AMD Phenom X4 9850 Black Edition

Permalänk

Ska bli intressant att se Phenom på 45 nm.
Just nu verkar ju stoppet för överklockningen vara värmen/effektförbrukningen.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Trist för amd men som andra skrivit är det ju priset som är det som styr för majoriteten av datorerna som säljs. Är ju bara vi här som klockar ändå nästan.

"En liten fråga bara, ni skriver att det är stor skillnad på 3ghz vs 3.6ghz. Hur stor är skillnaden (ens märkbar?) från 3.2ghz vs 3.6ghz? Ifall man ska satsa datorns hälsa på att nå det stabilt. "

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Mjo... följer gärna detta argument men nu har jag ju också liksom du; q6600 @ 2,4. Är det då någon idé att klocka upp den? Dessutom verkar ju Crysis vara ett kvalificerat missmash när det gäller effektiv programmering för normala system idag. Min gissning är att spelföretagen i fortsättningen är listigare än det spelföretaget i kommande spel om deras mål är att faktiskt sälja spel (till den stora massan.) Vad jag menar är inte att göra spel med sämre grafik men att välja en väg med bättre programmering som gör att spelen inte behöver prestandamonster för att kunna spelas.

Naturligtvis har du rätt i att spel behöver optimeras mer för att fungera bättre på mer "normal" hårdvara, faktum kvarstår dock att man märker skillnad även i andra spel & det tydligt... Jag tog crysis som ett exempel & det kanske var ett dåligt exempel (ett av dom sämre optimerade spelen på länge..), jag spelar en hel del Lord of the rings online, till & med i det så vart det en markant skillnad mellan 2,4GHz & 3,6GHz, jag provade nämligen & köra standard clock ett tag men stog helt enkelt inte ut med den grovt reducerade prestandan de medförde... Det finns gott om prestandatester som visar på hur mkt spel & liknande idag är just cpu limiterade...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Faktum är att processorer flaskhalsar mer än vad folk tror. Det är fakta.

Nja, i de flesta tester så drar man ju ned upplösning och grafikkvalitet för att maximera skillnaden mellan processorer. Med lite högre upplösning, höga grafikinställningar och AA/AF så belastas grafikkortet tyngre och det blir mindre skillnader mellan processorerna. Dessutom märks skillnaden mest i FPS, om man tar ett äldre spel i låg upplösning med ett värsrtinggrafikkort. Men rent spelmässigt, så märker man ingen större skillnad om man kan få ut 300FPS eller 100FPS. Dessutom är ju olika spel olika CPU-krävande. Vissa med mycket AI, som RTS:er eller FPS:er med lite mer avancerad AI-kod är ju klart mer krävande än de flesta standard FPS:er.

Visst begränsar en äldre CPU prestanda, t.ex. en x2 4400+ med ett 8800GTS, men skillnaden i FPS blir ju enormt mycket större om man istället har en snabb processor, men ett äldre grafikkort t.ex. E8500 och ett 7600GT.
Jag sitter hellre på en mellanklassprocessor och ett bra grafikkort än på en snabb processor och ett budgetgrafikkort (om jag inte tänkt byta grafikkort inom kort förstås).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag hellre på en snabb processor och ett budgetgrafikkort än tvärtom. Beror vad man håller på med och jag spelar spel mycket sällan med datorn men däremot redigerar och komprimerar jag mycket video med datorn så quad core drar jag nytta av. När det gäller videokomprimering så är skillnaden i fps nästan helt processorberoende även om jag till viss del kan dra nytta av grafikkortet med vissa filter som man kan köra på GPUn (typ fft3dfilter för brusreducering i avisynth).

Jag är nöjd att jag valde intel Xeon X3350 (Q9450s brorsa) istället för AMD phenom. Jag kommer nog köra den i 3 GHz då det verkar lagom för min tysta dator. Tycker det känns skillnad mot min gamla AMD X2 3800+.

Permalänk
Medlem

Har en Phenom X4 9750 (95Watt tdp(om beskrivningen/infon var korrekt) på våg till mig med ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H m-ATX 780G moderkortet och Corsair TWIN2X 6400C4DHX 4096MB CL4 2x2Gb 800Mhz minne (4,4,4,12) samt en ny dvd-brännare då gamla pajade just 2 dagar sedan. Allt för 4000kr

Moderkortet stödjer alla AMD cpuer förutom den i denna artikel (Phenom X4 9850)

Får väll sakerna imorgon eller lördag.

Quad-core cpu för 1700kr är inte illa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Vilken NB frekvens användes vid testet med Phenom ? , är lite nyfiken eftersom det påvärkar poängen ganska mycket på Phenom systemen.

