Ytterliggare ett dåligt kvartal för AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
egenteligen kan man säga dom går pluss efter som deras "förlust" krymper hela tiden ju?

det är inte så att denna så kallade skuld växer, eller har jag fatta nått fel?
men sen också pengarna dom köpte ati för hade dom väll redan känat ihop eller låna dom för att köpa ati? för annars så går dom inte minus egentligen utan dom tömde bara spargrisen och då ser det ut i bokföringen som du har förlora XXX antan kr medans du kanske köpt nått för dom så egentligen går du inte minus utan i det fallet plus minus noll om du köpte för allt.

fast jag vet inte om jag har gjort nått tankefel om jag har rätta mig gärna känner mig förvirrad

hehe nja, när du räknar ut resultatet så räknar du på intäkter - kostnader under perioden. nu är jag osäker hur man bokför ett uppköp eftersom jag inte är ekonom hehe, men jag antar att det tillgångarna hos det företag man köpt upp bokförs som intäkter medan det man betalade blir en kostnad? och att gå med förlust innebär nödvändigtvis inte att någon skuld ökar, utan helt enkelt att företagets ägare förlorar pengar. Att de har investerat mer än de fått tillbaka. Om detta pågår för länge kan det vara ödesdigert. Tänk dig att du lämnar dina besparingar till banken och varje år minskar värdet på din insättning.. Du vill ju att pengarna ska växa, inte krympa. Till slut skulle du ta ut pengarna ur banken då du känner att du förlorat för mkt. Om motsvarande händer för ett företag innebär det konkurs eller försäljning av företaget.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.4Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS SABERTOOTH Z77 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | XFX Radeon HD7870 2048MB Double Dissipation | OCZ SSD Vector Series 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DANiO
hehe nja, när du räknar ut resultatet så räknar du på intäkter - kostnader under perioden. nu är jag osäker hur man bokför ett uppköp eftersom jag inte är ekonom hehe, men jag antar att det tillgångarna hos det företag man köpt upp bokförs som intäkter medan det man betalade blir en kostnad? och att gå med förlust innebär nödvändigtvis inte att någon skuld ökar, utan helt enkelt att företagets ägare förlorar pengar. Att de har investerat mer än de fått tillbaka. Om detta pågår för länge kan det vara ödesdigert. Tänk dig att du lämnar dina besparingar till banken och varje år minskar värdet på din insättning.. Du vill ju att pengarna ska växa, inte krympa. Till slut skulle du ta ut pengarna ur banken då du känner att du förlorat för mkt. Om motsvarande händer för ett företag innebär det konkurs eller försäljning av företaget.

Man använder eventuella likvida medel (tänk er kontanter) för en investering, och därav en del av vad som skulle kunnat vara vinst (avkastning) för aktieägarna. I övrigt är man tvungen att låna. Det är nog ett rätt säkert antagande att AMD:s likvida medel är rätt dåliga vid det här laget, samt att man gått med förlust vilket ger en dålig avkastning till aktieägarna, vilket leder till försäljning så att AMD i värsta fall måste köpa upp sina egna aktier och tappar viktigt riskkapital. Riskkapitalet är enormt viktigt för att ett företag ska kunna expanndera och utvecklas, så därför är det synnerligen viktigt att man på lång sikt går plus i räkenskaperna, eftersom aktieägarna annars säljer, och bolaget går med 'verklig' förlust.
Så jag skulle nog tro att köpet av ATI var väldigt förödande för AMD eftersom det definitivt inte genererat någon vinst för AMD utan snarare det omvända. Och AMD:s aktieägare har fått 'betala' kalaset.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Angående 9850 vs Q6600 har knappast 9850 någon fördel även för dem som inte överklockar. Q6600 må vara 100 kr dyrare men 9850 dra både mer ström och presterar sämre än Q6600. Detta gör att många väljer intels processor istället.

Billigare och nyare moderkort.
Sockel som kommer hålla längre.
Prestanda är i princip likvärdig och 9850 går ju och klocka med.
Nackdelen med 9850 mot Intel är något högre strömförbrukning. I övrigt finns det helt klart i huvudsak fördelar såvida det inte är viktigt att kunna klocka upp processorn några 100 Mhz mer.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
varför skulle man inte kunna ha en förlust på 396 dollar? Om Intel kan ha vinster i miljardklassen och AMD förluster i miljonklassen så en mellanting nära plus minus noll är 396 dollar. Man ser nästan aldrig ett företag som meddelar om status quo, dvs varken fölust eller vinst men nog fan borde sådant ske. Dvs all vinst eller förlust under 1000 U$D är patetiskt att kalla vinst/förlust för företag som omsätter minst 100-tals miljoner amerikanska dollar.

Du lär nog inte få se det. Ett företag gör en kvalificerad gissning på hur mycket de kommer tjäna ett visst år eller kvartal allt över det är vinst och allt under det är förlust. Vilket i sig är lite konstigt. Ett företag behöver inte gå med förlust för att gå med förlust. De tjänar bara inte så mycket som de lovade aktieägarna att de skulle göra.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizo
Det enklaste är att säga att AMD har gåt ttill förlust pga. dålig prestanda + dålig överklockning.

AMD måste göra bättre processorer som överklockar och har bra prestanda från början så kommer det gå bra för dom.
Det är bara inse att en bra produkt som har egenskaperna: pris --->prestanda = överklocknig. Kommer det gå bra för som tex Inte Q6600 har det gått jäkligt bra för.

Det är bara en väldigt liten del av alla datorägare som klockar sina prollar, så om dom klockar bra eller ej spelar i medelsvenssons ögon ingen roll.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Du lär nog inte få se det. Ett företag gör en kvalificerad gissning på hur mycket de kommer tjäna ett visst år eller kvartal allt över det är vinst och allt under det är förlust. Vilket i sig är lite konstigt. Ett företag behöver inte gå med förlust för att gå med förlust. De tjänar bara inte så mycket som de lovade aktieägarna att de skulle göra.

då borde dom säga att dom ska gå 100 tals miljoner back mer än dom kommer göra så alla akiter blir sålda tillbaka till dom och att dom sen vid kvartalet går 100tals miljonr PLUS då vilket kommer göra att aktierna stiger i pris och dom kan sälja dom för högre och få in massa pengar att röra om i grytan.

fast då gäller det att dom sak överleva ett helt kvartal också ju

fast det finns säkert många saker som hindrar det från att hända men tanken är svindlande

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
då borde dom säga att dom ska gå 100 tals miljoner back

Och vem tror du vill köpa aktier i ett företag som väntas gå så dåligt?

Permalänk
Medlem

Så länge soliditeten är ok i företaget och aktiekursen inte är uppskruvad dvs att det finns reellt kapital (fabriker, patent, kontrakt osv) som motsvarar aktievärdet behöver inte ett negativt resultat vara förödande. Skulle det gå åt skogen fullständigt så finns det troligtvis bundet kapital i AMD som någorlunda motsvarar det sammanlagda värdet hos aktierna. När jag studerar aktier är det den deriverade vinsten / förlusten som är intressant, det vill säga hur gick det jämfört med tidigare kvartal. Det är lite sjukt men att gå med 999 miljarder i vinst är dåligt om man gick med 1499 miljarder i vinst förra kvartalet och att minska sin förlust är bra, även om det fortfarande är en förlust.

Nu har jag inte studerat resultaten hos AMD närmare men jag hoppas att de inte får panik för att tillfredställa aktieägarna, som till exempel Ericsson fick. Där sålde man tillgångar för x kr och hyrde dem för x / 3 kronor per år bara för att rädda ett par kvartals kassaflöden. Det gav ju fint resultat för tillfället (och bra bonusar till VD:n) men ett par år senare krashade skiten igen...

Permalänk
Medlem

Eftersom ATi gick samman med AMD och att AMD förlorade pengar på detta, är inte detta också en av anledningarna till varför AMD nu visar en förlust?

Om AMD lyckas utveckla bra grafikkretsar på moderkort så skulle dom kunna dra in mycket pengar, tror jag. Annars så har man ju den eviga kampen mellan nVidia och ATi där dom hela tiden, i princip, ligger på en ganska jämn nivå.

Undrar hur mycket pengar som AMD måste gå med i förlust innan man börjar prata om att det börjar bli läge att försöka sälja företaget?

Hoppas att det går bättre för AMD i framtiden. Jag vill inte att det ska gå dåligt för ATi som nu är en del av AMD. Jag kommer ihåg Radeon9800XT när det tog tronen för 5 år sedan och gillar fortfarande vad dom lyckats åstadkomma.

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Medlem

Att gå med förlust och att gå med förlust i utgifter för utveckling är två olika saker. Det folk inte verkar förstå här är att AMD inte förlorat dessa pengar i tomma intet, utan det gäller diverse utgifter i allmänhet för verksamheten samt utgifter för utvecklingskostnader. Att bygga både processorer, moderkortskretsar och grafikprocessorer i en tid där investering är så ypperligt viktigt för verksamheten (då de ses som ganska underlägsna på vissa fronter mot konkurenterna) är knappast något en handful personer sitter och pysslar med på fritiden.

Skulle AMD sitta och absolut bygga på någonting alls och gå på förlust, då finns det väl fog för diverse kritik. Men när de investerar så mycket som de gör på samtliga fronter så är dessa utgifter nödvändiga för att behålla en framtidssäker (/framtidsfokuserad) konkurrenskraftighet. Får AMD till något riktigt "spot-on" genom att riskera dessa pengarna i utveckling så kan de få tillbaka potten med råg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Och vem tror du vill köpa aktier i ett företag som väntas gå så dåligt?

läs vad jag skrev igen

jag sa att först skulle dom bli tvungna att köpa sina egna aktier sen när kvartalet va slut skulle det visa sig dom Känat så mycket mer än vad dom sa dom skulle så dom skulle visa upp en VINST på hundra tals miljoner och då skulle deras aktie stiga och efter som dom då har nästan alla aktier själva så kan dom sälja dom och få in pengar. jag sa aldrig dom skulle sälja några medans dom visa upp en förlust

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Ser helt ok ut för AMD. Phenom utan bugg presterar bra. Lågt pris vet vi ju säljer bättre än överklockning. Elgiganten står för stora delar med kassa expediter. Dom rekomderearhelt klar på 3-4 kärning för lägst pengar, vanligt folk börjar kunna köpa det nu med AMD`s instegs.

