IFPI siktar på svensk internetleverantör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Detta är precis som om biltillverkare ska kolla så man inte använt bilen till att köra för fort med eller smugglat öl från Tyskland med.

Tips till svenska staten: Stämm biltillverkare för att dom säljer massor med kombibilar som i sin tur används flitigt vid både den Tyska och Danska gränsen!

Vem smugglar öl nuförtiden? När man får ta in 110L öl per person.
Det är ju 333st 33cl burkar eller 220st 50cl.
Vilket i sig är mer än 13 flak 33cl eller 9 flak 50cl, per person.
Är man två pers så kan man dubbla siffrorna.

Sen stämmer inte din jämförelse på flera plan. Ifall vi med småolagliga saker menar att piratkopiering och fortkörning är ungefär sak samma så måste ju datorn och bilen vara ungefär sak samma.
Därmed måste man angripa vägverket eller mindre vägföreningar i landet ifall man angriper ISP. Fast även det fungerar inte egentligen då de flesta trådar i Sverige är telias men de hyr ut utrymmet i dem.

Men hursom. Dålig jämförelse. Det är inte som att IFPI angriper dell eller fujitsu-siemens.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Frågan är ju när de börjar hacka på posten för att folk beställer CDR-skivor och skickar allmänt olagliga saker med dem.

Ja, posten är ett bra exempel, tänk bara vad många "medhjälp till mord" posen skulle ha om man åtalade dem. Skickas ju vapen, droger och svarta pengar dagligen med posten....

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

glöm inte mjältbrand...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Ja, posten är ett bra exempel, tänk bara vad många "medhjälp till mord" posen skulle ha om man åtalade dem. Skickas ju vapen, droger och svarta pengar dagligen med posten....

och posten gör inget för att förhindra det!

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Banhof dök upp i mitt huvud direkt, eftersom jag har 20/20 fiber från dem i dagsläget så ... Men motverkar någon annan än Telia fildelning? Nej, IFPI ger sig på en av Sveriges minsta leverantör bara för att?

Tror inte som vissa att IFPI kommer stämma BBB eftersom BBB är för stora och har nog för stora resurser. Nej, ger IFPI sig på någon internetleverantör blir det nog någon av dom mindre här i sverige eftersom dom med stor sannolikhet har mindre resurser att lägga på en tvist och därigenom kanske skulle vara lite lättare att "besegra" i domstolen.

Anledningen att IFPI vill vinna är ju helt enkelt för att dom vill skapa ett prejuridikat så att dom kan vinna över dom större operatörerna endast på det prejuridikatet och öka sannolikheten för att dom ska få sin (ill)vilja fram.

Genialisk idioti är vad jag kallar det hela.

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dira
Dra hem till stämningarnas modersland USA IFPI. Lustigt att fildelning ska sensureras när det finns så sjuka saker på nätet. Vore det inte bättre att jobba mot barnporr, snuff, racism, terrorism (personligen inget stöd för USAs agerande) o sånn skit istället?

Vad skulle skivindustrin tjäna på det?
Hårt, men väldigt sant. De bryr sig inte om sånt, de bryr sig bara om sina inkomster, och det verkar inte finnas någon gräns för vad de offrar för att få slut på piratkopieringen.

Man kan nästan tro att dom snart (om inte redan) lägger mer pengar på att bekämpa "piraterna" än vad dom faktiskt förlorar på piratkopieringen till att börja med.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Bahnhof var min första tanke precis som flera andra redan sagt. Dom har väl fortfarande usenet till sina kunder? Sen har dom ju en sak som kan utnyttjas till att svartmåla dom. Jon Karlung som VD, han var ju chefred på Aktuell Rapport en gång i tiden. Att det var dom som hostade TPB gör ju sitt till.

Även Rixport 80 har hostat tpb så det kan lika gärna vara dom som kommer att stämmas

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Problemet ligger ju fortfarande på att det inte är sidorna som är olagliga utan klienterna som delar ut och hämtar hem.. Inte är det sidans fel häller.

Det kommer bara upp nya identiska sidor med nya namn osv helatiden.
Dvs 2 steg före de som vill blocka sidorna.
Sen så finns det även mycket som inte ens är olgaligt som man kan komma åt via dessa torrent sidor.

Suck. De Svenska personer som godtjänner detta kommer ju få ett helvete om man få reda på vilka det är.
Inte fan kan man stänga ute ett helt land!

EDIT: vilken internetleverantör som nu blir stämd så kan man ju hoppas att BBB o telia som tex smugglar in lite pengar till de.. Det hjälper ändå bara De själva i långa loppet...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagel
Vi lever för fan i ett fritt land. Och INGEN äger internet, så att hålla på och spärra sidor etc är ju för fan barnsligt.

Antar att du inte sett Doctor Who Season 1, Episode 6?

Visa signatur

P182 | TX 650W | Q6600 | EP35-DS4 | 9800 GTX 512MB | 4*1 GB PC8500 | 2x500GB int. + 500GB ext. | 24'' TFT @ 1920x1200 | G15 | DeathAdder | VHP 64-bit

Permalänk
Avstängd

kommer BBB blockera nerladdningssidor kommer jag att byta leverantör ganska fort.. antar att jag itne blir ensam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Banhof dök upp i mitt huvud direkt, eftersom jag har 20/20 fiber från dem i dagsläget så ... Men motverkar någon annan än Telia fildelning? Nej, IFPI ger sig på en av Sveriges minsta leverantör bara för att?

Att Telia skulle försöka motverka fildelning är ju ett skämt, jag tror att det mycket väl kan vara telia dom är ute efter då en större del utav Sveriges befolkning har bredband från dom eller från andra operatörer fast genom telias nät. Om man läser en del tidningsartiklar och andra uttal från telia så tycker jag att det verkar ganska solklart att dom inte vill jaga sina fildelande kunder, hoppas det är telia dom är ute efter för dom skulle kunna ge ifpi en rejäl match i rätten. Och om telia varit emot fildelning så tror jag inte att dom skulle sponsra Dreamhack med världens snabbaste uppkoppling på 40/40Gbit/s!!!

Censur någon ? :S

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vem smugglar öl nuförtiden? När man får ta in 110L öl per person.
Det är ju 333st 33cl burkar eller 220st 50cl.
Vilket i sig är mer än 13 flak 33cl eller 9 flak 50cl, per person.
Är man två pers så kan man dubbla siffrorna.

Sen stämmer inte din jämförelse på flera plan. Ifall vi med småolagliga saker menar att piratkopiering och fortkörning är ungefär sak samma så måste ju datorn och bilen vara ungefär sak samma.
Därmed måste man angripa vägverket eller mindre vägföreningar i landet ifall man angriper ISP. Fast även det fungerar inte egentligen då de flesta trådar i Sverige är telias men de hyr ut utrymmet i dem.

Men hursom. Dålig jämförelse. Det är inte som att IFPI angriper dell eller fujitsu-siemens.

Inte helt glasklar jämförelse där, gick att missförstå och feltolka vilket du precis visade exempel på.

Om vi ställer oss denna fråga då, ska operatörerna börja med att övervaka våra tel samtal och SMS trafik till punkt och pricka, kanske börja censurera SMSinnehåll? Tänk hur många kriminella planer dåd som dessa två tjänster används till. När vi ändå är igång så kanske vi ska se till att öppna allas post så ingen får för sig att använda detta till att tex skicka brända spel och filmer samt musik via.

Det bästa vore egentligen om någon ifrån filmbranschen stod brevid en hela tiden.. Ifall man skulle råka se något man inte betalat för, sen kan ju dom fortsätta och ge förmågor som tex Nicholas Cage x antal miljoner för ännu en kass film.. För han är ju trots allt stjärna och det säljer ju, det vet ju alla.. Eller vänta lite nu... Alla tankar ju ner film och ingen går ju längre och betalar överpris på biograferna för att se denna usla skådis i ännu en kass film ( min personliga åsikt )..

En tanke slog mig precis, filmer går inte med lika stor vinst längre.. Men ändå tjänar skådespelare ännu mer pengar, så dom har råd att köpa ett nytt slott att renovera... Ändå görs det mer film än någonsin. Konstig ekvation.

Kan det vara så att filmbolagen förlorar en sk spöksumma? En vinnst som dom räknar med att dom kunde fått om inte personer i sverige hade tankat ner filmen? I så fall så måste dom ju veta hur många som tankar ner en film och hur många som ser den. Tänk om Olle 16 år bjuder hem några kompisar. Låt oss säga 20 pers!! Jisses vad pengar dom "förlorar"..
För när många hellre sitter hemma och ser en film, med den där nya tv´n med HD-upplösning och dyrt hemmabiosystem ( säljs ju rätt många sånna nu för tiden) så förstår inte filmbolaget varför ingen går på bio längre.... Suck.. Skyll på Olle!!

Filmbolagen förlorar lika mycket pengar som jag tjänar på att handla på REA.
Tänk på den ett tag...

Detta är en sak som kommer att drabba oss konsumenter i slutändan. Ska bredbandstrafik stoppas så har dom öppnat dörrarna fritt fram, det kommer bli ett liknande klimat som vi ser i dagens USA, där stora företag kan gå in och ändra lagar och regler i samhället. Internet ska vara fritt, fritt för alla och fritt med information. Jag är vuxen och kan själv avgöra om jag ska vara ärlig och betala för en film, jag behöver ingen barnvakt som ser till så jag inte gör det.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

net neutrality, någon?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El1min4tor
Att Telia skulle försöka motverka fildelning är ju ett skämt, jag tror att det mycket väl kan vara telia dom är ute efter då en större del utav Sveriges befolkning har bredband från dom eller från andra operatörer fast genom telias nät. Om man läser en del tidningsartiklar och andra uttal från telia så tycker jag att det verkar ganska solklart att dom inte vill jaga sina fildelande kunder, hoppas det är telia dom är ute efter för dom skulle kunna ge ifpi en rejäl match i rätten. Och om telia varit emot fildelning så tror jag inte att dom skulle sponsra Dreamhack med världens snabbaste uppkoppling på 40/40Gbit/s!!!

Censur någon ? :S

Det är ju klart, men man har ju hört att folk har fått brev i brevlådan som säger att de helst ska sluta fildela så mkt /Telia.

Så man vet ju ej, men det där med Dreamhack är bara en PR-grej, tänk dig, Världens största lan får Världens snabbaste uppkopplning mot internet (Spronsrat av Telia). fett mycket reklam.

Permalänk
Medlem

Jag är villig att påstå att detta är sinnesjukt. Nätneutralitet är en av internets grundpelare, samma sak med yttrandefrihet.

Jag som var så nära att börja prenumerar på SF Anytime igår men har idag helt tappat förtroende för Musik- och filmbransch. Snacka om att bita i handen som föder dem.

JÄVLA IDIOTER!

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem

Dags för ett nytt internet med total anonymitet som ingen kan kontrollera. Typ om bittorrent-principen skulle vara stommen för nätet, alla har en liten del av nätet på datorn som man delar ut.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Dags för ett nytt internet med total anonymitet som ingen kan kontrollera. Typ om bittorrent-principen skulle vara stommen för nätet, alla har en liten del av nätet på datorn som man delar ut.

Googla på freenet
Det är absurt långsamt, dock... det kan ta en kvart att ladda en sida, helt utan överdrift.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
och posten gör inget för att förhindra det!

Har de ingen hund som luktar efter knark ?

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Googla på freenet
Det är absurt långsamt, dock... det kan ta en kvart att ladda en sida, helt utan överdrift.

Åh coolt!

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd

Man kan inte säga att dom gör fel heller. Skivindustrin/Musikbranchen är åt helvete tack vare piratkopieringen. Förstå det.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Äsch snickeldingsnack struntprat. Jag ska börja sälja strumpor för 3000kr paret också och sedan klaga över att Inter Sport säljer trepack för 100kr. Skivindustri/Filmindustri måste ju vara enda branschen ever där företagen bestämmer vad som står i efterfråga. Det är ju inte så det fungerar om en produkt inte säljer så har den helt enkelt för högt pris i relation till efterfrågan. För högt pris och för krångligt att komma åt.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Man kan inte säga att dom gör fel heller. Skivindustrin/Musikbranchen är åt helvete tack vare piratkopieringen. Förstå det.

Att det är moraliskt fel att bara roffa åt sig är en sak. Däremot ska du inte börja tjafsa om industrin. Om den mafia liknande organisationen får problem är det bara bra.

Grejen är att en del av den där industrin inte behövs längre och de gör verkligen allt för att förhindra att försvinna. *sätter på tech n9ne - fuck the industry :D*

Folk vill inte att lika mycket pengar går till mellanhänder längre, live with it..or get another job. kthxbye

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Har själv 100/100 fiber från Bahnhof och deras namn var det första som dök upp i huvudet när jag läste artikeln. Inte minst pga. deras engagemang i exempelvis http://Integrity.st/ samt turerna kring Pirate Bay...

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det är ju klart, men man har ju hört att folk har fått brev i brevlådan som säger att de helst ska sluta fildela så mkt /Telia.

Så man vet ju ej, men det där med Dreamhack är bara en PR-grej, tänk dig, Världens största lan får Världens snabbaste uppkopplning mot internet (Spronsrat av Telia). fett mycket reklam.

Det med breven skickas ut av de flesta ISPer de blir nämligen kontaktade av APB och ifpi m.fl. och får bevis på att det IP-nummret har begått olagligheter vid en viss tidpunkt och ber ISPn göra något åt problemet. Så telia i det här fallet skickar ut en varning. I framtiden så kommer väl APB och de gängen att få personuppgifterna istället så då blir det inga varningar utan istället får man en stämning på halsen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if