Asus utmanar Creative med EAX-teknik

Permalänk
Medlem

Det är i princip bara om man använder de analoga utgångarna som det är värt att köra ett "externt" ljudkort. Med digital så går signalen bara rakt igenom och det är helt onödigt att lägga ut extrapengar på ett "externt".
Förstår inte att alla hatar Creative, har (precis som alla andra) setat med diverse Creativekort och inget har strulat nångång. _alla_ Creativeljudkort har låtit bättre än de inbyggda jag har haft. Visst kan det kännas som monopol, men vadå - vem som helst kan väl börja bygga och sälja ljudkort?

En sak som jag inte förstår mig på, är varför tillverkarnas "inställnings-paneler" ska vara så förbannat "snygga" och otroligt osmidiga.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelelel
Dum fråga kanske.. men är det verkligen så stor skillnad? Har aldrig haft något separat ljudkort, inte trott att det har varit någon större skillnad, men efter att ha läst en del nu verkar det som att det handlar om stora skillnader..

Kanske blir att investera i ett Asus, Xonar DX2 är ju överkomligt prisvärt för, vad det verkar som, ett bra kort!

Ja, det är stooooor skillnad!
Jag trodde nästan att någon hade bytt ut alla mina högtalare här hemma när jag spelade musik med det nya kortet (Creative XFI XtremeMusic)
Sedan när jag startade BF2 så hörde jag en massa ljud jag tidigare ej hört och då menar jag bra ljud

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Hmm tycker nog det är bra att creative får lite press på sig, har en kännsla av att de har blivit lite för bekväma på sistonde...
Har haft ett flertal creative kort och varit nöjd men nu dög mitt fatal1ty för ett tag sedan o ärligt talat så verkar inte asus svar helt ointressant...

Visa signatur

My brain hurts too....

Permalänk
Medlem

Snart kommer Creative att stämma ASUS som alla andra tillverkare brukar göra med varan. Men helst så skulle jag köpa ett ASUS ljudkort istället för ett Creative.

Jag använder ett Creative Audigy 2 Platinum nu fast med deras kassa drivare. Jag skulle någ tippa på att ASUS skulle tjäna mer på deras med tanke på att om lägger till X-Fi stöd på deras kort

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

Det är stor skillnad. Trots detta gick jag från Audigy 2 ZS Pro till integrerat. Palla Creatives drivrutiner...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Problemet är väl inte Creatives ljudkort? Det är ju drivrutinerna..som jag FORTFARANDE inte lyckats "uppdatera som man ska" fast jag haft mitt Audigy 2 kort sen det släpptes...

Någon som kan länka till en fullständig download utan "tjafs"?

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

Om "externa" ljudkort är bättre än integrerade kretsar?

Kort svar: Ja (i nästan samtliga fall).

Långt svar: Ibland. Det beror lite på vad du ska använda den till och hur kräsen du är.

Personligen sitter jag på ett X-Fi Music. Jag använder först och främst datorn för spel och musik och en del film. Jag har ett billigt surroundsystem som jag köpte för runt 500-lappen för länge sedan. Jag hör skillnaden mellan mitt integrerade kort och mitt ljudkort.

Om du har väldigt billiga högtalare (ännu billigare än mina) och inte hör att det är dåligt ljud i dem när du spelar musik och film, då behöver man oftast inte ett ljudkort. Om du har integrerat och inte tycker det låter illa, spara dina pengar och använde det på något annat.

Med det sagt, det bästa X-Fi är SVM-funktionen enligt mig. Att ha 128 kanaler för att använda i spel är mest en trevlig bonus.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-- Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Re: Re: Rekommendationer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Letar själv efter något sådant att mata Sennheiser HD650 och highend förstärkare med (typ Naim 5i).

M-audio verkar populärt och EMU (0202/0404)
Sen har man alternativet, en extern DAC (usb/spdif). Där finns allt från Trends Audio UD-10 till mycket dyra Benchmark DAC1, Wavelength Tube DAC.

Har du sett her etter tips og råd?

http://www.head-fi.org/forums/

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Ytterligare lite plus i kanten för Creative och Vista drivers:

Såg på Creatives forum att användare upptäckt att deras driver raderar ett par kompabilitets-länkar i Vista (Windows Vista Junction Points).
http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.i...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
rofl skojj 50% kör med inbyggt jösses

kanske för creative är vanligast och numera är skit.
mitt usb-ljudkort från creative la av helt för en månad sen. sitter nu på taskig integrerad skit krets.
nästa kort blir inte under 24bit/96khz sampling iaf!

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Rekommendationer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roosterx
Har du sett her etter tips og råd?

http://www.head-fi.org/forums/

Absolut, jag har läst en hel del där.

Permalänk
Medlem

Har bara haft Creative ljudkort. Aldrig haft problem med dom.
Kör med X-Fi Fatality nu med Vista. Funkar perfa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Är dem urusla pågrund av att man är kräsen, eller finns det några andra argument?

Inbyggda klarar inte att leverera ordentlig 5.1 ljud till och börja med.
Sen har dom riktigt dålig kvalite på ljudet och klarar inte av att hantera ljud när det blir väldigt mycket. Antinge brusar det eller så kommer inte allting med.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Hoppas det tar fart ordentligt på ljudkortsmarknaden för spel nu, Creatives grejjer är verkligen inte värda pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Om man kolla på film och är kräsen är inbyggda kort riktigt urusla med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Är dem urusla pågrund av att man är kräsen, eller finns det några andra argument?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Att vara kräsen är väl ett giltigt argument? Själv har jag lyssnat på flera inbyggda ljudkort och inget av dem låter särskilt bra. Ett bra ljudkort ger mycket klarare ljud.

Giltigt argument för vad exakt? = Subjektivt påstående som inte hjälper mig att välja rätt produkt om jag frågade en säljare i alla fall.

Jag är med andra ord inte kräsen som placerat cirka 20k av mina kronor i en förstärkare men noll i ett ljudkort?
Däremot är man kräsen om man köpt ett ljudkort för att koppla direkt till högtalare/hörlurar (ingenting ont menat)? Hur ser skalan ut för kräsenhet?
Jag kan med andra ord inte vara i närheten av en audiophil eftersom jag numer enbart nöjer mig med en toslink mellan moderkortet och mottagaren/förstärkaren. Jag förstår mycket väl varför och att det finns anledningar för folk att köpa ljudkort, men att sitta och påstå att andra ickeljudkortsköpare för att inte vara kräsna är väl att ta i?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Inbyggda klarar inte att leverera ordentlig 5.1 ljud till och börja med.
Sen har dom riktigt dålig kvalite på ljudet och klarar inte av att hantera ljud när det blir väldigt mycket. Antinge brusar det eller så kommer inte allting med.

Okej, jag har med andra ord ganska dåligt (eller sämre än de med ljudkort) ljud här hemma? Det finns alltså bara en ensam faktor som utgör om ljudet blir bra eller dåligt?

Tyvärr måste det vara något fel på min dedikerade Blu-ray spelare eftersom den ger ifrån sig exakt samma ljud som den bärbara datorn med HDMI, och ja - självklart spelar jag samma film/skiva? Någon som kan förklara vad det beror på, den bärbara har Sigmatel HDA (IDT)?

Permalänk
Medlem

trött...

Granis_1980, efter att ha läst ditt inlägg, resp. de inlägg du citerar, samt gjort min bedömning av vad dessa personer, resp. du själv _menade_ med det ni skrev, tog jag i huvudsak med mig följande efter att ha läst all den texten: Ni har olika åsikter.
För att gå in på detaljerna "lite", samt presentera vad jag tycker... (STOR-ONÖDIG-TEXT VARNING:)
Kräsen-argumentet "håller". Personen tycker inte att inbyggda låter bra, iaf inte de inbyggda han har lyssnat på. Att ett _bra_ ljudkort ger bättre ljud är en självklarhet, för annars hade det inte varit per definition varit bra, där vad som är bra kan tolkas olika, men i detta sammanhang troligtvis syftar på ljudkvalitet. Alltså behöver man inte vara en person som delar hans åsikt om att inbyggt är dåliga ty han säger bara att om man passar in på vad han menar med kräsen så är ett bra kort bättre än ett dåligt.
Alltså säger han egentligen ingenting, förutom att han tycker att inbyggda inte låter bra, vilket bara är hans åsikt. Det kan knappast anses nödvändigt för honom att precisera att detta är en åsikt och inte ett faktum. Det framkommer mycket tydligt att detta är vad han har uppfattat, och alltså är något han står för. Dessutom framkommer det att hans slutsats efter att ha hört flera inbyggda ljudkort som han tyckt var dåliga att alla, eller åtminstone "alla" - som i majoriteten, inbyggda ljudkort är dåliga enligt hans tycke. En åsikt igen.

