Nvidias nya styrkrets 790i ger datakorruption

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
det blir väll buggar med alla prestanda system förr eller senare ... det är väll därför AMD/ATI inte har några?

dåre

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Jag kör alltid med GIGABYTE och så kommer de förbli. Har alldrig litat på Nvidia systemen.

Gigabyte har ju moderkort med nVidia kretsar så vad har ditt inlägg med detta att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackZam
Gigabyte har ju moderkort med nVidia kretsar så vad har ditt inlägg med detta att göra?

Han menar nog att han kör med Intel-kretsar, men ja du har rätt, tillverkaren av moderkortet och tillverkaren av chipsetet är olika saker.

Kör med P35-baserade Gigabyte DS4 och är väldigt nöjd.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hjälpsam

Jag har ett Asus M2N32 WS Pro, som tyvärr har Nvidias styrkretsar.
Det kommer att dröja länge innan jag köper styrkretsar från Nvidia igen.
Nvidia kom med stabila drivrutiner till Vista så sent som sensommaren 07, där hade man också kopplat ur en massa finesser för att få stabilitet.

SLI nämndes tidigare, orsaken till att man inte kan köra SLI är att Nvidia inte vill licenciera ut SLI till andra tillverkare, vilket jag tycker är helt acceptabelt.

Vad som inte är acceptabelt är orsaken till att det inte går att köra Crossfire på moderkort med Nvidias styrkretsar.
Nvidias drivrutiner känner av om det inte sitter grafikkort från Nvidia anslutna, och om så är fallet tar kopplas "peer to peer" kommunikationen mellan PCIe platser bort, detta för att omöjliggjöra Crossfire.
Nvidia har alltså medvetet lagt till funktionalitet, för att jävlas med de av sina kunder som har köpt kort från ATI, fy fan!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sen har ju 750i/780i visat sig frysa windows med artifakter helt slumpmässigt oavsett om man kör xp32/64 vista 32/64 när man spelar upp video oavsett vilket format det är. Ett fel som verkar vara mycket utbrett (har det själv). Mig veterligen har varken moderkortstillverkarna eller nvidia erkänt att problemet föreligger.

Lika så har åtminstone S2F problem med att de integrerade nätverkskorten slutar fungera när datorn går i viloläge. Även här oavsett vilken (modern; törs inte uttala mig om äldre) windowsversion man kör. Somliga lyckas fixa detta genom clear cmos men det är fortfarande ett högst irriterande problem.

Med de två sakerna i bakfickan förvånar det mig inte ett dugg att även 790i har allvarliga problem.

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Okej, EN kortlivad&opopulär Intelstyrkrets har problem med just det opopulära DDR3, som jag aldrig sett 8gb av. Sen finns det ju fullt med godingar, tex P35 som är min favorit.

Nvidia förstör(?) däremot hårddiskarna på deras allra dyraste/bästa styrkrets som kostar 2000kr mer och klockar lika bra som en vanlig DS3a och även är riktigt varm så det kommer med en högfrekvent jobbig liten fläkt.

?

Tja jag kommer ihåg en svindyr Intel processor som man fick dra tillbaks för att den helt enkelt inte fungerade och en annan som räknade fel så...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Men ett måste för entusiasterna som vill knöka ner mer än ett grafikkort. Ifall man inte väljer AMD/ATI då såklart. :/

Det finns ju vettigare kort som gör samma sak under 3000kr.

Permalänk
Medlem

Har kört med Nforce 4 länge nu väldigt kompetent system.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Inaktiv

Kommer inte köpa ett moderkort som är baserat på Nvidias chipset igen. Mitt P5N-E SLI har bara varit problem. Rekommenderar Intels chipset till de som vill köra med intel-prollar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Har kört med Nforce 4 länge nu väldigt kompetent system.

... Jo NUFÖRTIDEN är det stabilt... De fick plötsligt bråttom att fixa 1.5-2 år gamla problem när de blev måltavla i en s.k. 'Class Action'-stämning. Har för mig stämningen bara gällde Nf5 (kan ha varit 6 också), men att problemen med Nf4 egentligen var exakt samma buggar, så de fixades samtidigt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Har kört med Nforce 4 länge nu väldigt kompetent system.

Jag också. Stabilt och bra prestanda. Däremot har jag haft problem med nforce's nätverk och ActiveArmor (vet ingen som fått igång AA), men struntar man i dem så är det ju 100% stabilt. Jag har ju ett till inbyggt nätverkskort (Marvell) och det funkar perfekt. Även nvidias SATA-driver har funkat för mig (vissa har tydligen problem med den, men inte jag tydligen), men jag har inte märkt någon prestandaförbättring över MS-drivern så det kvittar liksom.

Men de borde verkligen minska strömförbrukningen på kretsarna och datakorruption på de nya kretsarna är ju inte trevligt (värsta som finns egentligen). Hoppas det kan fixas med nåt nytt BIOS. Iofs skulle jag nog aldrig köra med nforce-chipset på ett intel-mobo ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi glömmer ActiveArmor och en del annat skräp, vilka teoretiskt kanske var bra men aldrig blev annat än ytterligare några klatschiga reklamtermer, har nVidia utvecklat ett flertal kompetenta chipset, i alla fall för AMD processorer. NF4 hade jag aldrig några problem med egentligen; visst var det MS IDE/SATA drivrutiner som gällde fram tills nVidia fått ordning på sina drivrutiner, men det var ju ingen katastrof i sig. Även några chipset för serverlösningar tycker jag fungerar riktigt bra (problem jag hade med t ex LAN delen berodde mest på att drivrutinerna för Windows på något sätt lyckades inaktivera LAN portarna vid shutdown, vilket gjorde det omöjligt att få igång dem vid direkt reboot in i annat operativ-system; men sådana klantiga drivrutiner har ju även andra exempelvis Realtek knopat ihop).

Är det skillnad mellan hur nVidia lyckas med AMD system till skillnad ifrån Intel system?

Permalänk
Medlem

Kompetenta = fungerar?
Utöver det så försöker man konkurrera med CPUn och GPUn om att utveckla mest värme, imponerar inte på mig.

De där katschiga reklamtermerna är mer än än klatschiga reklamtermerna. Hade ju varigt en sak om de bara ljög och active-armor inte ens fanns - men tyvärr är ju inte så fallet utan man såg till att göra det till ett helvete att ha någon av funktionerna aktiverade (och det är inte alltid det lättaste att felsöka).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewt
Sen har ju 750i/780i visat sig frysa windows med artifakter helt slumpmässigt oavsett om man kör xp32/64 vista 32/64 när man spelar upp video oavsett vilket format det är. Ett fel som verkar vara mycket utbrett (har det själv). Mig veterligen har varken moderkortstillverkarna eller nvidia erkänt att problemet föreligger.

Lika så har åtminstone S2F problem med att de integrerade nätverkskorten slutar fungera när datorn går i viloläge. Även här oavsett vilken (modern; törs inte uttala mig om äldre) windowsversion man kör. Somliga lyckas fixa detta genom clear cmos men det är fortfarande ett högst irriterande problem.

Med de två sakerna i bakfickan förvånar det mig inte ett dugg att även 790i har allvarliga problem.

har samma grej med mitt kort men jag trode det var grafikkorten först men efter typ 2 dygns felsökning kom ja fram att de inte var dom iaf, vart har du läst om att det är moderkortets fel? har du lust o skriva länkar vore trevligt o läsa:)

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt så låter det som man har problem att låsa vissa bussars frekvens.

Det är inte helt omöjligt att PLLerna (sättet dessa låser/dividerar frekvenserna på) slutar fungera/får problem vid specifika frekvenser. Detta är ju inte första gången precis.

Tyvärr är detta svårt att komma med en 100% lösning med biosupdateringar då felet kan ligga i att kretsen i sig är buggad. Det borde dock gå att optimera, lätta till och ta bort vissa inställningar för att minimera risken för krash.

Permalänk

trevligt... det händer med mitt mobo om jag överklockar det med. fast det är bara utsatta sektorer som går hela tiden.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det finns ju vettigare kort som gör samma sak under 3000kr.

Jag menade att man måste ha en bräda med Nvidia-kretsar för att köra sli. Inte att man just måste ha den dyraste modellen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReQuaker
Ibland är det bara ofattbart skönt att sitta på Intel + ATi

Ibland är det bara ofattbart skönt att sitta på AMD + VIA

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

vid denna tidpunkten kan man väl hålla sig ifrån att köpa ett dyrt 775 system med tanke på att nästa socket med den nya arkitekturen är på väg?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jag menade att man måste ha en bräda med Nvidia-kretsar för att köra sli. Inte att man just måste ha den dyraste modellen.

P.g.a. att nvidia inte låter intel bygga en krets för SLI, Intel skulle garanterat göra det bättre om de fick chansen. Ganska komiskt att Intel har bättre sammarbeta med AMD/ATI som är den huvudsakliga konkurrenten på processormarknaden än med Nvidia där de änsålänge bara konkurrerar med chipset och inbyggda grafikkretsar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
NForce 4 och 5 berodde i alla fall på andra orsaker än klockning.
Dels kunde man få korruption om man hade flera SATA-hårddiskar och lastade dem hårt. Det brukade resultera i BSOD och påföljande problem med filsystemet, och berodde på buggar i nvidias SATA-drivrutiner. Jag tror det fixades med NForce6. Annars 7. NForce4 var mitt första nforce-moderkort, så jag vet inte om det fanns även med NForce 2 och 3. Problemet var i alla fall enkelt avhjälpt genom att installera Microsofts SATA-drivare från Xp-skivan. Man fick inte den I/O-performance som reklambladet och review-sajterna skyltade med, men det var i alla fall stabilt.

Sedan hade de sin 'active armor' brandvägg. Tror den kom med NForce4. Skulle avlasta CPUn och köra en del av brandväggen på chipsettet. Förutom själva brandväggen som orsakade BSODs så det stod härliga till, så fanns även en CRC-funktion i chipsettets nätverkskort som skulle räkna CRC för att snabba upp TCP/IP. Den var inne och messade med Windows XPs IP-stack och resulterade i korrupta downloads. När de väl fick det att fungera var det genom att köra allt på CPUn istället. Tji reklambladsperformance. Även denna punkt föll litet kort om målet.

Allt naturligtvis oklockat. Detta är problem jag personligen råkat ut för och känner till mycket väl.

Känns som de borde införa typ.. Testning... De har ju haft några generationer på sig nu.

Hadde samma problem med "Active Armor" med nForce 590 SLI AMD, men det vara bara att strunta i att installera nVIDIA:s brandväggs "drivrutin" så funkar allt perfekt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag har inte vart nåt fan av nvidias chipset mäst för jag körde mö via under linux då dom hade bra stöd. Likaså där klagar många på via tex. Dock ej haft nåt problem å jag har ägt många via kort. Numera äger jag 2st nvidia kort med. Ett tyan Nforce 2200PRO/2050 baserat (tokstabilt kort) som jag haft i lite över 2 år och kör 2st opterons på och 2st kort i SLI. har ett Nfroce 430 baserat kort i htpc:n som kör windows. Stabil med och inga problem. Byggde nyligen en burk på ett nfroce 560 baserat kort åt farsan. Vist inte hunnit testa så mö men den verkade grymt bra och inte vart några problem hitils.

Vist fins det strul med kretsar eller vissa mobos osv men för dom flesta är det inget problem. En del problem går å arbeta sig runt också.

Därför jag alltid försöker kolla upp eventuela problem med kombinationen av hårdvara och mjukvara jag ska köra för å minimera problem.

Permalänk
Medlem

NForce, urghhh.. vilket dåligt minne..

jag ber om ursäkt, men Nvidia har nog de sämsta styrkretsarna när det kommer till Hårddiskar och data överföring. Och då har man ändå Nvida grafikkort, vilkt självklart är var de dominerar.

Varenda styrkrets har haft något skit i sig.. vore det intel skulle man få höra

Permalänk
Medlem

Jag har nforce4 och det har varit en hel del problem. Det finns exempelvis inte några Vistadrivrutiner till hårddiskarna som får S.M.A.R.T funktionen att fungera. DEt verkar också som att Nvidia's SATA drivrutiner är helt kassa eftersom att de brukar göra så att en hel del program hänger sig i Vista ibland och jag får det också bekräftat av Vistas felsökningsverktyg.
En Nvidia kretsuppsättning är inget man vill ha igen.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Har bara hört mest negativt om Nvidias styrkretsar det senaste året. Det är moderkort som fungerat dåligt, quadcore som inte funkat och mitt P5N-E SLI som var sänt från h*lvetet.

Permalänk
Avstängd

dom blir säkert bra efter något år