Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur Nvidias nya plattform står sig mot AMD 780G ville dom inte publicera. Jag tror därför att AMD's 780G är bättre, dels för att AMD har bättre tillverkningsprocess än vad Nvidia och VIA har, VIA kör väl fortfarande med 90nm tror jag, och Nvidia har väl lyckats komma ner till 65nm. Där ligger AMD faktiskt bra till med tanke på deras 55nm process för 780G. Och att jämföra med en plattform som ska vara lämpad för kontorsdatorer är fegt. Vfr inte publicera lite benchmarks istället?, för de kommer ändå fram förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Givetvis ska en plattform med förväntad lansering Q1-09 vara betydligt mycket bättre än en 3 år gammal (945G lanserades maj 05 enl. wikipedia) plattform. Allt annat vore en katastrof.

edit: ICH4 som omnämns i jämförelsen dateras till 2002.
Om nVidia måste leta upp sådan gammal teknik för att få en förkrossande prestandaseger så kan man undra om det verkligen är något att ha.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Reagerade också på att dom jämförde med ett gammalt ICH4 chipset det är väl ICH9 som gäller för intel nu...

Permalänk
Medlem

Tuff nyhet...
Känns som datorvärlden blev tokig när AMD köpte ATI, underbart spännande.
För mig som sitter på laptop (och kommer troligen att förtsätta med det) är detta VÄLDIGT trevligt.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Med tanke på hur Nvidias nya plattform står sig mot AMD 780G ville dom inte publicera. Jag tror därför att AMD's 780G är bättre, dels för att AMD har bättre tillverkningsprocess än vad Nvidia och VIA har, VIA kör väl fortfarande med 90nm tror jag, och Nvidia har väl lyckats komma ner till 65nm. Där ligger AMD faktiskt bra till med tanke på deras 55nm process för 780G. Och att jämföra med en plattform som ska vara lämpad för kontorsdatorer är fegt. Vfr inte publicera lite benchmarks istället?, för de kommer ändå fram förr eller senare.

VIA`s nya processorer som är tänkta i dessa plattformar är baserade på 65nm tillverkningsteknik (fujitsu som kommer tillverka dem).

Sen det här med att AMD är på en mindre tillverkningsprocess är inget direkt köp argument, utan snarare en nödvändigthet då ATi kretsarna de sista generationerna har varit otroligt varma.

PS: Är du verkligen säker på att chipseten också tillverkas i 55nm? Har för mig att dessa brukar vara en generation efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
VIA`s nya processorer som är tänkta i dessa plattformar är baserade på 65nm tillverkningsteknik (fujitsu som kommer tillverka dem).

Sen det här med att AMD är på en mindre tillverkningsprocess är inget direkt köp argument, utan snarare en nödvändigthet då ATi kretsarna de sista generationerna har varit otroligt varma.

PS: Är du verkligen säker på att chipseten också tillverkas i 55nm? Har för mig att dessa brukar vara en generation efter.

Att AMD bygger 780G och dylikt i 55nm innebär ju inte bara reducerade temperaturer utan framförallt högre frekvenspotential samt produktionskostnader, redan jämtemot 65nm om man så vill. Enligt TomsHardwares test av 780G (HD3400) så kunde man klocka uppemot +90% av grafikkärnans frekvens och fortfarande få ett stabilt system genom en gömd del av Gigabytes BIOS. Kommer själv testa detta inom rimlig tid då jag ska fixa en billig dator bygga ihop för mer "mobilt" spelande, hur mobil nu än en midi-tower låda kan bli.

Jag är ganska säker på att 780G kommer vara starkare än Nvidias idé här, men det handlar ju om att Nvidia vill panga på Intel och inte AMD. Att ta ett steg i taget är ju inte fel då Nvidia inte riktigt har en fantastik uppsättning moderkortskretsar och ännu mindre intergrerade grafikkretsar - så det återstå och se om de lyckas eller ej, men jag är inte särskilt optimistisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Att AMD bygger 780G och dylikt i 55nm innebär ju inte bara reducerade temperaturer utan framförallt högre frekvenspotential samt produktionskostnader, redan jämtemot 65nm om man så vill. Enligt TomsHardwares test av 780G (HD3400) så kunde man klocka uppemot +90% av grafikkärnans frekvens och fortfarande få ett stabilt system genom en gömd del av Gigabytes BIOS. Kommer själv testa detta inom rimlig tid då jag ska fixa en billig dator bygga ihop för mer "mobilt" spelande, hur mobil nu än en midi-tower låda kan bli.

Jag är ganska säker på att 780G kommer vara starkare än Nvidias idé här, men det handlar ju om att Nvidia vill panga på Intel och inte AMD. Att ta ett steg i taget är ju inte fel då Nvidia inte riktigt har en fantastik uppsättning moderkortskretsar och ännu mindre intergrerade grafikkretsar - så det återstå och se om de lyckas eller ej, men jag är inte särskilt optimistisk.

Vad man nu väljer att fantastiskt är snarare en fråga per definition. Det som talar emot AMD är deras totalt värdelösa drivrutiner för alla andra OS än windows.

För dom av oss som pluggar något datavetenskapligt program så är ATi baserade lösningar bara att glömma. Ska man köra någon virtualiseringslösning så ska man helt enkelt hålla sig borta från ATi.

Sen Borka måste jag nästa fråga.. Vad exakt måste Nvidia göra för att du ska bli nöjd? Du har inte gjort dig säskilt känd på detta forum för att uppskatta Nvidia, medans alla ATi lösningar är guld och gröna skogar... inte konstigt så att säga? Detta tycker jag är rätt konstigt då jag själv har kört så många Nvidia system genom åren utan att ha några större problem. Detta i skarp kontrast till de ATi baserade lösningar (om bla min nuvarande laptop innehar) vars enda syfte i världen tycks vara att plåga mig.

Permalänk
Medlem

Nvidia utmanar Intel

Tja, kan inte Nvidia börja med att fixa sina bloat-drivers?

Vågar inte gissa hur många hundra meg drivrutiner man måste tanka ner till
"Nvidvia"-systemet.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Re: Nvidia utmanar Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av grynnan
Tja, kan inte Nvidia börja med att fixa sina bloat-drivers?

Vågar inte gissa hur många hundra meg drivrutiner man måste tanka ner till
"Nvidvia"-systemet.

170MB som max.... Forceware + chipsetdriver

Permalänk

Ett samarbete mellan VIA och nVidia är positivt. Ser fram emot ett djupt och långvarit samarbete mellan dessa två. Båda vinner på detta.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Nice En dator med hyffsad prestanda som rymms i en platt liten låda...

Går ju hänga/dölja bakom tft skärmen så tar den minimalt med platts, eller kanske på väggen, under bordsskivan på datorbordet kanske är ännu bättre.

Perfekt som kontors dator åt mina föräldrar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Enstavigt rim även kallat "Manligt rim".
nvidia och Via, hur är det med grammatiken?

EDIT: Å andra sidan är det sista vokalen som ska vara betonad i ett manligt rim, nu blev jag osäker på min grammatik.

Och HUR uttalas VIA på engelska?
Du tror väl inte amerikanarna sitter och rimmar om hur det låter på svenska?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det som kommer ur PR påsen hos NVidia har jag lärt mig att man ska ta med en spade salt.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Intressant detta. Hoppas detta leder till att vi konsumenter får det bättre.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Och HUR uttalas VIA på engelska?
Du tror väl inte amerikanarna sitter och rimmar om hur det låter på svenska?

Hur uttalas det i Taiwan?:rolleyes::rolleyes:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Och HUR uttalas VIA på engelska?
Du tror väl inte amerikanarna sitter och rimmar om hur det låter på svenska?

Nu råkar det väl uttalas ungefär likadant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu råkar det väl uttalas ungefär likadant?

Du stal min poäng...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Du stal min poäng...

Inte avsiktligt i så fall; jag har ingen aning om hur det uttalas i Taiwan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Vad man nu väljer att fantastiskt är snarare en fråga per definition. Det som talar emot AMD är deras totalt värdelösa drivrutiner för alla andra OS än windows.

För dom av oss som pluggar något datavetenskapligt program så är ATi baserade lösningar bara att glömma. Ska man köra någon virtualiseringslösning så ska man helt enkelt hålla sig borta från ATi.

Sen Borka måste jag nästa fråga.. Vad exakt måste Nvidia göra för att du ska bli nöjd? Du har inte gjort dig säskilt känd på detta forum för att uppskatta Nvidia, medans alla ATi lösningar är guld och gröna skogar... inte konstigt så att säga? Detta tycker jag är rätt konstigt då jag själv har kört så många Nvidia system genom åren utan att ha några större problem. Detta i skarp kontrast till de ATi baserade lösningar (om bla min nuvarande laptop innehar) vars enda syfte i världen tycks vara att plåga mig.

ATi-kretsar är förlegade och borde inte jämföras med Nvidia i onödan när vi snackar AMD-kretsar. Jag har erfarenhet med några grundläggande ATi-lösningar men har inget att säga - varken bra eller dåligt. Jag har några Nvidia-moderkort åtminstonne som gör sitt jobb men som knappast är roliga att mecka med pga. brännrisken (580SLi är varm som attan).

Det krävs mycket av Nvidia för att imponera på mig. De har det ekonomiska övertaget över AMD men visar trots detta inte ett intresse av att investera för att upperätthålla det förtroendet de lyckats få bland kunder genom åren. Och att AMD lyckats stå sig åtminstonne hyffsat senaste året trots ekonomiskt tveksamma beslut tycker jag ändå är ganska starkt, trots att jag inte direkt imponerad av den konkreta prestandan alla gånger.
Men som det gäller nu; AMD har en extremt lovande krets, nämligen 780G (HD3200) och Nvidia har problem att hålla tempot uppe och Intel känner väl sig inte allt för hotade än. De har tidigt visat upp och faktiskt satt Hybrid-tekniken för Multi-GPU i aktion, vilket är en väldigt bra lösning för pengarna och värd att ge AMD lite "cred" för.

Men jag, som de flesta andra här, vill fortfarande se starkare processorer från företaget samt gärna ett par välplacerade enthusiastgrafikkort. Det är därför jag fortfarande har den hårdvara som jag har, det känns helt enkelt för riskabelt att bygga upp sig hos AMD för prestandaskäl och ekonomiskt tveksamt bygga upp en Intel/Nvidia-maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte avsiktligt i så fall; jag har ingen aning om hur det uttalas i Taiwan.

Gissar mig på att det låter ungefär likadant ^^

Permalänk
Avstängd

hahaha intels inbyggda grafik har ju alldrig varit bra men nvidia och via kan nog bli nåt bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Hur uttalas det i Taiwan?:rolleyes::rolleyes:

Nvidia är ett amerikanskt företag och Via är från Taiwan med ett engelskt namn även kallat för VIA Technologies. Det står för Very Innovative Architecture Technologies.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu råkar det väl uttalas ungefär likadant?

Nej, det uttalas inte alls likadant på engelska som på svenska. Nvidia gör ungefär men inte Via.

EDIT: Fel av mig, Nvidia kan inte uttalas på något annat korrekt sätt än just Nvidia.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.