Ett AM2+-moderkort - Biostar TA770 A2+

Permalänk
Melding Plague

Ett AM2+-moderkort - Biostar TA770 A2+

Är man ute efter ett prisvärt datorsystem idag så finns det fortfarande anledning att titta på AMDs lösningar. Kombinationen AM2-processor, DDR2-minnen och ett moderkort med AMD 770-kretsar är riktigt intressant. Vi skall därför titta närmare på Biostar TA770 A2+.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt kort. Men när ska tillverkarna börja tillverka moderkort för oss som skiter i PATA och inte använder Disketenhet längre?

Vill se ett kort där man har tagit bort dessa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Trevligt kort. Men när ska tillverkarna börja tillverka moderkort för oss som skiter i PATA och inte använder Disketenhet längre?

Vill se ett kort där man har tagit bort dessa.

Samtidigt som man överger Floppy-diskar. Kul att installera RAID.

Permalänk
Avstängd

Phenom över 3Ghz till slut alltså Hurra!

Men ni testade inte Overdrive något?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara ett trevligt kort, och bra test som vanligt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Phenom över 3Ghz till slut alltså Hurra!

Men ni testade inte Overdrive något?

Inte denna gång. Var det något speciellt du hade velat se av de funktionerna? När det gäller överklockning så föredrar jag än så länge att gå via bios.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Samtidigt som man överger Floppy-diskar. Kul att installera RAID.

Går att installera raid utan floppy.
Sen finns ju raid på moderkorten idag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Inte denna gång. Var det något speciellt du hade velat se av de funktionerna? När det gäller överklockning så föredrar jag än så länge att gå via bios.

Undrade mest hur högt Overdriver kan ta prollen, med tanke på att Overdrive är ett av AMDs starkaste säljargument skulle det vara intressant att veta hur nära OD-klockning kommer BIOS-klockning.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Går att installera raid utan floppy.
Sen finns ju raid på moderkorten idag.

Tänkte jag skulle installera Vista (helt lagligt så klart) på mina RAID 1 diskar... Du får gärna skicka ett PM och berätta hur jag gör.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Tänkte jag skulle installera Vista (helt lagligt så klart) på mina RAID 1 diskar... Du får gärna skicka ett PM och berätta hur jag gör.

1. Du får göra en backup av din vista skiva och använda vLite för att lägga till drivrutiner för raid.

2. Annars borde det fungera med att lägga drivrutinerna på ett usb minne och välja det vid installation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Tänkte jag skulle installera Vista (helt lagligt så klart) på mina RAID 1 diskar... Du får gärna skicka ett PM och berätta hur jag gör.

Med vista är det piece of cake, bara ha drivare för raid på usb-minne, cd, dvd, HDD eller något liknande. Oftast finns alla drivare redan inbyggda i vista för raid. T.ex ICHxR.

Ska du däremot installera windows xp på raid så krävs det att du har floppy vid installation, tyvärr.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

floppy is nice

Permalänk
Medlem

Tummen upp för att sweclockers har recenserat mycket pris/prestanda-produkter i stället för bara de värsta och dyraste den senaste tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Med vista är det piece of cake, bara ha drivare för raid på usb-minne, cd, dvd, HDD eller något liknande. Oftast finns alla drivare redan inbyggda i vista för raid. T.ex ICHxR.

Ska du däremot installera windows xp på raid så krävs det att du har floppy vid installation, tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
1. Du får göra en backup av din vista skiva och använda vLite för att lägga till drivrutiner för raid.

2. Annars borde det fungera med att lägga drivrutinerna på ett usb minne och välja det vid installation.

Tack till er båda... Ska prova detta... Annars är det att testa hederliga floppyn...

Permalänk
Medlem

He he... Floppyn är odödlig. Kommer garanterat överleva både ps/2- och pci-gränssnittet.

Trevlig recension måste jag säga. Det är mycket bra att ni även håller ögonen på low och mid end marknaden.

Permalänk
Medlem

Tackar för ett bra test. Hade varit trevlig att se hur 780G presterar jämfört med 770 & 790.

Permalänk
Medlem

Bra med ett test på ett kort i mellan/budgetsegmentet, trots allt är det många kontorsburkar och hemmaburkar som inte behöver mer, och att det går att klocka upp någorlunda är inte fel förstås.
I stort sett alla anslutningar som behövs finns ju också på den.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Undrade mest hur högt Overdriver kan ta prollen, med tanke på att Overdrive är ett av AMDs starkaste säljargument skulle det vara intressant att veta hur nära OD-klockning kommer BIOS-klockning.

Och om kortet stöder overdrive fullt ut. Vissa tillverkare ger bara stöd för vissa grejer i overdrive tyvärr.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
He he... Floppyn är odödlig.

jag har då inte använt på floppy på säkert 5-6 år i alla fall.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Skapligt utanför ämnet ni är...

"Pappa använde min backupdiskett som isskrapa till bilen, sen dess går den inte att läsa "

Till ämnet:

Kull att se ett test av 770 mot 790FX. Har hört att 770 ska vara skräp vilket INTE bekräftades av det här testet.
Det är ju en slant mellan 770 och 790FX man kan spara om man inte måste ha crossfire eller annat lyx.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
jag har då inte använt på floppy på säkert 5-6 år i alla fall.

Det har ingen annan heller. Med undantag för hårdvaru-nostalgiker samt en och annan raid-array boot:are och bios-uppdaterare. Jag trodde ironin var uppenbar, men struntsamma. Offtopic...

Permalänk
Medlem

DLM: 770 är definitivt inte skräp, till skillnad från Nvidias moderkort så håller alla AMDs moderkort hög kvalitet och de enda skälen till att välja ett dyrare chipset är för crossfire.

Dock skulle jag valt Gigabytes variant före detta kort alla gånger, högre kvalitet på komponenter och Ti:s firewire chipset för mindre pengar ger det mest prisvärda moderkortet någonsin. Förövrigt trevligt att se så bra överklockningsresultat med phenom synd att det inte kom några jämförelser med orginalklock bara.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
He he... Floppyn är odödlig. Kommer garanterat överleva både ps/2- och pci-gränssnittet.

Men för att inte hamna efter bör floppy-tillverkarna börja sälja floppydrives med SATA-anslutning. SATA 2 såklart, man vill ju ha 3 Gbps.

Permalänk
Medlem
Citat:

DLM: 770 är definitivt inte skräp, till skillnad från Nvidias moderkort så håller alla AMDs moderkort hög kvalitet och de enda skälen till att välja ett dyrare chipset är för crossfire.

Har ni missat att på 8 av 10 AM2+-moderkort brann strömförsörjningen upp under körning med Phenom 9850BE för Anandtech? Nu minns jag inte om det var Nvidia-skräp eller 770.

I alla fall, ibland efter bara några sekunder. Tillverkarna har också i efterhand erkänt att de flesta budget AM2+-moderkorten har för klen strömförsörjning för 9850BE och 6400+, även om informationen hitills varit bristfällig på deras respektive siter.

Försiktighet anbefalles vid val av budget-macka ihop med 9850BE/6400+, 4-fasig strömförsörjning och uppåt måste nog ses som ett krav och möjligen 6-fasig för att kunna vara lugn. Även i detta test såg temperaturerna oroande ut. Möjligen att 770 är bättre än Nvidia i det avseendet, men jag skulle ändå vara försiktig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Minimum VDimm är 1,95. Då är det ju alltid övervolting?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
He he... Floppyn är odödlig. Kommer garanterat överleva både ps/2- och pci-gränssnittet.

Trevlig recension måste jag säga. Det är mycket bra att ni även håller ögonen på low och mid end marknaden.

Själv tycker jag att de serut som att USB minnen har ersatt Floppy'n

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Plockade ur DVD läsaren ur min burk för 2-3 år sen...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Har ni missat att på 8 av 10 AM2+-moderkort brann strömförsörjningen upp under körning med Phenom 9850BE för Anandtech? Nu minns jag inte om det var Nvidia-skräp eller 770.

I alla fall, ibland efter bara några sekunder. Tillverkarna har också i efterhand erkänt att de flesta budget AM2+-moderkorten har för klen strömförsörjning för 9850BE och 6400+, även om informationen hitills varit bristfällig på deras respektive siter.

Försiktighet anbefalles vid val av budget-macka ihop med 9850BE/6400+, 4-fasig strömförsörjning och uppåt måste nog ses som ett krav och möjligen 6-fasig för att kunna vara lugn. Även i detta test såg temperaturerna oroande ut. Möjligen att 770 är bättre än Nvidia i det avseendet, men jag skulle ändå vara försiktig.

Jag har för mig att det var 780G, sätter man en Phenom 9850 i en sådan så tycker jag man är bra dum. Sen är vissa tillverkare dåliga oavsett chipset typ, t.ex. MSI men det kan man inte beskylla chipset för.

Enligt AMD stödjer inte alla moderkort 125W processorer och över men de tillverkare som lyckats få det att fungera stabilt ändå bevisar att 770 har potential och duger för de flesta användare till skillnad från nforce korten. Köper man en processor för 2000 som 9850 kostar så kan man ju lika gärna köpa ett 790FX kort men för övriga AMD användare räcker 770 korten om man inte måste ha multi gpu.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Trevligt att se en Phenom som överklockar riktigt bra. Har bara sett 2,6-2,7 i tidigare tester.

Det bästa sätter att kolla stabilitet är att köra en egen inspelad crysis demo, den medföljande tar bort fysiken och plågar därför ej cpu maximal.

Många överklockningar som verkar stabila i prime och 3dmark har visat sig instabila efter Crysis test. ( det bästa sätter att använda ett halvtaskigt spel).

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Trevligt att se en Phenom som överklockar riktigt bra. Har bara sett 2,6-2,7 i tidigare tester.

http://www.amdzone.com/index.php/news/site-news/49/9356-pheno...

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

http://www.motherboards.org/reviews/hardware/1762_3.html

http://techreport.com/articles.x/14424/16

Det är bara ett axplock, jag har sett bra många tester där man går förbi 3 Ghz nu.