Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Apropå Mac Mini
http://minipc.aopen.com/Global/spec_945X.htm

~3100+ kr för den. Sen kommer CPU till priset också, räknar ca 1800-1900 för en 1,83GHz C2D. Vilket blir i runda slängar 5000kr. Till det kommer även lite ramminne vilket iofs är ganska marginellt samt en hårddisk som också är ett på runt 4-500kr Vilket resulterar i ett pris runt 6000kr allt som allt med frakt och sådant.

Då tycker jag att en Mac Mini lätt är värd 500kr mindre, gratis frakt! Då får man dessutom operativsystem och iLife till.. det får du inte med Aopen-datorn. Möjligheten finns ju också att köra Windows på Macen, även om man måste köpa en licens då.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Hur Apples affärsidé om och om igen bara flyger över huvudet på folk är för mig helt fantastiskt. Att MBY sitter och ondgör sig är till och med romantiskt, men hey, du är briljant i allt annat, någon gång måste ju du också kliva i pianoinnandömet.

Permalänk
Medlem

ang. psystar: http://www.idg.se/2.1085/1.156383 ... vi har alla sett dessa varningstecken tidigare ..

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Avstängd

hakke: Nu har du missat hela hans poäng (som vanligt). Det måste vara en väl utvecklad egenskap du har som bara kan läsa in negativa ord om Apple.

Citat:

Om jag får problem med att köra OSX på en viss hårdvara så är det mitt problem, inte Apples (såvida det inte just är deras hårdvara).

Så, jo, det är väldigt märkvärdigt om man faktiskt tänker efter, varför Apple vill hindra andra från att bygga analoger till deras datorer.

Mjae, det är lite som med problembarnet Creative och Vista- drivrutiner. Om/när något strular så vänder sig användaren till Apple, dess användarbas eller något Apple- inriktat forum. Apple lägger då ut tid/support/pengar mm på att hjälpa denne och lite som Hakkenarsk säger, det är inte Apples affärsidé att vara hjälpsamma. Betänk att Apple säljer helhetslösningar med mjukvara/hårdvara medan har man problem med vad som helst i Windows så kan man antingen googla fram det eller ställa en fråga här på Swec. Är det inte för avancerat kan man då även räkna med ett svar, gäller det det senaste grafikkortet med nya rekord i 3dmark kan jag garantera ett svar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jahknee
ang. psystar: http://www.idg.se/2.1085/1.156383 ... vi har alla sett dessa varningstecken tidigare ..

Japp, läste på ett mac-forum om detta också.. kanske inte helt omöjligt att det är ett scam. För den som fortfarande vill ha en sån så är det som sagt möjligt utan en dator från PsyStar = utan scam.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Det här är jättebra! Open Computer fyller en stor lucka i Apples utbud, närmare bestämt mellanprisklassen. Tyvärr är det juridiska klimatet annorlunda idag, jämfört med 80-talet när Compaq körde samma grej mot IBM. Idag lär en stämning gå ut på förbudet mot att kringgå säkerhetssystem.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Förstår inte riktigt varför detta skulle vara dåligt? Jag menar vill man köpa en riktig Mac med de fördelar som det innebär, så kan man fortfarande göra det. Vad är så illa med ett alternativ? Om man inte gillar designen, fine, köp en Mac. Om man vill vara absolut säker på att hårdvaran stöds, fine, köp en Mac.
Men om det erbjuds ett billigare alternativ, med en hyfsat snygg design och med bra prestanda, så skall väl de som tilltalas av detta få köpa datorn?
Apple får ju in pengar på OSX-licensen, så de går inte lottlösa ur det hela. Jag kan inte se problemet, annat än för Apple möjligtvis, då de inte kan låsa in sina kunder lika bra. Men jag kan inte se hur detta kan vara dåligt för slutanvändaren, kan någon förklara?

