Permalänk

Som god kapitalist bör man göra det köp som ger en mest nöjdhet för pengarna.

Gillar man AMD så kan detta ge 33% mer nöjdhet - 13% i prestandaförlust = +20% totalt.

Känslor är inte baserade på enkel logik. Folk som tror det gifter sig med fel kvinna och drabbas senare av en rejäl medelålderskris. Vilka märken man köper baseras såklart på den freudianska relationen till mamma.

Tråkigt med förseningen, de hade behövt sänka produktionskostnaderna. Får hoppas att intels Nefalehmm...? inte börjar mainstream produceras för snabbt, om inte annat för att den då blir dyr som snus.

Hoppas verkligen Ati får in en rallarvsing nu i maj.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Den som väntar på något gott..

Jag var länge inne på att köpa en AMD rigg men se hur det blev(läs sign). Det här är för övrigt min första Intelrigg ever.

Tror nog att min nästa stora uppdatering, som säkert lär komma frammåt nästa vår, kommer baseras på en AMD-rigg. När jag köpte denna Intelrigg kände jag ett stort svek mot AMD och det kändes mycket fel. Det roliga är att polare jag har känner samma sak gentemot AMD. AMD kanske inte är "the fastest shit" på marknaden men den verkar uppenbarligen ha en ganska hög love-faktor.

EDIT: Min nya server är iof sig en AMD! sval och strömsnål. ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
När jag köpte denna Intelrigg kände jag ett stort svek mot AMD och det kändes mycket fel.

Ungefär som när man köpte sin första Athlon XP alltså. Det bästa är att det går över om man inser att det inte har någon större betydelse. Bestäm dig därför inte redan nu vad du skall köpa i vår. Vem vet till exempel vad som händer när nehalem kommer?

Permalänk

Jag håller med Elgot.
Folk som sympatiköper borde gå in med pannan i väggen. Omtyckande eller kärlek av ett märke ska inte gå över vettighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Samtidigt är det ju smart, för man slipper betala lika mycket som Intel-diggarna

Sluta med det där...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ja, men andra får gärna göra egna bedömningar. Det som stör mig en smula är att många inte gör det och istället enbart väljer efter märke. Detta gäller naturligtvis inte bara processormarknaden, men som sagt tycker jag inte att skillnaderna mellan processorer från olika tillverkare är tillräckligt stora för att man skall kunna hävda att ett visst märke är värt att betala extra för.

Hur mycket "extra" betalr man när man väljer AMD då? Det är ju precis som grafikkortsmarknaden. Priserna sätts ju efter vad de presterar jämnfört med vad som finns på marknaden, till största del. AMD har ju alltid varit bra prissatta och. Så länge man inte vill ha de allra bästa så finns det väl inget direkt skäl att köpa intel? Nvidia har ju inte alla kort bättre än ATI bara för att deras bästa är det bästa på marknaden. Samma sak med processorer eller? Många kronor extra blir det ju inte. Om ens några

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Hur mycket "extra" betalr man när man väljer AMD då? Det är ju precis som grafikkortsmarknaden. Priserna sätts ju efter vad de presterar jämnfört med vad som finns på marknaden, till största del. AMD har ju alltid varit bra prissatta och. Så länge man inte vill ha de allra bästa så finns det väl inget direkt skäl att köpa intel? Nvidia har ju inte alla kort bättre än ATI bara för att deras bästa är det bästa på marknaden. Samma sak med processorer eller? Många kronor extra blir det ju inte. Om ens några

Så länge man har åtminstone något skäl att välja som man gör är jag nöjd :).Detta kan sedan vara att man tycker att man har råd att köpa det snabbaste, det mest överklockningsbara eller inte vill lägga onödigt mycket pengar på något man inte behöver. Inte för att jag lider så mycket av att folk endast väljer specifika fabrikat, men om jag hade varit sådan hade jag inte skrutit med det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ja, men andra får gärna göra egna bedömningar. Det som stör mig en smula är att många inte gör det och istället enbart väljer efter märke. Detta gäller naturligtvis inte bara processormarknaden, men som sagt tycker jag inte att skillnaderna mellan processorer från olika tillverkare är tillräckligt stora för att man skall kunna hävda att ett visst märke är värt att betala extra för.

Har just köpt mig en CF moderkort hade en amd 5000+ från början och ska köpa ati kort har aldrig haft ati! alltid haft nvidia och intel och nu vill jag köra ati och amd!

tror på ati och amd CF kommer bli grejor! (hoppas jag)

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Usch vad illa och tråkigt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

det är inte lätt när dom bara har en fabrik juhe!!

ska dom produsera 65 nm sammmtidigt som dom ställer in dom på 45 nm?? går ju inte samt ska dom ställa om till 45 på en natt?? går inte heller jag har förståelse över detta så det fins som ingen anleding att hetsa upp sig över detta

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Tycker att dom enda AMD cpu´na som sög, var K6-2 och 3 då fpu´n var under all kritik.
Då jag har haft allt från I8086, Z80 och M68000 till dagens datorer.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Sluta med det där...

AMD processor+mobo är billigare än Intel processor+mobo, enklare än så är det inte.

Vad valde AMD med tanke på att det är en lång livad sockel och att jag älskar AMD. Men skulle AMD släppt en ny/dyrare sockel inom kort då jag köpte denna rigg skulle jag valt Intel men nu är väl fallet tvärtom med deras nya LGA1366 sockel som kommer ut?

AMD har kvar sin AM2+ och kommer ha det länge och komma med nya processorer...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Sluta med det där...

?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
?

Han vägrar inse att AMD är billigare än Intel det har han visat förr

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

varför lät de inte tsmc tillverka 45nm medans de ställde om?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Han vägrar inse att AMD är billigare än Intel det har han visat förr

Har du jämfört på länge?
Q6600 + Gigabyte GA-P35-DS3 -> 1720 + 771 = 2491 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=146277
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170784

Phenom X4 9850 + Gigabyte GA-MA770-DS3 -> 1790 + 627 = 2417 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=287173
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255550

Intelkombinationen blev förvisso 74 kronor dyrare, men då är den också snabbare, överklockar bättre och drar mindre ström.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Han vägrar inse att AMD är billigare än Intel det har han visat förr

Ge dig nu. Intel är både billigare och bättre ur prestanda synpunkt, kolla ovan.

Fö rövrigt håller jag med Datanusse. Sympatiköpa är lika med att verkligen slå huvudet i väggen. Vad ger AMD er? En köksuppsättning i julklapp eller?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Inte så man hurrar direkt, men det är bättre att AMD lägger den tiden det (tyvärr) krävs på att polera processorn hellre än att lansera den ofärdig.

AMD har billigast prestanda, men då snackar vi inom budget/mainstream-segmentet om vi tänker oss processorer tusen kronor och nedåt som just det. Intels processorer kräver överklockning för att stå sig alls intressanta ur ett valutaperspektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Har du jämfört på länge?
Q6600 + Gigabyte GA-P35-DS3 -> 1720 + 771 = 2491 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=146277
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170784

Phenom X4 9850 + Gigabyte GA-MA770-DS3 -> 1790 + 627 = 2417 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=287173
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255550

Intelkombinationen blev förvisso 74 kronor dyrare, men då är den också snabbare, överklockar bättre och drar mindre ström.

Du jämnför intels långsammaste quad med AMD's snabbaste. AMD's långsammaste quad kommer kosta/kostar? 100-130$. Billigate Quaden har AMD, samma med dual och singel. Snabbast i nån av de marknaderna, nej.

Core 2 Extreme QX9650 (upplåst multi) + Gigabyte GA-P35-DS3 -> 890 + 7759 = 8649 kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=248594
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170784

eller om vi tar ett bättre moderkort som kan maxa CPU'n är vi uppe i strax över 10K.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

sen kan vi alla komma fram till att skilnaden mellan q6600 och 9850 är ~0

visst kanske q6600:an klockar bättre men långt ifrån alla vill köra med överklockning, dvs ska du inte klocka och vill ha en Quad för ca 1700 kr välja vad du vill och snälla ta detta i beaktning.

mormor eller farmor BEHÖVER inte en c2d 3ghz bara för att göra eran e-penis längre köp det som är prisvärt till dem istället intel eller amd.
amd har istortsätt hela budeget segmentet i sin hand och även delar av mainstream

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Du jämnför intels långsammaste quad med AMD's snabbaste.

Ja, nu råkar det vara så att intels långsammaste processor och amds snabbaste har liknande prestanda. Det är därför jämförelsen är intressant. Amd erbjuder även sämre processorer till lägre pris, men om man inte är begränsad till att titta på likvärdiga alternativ kan man ju lika gärna välja något helt annat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ja, nu råkar det vara så att intels långsammaste processor och amds snabbaste har liknande prestanda. Det är därför jämförelsen är intressant. Amd erbjuder även sämre processorer till lägre pris, men om man inte är begränsad till att titta på likvärdiga alternativ kan man ju lika gärna välja något helt annat.

Men hur många % av användarna behöver det absolut snabbaste? Antalet användare som sitter på 1920x1200 eller mer och spelar de mest krävande spelen (där handlar det iofs om grafikkort i första hand) eller kanske packar upp 10 stycken 100GB stora filer varje dag är rätt få.

De allra flesta klarar sig utmärkt med vad de än köper idag, tekniken har gått fram så snabbt.

Jag tvivlar även starkt på att du skulle kunna märka skillnad på om du exempelvis köpte en phenom för 1500 jämfört med en intel quad för dryga 3000.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ge dig nu. Intel är både billigare och bättre ur prestanda synpunkt, kolla ovan.

Fö rövrigt håller jag med Datanusse. Sympatiköpa är lika med att verkligen slå huvudet i väggen. Vad ger AMD er? En köksuppsättning i julklapp eller?

Värst vad spydig man kan vara. Varför spelar det egentligen någon roll för er vad folk väljer att köpa? Vill folk sympatiköpa, så låt dem göra det, indirekt så hjälper det ju bara marknaden. Väljer jag mellan en 9850 och en Q6600, så tar jag i vart fall AMDn.

Varför? Jag har alltid köpt AMD, och jag trivs med dem. Att sitta med något som jag känner mig trygg med, ger mig en varm och gosig känsla inombords. Vill ni jämföra den känslan med att "slå huvudet i väggen", så för all del, gör det. Själv tycker jag dock att ni ska rycka upp er, njuta av våren, unna er en stund i solen, och sluta tänka så tråkiga tankar om andra människors val i livet. Själv ska jag ut och köpa mig en glass nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caineth

Varför? Jag har alltid köpt AMD, och jag trivs med dem. Att sitta med något som jag känner mig trygg med, ger mig en varm och gosig känsla inombords.

Så bara för att det är ett visst märke på den så får du en varm och härlig känsla? Och när går gränsen och man slutar vara en romatiker och sträva efter den varma härliga känsla när man gör sitt köp enbart byggt på märke? När får realism sin chans?

Det gäller inte bara processorer men igentligen allt annat.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caineth
Värst vad spydig man kan vara. Varför spelar det egentligen någon roll för er vad folk väljer att köpa? Vill folk sympatiköpa, så låt dem göra det, indirekt så hjälper det ju bara marknaden. Väljer jag mellan en 9850 och en Q6600, så tar jag i vart fall AMDn.

Jag håller nog med. Att köpa AMD produkter hjälper ju företaget genom att de blir av med gamla lager och kan få iväg nyproducerade enheter, även om det knappast är så att ledningen på AMD sitter och administrerar varje enskild enhet och klappar händerna såfort en enda blir såld - det känns lite som folk känner på det sättet häromkring.

Själv skulle jag välja 9850 över Q6600 - den första presterar marginellt sämre men det är en mycket teoretisk skillnad, samtidigt så klockar båda modellerna väl. Speciellt med tanke på att ett gäng användare börjat få upp 9850 till dryga 3,5ghz vilket måste ses som starkt även mot Q6600 G0 även om den senare har en allmänt högre överklockningsprofil precis som den också varit på marknaden ett år längre.

Jag har väldigt goda erfarenheter med AMD-system i de flesta aspekter, så jag kommer fortsätta den banan. Intel-systemet har varit trixigare, men då tänker jag framförallt på den udda överklockningsmekanismen där FSB går genom moderkortet och allt det där roliga.

Permalänk
Medlem

FLAME FLAME FLAME!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caineth
Värst vad spydig man kan vara. Varför spelar det egentligen någon roll för er vad folk väljer att köpa? Vill folk sympatiköpa, så låt dem göra det, indirekt så hjälper det ju bara marknaden. Väljer jag mellan en 9850 och en Q6600, så tar jag i vart fall AMDn.

Varför? Jag har alltid köpt AMD, och jag trivs med dem. Att sitta med något som jag känner mig trygg med, ger mig en varm och gosig känsla inombords. Vill ni jämföra den känslan med att "slå huvudet i väggen", så för all del, gör det. Själv tycker jag dock att ni ska rycka upp er, njuta av våren, unna er en stund i solen, och sluta tänka så tråkiga tankar om andra människors val i livet. Själv ska jag ut och köpa mig en glass nu.

Bästa inlägget på Sweclockers idag!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ge dig nu. Intel är både billigare och bättre ur prestanda synpunkt, kolla ovan.

Fö rövrigt håller jag med Datanusse. Sympatiköpa är lika med att verkligen slå huvudet i väggen. Vad ger AMD er? En köksuppsättning i julklapp eller?

Sympatiköp är lite konstigt tycker jag också. Nej jag tänker inte ge mig, vill du ha en billig dator med dual-core och ett moderkort är det billigare med AMD jämfört mot Intel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ja, nu råkar det vara så att intels långsammaste processor och amds snabbaste har liknande prestanda. Det är därför jämförelsen är intressant. Amd erbjuder även sämre processorer till lägre pris, men om man inte är begränsad till att titta på likvärdiga alternativ kan man ju lika gärna välja något helt annat.

De är ju riktade till olika segment. Extreme från intel är riktade till oss entusiaster, samma med Black Edition från AMD. Vem köper en Extreme CPU eller en BE CPU om de inte ska klocka?

Samma segment ska väl jämnföras med samma segment eller?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
De är ju riktade till olika segment. Extreme från intel är riktade till oss entusiaster, samma med Black Edition från AMD. Vem köper en Extreme CPU eller en BE CPU om de inte ska klocka?

Samma segment ska väl jämnföras med samma segment eller?

Vem säger något om Extreme? Inte jag i alla fall. Det jag påstår är att Phenom 9850 och Q6600 är riktade till samma segment, presterar hyfsat lika och inte skiljer särskilt mycket i pris. Phenom är något billigare och Q6600 är oftast snabbare. Det är inte (särskilt mycket) billigare att köpa amdsystem än intelsystem. Om budgeten inte tillåter den prestanda som ges av 9850 och snabbare har man dock bara lägre klockade phenom att välja bland. Eller kanske tvåkärniga processorer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vem säger något om Extreme? Inte jag i alla fall. Det jag påstår är att Phenom 9850 och Q6600 är riktade till samma segment, presterar hyfsat lika och inte skiljer särskilt mycket i pris. Phenom är något billigare och Q6600 är oftast snabbare. Det är inte (särskilt mycket) billigare att köpa amdsystem än intelsystem. Om budgeten inte tillåter den prestanda som ges av 9850 och snabbare har man dock bara lägre klockade phenom att välja bland. Eller kanske tvåkärniga processorer.

En dator består av mer än en processor, när det gäller processorer så finns det några få som Intel sänkt priset på för att annars skulle de tappa enormt mycket marknadsandelar. Det antal som köper Intels värstingar för hutlösa priser är rätt få. Lägger du på morderkort så får du en bättre bild av vad datorn kommer att kosta.

Men visst, jämför man med AMD's dyraste och Intels mest prispressade quad så skiljer det inte speciellt mycket.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.