Via visar upp Pico-Itx

Permalänk
Medlem

man kan ju nästan bygga in den i sin gamla crt tv o ha som inbyggd htpc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jättegullig..
men den känns halvt meningslös när det inte finns strömförsörjning i motsvarande storlek. tom kontaktstandarder idag är ju klumpigare än hela kortet i princip ffs.

Själv tycker jag PicoPSU är tillräkligt litet.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
http://www.radikalmod.hu/upload/modhokkento/194_picopsu1.jpg
Själv tycker jag PicoPSU är tillräkligt litet.

Och man kan koppla 220V rakt in i den där lilla prylen för att sedan få ut 12V, 5V och 3.3V? O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Och man kan koppla 220V rakt in i den där lilla prylen för att sedan få ut 12V, 5V och 3.3V? O.o

nej, du behöver en sån där skoj dosa som bärbara har

Permalänk
Medlem

exakt..

en standard för hus med dragna lågspänningsuttag vore kanske nått annars.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Den där vore grym för att bygga in i MCn och göra en egen GPS-nav, vill ha!

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Den där vore grym för att bygga in i MCn och göra en egen GPS-nav, vill ha!

Det skulle gå alldeles utmärkt tror jag. Annars kan du nog bygga på nano-ITX om du inte har en allt för kompakt MC.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

då vill jag att du bygger en till min mc också med en 8 tums vattentät skärm med gps, hastighet och winamp

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Jag har själv beställt dett amoderkortet på komplett.se nu för 2200kr.
Jag har beställt kortet och ett 1GB ddr2 SO-DIMM till den som är max vad den klarar.

Sen beställde jag även ett sata kort som gör at tjag kan plugga in 2st flashkort som hårddisk vilket medförde att jag köpte 2st 8GB sdhc kort.

Moderkortet har 7.1 ljudutgång,
4x USB

vilket folk inte visste riktigt om men det är med.

Själv har jag snubblat över problemet med vart jag skall få tag på ett litet nätagregat som finns på lager för beställning.

Sen finns det inga anpassade chassin så vitt jag vet som är gjorda för pico itx så jag kommer bygga ett eget av plexiglas.

Håller alla informerade med bilder etc när jag fått hem allting.

EDIT:
Funderar även på att köpa en liten cd/dvd kabinett och bygga om.

//som99

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av som99
Jag har själv beställt dett amoderkortet på komplett.se nu för 2200kr.
Jag har beställt kortet och ett 1GB ddr2 SO-DIMM till den som är max vad den klarar.

Sen beställde jag även ett sata kort som gör at tjag kan plugga in 2st flashkort som hårddisk vilket medförde att jag köpte 2st 8GB sdhc kort.

Moderkortet har 7.1 ljudutgång,
4x USB

vilket folk inte visste riktigt om men det är med.

Själv har jag snubblat över problemet med vart jag skall få tag på ett litet nätagregat som finns på lager för beställning.

Sen finns det inga anpassade chassin så vitt jag vet som är gjorda för pico itx så jag kommer bygga ett eget av plexiglas.

Håller alla informerade med bilder etc när jag fått hem allting.

EDIT:
Funderar även på att köpa en liten cd/dvd kabinett och bygga om.

//som99

Har du någon tidigare erfarenhet från dessa moderkort? Hur kommer du att använda ditt? Vet du ifall det är någon idé att ha en sådan kopplad till en projektor eller om det då är lika bra att köra stillbildstv?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag har själv använt mig av ett VIA EPIA-NR10000EG som var mitt första nano itx moderkort sen skaffade jag ett VIA EPIA-NX15000G och sålde mitt gammla bygge.

Generelt har jag inte fått några bra intryck av VIA från förr men det har förändrats efter jag började använda deras nano och mini itx moderkort.
Största nakdelen dem oftast har är lite dålig design på moderkortet, batteri som sticker upp onödigt mycket, dåliga kontaktplatser och lite sånna småsaker men ananrs är dem bra. Men det är inget att tänka på om man itne skall bygga special chassin till dem oftast.

Själv hadde jag planerat att göra en handkonsoll av mitt nybeställda pico itx kort med en 5.6" skärm jag köpt sen tidigare. Men jag har stött på en hel del problem med hur jag skall få den att gå på batterier, jag har ett par nya batterier från bärbara datorer men det är en hel del komplikationer för att få det att funka. Projektet är inte övergivet men laggt på is ett tag.

Hadde istället tänk att bygga ett litet snygg plexiglas chassi och ha den som multimedia maskin till tvn vilket stöter på nästa problem med ingen s-vido port. Men eftersom min tv är relativt ny så har jag standard vga por på den så det skall nog itne vara större problem.

Jag skulle nog tro att det inte blir några problem att använda en pico itx som film/multimedia maskin till din projektor. Men är du i så stort behov av ett så pass litet moderkort så du inte kan tänka dig använda ett nano itx istället?

Kan vänta och se när jag får hem mitt så kan jag posta lite benchmarks och stats på diverse så vi får se vad den duger till

//som99

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av som99
Jag har själv använt mig av ett VIA EPIA-NR10000EG som var mitt första nano itx moderkort sen skaffade jag ett VIA EPIA-NX15000G och sålde mitt gammla bygge.

Generelt har jag inte fått några bra intryck av VIA från förr men det har förändrats efter jag började använda deras nano och mini itx moderkort.
Största nakdelen dem oftast har är lite dålig design på moderkortet, batteri som sticker upp onödigt mycket, dåliga kontaktplatser och lite sånna småsaker men ananrs är dem bra. Men det är inget att tänka på om man itne skall bygga special chassin till dem oftast.

Själv hadde jag planerat att göra en handkonsoll av mitt nybeställda pico itx kort med en 5.6" skärm jag köpt sen tidigare. Men jag har stött på en hel del problem med hur jag skall få den att gå på batterier, jag har ett par nya batterier från bärbara datorer men det är en hel del komplikationer för att få det att funka. Projektet är inte övergivet men laggt på is ett tag.

Hadde istället tänk att bygga ett litet snygg plexiglas chassi och ha den som multimedia maskin till tvn vilket stöter på nästa problem med ingen s-vido port. Men eftersom min tv är relativt ny så har jag standard vga por på den så det skall nog itne vara större problem.

Jag skulle nog tro att det inte blir några problem att använda en pico itx som film/multimedia maskin till din projektor. Men är du i så stort behov av ett så pass litet moderkort så du inte kan tänka dig använda ett nano itx istället?

Kan vänta och se när jag får hem mitt så kan jag posta lite benchmarks och stats på diverse så vi får se vad den duger till

//som99

Jodå Nano-ITX går lika bra, det jag har tänkt att göra är att ha två hyllplan, ena för projektorn samt andra för mini-datorn. Och styrning sker medelst fjärrkontroll :).

Vore helt perfekt ifall du kunde göra så ^^.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag har nu beställt klart allt jag hadde tänkt mig till min pico ITX dator.
Moderkort
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335701

Minne
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311672

Hdd
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336007
De Gammla SDHC kortlösningen som HDD skippade jag eftersom
jag vill ha platts till en hel del filmer på burken. Använder dem
istället som hårddiskar till ett annat bygge.

Sen har jag köpt en massa Rosa plexiglas skivor jag tänkte bygga chassi av
men kom fram till att fronten lär bli rätt ful om den bara är i plexiglas och har en powerknapp så tänkte köpa en fläktstyrning som front.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321219

Den är visseligen lite i största lagen men lägger jag moderkortet på hddn och har dem sidleds blir inte datorn större än B 15.8, D 8, H 4.2 cm vilket
jag fortfarande tycker blir en rättså liten och snygg formfaktor och ger den lite frächare front som bara behövs löddas om för att passa med nätagregatet och sen borras ett litet hål till en powerknapp om jag inte löser det med de inbyggda knapparna.

Nu har jag bara ett problem. Nätagregatet!
Det är ett väldigt specielt nätagregat som inte verkar finnas på lager någonstans. Vilket är synd för kan inte bygga något fören jag har måtten på det.

Men så fort jag fått tag på nätagregatet och eventuellt en 20 mPins addapter och löst hur plexi chassit skall sitta ihop kommer jag lägga ut en raport och massor av bilder.

//som99

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av som99
Jag har nu beställt klart allt jag hadde tänkt mig till min pico ITX dator.
Moderkort
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335701

Minne
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311672

Hdd
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336007
De Gammla SDHC kortlösningen som HDD skippade jag eftersom
jag vill ha platts till en hel del filmer på burken. Använder dem
istället som hårddiskar till ett annat bygge.

Sen har jag köpt en massa Rosa plexiglas skivor jag tänkte bygga chassi av
men kom fram till att fronten lär bli rätt ful om den bara är i plexiglas och har en powerknapp så tänkte köpa en fläktstyrning som front.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321219

Den är visseligen lite i största lagen men lägger jag moderkortet på hddn och har dem sidleds blir inte datorn större än B 15.8, D 8, H 4.2 cm vilket
jag fortfarande tycker blir en rättså liten och snygg formfaktor och ger den lite frächare front som bara behövs löddas om för att passa med nätagregatet och sen borras ett litet hål till en powerknapp om jag inte löser det med de inbyggda knapparna.

Nu har jag bara ett problem. Nätagregatet!
Det är ett väldigt specielt nätagregat som inte verkar finnas på lager någonstans. Vilket är synd för kan inte bygga något fören jag har måtten på det.

Men så fort jag fått tag på nätagregatet och eventuellt en 20 mPins addapter och löst hur plexi chassit skall sitta ihop kommer jag lägga ut en raport och massor av bilder.

//som99

250Gb fyller man jättesnabbt när det kommer till film. Varför köper du inte lika gärna en 500 eller 750gb med en gång?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
250Gb fyller man jättesnabbt när det kommer till film. Varför köper du inte lika gärna en 500 eller 750gb med en gång?

En 500GB sata 2,5'' kostar 2250kr...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
En 500GB sata 2,5'' kostar 2250kr...

Jaha okey, trodde det var en 3,5" som han köpt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av som99
Nu har jag bara ett problem. Nätagregatet!
Det är ett väldigt specielt nätagregat som inte verkar finnas på lager någonstans. Vilket är synd för kan inte bygga något fören jag har måtten på det.

Vilket nätagg är det du tittar på?

Permalänk
Medlem

Såja nu har jag fått hem moderkortet och packat upp det nu väntar jag bara på resten av delarna.

Anledningen att jag köpte en 2,5" 250GB hdd beror självklart på att de störra diskarna kostar så mycket att det inte är värt att lägga det på detta bygget.

Jag har knäppt några bilder som jag lägger upp på moderkortet, tillbehör och kartong. Förlåt mig för den dåliga bildkvaliten min sambo har slarvart bort min kamera hemma hos någon vännina så fick bli att jag använde min gammla.

Sen echo så har jag tittat på vias egna PWB-N550 vilket verkar vara litet nog för mina behov men problemet med det är att det är 12V input.

Men nu när jag fick moderkortet så visade det sig att man fick med en omvanldare från den 10mm lilla nätagregats kontakten till ett vanligt 20p ATX nätagregat.
Så då undrar jag såklart om någon vet om ett litet nätagregat som är 20p ATX kompatibelt som inte är större än max 15.8cm i Djup eller Bredd och max 4.2cm i höjd som finns på lager och går att beställa i sverige? (och såklart som är för 230V standard som vi har i sverige)

Jag såg att det fanns ett litet nätagregat på komplett men efter lite forskning så klurade jag ut att det är 19cm långt vilket är för stort. Riktigt synd för de var annars väldigt bra i storlek.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324201

Måsta nu alltså lösa nätagregats problemet genom att få tag på ett 230V 20p ATX agrigat som är i rätt storlek eller ett nätagregat som är anpassat efter det moderkortet som även det skall vara litet nog.

Uppskattar om någon vet något och gärna från svenska hemsidor.

Och här kommer lite bilder
Här har jag precis slitit bort plasten på lådan och har den stående på mitt ps3 för att visa hur liten bara lådan är.

Öppnad låda med en liten lapp och en drivrutins skiva på toppen.

Innehållet i lådan som består av:
1x EPIA PX Pico-ITX moderkort.
1x USB2 kabel som skall fästas på moderkortet (4x usb portar)
1x ATA-66/100/133 IDE kabel (1 plats)
1x PS/2 Kabek med port för mus och tng bord.
1x COM ports adapter.
1x DVI Kabel
1x skiva med drivers.
2x skruvar för kom porten.

Alla sladdarna är till för att fästa på små kontakter på moderkortet så man får dem portarna tillgängliga. De 2 skruvarna är dem små som brukar sitta på seriell och paralell portat på alla datorer.

Suddig bild av moderkortat uppackat uppifrån.

Samma från annan vinkel.

Underifrån.

Och till sist en bild när moderkortet ligger uppepå en 3,5" Hdd vilket visar hur extremt litet det igentligen är!

Ännu en gång ledsen över bilderna Blir bättre kvalitet nästa gång!