Bobzor<= Tyckte du drog i lite grovt när du uppskattade vad en 1.83GHz? Core2Duo kostar. Jag tittade på datorbutiken och där kostar det så här:
E2160 1,8GHz 1MB cache - 523kr
E4500 2,2GHz 2MB cache - 920kr (E4300 1.8GHz har utgått)
E6550 2,33GHz 4MB cache - 1290kr (E6300 1.866GHz har utgått)
E8400 3GHz 6MB cache - 1660kr
Q6600 2,4GHz 8MB chache(nåja 4+4) - 1940kr
Bara så att uträkningarna stämmer, E4500 är väl den som bäst motsvarar prestandan hos en E6300 (E4400 motsvarar prestandan bättre, men den har utgått ur deras sortiment). E6550 presterar som E6600 ungefär, så det är för bra prestanda och E8400 är bra mycket bättre än en E6550.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Förstår inte riktigt varför detta skulle vara dåligt? Jag menar vill man köpa en riktig Mac med de fördelar som det innebär, så kan man fortfarande göra det. Vad är så illa med ett alternativ? Om man inte gillar designen, fine, köp en Mac. Om man vill vara absolut säker på att hårdvaran stöds, fine, köp en Mac.
Men om det erbjuds ett billigare alternativ, med en hyfsat snygg design och med bra prestanda, så skall väl de som tilltalas av detta få köpa datorn?
Apple får ju in pengar på OSX-licensen, så de går inte lottlösa ur det hela. Jag kan inte se problemet, annat än för Apple möjligtvis, då de inte kan låsa in sina kunder lika bra. Men jag kan inte se hur detta kan vara dåligt för slutanvändaren, kan någon förklara?

Bobzor<= Tyckte du drog i lite grovt när du uppskattade vad en 1.83GHz? Core2Duo kostar. Jag tittade på datorbutiken och där kostar det så här:
E2160 1,8GHz 1MB cache - 523kr
E4500 2,2GHz 2MB cache - 920kr (E4300 1.8GHz har utgått)
E6550 2,33GHz 4MB cache - 1290kr (E6300 1.866GHz har utgått)
E8400 3GHz 6MB cache - 1660kr
Q6600 2,4GHz 8MB chache(nåja 4+4) - 1940kr
Bara så att uträkningarna stämmer, E4500 är väl den som bäst motsvarar prestandan hos en E6300 (E4400 motsvarar prestandan bättre, men den har utgått ur deras sortiment). E6550 presterar som E6600 ungefär, så det är för bra prestanda och E8400 är bra mycket bättre än en E6550.

Om det hade varit ett verkligen seriöst alternativ så hade det varit perfekt. Jag tycker det är väldigt svårt att ta psystar seriöst.

Förstår inte nyttan vill du ha Mac och att det ska funka ordentligt så köper man en "riktig" mac, vill man ha en dator som man bestämmer över själv och pillar in sin egna hårdvara så köper man en PC och fixar resten själv, behövs inte företag som gör samma sak och tar betalt för det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Gratis publicitet? Snarare mycket dålig publicitet som leder till att folk inte vill ha deras produkter. Du minns väl bluff-företaget Medison med "tusenkronorslaptopen"? Nu betraktar jag inte Psystar som ett bluff-företag men det verkar ju inte direkt seriöst om jag vill påstå.

All publicitet är bra publicitet?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Förstår inte riktigt varför detta skulle vara dåligt? Jag menar vill man köpa en riktig Mac med de fördelar som det innebär, så kan man fortfarande göra det. Vad är så illa med ett alternativ? Om man inte gillar designen, fine, köp en Mac. Om man vill vara absolut säker på att hårdvaran stöds, fine, köp en Mac.
Men om det erbjuds ett billigare alternativ, med en hyfsat snygg design och med bra prestanda, så skall väl de som tilltalas av detta få köpa datorn?
Apple får ju in pengar på OSX-licensen, så de går inte lottlösa ur det hela. Jag kan inte se problemet, annat än för Apple möjligtvis, då de inte kan låsa in sina kunder lika bra. Men jag kan inte se hur detta kan vara dåligt för slutanvändaren, kan någon förklara?

