Förhandstitt - Gigabyte GA-EP45-DS5

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt - Gigabyte GA-EP45-DS5

Vi har fått möjlighet att se närmare på ett P45-moderkort från Gigabyte som kallas EP45-DS5. Det är ett väldigt tidigt exemplar och även om vi inte kan göra några tester bjuder moderkortet på överraskningar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Har man ett P35-moderkort känns det här moderkortet lite onödig uppgradering. Då är det bättre att satsa på X48 eller låta bli.

håller med

Visa signatur

As a famous actor once said: ‘There can be only one…’

Permalänk
Medlem

Har man ett P35-moderkort känns det här moderkortet som lite onödig uppgradering. Då är det bättre att satsa på X48 eller låta bli. Om det absolut inte går hejda att det kliar i fingrarna och plånboken hejdar en rigg med dual 16x pci-e så är det ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Bah, hade hoppats på 2st 16x PCI-e kanaler på P45 men då antar jag att X48 hade varit ganska meningslöst...

2st 8x är ju bättre och räcker troligtvis till det mesta om man inte ska ha 2st dubbelmackor i burken.

Permalänk
Hedersmedlem

Men en förbättring är att det är PCI-E 2.0 och blir inte 2 x 8 PCI-E 2.0 samma sak som 2 x 16 PCI-E 1.1 i praktiken?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Om nu alla sata portar blir med kan detta nog bli en tänkbar ersättare till mitt P5B Deluxe.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

skulle tro att det blir någon forma av optional mellan 6 Sata och 4 Raid Sata eller någel iknande. annars skulle jag bli förvånad på ett posetift sätt.

Permalänk
Medlem

Dem är dem enda som har fler än 6 SATA portar och det ska dem ha en Eloge för!
Har dock Asus nu, men använder inte för tillfället alla SATA portar, men hellre 4 för mycke, än 4 för lite

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Men en förbättring är att det är PCI-E 2.0 och blir inte 2 x 8 PCI-E 2.0 samma sak som 2 x 16 PCI-E 1.1 i praktiken?

Jo precis, PCI-E 2.0 är ju en av de största förändringarna jämfört med P35.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Jamen droppa PATA portarna då bah....

Permalänk

när kommer p45 att släppas i sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Dem är dem enda som har fler än 6 SATA portar och det ska dem ha en Eloge för!
Har dock Asus nu, men använder inte för tillfället alla SATA portar, men hellre 4 för mycke, än 4 för lite

Mitt DFI-kort har åtta SATA-kanaler. Det kanske är bud på att gå tillbaka till Gigabyte igen, för jag använder alla mina åtta.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Vilka minnesfrekvenser stödjs? Pc6400/pc8500/pc9600?
Om det nu finns någon information om detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Vilka minnesfrekvenser stödjs? Pc6400/pc8500/pc9600?
Om det nu finns någon information om detta

Om du tittar på bilden ser du att Gigabyte börjat skriva spec brevid sockeln. Mitt moderkort råkar ha spec på samma ställe också.

Bilden visar spec:
FSB1600
DDRII 1200
VRD 111 SUPPORT
45nm CPU optimized
Dynamic Energy Saver

Sedan finns lite andra spec vid andra passande ställen också (pci-e 2.0 etc).

Permalänk
Medlem

Litar inte på Gigabyte och sitter redan tryggt på moderkortsfronten...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag har köper altid GIGABYTE för dom har levererat de som lovas så länge jag minns. Iaf i mina burkar.

Sen finns de ju måndags ex. men de har ju alla idag. hur många har inte läst om eller fått trasiga gaffe kort? men jag hör inte att folk dissar respektive märke och byter efter de.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

kortet har inte ens släppts och det hurras för dess 2x8xPCI-e.... jösses vad patetiskt...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Brädan verkar ju okej men ja fattar verkligen inte varför Gigabyte alltid leker så förbannat mycket med betackningar på PCB'n som sträcker sig kors och tvärs. Inte för att detta gör nånting men de ser så inåt skogen budget/low-pay market ut =/

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Hmm de missade att det finns E-sata

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Självklart kan det hurras för att Gigabyte äntligen lagt 2x16 till grafikkortet.
Vad jag dock anser man borde göra är att flytta den förbaskade audio kontakten bort till sata-kontakterna. Kör mitt EP35-DS4 i ett P182 chassi och man kan knappast påstå att kablaget ligger säkert vid cpu-kylaren.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Vilka minnesfrekvenser stödjs? Pc6400/pc8500/pc9600?
Om det nu finns någon information om detta

Det står i artikeln att brädan stödjer minnen upp till 1200mhz (600mhz) att omvandla det till PCxxxx kräver inte mer matte än vad man klarar i årskurs 3...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwarf-Lord
Självklart kan det hurras för att Gigabyte äntligen lagt 2x16 till grafikkortet.
Vad jag dock anser man borde göra är att flytta den förbaskade audio kontakten bort till sata-kontakterna. Kör mitt EP35-DS4 i ett P182 chassi och man kan knappast påstå att kablaget ligger säkert vid cpu-kylaren.

Jag tror att det finns en logisk förklaring till varför uttaget sitter där det sitter. Min förklaring är att det skulle bli alldeles för mycket brus om dom skulle dra ledningar tvärs över moderkortet. Det brukar redan vara tillräckligt med brus i frontutgångarna som det är nu. Man vill alltså minimera färdsträckan.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag tror att det finns en logisk förklaring till varför uttaget sitter där det sitter. Min förklaring är att det skulle bli alldeles för mycket brus om dom skulle dra ledningar tvärs över moderkortet. Det brukar redan vara tillräckligt med brus i frontutgångarna som det är nu. Man vill alltså minimera färdsträckan.

Lösning: ta bort ljudkorten från modekorten så slipper man betala för skit man inte använder.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Lösning: ta bort ljudkorten från modekorten så slipper man betala för skit man inte använder.

Alla anser inte att det är skit och det är bra att det finns inbyggt redan från scratch för oss som inte vill köpa separat!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

kanske är nått å sattsa på om man inte få ordning på asus mobot många sata platser är alltid välkommet

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Ljudkort på moderkort? Nja snarare ljudchip på moderkort. Och det är tur att det finns för de som vill spara in hundralappar på ljud, slippa tjafs med creative drivrutiner och vill ha bättre luftgenomströmning i datorn. Den som inte vill ha ljudchip behöver bara inaktivera det. Förlusten för de som inte vill ha ljudchip är att moderkortet blir några tior dyrare.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir en äcklig FSB klockare.

Permalänk
Medlem

Hade Gigabyte bytt designchef så kanske. Men nä. Och Intel, vad är det?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Hade Gigabyte bytt designchef så kanske. Men nä. Och Intel, vad är det?

Vill du utveckla det där?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Vill du utveckla det där?

Alla deras kort ser likadana ut. T.ex har Asus ganska stor variation på sina kort.