Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Eh slippa sladden?

Gillar dig MBY men du verkar helt klart ha en nagel i ögat när det gäller Apple. Bättre workstations finns inte i den grafiska branschen enligt mig och jag jobbar med PrePress, då är PC verkligen inte roligt. Sen hur Apple väljer att sköta det kanske inte är vackert men dem gör det i alla fall bra.

Till priset man får en bra macpro så skulle man ju kunna bygga ihop skulltrain med 2 quads överklockade till 4ghz och köra os-x på. Det skulle garanterat bli en bättre worsktation

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Alls inte! Jag har en "nagel i ögat" när det gäller rabiata fanboys, oavsett vad de rabiat försvarar. Problemet med många är att "bäst i den grafiska branchen" (för att nu ta ett exmpel) plötsligt blir till "bäst", precis som "bäst för X" plötsligt blir bara "bäst". "Bäst" är nämligen inte alltid just det, bäst.

Vad är det du insinuerar? Att anklaga mig för att vara en rabiat fanboy är bara att sänka dig själv till sandlådan. Försöker ge en objektiv motvikt i diskussionen. Så om jag är en rabiat fanboy så är du det lika mycket på andra sidan.

Förolämpande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Till priset man får en bra macpro så skulle man ju kunna bygga ihop skulltrain med 2 quads överklockade till 4ghz och köra os-x på. Det skulle garanterat bli en bättre worsktation

En workstation måste man kunna lita på att vara 100% stabil i alla lägen, man har knappast råd med att den skall bli instabil och krascha när det blir extremt krävande. Företag har varken tid eller råd med att köpa in hårdvara och knåpa ihop själv och ännu mindre tid att överklocka vilket ruckar på grundvallarna alltså att det ska vara stabilt. Ge mig gärna ett konkret exempel.

Dessutom så finns inte programvara som Art Pro till PC, av olika anledningar. Dock får vi se hur länge det blir så eftersom det är numera är uppköpt av Esko Graphics.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Vad är det du insinuerar? Att anklaga mig för att vara en rabiat fanboy är bara att sänka dig själv till sandlådan. Försöker ge en objektiv motvikt i diskussionen. Så om jag är en rabiat fanboy så är du det lika mycket på andra sidan.

Förolämpande.

En workstation måste man kunna lita på att vara 100% stabil i alla lägen, man har knappast råd med att den skall bli instabil och krascha när det blir extremt krävande. Företag har varken tid eller råd med att köpa in hårdvara och knåpa ihop själv och ännu mindre tid att överklocka vilket ruckar på grundvallarna alltså att det ska vara stabilt. Ge mig gärna ett konkret exempel.

Dessutom så finns inte programvara som Art Pro till PC, av olika anledningar. Dock får vi se hur länge det blir så eftersom det är numera är uppköpt av Esko Graphics.

Han skrev faktiskt att man skulle installera OSX på maskinen så där försvinner ditt argument om att det där programmet inte finns till windows.
Mac är även en PC oavsett vad för operativ den kör.
Sen att företag inte överclockar är självklart, stabilitet är viktigast och garantier likaså. Man tjänar inte tillräckligt för att väga upp nackdelarna.

Sen när det gäller MBY skulle jag tro att han menade att rabiata fanboys inte säger att en sak är bra för en viss typ av personer/jobb utan att den ska vara bra för allt/alla vilket ingenting är.
Du behöver inte vara en rabiat fanboy för att av misstag göra samma misstag som de alltid gör ;).
Även om jag inte ens tror du gjort det av misstag och att MBY endast påpekade att han tycker illa om rabiata fanboys vilket ganska många gör

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Vad är det du insinuerar? Att anklaga mig för att vara en rabiat fanboy är bara att sänka dig själv till sandlådan. Försöker ge en objektiv motvikt i diskussionen. Så om jag är en rabiat fanboy så är du det lika mycket på andra sidan.

Förolämpande.

Vad fan nu då? När skulle jag kallat dig för "rabiat fanboy"? Om du läser och begriper vad jag skrev så ser du att jag ju faktiskt hänvisar till de som får "bäst på X" till "bäst". Du skrev faktiskt i stil med bäst för (grafiska branchen), inte kort och gott "bäst". You do the math. (Sedan vet jag inte alls om Apple är bäst för "den grafiska branchen". Vilka räknas dit? De som digitaliserar ritningar? Fotografer? Arkitekter? Det är nog klokare att tala om applikationer snarare än plattformar)

Det är inte du som är en "rabiat fanboy" och en enskild person behöver inte vara en "rabiat fanboy" i alla lägen. Bättre är kanske att tala om "fanboyism". Man kan ha en "fanboyistisk" inställning i en fråga men inte en annan. Att tro att Apple gör "bäst" chassin eller "bäst" design är okritisk fanboyism eftersom man ju menar "bäst" utan att förstå att något sådant inte existerar. Det finns bara bäst för ändamål X. Mac mini är inte den bästa beräkningsservern och iMac har inte det bästa eller snyggaste eller mest praktiska chassit. Det räcker faktiskt att chassit eller datorn är tillräckligt ändamålsenlig för att passa. Man kan inte ens säga att den enkla, stilrena eller lilla datorn X är bäst för bara surfning och mejlande, bara att den är mer eller mindre lämplig. "Surfning" är inte enhetligt. Bästa datorn för dig kanske är pyramidformad för att passa in i inredningen eller trekantig för att sitta i ett hörn.

(Edit: Jag har alltid fascinerats över en variant av ad populum-argumentet, när man hänvisar till den "typiska" eller "vanliga" användaren. Inte sällan är denne tydligen samma som "moster Agda". Jag tror att denna stereotyp är fullkomligt felaktig. Det är meningslöst att tala om en typisk användare i de allra flesta fall, generellt sett. Det går att tala om en "typisk användning" av en viss funktion, applikation eller artefakt men jag tror att den typiska användaren som surfar, laddar hem lite musik och skriver email (t.ex.) är en chimär. Det är också fel att dra någon sorts "medelvärde" av alla tänkbara användare från total nykomling till IT-proffs och därur dra någon slutsats om den "vanliga användaren". Jag har under alla mina år med datorer alltid stött på hänvisning till den "vanliga användaren", men jag har aldrig sett en "vanlig användare". Jag har erfarenhet av datoranvändning hos barn, hos gamla, hos fullkomliga gröngölingar till professionella kodare eller hårdvaru-geeks. Ingen har varit den stereotyp som skulle behöva en stereotyp "perfekt surfdator" eller liknande. Däremot är det givetvis många som klarar sig utmärkt med just den enkla dator som är "stereotyp surfdator", men inte för att de är stereotypa användare. Mac mini är inte den perfekta datorn för folk som bara använder den till småsaker. Lika lite är PCs motsvarigheter det, eller en laptop, eller en tower. Det går inte att entydigt avgöra vem som behöver vilken dator utan att faktiskt fråga. När man säger "vanliga användaren" så ger man uttryck för sin egna stereotyp hur en sådan användare borde se ut, inte hur denne faktiskt använder datorn.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Alltså en sak, som jag tror någon även har tagit upp och som naturligtvis är högst relevant i ämnet. Många jämnför Mac och PC då det egentligen borde vara OS X mot t.ex Windows. Mac är ett företag, PC är resten av marknaden. Att då säga att Mac är bättere än PC är att säga att Mac är bättre än resten av marknaden. Nu är PC:ns marknadsandelar bra mycket större än Mac:ens om vi ser dessa inom samma segment vilket man borde då det rör sig om hårdvara. Detta är naturligtvis inte sant och går även inte att mäta. En Mac har ju, helt vanligt PC-hårdvara som en Intel processor, Nvidia grafikkort, hårddisk och ram från annan tillverkare. Detta gör ju Mac:en mer till en PC än just någonting eget. Chassin gör ju Apple själva och mjukvaran. Så, vad som principiellt skiljer en Mac från en PC är ju operativsystemet.

Att sedan Apple försöker "låsa" sitt operativsystem till egna Apple-certifierade burkar med PC-hårdvara tillverkad från andra aktörer... ja det är ett rent jävla svineri.

Det är ju konsumeterna som förlorar på det. De tar ju ut någon form av monopolliknande struktur på grejer de själva inte tillverkat (i viss utsträckning). Motivet är ju naturligtvis som alltid pengar. De vill ju tjäna pengar så det står härliga till.

Tänk om alla företag skulle göra som Apple! Nvidiagrafikkort ska enbart köras på moderkort med nvidia-styrkretsar och specifik nvidia-certifierade processorer och hårddiskar m.m. AMD processorer ska enbart användas med moderkort med AMD-styrkretsar, ATi grafikkort och annan AMD-certifierad hårdvara.

Poängen är ju då att det skulle sluta riktigt illa för Apple. Jag tycker Apple har ett jättebra operativsystem OS X men hatar genuint deras policy att OS:et ska drivas på deras egna certifierade hårdvara.

Ur mitt perspektiv är det inte bara riktigt löjligt utan även omöjligt. Vadå ska? Om jag finner för mig ett bättre alternativ, att använda OS:et på egen utvald hårdvara och om det funkar... då vägrar jag finna mig i att jag inte har rätt till det. För det anser jag absolut att jag har då jag har köpt mjukvaran. Alltså det är sjukt sjukt sjukt sjukt sjuuuuuuuuuukt hur de håller på. Hela situationen blir ju vissen då man nu även kan köra Windows på Apple-certifierad hårdvara.

Som konsument måste man hata detta. Jag kan inte se det på något annat sätt hur man än vrider och vänder på det. Jag har försökt i många år, det går inte. Jag är enbart fanboy till helt fria alternativ. Att låsa, att protektionistiskt försöka hindra konsumenter från deras egna bästa bara för att själv tjäna så mycket som möjligt... det är girigt, det är allt annat än vad jag tycker är bra.

Apple ta och skärp er nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/ Less något ultra-astronomiskt

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS