Nya nätaggregat effektivare än någonsin

Permalänk
Melding Plague

Nya nätaggregat effektivare än någonsin

En viktig aspekt hos nätaggregat är att de skall vara effektiva när de transformera om ström från 230 volt ner till 12 volt. Tidigare har 80 procent verkningsgrad varit målet som alla tillverkare strävat efter, men enligt ett uttalande från Delta Electronics kommer snart en effektivitet på 90 procent att vara standard.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt

Permalänk

Ja dom är ju nästan redan där Ser verkligen fram emot när man kan köpa nätaggregat med 99 plus certifiering.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Sedär, alltid trevligt med sådant.

Permalänk

Jag som hade hoppats på att få veta lite om hur de hade tänkt göra det. Att ett system drar 500W är väl inte direkt så troligt, standard med ett fläskigt grafikkort är väl runt 250-300W totalt vid full load? Och det inräknat effektförlusterna i nätagget.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Effektförlusten hos nätaggregat variera ungefär mellan 50 och 80 procent.

Ska det inte vara effektiviteten? EffektFÖRLUST på 80% låter inte så kul...

Man får också uppfattningen att det bara är spänningen som skiljer mellan vägguttag och moderkort. Kanske vore bra att nämna nåt om växelström/likström.

Annars intressant att effektiviteten börjar bli riktigt bra nu.

Permalänk
Medlem

Trevligt, förhoppningsvis så får man väl se fler passiva nätagg också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Ska det inte vara effektiviteten? EffektFÖRLUST på 80% låter inte så kul...

Man får också uppfattningen att det bara är spänningen som skiljer mellan vägguttag och moderkort. Kanske vore bra att nämna nåt om växelström/likström.

Annars intressant att effektiviteten börjar bli riktigt bra nu.

Veckselström och likström är samma störm driffrent name :):)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toybox
Veckselström och likström är samma störm driffrent name :):)

Ehm nej, de är långt ifrån lika.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toybox
Veckselström och likström är samma störm driffrent name :):)

Kolla in Wikipedia en sväng
Växelström
Likström

Sen heter det växel, i 99% av fallen stavas ljudet "ks" med x. Ditt e kan ju bero på att du bår någon stans vars ä och e uttalas lika.

Permalänk
Medlem

växel hoppar fram och tillbaka lik går i samma riktning om jag inte e helt ute o cyklar

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JameCa
växel hoppar fram och tillbaka lik går i samma riktning om jag inte e helt ute o cyklar

Ja simpelt förklarat. Växelström växlar polaritet så som det så fint heter.

När det gäller likström så säger man att strömmen går från + till -, men elektronerna vandrar från - till +. Plus är helt enkelt ett underskott på elektroner (överskott av protoner, beroende på hur man vill se det), hur konstigt det än må låta

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Nerd som man är, speciellt insatt i chassin å nätagg så detta får mig nästan att fälla en tår

nej men det går framåt iaf, synd bara att dom fortsätter å punga ut 800w+ agg...hade ju tjänat en massa mer om dom sålt 300-400w modulära agg för ~400-450kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ja simpelt förklarat. Växelström växlar polaritet så som det så fint heter.

När det gäller likström så säger man att strömmen går från + till -, men elektronerna vandrar från - till +. Plus är helt enkelt ett underskott på elektroner (överskott av positroner, beroende på hur man vill se det), hur konstigt det än må låta

Tja, några positroner har vi väl ändå inte va? Inga antipartiklar här inte

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Tja, några positroner har vi väl ändå inte va? Inga antipartiklar här inte

Hah, skulle stå protoner, ursäkta misstaget

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot dagen då man nått 99% effektivitet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Utveckling i positiv riktning detta! Större delen av IT-branschen verkar ha förstått att detta är framtiden och vad vi konsumenter efterfrågar förutom grafikkortstillverkarna vilka krämar på mer och mer i deras Hi-End kort.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Ett steg i rätt riktning. Hoppas utvecklingen sätter fart snart.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas bara att 90% aggregat inte är som de tidiga 80% som hade en tendens att bara vara 80% vid full load. Sänktes belastningen hamnade vissa aggregat på neråt 60% effektivitet. Vilket i sin tur kunde leda till att en dator i viloläge drog nästan mer ström än vid full load

Men bra som fan, både för chassi-temperatur, plånboken och miljön!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ja simpelt förklarat. Växelström växlar polaritet så som det så fint heter.

Fast i praktiken gör det inte det, fas är alltid fas och nollan är alltid nolla. Men fasen svänger runt nollan. Har man mer än en fas ser man att nollan är konstant.

Ah! Gamla minnen, ellära! Och en lärare som hotade och förklarade för eleverna hur inkompetenta de var. Vilka minnen!

Permalänk
Hedersmedlem

Datoranvändarna räddar värden från växthuseffekten.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Fast i praktiken gör det inte det, fas är alltid fas och nollan är alltid nolla. Men fasen svänger runt nollan. Har man mer än en fas ser man att nollan är konstant.

Jo man kan ju skriva en doktorsavhandling om man vill.

Kanske borde skrivit att Spänningen i kretsen växlar polaritet istället. Vilket i sin tur leder till att fase(rna)/n växlar polaritet, däremot gör nollan (neutrala ledningen) inte det, korrekt. Kändes lite överkurs dock

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Datoranvändarna räddar värden från växthuseffekten.

Snarare tvärtom kanske, datoranvändare inte blir den stora boen.

Har hört,inte bekräftat att ifall karolinska i sthlm lämnar sina datorer på under en natt, så förbrukar dom lika mkt energi som 120 villor gör på 1år.

Tycker de låter extremt mkt, men som sagt de är bara natt jag har snappat upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Ska det inte vara effektiviteten? EffektFÖRLUST på 80% låter inte så kul...

Man får också uppfattningen att det bara är spänningen som skiljer mellan vägguttag och moderkort. Kanske vore bra att nämna nåt om växelström/likström.

Annars intressant att effektiviteten börjar bli riktigt bra nu.

Precis, antagligen och förhoppningsvis har redaktionen blandat ihop förlust och verkningsgrad här. Men sägas kan att växelström och likström spelar väldigt liten roll när det gäller datornätagg. Dessa nätaggregat likriktar spänningen redan på primärsidan och växlingen i transformeringen sköts av egna kretsar. De flesta nätagg av denna typ kan i princip drivas av likström också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hah, skulle stå protoner, ursäkta misstaget

Jo, såklart. Men det är fortfarande ett misstag att det skulle finnas flera sätt att "se på" detta. En saknad elektron är verkligen en sådan och inte en proton extra. Det senare implicerar kärnprocesser och några sådana sker då rakt inte i ett nätagg.
...
Edit: Angående fas och nolla: Vilken som byter polaritet beror på referenspunkt och inget annat. Vanligen är nollan också referenspunkt och därmed är det fasen som växlar. Lika ofta är jord referenspunkten och då brukar nollan vara still, men måste inte. Genom att väljea referenspunkten godtyckligt kan man få den ena eller båda växla efter behag. Ren fysikaliskt kan båda sägas växla kring ett gemensamt centrum som den mellannod man får om man skulle placera två motstånd i serie mellan nolla och fas.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Snarare tvärtom kanske, datoranvändare inte blir den stora boen.

Har hört,inte bekräftat att ifall karolinska i sthlm lämnar sina datorer på under en natt, så förbrukar dom lika mkt energi som 120 villor gör på 1år.

Tycker de låter extremt mkt, men som sagt de är bara natt jag har snappat upp.

Ja det låter ju lite otroligt. Dock har jag ingen koll på hur många datorer som de har men. 120 villor på ett år skulle ju dra lika mycket som 100 000(mer?) datorer gör på en natt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jo, såklart. Men det är fortfarande ett misstag att det skulle finnas flera sätt att "se på" detta. En saknad elektron är verkligen en sådan och inte en proton extra. Det senare implicerar kärnprocesser och några sådana sker då rakt inte i ett nätagg.

Jag pratade inte specifikt om datorn utan om laddning i allmänhet. Överskott kan man ju tolka på flera sätt, det jag menade var dock "överskott" i förhållande till elektroner för att erhålla en neutral laddning. Är du med på vad jag menar? (EDIT: Självklart betyder inte en saknad elektron att det skulle finnas 1 proton mer än tidigare.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag pratade inte specifikt om datorn utan om laddning i allmänhet. Överskott kan man ju tolka på flera sätt, det jag menade var dock "överskott" i förhållande till elektroner för att erhålla en neutral laddning. Är du med på vad jag menar?

Jodå, jag är med. Men såvida vi inte har ren protonsyra eller sysslar med kärnprocesser så är det alltid elektroner som flyttas fysiskt och abstrakta hål för bekvämlighet i resonemangen. Dessa hål är brist på elektroner, inte överskott på protoner. Klart att effekten är den samma, en "saknad" elektron i en atom ger en nettoladdning på +1, som om det vore en "proton extra". Men eftersom atomkärnan är av ett bestämt slag, har den också en bestämd kärnladdning ('kärnladdning' tar tankarna till vapen, men denna är den andra betydelsen). Elektronerna väger upp denna laddning och en elektronbrist ger en positiv nettoladdning. Inga protoner tillkommer, försvinner eller rör på sig i en elektrisk krets varvid ordalydelsen av "överskott på protoner" blir en helt onödig, språklig, relativism. Jag menar att det inte är ett godtagbart alternativt sätt att se på saken. Det borgar bara för begreppsförvirring.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jodå, jag är med. Men såvida vi inte har ren protonsyra eller sysslar med kärnprocesser så är det alltid elektroner som flyttas fysiskt och abstrakta hål för bekvämlighet i resonemangen. Dessa hål är brist på elektroner, inte överskott på protoner. Klart att effekten är den samma, en "saknad" elektron i en atom ger en nettoladdning på +1, som om det vore en "proton extra". Men eftersom atomkärnan är av ett bestämt slag, har den också en bestämd kärnladdning ('kärnladdning' tar tankarna till vapen, men denna är den andra betydelsen). Elektronerna väger upp denna laddning och en elektronbrist ger en positiv nettoladdning. Inga protoner tillkommer, försvinner eller rör på sig i en elektrisk krets varvid ordalydelsen av "överskott på protoner" blir en helt onödig, språklig, relativism. Jag menar att det inte är ett godtagbart alternativt sätt att se på saken. Det borgar bara för begreppsförvirring.

Det du skriver är ju precis det jag säger. Jag är fullt medveten om att det är elektronerna och inte protonerna som rör sig i en elektrisk krets, och som jag sa tidigare kanske inte just ordet "överskott" var det mest passande då det verkade inbjuda till missförstånd.

Fakta är ju dock fortfarande att: har du en positiv laddning så har du fler protoner är elektroner, även om det bara är elektronerna som du "flyttar på".

Du får det fortfarande att låta som att jag sagt att det skulle tillkomma protoner, vilket jag inte har. Läste mitt tidigare svar till dig, och för att förklara tydligare: Det jag menade med överskott var alltså bara ett förhållande mellan elektroner och protoner, beroende på antalet elektroner kring kärnan, där antalet protoner är konstant.

Edit: Jag respekterar din kunskap, men som jag skrev tidigare : Det känns som överkurs. Vi kan ju hålla det på en nivå där de flesta kan förstå. Det är ingen slutuppgift i Kemi/Fysik på Universitetet vi talar om direkt, där alla möjliga förhållanden måste tas i överseende, utan mer generellt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux