Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
En dator består av mer än en processor, när det gäller processorer så finns det några få som Intel sänkt priset på för att annars skulle de tappa enormt mycket marknadsandelar.

Du får det att låta negativt att ha låga priser. Är det bara amd som får göra så?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Lägger du på morderkort så får du en bättre bild av vad datorn kommer att kosta.

Se mitt inlägg en bit upp. Skillnaden blev 74 kronor, och då var moderkort inräknat. Annars hade intel varit billigare.

Permalänk
Medlem

Bland budget-mainstreamsegmentet har ju AMD en ganska bra prisbild över Intel.

Jämför vi en AMD maskin med 780G + AMD Athlon X2 4400+ ramlar vi på dryga 1400-1500kr. Motsvarande platform hos Intel kostar ju dryga 2000kr. Om vi ser de tekniskt närliggande 4400+ med E4200. De billigare Intelprocessorerna prestrerar ju för dåligt vid standard för att bli aktuella, samtidigt som AMD har ett bra prestandaövertag med 780G över G35.

Man kan alltid ha argumentet: -"Men duh, en E1200 klockar +250%* och då kör den över 4400+ med mil", men likaså kan 4400+ klocka väl och har dubbla cachen utan att vara mer än en femtilapp dyrare.

(* = Överdramatisering, ej baserat på fakta)

Rör vi oss mot de dyrare segmenten så dras marginalerna tunnarna - speciellt inom Quad-Core segmentet där AMD trots allt inte varit delaktiga förrän ganska nyligen men har åtminstonne fått till hyffsat prisvärda lösningar med senaste B3-inslagen. Men vid standardfrekvenser har AMD ett övertag över Intels motsvarigheter med AMD Athlon X2 serien då deras lösningar är billigare och oftast starkare som standard.

Jämför vi Intels modeller i överklockning (Likt E6600, E6750, etc) så kan dessa jämföras med BE-versionerna av X2-orna, även om BE indikerar ett annat segment än Intels standardprocessorer, men utan att vara dyrare.

En AMD Athlon X2 5000+ BE kostar runt 1200-1300kr. Intels E6750 kostar runt 1500-1600kr varav den första kräver processorkylare och den andra vill ha tredjepartskylare för att funka på riktigt. Om man lägger till en standardkylare på BE-modellen ramlar vi inpå dryga +99kr. Båda modellerna har ju dokumenterats upp mot 4ghz med ett genomsnitt dryga 3,5ghz stabilt - alltså tycker jag att det dubbelkärniga segmentet är ganska närliggande i prestanda även om Intel har mycket prestige över sig utan större anledning, bara förlegad marknadsföring.

Man kan ju börja snacka om Intels 45nm-modeller, men likaså är dessa även dyrare än de tidigare nämnda.

Permalänk
Medlem

Jag blir trött av att läsa all sandkastning.

Jag har både Amd och Intelsystem och samtliga är köpta och anpassade för det som de ska göra.
Både Intel och AMD har alltid nästan haft något som är konkurrenskraftigt inom något segment.
Har alla glömt hur skrattretande Pentium D var? Intel lyckades ändå tjäna pengar trots att de var ljusår bakom AMDs prestanda. AMD hade ju större prestandaledning än vad Intel har idag med Core2.
Men Intel manuvrerade vackert med sin Pentium M till desktop och lyckades hålla sig någorlunda konkurrenskrafiga. AMD gör liknande idag och försöker hitta sätt att konkurrera.

Just nu ligger Amd t ex bra till i lågbudget med sin RS780 chipset vilket drar om alla Intel IGP och vi vet ju att IGP är en väldigt stor marknad så AMD kan vinna mkt på detta.

Sedan har AMDs serversystem alltid nästan varit bättre i prestanda/W tack vare att de använt reg/ecc dimmar istället för Intels FB-dimmar som slukat betydligt mer i ström trots att Intel haft en underbart fin prop så presterade hela systemet alltså sämre än AMDs per watt.

Intel ligger som alla vet väldigt bra till i hög och mellanprestanda segmentet...

Jag hade faktiskt sett fram emot ett Piranha bygge som workstation så jag gillade inte denna nyheten.