeringar.

Sedan finns det ingen möjlighet idag att faktiskt bygga processorer som lanseras vid 4ghz+ av många skäl varav mycket ligger hos kostnaderna för diverse tester samt att komma fram med helt stabil hårdvara som kan lanseras med såpass höga frekvenser och fortfarande ha andrum kvar. Sedan finns det inga krav för just dessa frekvenser. Fler kärnor innebär högre teoretisk prestanda idag och framöver då egentligen alla applikationer idag är gjorda för flera kärnor, samtidigt som tidigare applikationer som enbart använder en kärna fortfarande fungerar.

Jag ser faktiskt inte var ditt problem är med Multi-Core.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Med Intel som ensam herre på täppan riskerar priserna att skjuta i höjden och utvecklingen att saktas ned.

Tänk om Intel fanboys hade hög IQ nog att fatta det med

Intel inside, nothing outside (a.k.a user)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Att bussen till minneskontrollern på Nehalem är 192-bit bred är ingen nyhet. Jag förstår inte din jämförelse, speciellt inte när Shanghai inte är AMD's motsvarighet, dels för att den släpps innan, och dels för att det inte är arktektursbyte än förräns kommande Bulldozer.

En MCM av Shanghai som är tekniskt möjlig kommer med hästlängder köra över Nehalem i minnesbandbredd då det medför quadchannel med NUMA.

Spinnandet har börjat igen ser jag.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Att bussen till minneskontrollern på Nehalem är 192-bit bred är ingen nyhet. Jag förstår inte din jämförelse, speciellt inte när Shanghai inte är AMD's motsvarighet, dels för att den släpps innan, och dels för att det inte är arktektursbyte än förräns kommande Bulldozer.

En MCM av Shanghai som är tekniskt möjlig kommer med hästlängder köra över Nehalem i minnesbandbredd då det medför quadchannel med NUMA.

Ja, det är faktiskt möjligt. Quadchannel på en sockel. Men det blir ett väldigt stor sockel med tanke på alla pinnar. Dessutom jobbar alla kanaler oberoende av varandra dvs 4x64-bit, vilket är effektivare än om det varit 2x128-bit. Dock måste man ha fyra trådar/processer för att utnyttja hela bandbredden då. Tänk då ett moderkort med 2 socklar. Då får man ju 8x64=512-bitars bredd. Det skulle jag vilja se i Sisoft's multitrådade minnesbandbreddsbenchmark. Med DDR2-1066-minnen får man då en teoretiskt bandbredd på 68224 MB/s. Bra i servrar kan jag tänka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W