Hör av er med frågor eller tipps om nätdelslösningar!

//som99

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Nätagget är nästan den svåraste komponenten att få tag på till sådana här små byggen tycker jag - särskilt med en vettig prislapp. Själv är jag alltid mån om ljudnivån så på sådana här små system vill jag gärna ha det passivt också vilket försvårar en del.

Men prisjakt listar några nätagg i liknande storlek som det på komplett men med andra dimensioner i alla fall. Kan kanske vara något att kolla på, mått för dem finns för alla nätagg jag kollat på i prisjakt (däremot är det kanske inte säkert att de som har en fläkt på "utsidan" av nätagget är med i måtten.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=437

Permalänk
Medlem

Nu minns jag inte riktigt vad du ska ha för delar i ditt system, men varför inte köra https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MCUBHFXM...?

EDIT
Hittade några brickor hos OpenSolution (http://www.opensolution.se/), men det är om man ska satsa på ett picoPSU. Sen finns det ju nätagg och omvandlare till externa kabinett för CD/DVD och HDD. Mina transformatorer för HDD ger 20,4W och 24W output. Adaptern till min externa DVD-brännare ger 12V och 2A (2,5A peak). Rätt elakt att pressa dem om man har en snurrande hårddisk, men kanske skulle räcka om man körde ett CF-kort som HDD?

Sen finns det mini-ITX-chassin med PSU att köpa för 700-800 kr. Det är i princip billigare än att hitta ett löst nätagg (bricka och kretskort) =P (Tanken var då att man tog PSU-anordningen från ett sådant chassi).

På mini-itx.com finns PSU-anordningar och brickor att köpa (http://www.mini-itx.com/store/). Kostar dock en del att få hem dessa, så det kanske inte är riktigt värt det.

Visa signatur

Jag har för många datorer...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen skall försöka bestämma mig vilket agregat jag vill ha.
Har nu fått hem alla delar utom fläktkontrollern.
Nu har jag sparkat igång pico-itx maskinen med ett vanligt nätagregat för att prova den.

Den går som förväntat nästan lite bättre än jag trodde.
Windows XP installerade jag från hårddisken med en modifierad w98
boot diskett. Sen gick det som en klocka utan några problem.
Sen testade jag att sparka in windows vista för skojs skull men blev en hel del problem med det tyvär :/ Windows vista stödjer inte dens ACPI i bioset
vilket gör att du itne överhuvudtaget kan boota windows vista ens i felsäkert läge häller inte installera det utan att först installera det från en annan maskin på disken. Inte för att windows vista skulle gå fint på den men var iallafall kul att prova.

Körde 3D mark 2003 i windows xp och det gick faktiskt hyfsat låg på runt 20-30 fps på de flästa bitarna vilket var över förväntan och då körde jag 64MB delat minne till grafikkortet skall prova ändra om lite inställningar i bios sen och se om jag kan få det att gå bättre.

Tyvär verkar det som om något har gått åt skogen med hårddisken. Startade uTorrent och tankade hem lite filmer på test och efter ca 10 timmar så försvann i princip all write speed till hddn, nu går den i ca 15KB/s vilket ger närmare 30 minuters uppstart från avstängd tills windows är helt klarladdat vad detta beror på vet jag inte men det var precis samma resultat när jag provkörde hddn på en av mina andra maskiner medans jag testade en 3.5" 500GB hdd på pico-itx maskinen och den gick som den skulle.

Min första tanke med varför hårddisken går så sjukt långsamt tror jag beror på något fel med pio/UMDA men är inte säker på det eftersom det inte verkar vara så i windows men jobbar på att lösa det.

Någon som kan tänka sig något annat än pio/UDMA problem så skulle jag vara tacksam

//EDIT
Som jag trodde det var idiot windows som slog om till pio automatiskt efter att den tror hårddisken får en massa crc fel vilket den inte får. Har fixat de för tillfället men det är bara en temp lösning skall spåna lite och se om jag kan lösa det.

ännu en liten sak att klaga på är att drivrutinerna som följer med på skivan till usb2 är obrukbara använder du dig av dem slutar alla usb enheter att fungera så låt windows använda sig av sina egna drivrutiner!

Även windows fileprotection piper massor när man installerar ljudkortet men bara ignorera dem.

//som99

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att jag hittade "Morex 80W PSU Kit for mini-ITX" https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MORITXPS... under Chassin -> mini/Nano-ITX

Visa signatur

Jag har för många datorer...