CPU-NB FID = 2000 MHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
770 kretsen är av budget segmentet. Bra men fortfarande inget klockmonster som 790FX korten. Jävligt synd att Swec inte hade med 790FX, då det finns många andra recensioner som dom har fått upp 3,5ghz i.

Är det så många som fått det? Har förstås sett Tony "bigtoes" resultat på xtremsystems. Men det var väl med vattenkylning om jag minns rätt.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Happ, lite trist att den inte står sig bättre. Känns som att man kan köpa en Q6600 och lätt klocka upp den så att den spöar amds fetaste phenom.
Jag har alltid haft amd men nu blir det nog dags att gå över. 6600:an går på ca 2000, verkar vara rätt prisvärd.

Ni som klockat med Q6600@2,4Ghz, hurpass högt kommer man med originalkylningen? Kan man nå 3 GHz iaf?

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Är det idé för mig att sätta mig in i det? Eller får jag en dator som väsnas mer men ingen prestanda/tidsvinst?

Jag kör en q6600 i 3.6GHz, idlar på 35 grader, 58 under full load. Sitter med en passiv Scythe ninjakylare i ett antec p182b med fläktarna på low och då är den riktig tyst! Det är 50% prestandaökning för processorn helt utan extra oväsen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ge mig 45nm Phenom, tror de kommer prestera ganska likt Intels Core2 vid samma frekvens. Om nu informationen om högre IPC etc etc stämmer.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
du e rolig du

Hehe jasås, varför det? Jag köper det som är roligast, inte det som är prisvärdast. Det moderkort jag har nu är det roligaste moderkortet jag nånsin haft, det kommer skär i hjärtat att sälja det vidare men DFI usla stöd för det göra att jag måste.

+

Jag är trött på att behöva leka med VTT, det är en jävla vetenskap på Intel sidan tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Jag kör en q6600 i 3.6GHz, idlar på 35 grader, 58 under full load. Sitter med en passiv Scythe ninjakylare i ett antec p182b med fläktarna på low och då är den riktig tyst! Det är 50% prestandaökning för processorn helt utan extra oväsen.

Hm... undrar om man kan få upp min i iaf 3 ghz utan att behöva byta ut orginalfläkten?

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Är det så många som fått det? Har förstås sett Tony "bigtoes" resultat på xtremsystems. Men det var väl med vattenkylning om jag minns rätt.

Läst runt lite och sätt många 3,3 - 3,5ghz resultat, även på luft men har inga sidor att ge då jag är dålig på att spara.

Men tycker det är bra att ni kommer med lite AMD recensioner nu även fast dom inte kan konkurrera mot Intel och deras 45nm

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de Phenom inte slår Q6600 på alla punkter.

Gillar AMD.
Men en sak saknade jag i testet...
hur skiljer sig Intels och AMD Quads när det gäller att ha många program öppna samtidigt.

Typ för mig en typisk dag:

Winamp, Opera, IE (alla med massa tabbar), Photoshop, RAW-konverterare, Miranda, några explorer fönster och sen kanske Adobe Bridge. Om man skulle vara och köra ett gäng tester med alla de programmen igång, hur skulle resultaten se ut då?
Det är inte ofta man har bara ett program igång, förutom när man spelar något spel.

Hoppas Shanghai kommer snart. Skall bli intressant att se hur de står sig.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Jag vill bara påpeka att energiförbrukning eller effekt är de korrekta termerna för att besrkiva hur mycket energi en processor konsumerar. Effekt har redan dimensionen energi/tid alltså blir effektförbrukning kaka på kaka.

I övrigt ett bra arbete!

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

skönt o se hur stabilt min AMD DualCore X2 presterar:) samma helt OK fps i alla upplösningar, dock har jag inte lika bra graffe men iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Sitter du och väntar (inte gör något annat) medan datorn jobbar med den typen av uppgifter?

Läste någon undersökning för länge sedan där man mätt "irriterande moment", när det gäller den typen moment som tog lång tid så var de tydligen inte speciellt irriterande eftersom man då kan göra något annat. Däremot så var små korta avbrott, kommer inte ihåg exakt vilka tider som gällde men det var i alla fall mindre än en minut. Dessa var enligt undersökningen mest irriterande.

Angående de speltester du länkar till, kan du inte visa en speltest senare än 2006 som visar stora skillnader på processorer på upplösningen 1680x1050 eller högre. Under den upplösningen så är inte prestanda speciellt stort problem ändå.