Bobzor<= Tyckte du drog i lite grovt när du uppskattade vad en 1.83GHz? Core2Duo kostar. Jag tittade på datorbutiken och där kostar det så här:
E2160 1,8GHz 1MB cache - 523kr
E4500 2,2GHz 2MB cache - 920kr (E4300 1.8GHz har utgått)
E6550 2,33GHz 4MB cache - 1290kr (E6300 1.866GHz har utgått)
E8400 3GHz 6MB cache - 1660kr
Q6600 2,4GHz 8MB chache(nåja 4+4) - 1940kr
Bara så att uträkningarna stämmer, E4500 är väl den som bäst motsvarar prestandan hos en E6300 (E4400 motsvarar prestandan bättre, men den har utgått ur deras sortiment). E6550 presterar som E6600 ungefär, så det är för bra prestanda och E8400 är bra mycket bättre än en E6550.

Du snackar S775, jag snackar S479 som Aopen Mini PC använder sig utav. Så jag uppskattade helt rätt. Dessutom är det relativt lågt räknat med 3k för själva MiniPCn.. snitt priset ligger väl mer runt 3500-4000.

Det är ju trots allt eftersom en MacMini använder sig utav mobila komponenter som att den har så pass liten effektförbrukning och är så pass sval och tyst som den är. Vet dock inte hur det jämför sig mot just Aopen Mini PC.. men tvivlar på att den håller samma nivå på de punkterna.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det här är jättebra! Open Computer fyller en stor lucka i Apples utbud, närmare bestämt mellanprisklassen. Tyvärr är det juridiska klimatet annorlunda idag, jämfört med 80-talet när Compaq körde samma grej mot IBM. Idag lär en stämning gå ut på förbudet mot att kringgå säkerhetssystem.

Ja, visst är det jättebra? Märkligt är förstås att en del Apple-brukare ser sig som undersåtar till företaget snarare än kunder och därför måste försvara Apple till varje pris och glömmer skillnaden mellan "åsikt", "opinion" och "fakta".

Ibis: Varför handlade inte ditt inlägg om [överflödig] prestanda då, utan mer om att Mac Mini eller iMac hade de objektivt bästa chassina och framförallt att det inte finns på PC-sidan eller annorstädes.

Dator-i-burk och dator-i-skärm har funnits förr (det senare som bekant bland andra just i Mac). Förr fanns även dator-i-tangentbord och ibland lanseras sådana igen.

Det finns inget magiskt med Mac mini. Den har inte passerat någon osynlig gräns där datorn plötsligt blivit användbar för "vanligt folk". Små, tunna, datorer har funnits i PC-världen i minst 20 år ungefär. Datorer-i-skärm har funnits från och till av alla möjliga tillverkare. Och även i spelkonsoler. På dig låter det som att Mac mini skiljer sig på något principellt plan från alla PC-datorer. Det gör den inte. Och AOpen och/eller Asus har väl gjort datorer mycket lika just Mac mini?

Det är inte mycket vits med att peka på en så atypisk produkt som Mac mini. De flesta Apple-datorer ser ut, och har sett ut, som vilken annan dator som helst; en burk, en skärm, ett tangentbord och mus.

Det är ingen som missunnar Apple eller dess användare stilrena och designmässigt intressanta apparater med uppskattade operativsystem. Men det finns massvis med saker som design inte förtäljer.

Du delar upp människor i stereotyper; de som är ute efter prestanda, de som vill mecka, spela, osv, och sist och slutligen den falska användargruppen "vanliga användare" som då tydligen har större nytta av Mac mini eller iMac än andra datorer. Användargrupper överlappar varandra, för det första. För det andra så är nog den "vanlige" eller "typiska" användaren någon som, tyvärr, kör MS-OS på en PC. Denna PC kan vara alltfrån en gråbegie låda till en laptop, en riktig tunnis eller något helt unikt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Företaget har inte varit aktivt innan den stora nyheten. Varken på Internet eller hos någon köpmannaorganisation i Miami.
Företaget verkar vara stort med flera avdelningar men när man försöker få tag på någon av dem blir det svårare.
När väl någon svarar vet denna inte särskilt mycket och hänvisar till en epost-adress.
Ingen har svarar på denna adressen än så länge.
Trots utsagor om flera verksamheter finns det inga kunder som givit sig till känna, se även punkt 1.
De har också bytt adress hastig och lustigt.