Återstår bara att diskutera vad han tycks antyda: Att om man gillar ljud (på det sätt han menar med "kräsen") bör man köpa ett bra dedikerat ljudkort. Men även detta är bara hans åsikt. Han ifrågasätter en annan åsikt och presenterar sin egen. Detta är vad helheten antyder. Om vi bara tittar på de två sista meningarna antyder han dock att dedikerade ljudkort (om dom är bra... *suck*) är bättre en inbyggda ljudkort. Varför? Jo därför att hans åsikt är att "alla" inbyggda är dåliga. Men han döljer inte att detta är basera på hans åsikt, hans slutsats är ju väldigt simpel och korrekt om man delar hans åsikt (bra är bättre än dålig...). Alltså har han inte presenterat falsk fakta av den enkla anledningen att en snabb analys av texten, som bör ske undermedvetet hos de flesta som läser den, ger att han inte presenterar några fakta, ja annat än att bra är bättre än dåligt då.

"Att vara kräsen är väl ett giltigt argument?"
Detta är något han säger. Det är uppenbart att han anser så vara fallet.

"Själv har jag lyssnat på flera inbyggda ljudkort och inget av dem låter särskilt bra."
Att han har lyssnat på flera är ett faktum som vi tar för sant (vi antar att han inte ljuger på den punkten). Resten är helt och hållet en åsikt. Dessutom _antyder_ texten att hans slutsats, baserad på denna åsikt, är att alla inbyggda är dåliga. En rimlig slutsats från hans sida baserad på hans subjektiva upplevelse av situationen. Finns ingen anledning för oss andra att lyda under den slutsatsen om vi inte delar åsikten som låg till grund för den. (Vore väll snarare väldigt konstigt.)

"Ett bra ljudkort ger mycket klarare ljud."
Det är ur sammanhanget uppenbart att han menar följande: Ett bra dedikerat ljudkort ger klarare ljud än ett inbyggt.
Men återigen, det är baserat på hans åsikt om att inbyggda är dåliga: en slutsats baserad på hans subjektiva uppfattning. Att säga att han har fel är det samma som att säga att hans subjektiva uppfattning är "fel", vilket är omöjligt, eftersom det sätt han uppfattar något på, hur det än uppfattas, per definition är hans subjektiva uppfattning.

Alltså säger du egentligen i svaret, om man kortar ner till kärnan i det hela, hoppar över din presentation av alla dina observationer osv. som fått dig att bestämma dig för vad din åsikt i frågan är; att du inte håller med om hans åsikt om att inbyggda ljudkort ger dåligt ljud.

Alltså (väldigt många alltså'n...) håller hans argument: Att vara kräsen när det gäller ljudkvalitet är ett bra argument till att införskaffa ett bra ljudkort (och delar man hans åsikt om att inbyggda låter dåligt återstår bara alternativet dedikerat). Parentesen är det "Subjektiva påståendet" du motsätter dig. Resten är argumentet. Argumentet håller per (det relativa hos) definition(en) för ordet: bra, i "bra ljudkort".

Givetvis respekterar jag bådas åsikter, men Granis_1980, du citerade många saker och skrev så mycket text för att säga att du inte delade denna åsikt? Att du klagar på Noxxer är i så fall mer förståeligt, så som han valt att uttrycka sig. Men helheten uppfattas mer som en ganska aggressiv post, och slutet känns nästan hånfullt (tycker jag). Därför klagar jag, och blev "petitessig" mot dig. (Kan ha nånting att göra med att jag precis ska gå o lägga mig också, ledsen för det.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Mitt nya Asus Xonar D2X kör över mitt gamla Xfi elite pro som ingenting. Man behöver inte ens fundera över skillnaden när man lyssnar. För att hitta ett ljudkort som matchar Xonar får du jämföra med RME eller Motus dyrare kort för si så där 10-20 tusen.

Man behöver inte ha Genelec monitorer som jag har för att höra skillnaden. Den hörs redan på mina billigare hifi och hembio system.

Om man är seriös över ljudkvalitet så kör D2X. Alla creatives kort är rena skräpet i jämförelse. Jag har haft de flesta creative sedan Soundblaster Pro men kommer aldrig mer köpa Creative eller EMU...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dpom86
Text

Nja, för det första sa medlemmen Noxxer att interna ljudkretsar rent generellt är dåliga och antydde att så var fallet för allt och alla. Min fråga var då ganska enkel: fanns det fler än hans redan angivna subjektiva samt allaöverenkamsargument? Till svar fick jag då av m3tr0 att det var ett helt okej argument. Argumentet håller om man frammanar att det är ens egna slutsats - gjort efter de flesta människors knapphändiga test (för det är inte många som lyssnat av alla kretsar/ljudkällor i världen), alltså om jag frågar vad någon tycker är ett svar alá "Ja, jag är kräsen och valt..." rätt, men att enbart dyvla fram i en tråd att ljudkort är alena rådande både för mig och alla andra, är således fel.

Problemet ligger alltså i att Noxxer inte kunde ge några fler argument än hans egna icke verifierbara slutsatser (som för övrigt kunde utvecklats lite mer). Sedan fortsätter problematiken i och med att m3tr0 förmodligen inte läst eller tagit till sig andemeningen i min diskussion med Noxxer, och enbart klämmer fram att kräsen är ett giltigt argument. Visst är det giltigt i viss mån, men det sa jag ingenting om heller när jag frågade, utan ville ha mer lättförståeliga skäl till varför en intern ljudkrets de fakto är sämre en ett dedikerat ljudkort. Så m3tr0's svar är totalt ovidkommande i min diskussion med Noxxer, är du med?

Så efter att ha fått och läst dessa två klockrena svar blir min snabba slutsats att allt ljud som inte kommer ur ett dedikerat ljudkort - faktiskt är dåligt, icke bra, skit rent ut sagt. Det enda sättet att på ett riktigt sätt avnjuta film/musik är alltså genom en dator och dess ljudkort, för vad jag förstår är det enbart datorer/ljudkort och inte ensamma dedikerade enheter som gäller - ja om man inte ställer sig likgiltig då.

Permalänk
Medlem

granis_1980: Alltså, kör man digitalt så är det förstås inga problem med kvalitén och då spelar det ju ingen roll om det är integrerat eller inte. Själv har jag bara kört analogt eftersom jag inte har nån förstärkare som kan ta emot digitalt. Och för mig blir det då viktigare att ha bra analoga utgångar och där tycker jag integrerade ljudkort oftast (dom jag testat alltså) är sämre (sämre diskant, mer störningar, brus, etc). Det var mest det jag tänkte på. Sen visst, jag läste kanske inte tråden så noga heller. Hoppas du ursäktar.

Själv kör jag nu sennheiser hd215-lurar inkopplat i ett x-fi-kort. Det ger hyffsat klart ljud (bra diskant iaf), men det skulle nog behövas lite förstärkning egentligen, men det får duga så här så länge. Möjligen ska nog mitt x-fi bytas mot ett bättre kort utan Creatives dåliga drivrutiner och med bättre kvalité.

Det är bra iaf att Asus utmanar Creative. Men helst borde Creative gå i konkurs och bli uppköpta. Ända sen Creative slaktade Aureal så har ljudkortsmarknaden för "gamers" stannat av helt tycker jag. Det var riktigt elakt gjort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

m3tr0: Det är lugnt, och som jag sa tidigare - förstår ändamålet för en del, däremot kan det vara överflödigt för vissa specifika prylbögar jag känner... Men det är vi väl alla här, på ett eller annat sätt...

Permalänk
Medlem

Äh, jag var mest bara grinig när jag skrev det tror jag. Ledsen för det. Jag är mycket medveten om vad den "snabba och enkla tolkningen" av posterna gav: Att alla inbyggda kort är skit. Men menade i första hand att din post lät aggressiv (det var nog egentligen hela problemet för min del) och i andra hand att om man tänkte efter lite (vilket man givetvis inte orkar hela tiden... men om) skulle man inte göra en sådan tolkning.
Hur som helst. Ledsen att ni kände er tvungna att klämma ur er så mycket text, fast å andra sidan tack för långa trevliga svar.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på dx2, men jag har en fråga ang pcie*1 platsen. Tyvärr sitter ett av mina grafikkort ivägen för denna på mitt mobo (evga 780i), och det finns ingen möjlighet för mig att flytta det. Kan jag köra DX2 i en vanlig pci2*16 slot också, eller det är bara att tacka och bocka och välja ett pci-kort?

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Avstängd

Har nu bytt från X-fi extrememusic till Asus Xonar XD och kan skriva lite kort.
EAX stödet med Asus kort är just nu rätt så kasst. Många spel saknar stöd och alla spel som har dark engine motorn (Thief 1, 2, System Shock 2) kraschar så fort man tar på EAX, dvs man kan inte använda det.

Fear motorn vill inte aktivera EAX heller för den delen.

Drivrutinerna fungerar sämre i Xp64 än Vista64 faktiskt.

Kan inte jämföra ljudet med X-fin för jag har bytt ut hörlurar mot vanliga högtalare, men det lät mycket bra i huvudstereon i alla fall.

Så, tveksamt positiv är man. Får testa mer när tiden tillåter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR