Årets hetaste mediaspelare i stort test

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pfroven
Tacka den onde för att Tvixen är testvinnaren för dig när du har varit tämligen intimt förknippad med Dvico.

Promota gärna vilken produkt du vill men håll dig till fakta tack.

OM (alltså om) man hade kunnat tanka torrents med Tvixen, skulle du då använt displayen till det ???

Tvixen är jättebra tycker jag med, men prisskillnaden är inte motiverad imho. Hade den kostat 500:- mer är PCH så visst, men 2K ??

//P

Du är duktig på grammatiken - "har varit" är helt rätt. Jag jobbade för en återförsäljare som sålde DViCO:s produkter. Är jag då för alltid förknippad och förpassad till att bli tvungen att försvara att jag "håller på min produkt" trots att jag inte längre är förknippad på något sätt med den tillverkaren? Det kan ju vara så enkelt att vi tog in och började sälja det märket för att det var det bästa vi kunde hitta. Jag vet inte, vad säger du... ska det gå ett år eller två, innan jag kan börja posta och vara "objektiv"? När får jag börja tycka vad jag verkligen tycker, och samtidigt slippa gnäll från andra? Du gnällde inte så mycket. Det finns däremot de där ute på nätet som är riktigt odrägliga.

Jag är privatperson nu sedan några månader så jag promotar bäst jag vill precis som du kan kommendera mitt promotande. Jag vet inte vilka fakta du tycker jag inte håller mig till. Peka gärna på det så ska jag försöka svara igen.

Ja, jag skulle kunna använda displayen till att fixa med torrents om jag inte hade möjlighet att kolla på TV:n för att någon annan kollade på en film på den samtidigt, eller om jag helt enkelt inte ville ha TV:n igång.

Jag poängterar det hela med displayen för att jag tycker det är helt stört att inte ha en display på produkten. Jag avskyr ju och för sig iPod Shuffle också och... ja just det ja - jag har ju jobbat med att sälja iriver, så... hmm, den onde igen.

Ja, TViX:en är dyrare, men av någon anledning så tycks den också vinna alla jämförande tester där flera mediaspelare är med. Undrar varför. Go figure.

Permalänk
Medlem

"men handen på hjärtat - är inte det saker som vi ändå hellre gör på en separat dator?"

NEJ! skulle mer än gärna vilja ha den som seedbox..

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
Anledningen till att jag påstår det är ju för att ps3 har en väldigt kapabel Blu-ray spelare som iom nästa firmware kan hantera allt ljud som en stationär "riktig" spelare kan hantera. Dessutom så kan den lira Divx/Xvid, h.264 mm. utöver det, så att kalla den enbart för en spelkonsol klassar jag som att ett argument som inte håller särskilt bra.

som sagt, 4k för en den bästa blu-rayspelaren och en väldigt bra spel/mediamaskin, det är peanuts.

Mjo, det har du iofs rätt i, men att säga att det är den bästa Bluray spelaren har jag svårt att hålla med om. Den klarar sig mycket bra bildmässigt och hyffsat på ljudfronten, men den kan inte skicka ut 7.1 varken digitalt genom optisk kabel eller analogt. Har man då ett förstärkeri som saknar HDMI få man inte ut alla kanaler, DACen som sitter i PS3 är inte heller något att hurra för. Det enda sättet att få bra ljud är alltså att köra genom HDMI, något som majoriteten av alla dyrare förstärkare saknar.

En PS3 är inte det självklara valet för alla, sitter mna däremot med TVns högtalare eller ett billigt HDMI kompatibelt surround system är det väl inget fel på en PS3.

Jag påstår gärna att en riktig dator gör jobbet som mediamaskin mycket bättre än de apparater som nu finns på marknaden, men inte helt utan nackdelar som pris då förstås.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Ja, TViX:en är dyrare, men av någon anledning så tycks den också vinna alla jämförande tester där flera mediaspelare är med. Undrar varför. Go figure.

Jag har ett exemplar av tidningen M3 (nummer 3) där Tvix M-6500A recenseras och ges betyget 7/10. I samma recension görs många jämförelser med Popcorn Hour som i M3 #2 fick 8/10. Den sistnämnda rekommenderas också över Tvixen i tidningen.

Så att alla skulle föredra Tvix 6500 över Popcorn Hour kan jag nog inte hålla med om.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Theli
Jag har ett exemplar av tidningen M3 (nummer 3) där Tvix M-6500A recenseras och ges betyget 7/10. I samma recension görs många jämförelser med Popcorn Hour som i M3 #2 fick 8/10. Den sistnämnda rekommenderas också över Tvixen i tidningen.

Så att alla skulle föredra Tvix 6500 över Popcorn Hour kan jag nog inte hålla med om.

Nej, det stämmer, delvis. Det var alltså ingen jämförande test. Det var två separata tester. Det är de som är jämförande där TViX:en oftast eller i princip alltid vinner (jag har inte hittat någon test där den inte vinner över PCH)...

Det var dock några år sedan M3 gjorde bra artiklar. De har blivit dagens blanding av en datortidning och Aftonbladet. Testerna brukar vara som en lite aptitretare och inget mer. De skriver underhållande, men testar verkligen prylarna med en sömngångaraktig attityd och skiter i att kontrollera allt innan tryck. De är störst, och de vet det. De har blivit trötta, slöa och bekväma.

De flesta produkter som jag har jobbat med (flera varumärken) har i princip alltid haft flera fel i artiklarna, fel som ofta "råkar" ha påverkat omdömet oerhört. Fel de kunde definitivt kunde ha undvikit att göra om de bara hade lagt lite mer tid på lite research innan de skickade tidningen till tryckeriet. Fel som ibland har gjort att läsare helt säkert uppfattar produkten som den absolut inte borde kunna uppfattas. Det blir speciellt påtagligt när läsare själva skriver in till tidningen och är upprörda över de faktafel som ständigt verkar smyga sig in i tidningen. Läs kommentarer på artiklarna på nätet. Pinsamt.

Nej, de var bra. Idag vill de bara vara hippa. They're doing a piss poor job, och jag vill avsluta med att poängtera att det inte handlar om att de har sågat produkten jag råkar gilla mer i det här fallet - det handlar om den genomgående allt sämre kvaliteten. Det är min personliga åsikt och jag står gladeligen för den - tills de väljer att göra ett bättre jobb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
HDMI, något som majoriteten av alla dyrare förstärkare saknar.

En PS3 är inte det självklara valet för alla, sitter mna däremot med TVns högtalare eller ett billigt HDMI kompatibelt surround system är det väl inget fel på en PS3.

HDMI sitter i alla nya dyrare förstärkare och är det givna valet om man vill ha HD-ljud ur sina högtalare. PS3 stödjer tex. DTS-HD Master Audio (bitrate på 24,5 mbps). Så jag undrar vilket billigt HDMI kompatibelt surround system du reffererar till som hanterar detta?

Visa signatur

| Asus P6T DELUXE V2 i7 | 2 x Gigabyte GTX 460 OC - SLI | Core i7 970 | Corsair Hydro H50 | Corsair 750W TX | 6x2GB Corsair DDR3 1600MHz | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Intel X25-M SSD 160GB G2 | Windows 7 Home Premium x64 | Cosmos S 1100 | Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charles66
HDMI sitter i alla nya dyrare förstärkare och är det givna valet om man vill ha HD-ljud ur sina högtalare. PS3 stödjer tex. DTS-HD Master Audio (bitrate på 24,5 mbps). Så jag undrar vilket billigt HDMI kompatibelt surround system du reffererar till som hanterar detta?

Allting är relativt. HDMI är inte det givna valet utan snarare det påtvingade valet om jag får säga min mening.

Tillverkare med sin egen lilla nisch av HiFi branschen som Primare har inte släppt någon HDMI kompatibel stärkare än även om tecken tyder på att detta är på väg. Frågan är väl snarare vilka filmer som stöder DTS-HD, vilket är i runda slängar inga än så länge, dessutom, skillnaden mellan DTS och DTS-HD tror jag kan vara svår att höra på ett mer allmäntillgängligt system.

Jag får intrycket av att många verkar tro att en märkning säger allt? Bara för att två apparater kan spela upp DTS-HD betyder det absolut inte att du får ut samma ljudkvalité ur dem trots att signalen är digital. Om så vore fallet skulle det inte finnas dyra Bluray spelare. Varför skulle det finnas HighEnd prylar om de inte vore bättre? Tänk efter en stund.

Att förstärkaren sedan iaf måste konvertera signalen till analogt och går många miste om vackert ljud är en annan femma.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett

Förövrigt är Bluray spelaren i PS3 inte att jämföras med en Bluray spelare som är gjord för ändamålet. Att PS3 klarar av Bluray över huvud taget är bara en ful gimick för att få produkten mer lättsåld och det skyhöga priset att verka välmotiverat.

PS3 är gjord för att spelas på inget annat, då kan man lika gärna ha en fullvärdig dator med något MC operativsystem, speciellt med tanke på priset.

du måste verkligen vara universums kräsnaste videofil med tanke på att så gott som alla testare som enbart fokuserar på hemmabio och HD i synnerhet anser den som en av de främsta fortfarande. (och idag finns det gott om alternativ..) samt att alla tyngre bioförstärkare bara får allt fler HDMi-portar. för om man prompt måste ha Primare i bion är det nog nått mer än bara välljud man är ute efter, eller hur?

/ oh, och 3 av mina relativt få filmer har DTS HD helt apropå..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
recension

verkade inte stå nått om mediaströmning på PS3 funkade, där ska man ju även kunna köra direktkonvertering via vissa program som då borde ge den mer funktionalitet för format den inte själv stödjer.

själv använder jag dock inte Windows så jag har inte orkat testa detta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Läste testet och var tvungen att kommentera!

Tänkte bara tipsa om Ps3 Media Server! http://ps3mediaserver.blogspot.com/.
Mycket smidigt program, fixar subtitles, lätt att sätta upp på din dator, osv.

Jag äger en Popcornhour, men den tänker jag sälja nu när jag köpt en Ps3'a, orkar inte med det sega gränssnittet längre.