Saxat från IDG.se som i sin tur tagit det från The Guardian som har eftersökt lite i företaget Psystar. The Guardian luktar till sig hund begraven.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Saxat från IDG.se som i sin tur tagit det från The Guardian som har eftersökt lite i företaget Psystar. The Guardian luktar till sig hund begraven.

Då kan det mycket väl vara just så. Hoppas några seriösa tillverkare i stället hoppar på tåget...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vad menar du? Det var aldrig min mening att detta skulle handla om OSX. Det är ju hårdvaran som är intressant. Jag vet inget om OSX-licenser eller dess frånvaro, men jag antar att det finns en slutanvändarlicens, "EULA"?

Och ja, EULA är ett orimligt juridiskt dokument. Konkret exempel: Stora kunder kan förhandla till sig speciella avtal, men "EULA.TXT" eller motsvarande finns fortfarande på installationsmediet, oförändrat. Alltså kan inte EULAn gälla i alla situationer. Och inget hindrar en enskild person från att teoretiskt ingå ett specialavtal.

Men det jag pratade om från början var att det omöjligt går att förhindra att någon gör kompatibel hårdvara eftersom denna hårdvara är öppen till sina specifikationer och inget som Apple själva har konstruerat. Jag vet inte om det i absoluta juridiska termer vore förbjudet att köra OSX på en Mac-kompatibel, men jag tror inte att det är så och i alla fall så ter det sig inte relevant.

Jag syftade på följande citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Så, jo, det är väldigt märkvärdigt om man faktiskt tänker efter, varför Apple vill hindra andra från att bygga analoger till deras datorer.

Det är väldigt märkligt att de får förhindra det (om de nu får det), men att de vill förhindra det är fullt förståeligt eftersom de annars slänger bort sitt största trumfkort: att det bara är Apple som säljer datorer med Mac OS X installerat.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag syftade på följande citat:

Det är väldigt märkligt att de får förhindra det (om de nu får det), men att de vill förhindra det är fullt förståeligt eftersom de annars slänger bort sitt största trumfkort: att det bara är Apple som säljer datorer med Mac OS X installerat.

Ok, då förstår jag. Det var nämligen lite oklart. Och ja, du har rätt: "få" är ett bättre ord än "vill". Klart att de vill! Men de får nog inte. Antagligen inte juridiskt men i alla händelser inte i praktiken.

Så: Rent juridisk kan det inte gärna finnas hinder från att göra Mac-kompatobler. Apple är inte i position att bestämma detta. Men däremot kan det tänkas att de har mer juridisk stöd (vilket givetvis inte är förnuftsmässigt) att hindra dessa kloner från att köra OSX. Men då är det upp till kodarna att "fixa" (läs förstöra) detta så OSX vägrar boota på en klon på grund av något ID eller nåt. Alltså gå en liknande väg som Microsoft gjorde när de med avsikt helt utan teknisk orsak hindrade Windows 3.1 från att köra på DR-DOS och andra icke-MS-DOS...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, visst är det jättebra? Märkligt är förstås att en del Apple-brukare ser sig som undersåtar till företaget snarare än kunder och därför måste försvara Apple till varje pris och glömmer skillnaden mellan "åsikt", "opinion" och "fakta".

Ibis: Varför handlade inte ditt inlägg om [överflödig] prestanda då, utan mer om att Mac Mini eller iMac hade de objektivt bästa chassina och framförallt att det inte finns på PC-sidan eller annorstädes.

Dator-i-burk och dator-i-skärm har funnits förr (det senare som bekant bland andra just i Mac). Förr fanns även dator-i-tangentbord och ibland lanseras sådana igen.

Det finns inget magiskt med Mac mini. Den har inte passerat någon osynlig gräns där datorn plötsligt blivit användbar för "vanligt folk". Små, tunna, datorer har funnits i PC-världen i minst 20 år ungefär. Datorer-i-skärm har funnits från och till av alla möjliga tillverkare. Och även i spelkonsoler. På dig låter det som att Mac mini skiljer sig på något principellt plan från alla PC-datorer. Det gör den inte. Och AOpen och/eller Asus har väl gjort datorer mycket lika just Mac mini?

Det är inte mycket vits med att peka på en så atypisk produkt som Mac mini. De flesta Apple-datorer ser ut, och har sett ut, som vilken annan dator som helst; en burk, en skärm, ett tangentbord och mus.

Det är ingen som missunnar Apple eller dess användare stilrena och designmässigt intressanta apparater med uppskattade operativsystem. Men det finns massvis med saker som design inte förtäljer.

Du delar upp människor i stereotyper; de som är ute efter prestanda, de som vill mecka, spela, osv, och sist och slutligen den falska användargruppen "vanliga användare" som då tydligen har större nytta av Mac mini eller iMac än andra datorer. Användargrupper överlappar varandra, för det första. För det andra så är nog den "vanlige" eller "typiska" användaren någon som, tyvärr, kör MS-OS på en PC. Denna PC kan vara alltfrån en gråbegie låda till en laptop, en riktig tunnis eller något helt unikt.

Jag kan hålla med dig om att Apple låser kunder till ett system, och att de skulle ha kommit på konceptet med de chassin etc. de använder menade jag aldrig, lät det som så så ber jag om ursäkt där.
Det jag är emot dock är hela det att Apple på något vis skall vara extremt dyra för det man får, då PCs i samma still kostar i stort sett lika mycket. Och det finns väldigt få PC-tillverkare som tillhandahåller dessa alternativ, Aopen som ovan är en, Asus som du nämnde en annan, Gateway och Sony har gjort iMac-liknande skapelser, finns fler.

Jag håller fortfarande på att de flesta användare med en dator hemma skulle lika gärna, eller hellre (med tanke på utrymmesbesparing etc) kunna ha en dator som tar mindre plats, har allt integrerat i en och samma sak, såsom en iMac. Ett towerchassi fyller inget syfte för en användare, om de aldrig ändå behöver öppna och skruva i dem. Jobbar som supp. för en större ISP, och majoriteten av de kunder som ringer in har väldigt litet tekniskt kunnande, de pustar och stånkar varje gång man ber dem dra ur nätverkskabel ifrån dator/modem, för att det i majoriteten av fallen tvingar dem att börja gräva på golvet bakom deras skrivbord, där de har sin dator. Sådana kunder skulle känna sig mer hemma med något i samma format som en iMac. Detta behöver dock inte komma från Apple, kan lika gärna vara en PC, men Apple är som sagt en av få tillverkare som har något i detta format, och liknande produkter ifrån andra kostar ungefär lika mycket.

Allt detta är såklart mer min personliga åsikt än fakta, men av alla de jag känner, som inte tillhör "datornördsklungan", så är själva idén med en dator i towerform onödig. När de använder datorn ligger all fokus på skärmen och det däromkring. Endast när de startar/byter CD/DVD etc. så lägger de någon fokus på själva towerlådan. Den är bara något som står vid sidan om och tar onödig plats. Men folk är så inkörda på bilden av en dator som skärm + burk vid sidan om, att de nästintill inte vet om något annat.

Apple eller PC, bryr mig inte egentligen, men att kalla Apples datorer dyra när liknande datorer från PC-tillverkare kostar lika mycket, hur går det ihop?

Du har inte gjort det, men det var mer de inläggen på första sidan och andra jag reagerade på.
Kollade också mitt inlägg och såg att det var lite luddigt skrivet, så min poäng blev lite otydlig.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Då kan det mycket väl vara just så. Hoppas några seriösa tillverkare i stället hoppar på tåget...

Ja eller allra helst att Apple börjar tillåta andra företag att tillverka Mac:s på licens.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ja eller allra helst att Apple börjar tillåta andra företag att tillverka Mac:s på licens.

Med vilken rätt?

Om jag köper, på öppna markanden, potatis, fisk och lök, och kombinerar det till en måltid, har jag då rätt att ta ut licensavgifter för den som gör det samma?

Så, nej. Vem som helst får bygga vilken hårdvara som helst från öppna och specificerade komponenter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Med vilken rätt?

Om jag köper, på öppna markanden, potatis, fisk och lök, och kombinerar det till en måltid, har jag då rätt att ta ut licensavgifter för den som gör det samma?

Så, nej. Vem som helst får bygga vilken hårdvara som helst från öppna och specificerade komponenter.

De får ju sälja datorn om den inte använder apple logon eller någon patenterad lösning, däremot är ju frågan om de får installera OSX från start eller att man måste installera det själv efteråt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Under licens skulle väl isåfall innebära att man får tillgång till Apple support och ett klistermärke.

Utan licens blir det bara en x86 maskin med OSX på.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
De får ju sälja datorn om den inte använder apple logon eller någon patenterad lösning, däremot är ju frågan om de får installera OSX från start eller att man måste installera det själv efteråt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Under licens skulle väl isåfall innebära att man får tillgång till Apple support och ett klistermärke.

Utan licens blir det bara en x86 maskin med OSX på.

Precis. Svårare än så är det nog inte.

Edit: Det är tack vara CDPs BIOS-kompatibla PC som det gick såhär:
http://www.jeremyreimer.com/total_share.html
Protektionism är sällan bra, och Apple har sig själva att skylla.

Edit: Compaq var den andra IBM-kompatibla PCn, inte första. CDP var först.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Challeman
Shit vad du räknar som en kratta. Om det skiljer 2015 mellan 11795 och 9780 är det svårt att få 2865kr... snarare 1165kr. 1165kr för iLife, magsafe, fjärrkontroll, design och osx istället för xp/vista.
Inser macs begränsningar men dyra (som i AHHHHHH vad dyra) är de inte. Det är en smaksak vad man fördrar.

Som elektrofredrik visade i inlägget under ditt har du fel, det skiljer visst närmare 3000 kronor för samma spec och likartad kvalitet (vilket jag vet då jag har båda i mitt hushåll).

Vad gäller iLife så finns det motsvarigheter i Vista för de mest populära applikationerna (iPhoto vs. Windows Fotogalleri, iMovie vs. Windows Movie Maker). Vad gäller MagSafe så betackar jag mig, smått störande att strömsladden åker ut varje gång datorn skall flyttas. En smaksak givetvis, men det är inte bara fördelar. Fjärrkontroll har även min Dell, dessutom betydligt mer funktionsrik och framför allt: formatet av ett ExpressCard så den lagras innuti datorn. Design, återigen smaksak. M1330 är faktiskt stilig, inte som en vanlig Dell eller vanligt plast-PC. Och vad gäller OS X och Vista, återigen smaksak.

Nu råkar jag i flera av dessa smaksaksfall faktiskt föredra Macen, och jag hade inte tvekat på att köpa en MacBook om den kommit med vettigt grafikkort och inte kostat 30% mer (eller rättare sagt, om jag haft 3000 extra). Men point-to-point är de två likvärdiga, det som skiljer är grafikkort och priset, allt annat är upp till individens smak.

Permalänk

Tycker bilden är helt missvisande, då kablarna verkligen ligger där för att synas sjukt mycket. Det som går att ha inbyggt (syftar på webbkamera, minneskortsläsare och högtalare) på en Mac går också att bygga in i en PC. Det är samma saker i bägge.

"Mac-sladdarna" är dessutom omsorgsfullt ihoprullade, Dellens sladdar ligger så rörigt det bara går.

I vilket fall vinner dock Macen med tre kablar mot Dellens 5 (nödvändiga).
Då räknar jag bort webbkameran, minneskortsläsaren och ljudet.

Det vore mer rättvist att jämföra den där macen med en dator-i-skärmen-pc.

Det bilden troligtvis vill visa är att Apple har en fin helhetslösning, och det håller jag med om.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

blomqvist: håller med, men vad roligare är är ju att varken mus eller tangentbord nödvändigtvis har sladd till en iMac, så då är den nere på endast en sladd. Då börjar det bli ganska häftigt. Iofs har min laptop också bara en sladd - ström - i vanliga fall

Permalänk
Avstängd

...i stället behöver man sladd eller uttag eller batteribyte till de trådlösa tangentborden och mössen. Så det är ingen rättvis jämförelse heller. Förutom, förstås, att man inför ett potentiellt säkerhetshål. Mus kan jag förstå att det är skönt med trådlöst och en säkerhetsläcka ger inte mycket information. Ett trådlöst tangentbord, däremot, vad ska man med det till?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

företaget verkar ju vara väldigt seriöst: http://blogs.guardian.co.uk/technology/2008/04/15/so_exactly_... eller kanske inte

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...i stället behöver man sladd eller uttag eller batteribyte till de trådlösa tangentborden och mössen. Så det är ingen rättvis jämförelse heller. Förutom, förstås, att man inför ett potentiellt säkerhetshål. Mus kan jag förstå att det är skönt med trådlöst och en säkerhetsläcka ger inte mycket information. Ett trådlöst tangentbord, däremot, vad ska man med det till?

Apples trådlösa prylar kör väl Bluetooth vilket väl skall vara relativt säkert (eller?). Eftersom iMacen har inbyggt Bluetooth (eller?) så krävs ju ingenting förutom batteri till mus och tangentbord, vilket väl brukar hålla i upp till ett halvår. Så, varken sladd, uttag, batteri eller säkerhet borde vara några problem (om alla mina "eller?" checks out vill säga )

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...i stället behöver man sladd eller uttag eller batteribyte till de trådlösa tangentborden och mössen. Så det är ingen rättvis jämförelse heller. Förutom, förstås, att man inför ett potentiellt säkerhetshål. Mus kan jag förstå att det är skönt med trådlöst och en säkerhetsläcka ger inte mycket information. Ett trådlöst tangentbord, däremot, vad ska man med det till?

Eh slippa sladden?

Gillar dig MBY men du verkar helt klart ha en nagel i ögat när det gäller Apple. Bättre workstations finns inte i den grafiska branschen enligt mig och jag jobbar med PrePress, då är PC verkligen inte roligt. Sen hur Apple väljer att sköta det kanske inte är vackert men dem gör det i alla fall bra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Apples trådlösa prylar kör väl Bluetooth vilket väl skall vara relativt säkert (eller?). Eftersom iMacen har inbyggt Bluetooth (eller?) så krävs ju ingenting förutom batteri till mus och tangentbord, vilket väl brukar hålla i upp till ett halvår. Så, varken sladd, uttag, batteri eller säkerhet borde vara några problem (om alla mina "eller?" checks out vill säga )

Blåtand har kända (och givetvis okända) säkerhetshål. Hur säkert en "app" är beror främst på implementeringen och mindre på den underliggande tekniken. Nåväl, observera att jag inte avser misskreditera Apples trådlösa grunkor, utan trådlösa grunkor (tangentbord främst) i allmänhet. Edit: Ur säkerhetssynpunkt, naturligtvis. Microsofts trådlösa tangentbord kan t.ex. knäckas från långt håll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Eh slippa sladden?

Gillar dig MBY men du verkar helt klart ha en nagel i ögat när det gäller Apple. Bättre workstations finns inte i den grafiska branschen enligt mig och jag jobbar med PrePress, då är PC verkligen inte roligt. Sen hur Apple väljer att sköta det kanske inte är vackert men dem gör det i alla fall bra.

Alls inte! Jag har en "nagel i ögat" när det gäller rabiata fanboys, oavsett vad de rabiat försvarar. Problemet med många är att "bäst i den grafiska branchen" (för att nu ta ett exmpel) plötsligt blir till "bäst", precis som "bäst för X" plötsligt blir bara "bäst". "Bäst" är nämligen inte alltid just det, bäst.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."