Har alla människor lika stora skor? Sånna där undersökningar är ju bara trams.
Vad är det du inte förstår? Det är väl självklart att man vill att det ska gå snabbt när man jobbar, varför vara emot hela tiden!?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Har alla människor lika stora skor? Sånna där undersökningar är ju bara trams.
Vad är det du inte förstår? Det är väl självklart att man vill att det ska gå snabbt när man jobbar, varför vara emot hela tiden!?

Men om man sitter och väntar på en operation som kanske tar 10 minuter, hur smart är man då? Eller så har man rätt bra med tid och svårt och hitta på saker och sysselsätta sig med

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Haha du är ju helt otrolig...

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Haha du är ju helt otrolig...

han är den största AMD/ATI "fanboy" här på forumet och det har Albin bevisat i en annan tråd så ignorera bara.

ON: trisst att den inte presterade bättre, känns som det behövs något som konkurerar bättre mot Intel nu så proserna sänks. att ta 9 000 för en quad extreme är rätt mkt hoppas på bättre nästa gång.

sen gosh, Crysis använder inte ens dualcore fullt ut, MEN det finns spel som faktiskt gör det, som UT3. doch vet jag inte hur det är med Quad suport, har ingen quad så jag kan inte testa. kan testa med dual och kolla om den använder hela.

EDIT:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/UT3%20cpu%20anv.jpg

//david

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
han är den största AMD/ATI "fanboy"
sen gosh, Crysis använder inte ens dualcore fullt ut, MEN det finns spel som faktiskt gör det, som UT3. doch vet jag inte hur det är med Quad suport, har ingen quad så jag kan inte testa. kan testa med dual och kolla om den använder hela.

Japp, och vilket grafikkort är snabbast på unreal motorn?

Angående fanboyköret, problemet är snarare att det vimlar av Intel/nVidia fanboys, kanske inte helt ologiskt på en sajt som heter sweclockers.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Japp, och vilket grafikkort är snabbast på unreal motorn?

Angående fanboyköret, problemet är snarare att det vimlar av Intel/nVidia fanboys, kanske inte helt ologiskt på en sajt som heter sweclockers.

Nja man är inte "fanboy" för att man köper det som är vettigast för tillfället.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Så min amd64 3000+ i 2700mhz har nästan samma tid i superpi som en 9850 i 2500mhz?... det är ju nästan patetiskt om man tänker på att min 3000+ har typ 2år på nacken. :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Japp, och vilket grafikkort är snabbast på unreal motorn?

Angående fanboyköret, problemet är snarare att det vimlar av Intel/nVidia fanboys, kanske inte helt ologiskt på en sajt som heter sweclockers.

nu pratar vi CPU användning gosh, och detta är ett spel som jag visste använder sig utav mer CPU än crysis. så någon med quad kan gärna kolla CPU användningen efter kört en runda UT och posta bild gärna.

du visade tidigare att Quad inte hjälper i spel, och postade en youtube länk därför jag postade denna. jag ANTAR att det är det du menar med tube länken iaf

ja visst vimlar det av Intel/nvidia OCH ati/amd fanboys på forumet, riktigt tråkigt tycker jag, OK att man vill "hålla" på det man själv använder sig utav men när dom själva inte kan se sanningen för att dom är så inbakade i sin fantasivärld blir det bara jobbigt att höra. AMD är inte dåliga just nu, dock så har dom problem med arkitekturen på deras Quad verkar det som, och jag hoppas dom kommer igen, allt jag vill se på marknaden är bättre konkurans så Intel sitter med full makt och dyra processorer.

i testet ser vi klart och tydligt att Phenom inte håller måttet ännu, spelar inte någon roll vad man gillar, Intel eller AMD, bevisen finns framför allas ögon så det är bara att läsa på.... hoppas på klar förbättring.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
nu pratar vi CPU användning gosh, och detta är ett spel som jag visste använder sig utav mer CPU än crysis. så någon med quad kan gärna kolla CPU användningen efter kört en runda UT och posta bild gärna.

du visade tidigare att Quad inte hjälper i spel, och postade en youtube länk därför jag postade denna. jag ANTAR att det är det du menar med tube länken iaf

postade upp crysis för de flesta brukar använda det spelet som måttstock för hur mycket datorn skall klara. Änsålänge så spelar det ingen större roll ändå om man kör tvåkärnig eller quad på de spel som är gjorda med unrealmotorn om jag förstått rätt, men de spel som är på gång för deras nyaste versioner av motorn (vilket är en hel del) kommer med stor sannolikhet ändra det förhållandet.

Samtidigt bör man veta att ett spel som drar nytta av 4 kärnor på en quad verkligen får mycket mer kraft jämfört med en tvåkärnig. En långsam phenom blir då mycket snabbare än en tvåkärnig med hög frekvens.
De som sparat en del pengar på att köpa billigare utrustning kommer förmodligen ändå inte ha några problem och driva spelen.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
postade upp crysis för de flesta brukar använda det spelet som måttstock för hur mycket datorn skall klara. Änsålänge så spelar det ingen större roll ändå om man kör tvåkärnig eller quad på de spel som är gjorda med unrealmotorn om jag förstått rätt, men de spel som är på gång för deras nyaste versioner av motorn (vilket är en hel del) kommer med stor sannolikhet ändra det förhållandet.

Samtidigt bör man veta att ett spel som drar nytta av 4 kärnor på en quad verkligen får mycket mer kraft jämfört med en tvåkärnig. En långsam phenom blir då mycket snabbare än en tvåkärnig med hög frekvens.
De som sparat en del pengar på att köpa billigare utrustning kommer förmodligen ändå inte ha några problem och driva spelen.

så sant så

Permalänk
Medlem

gosh:

Det kan väl tänkas att det finns en hel del som köper en CPU i stil med E4300 och senare typ E6750. Eller bara en ny, snabbare CPU för den delen. Vad är då felet om man istället kunde ha klockat upp E4300 och skitit i att köpa en E6750 och gå på en Q9450 (Eller E8400 om man nu vill ha duo) direkt istället.

Ser ju i din signatur att du gillar att käfta, men se till att ha något på fötterna också då. Att du ens frågar "varför skulle man någonsin behöva överklocka? [Du märker inte av skillnaden ändå]" är _precis_ ekvivalent med att du undrar varför man någonsin skulle behöva köpa snabbare cpu. Sitter du kvar med Pentium II/AMD K6 eller vad är det frågan om? Eller är det bara för att alla dina gamla AMDs har gått sönder och inte gått att få tag på en ny likadan? Att man ser att den är kass på att överklocka betyder ju att man inte kommer kunna göra det när det väl behövs heller.

I övrigt är jag knappt intresserad av svar av dig eftersom ditt enda argument verkar vara "att du gillar att käfta".

Visa signatur

g++

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Ser ju i din signatur att du gillar att käfta, men se till att ha något på fötterna också då. Att du ens frågar "varför skulle man någonsin behöva överklocka?

Hur många spelar spelen i 1024x768?
Hur många lyckas se 198 fps om skärmen endast klarar av och visa 60 fps?

Tittar du på grafer som är gjorda med 1024x768 så kan du säkert se skillnader men fattar man inte att det är situationer som inte är realistiska så kanske man bör fundera på hur man tänker :).

Dra upp upplösningen till 1680x1050 eller 1920x1200 och kolla hur stor skillnad det är där med olika processorer så får du en mer verklighetsbaserad bild.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Hur många spelar spelen i 1024x768?
Hur många lyckas se 198 fps om skärmen endast klarar av och visa 60 fps?

Tittar du på grafer som är gjorda med 1024x768 så kan du säkert se skillnader men fattar man inte att det är situationer som inte är realistiska så kanske man bör fundera på hur man tänker :).

Dra upp upplösningen till 1680x1050 eller 1920x1200 och kolla hur stor skillnad det är där med olika processorer så får du en mer verklighetsbaserad bild.

jo men om du ser det såhär då:

min gamla CPU "E4300" går i 1.8GHZ orginal, låt oss säga att jag fick 40 FPS i ett spel i 1600 * 1200, och låt oss säga att den flaskhalsade mitt grafikkort 8800GTS 640, så klockar jag upp den till 3,4 GHZ som var min 24/7 klock på den, och så får jag 60 - 70 FPS är inte det prestanda skillnad då? (skärmen på 75 hz)

JAG tycker det är en rejäl ökning iaf. så ditt argument håller inte.

om du vill så kan jag klocka ner processorn, som jag har nu, till 2.66 och jämföra min/avg FPS i 1600 * 1200. det är stor skillnad på 2.66 och 3.8 ghz och det gör stor skillnad i spel.

Permalänk
Inaktiv

Nåja tycker testet var lite grann missvisande. I och för sig kanske inte för de flesta av oss som till exempel mig men testerna speglar väldigt dåligt hur pass bra processorn är på multitasking och program som nyttjar alla 4 kärnorna.

Såg dual core processorer från intel vann flertalet gånger, detta kan inte vara möjligt ifall programmet utnyttjar alla kärnor likvärdigt.
Amd propagerade mycket för att deras processor skulle vara en "riktig" 4kärning processor och inte 2stk ihopsatta. Är det bara jag eller känns det som detta kan detta påverka en liten del vid ordentlig multitasking / multicore processering?