Blir Ati´s nya så kanon utan stort motstånd kan det dra in mycket cash.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Att gå med förlust och att gå med förlust i utgifter för utveckling är två olika saker. Det folk inte verkar förstå här är att AMD inte förlorat dessa pengar i tomma intet, utan det gäller diverse utgifter i allmänhet för verksamheten samt utgifter för utvecklingskostnader.

skillnaden mellan inte kunna betala hyran för att man festat och för att man hade en oväntat fet mobilräkning att betala är...
... stor?
... inte avgörande för hyresvärden?
... inte avgörande för nudelkonsumtion kommande månaden?
... avgörande för hur snälla föräldrarna är som lånar ut stålars ännu en gång?
... väsentlig även om det är andra året på raken som man behöver låna vid månadsslutet?

AMD sitter i ett hål... ett djupt hål... frågan är om någon någonsin kommer vilja sponsra dom med en stege så de kan komma därifrån.

edit: någon frågade om dessa förluster egentligen bara är "vinster som blev mindre än beräknat"
- nej, det är mängden rörligt kapital (pengar) på AMDs konto (samt inventarie och i förväg gjorda betalningar) som har minskat med den "lilla" summan av 300m $.
Värdet av AMDs totala tillgångar gick från 11,55miljarder till 11,2miljarder, direkta "cash"-minskningen är dock "bara" 130m$ från 1,89miljarder till 1,75

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
skillnaden mellan inte kunna betala hyran för att man festat och för att man hade en oväntat fet mobilräkning att betala är...
... stor?
... inte avgörande för hyresvärden?
... inte avgörande för nudelkonsumtion kommande månaden?
... avgörande för hur snälla föräldrarna är som lånar ut stålars ännu en gång?
... väsentlig även om det är andra året på raken som man behöver låna vid månadsslutet?

AMD sitter i ett hål... ett djupt hål... frågan är om någon någonsin kommer vilja sponsra dom med en stege så de kan komma därifrån.

edit: någon frågade om dessa förluster egentligen bara är "vinster som blev mindre än beräknat"
- nej, det är mängden rörligt kapital (pengar) på AMDs konto (samt inventarie och i förväg gjorda betalningar) som har minskat med den "lilla" summan av 300m $.
Värdet av AMDs totala tillgångar gick från 11,55miljarder till 11,2miljarder, direkta "cash"-minskningen är dock "bara" 130m$ från 1,89miljarder till 1,75

så egentligen går dom inte så dåligt som alla säger om dom har 1,75miljarder till godo eller fatta jag allt fel nu?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

För alla Er AMD fans i den här tråden så kan jag säga följande: Man har nu alltså lyckats att överklocka en Phenom upp mot 3.5ghz !

Kanske att det inte är nyheter här, jag vet inte, men man kan läsa om det lite kort här: http://www.hardwarecanucks.com/forum/reviews-articles-web/541...

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khelben
För alla Er AMD fans i den här tråden så kan jag säga följande: Man har nu alltså lyckats att överklocka en Phenom upp mot 3.5ghz !

Kanske att det inte är nyheter här, jag vet inte, men man kan läsa om det lite kort här: http://www.hardwarecanucks.com/forum/reviews-articles-web/541...

det där va 18 dagar sen

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khelben
För alla Er AMD fans i den här tråden så kan jag säga följande: Man har nu alltså lyckats att överklocka en Phenom upp mot 3.5ghz !

Kanske att det inte är nyheter här, jag vet inte, men man kan läsa om det lite kort här: http://www.hardwarecanucks.com/forum/reviews-articles-web/541...

Trevligt. Och det lär ju knappast bli sämre med tiden allt eftersom AMD släpper nyproducerade maskiner i 65nm-utförande. Blir väldigt intressant och se hur pass snart AMD får till sina 45nm-maskiner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
så egentligen går dom inte så dåligt som alla säger om dom har 1,75miljarder till godo eller fatta jag allt fel nu?

Dom har samtidigt skulder på 6miljarder (undrar om jag kollat rätt, trodde det var mer)... och planer som säger "vi skall spendera några miljarder till"
bla är inte ombyggnaden till 45nm betald, och inte heller NewYork-låtsas-planen har någon ekonomisk grund (vilket är ett par miljarder)
skulle deras kassa sjunka långt under miljarden så kommer dom få problem med löpande ubetalningar (klumpsummor)

Jag väntar med spänning på nästa kvartal... Q108 var uselt, men inte värre än rimligt/förväntat av AMD mtp tidigare resultat och produkter.
resten av året kan dock bli väldigt alvarligt för AMD

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life