Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg hur man får rätt nvidia drivare :/ var väl nåt i terminalen?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

är lite sugen på att testa ubuntu 8.04, har dock några frågetecken!!

Kör just nu en dell bärbar med förinstalerat vista som jag vill ha kvar och som jag måste kunna köra ibland. Kan jag köra med både vista och ubuntu på datorn och hur fungerar det isånafall? Jag vill inte formatera om det jag har på datorn så kan jag ändå bara sätta in ubuntu skivan när jag startar om datorn och då instalera det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är ju faktiskt lättare att installera drivisar i linux.

Inte om man jämför med windows iallafall. >.< Där behöver man inte skriva kommandon i ett terminalfönster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Är de monterade?

I datorlådan japp. =D Det skumma är ju att de dyker som sagt var upp i partitioneringshanteraren... men sen är de borta. Mina andra hårddiskar är anslutna genom samma portar. Intel-kretsen.

Förresten... windows är enklare att lära sig "utan att behöva läsa på" tack vare att det är mer uppbyggt runt peka och klicka. Förutom när det gäller de mest avancerade sakerna. Nu börjar ju linuxdistarna visserligen mer och mer likna windows användarmiljö och går ifrån kommandon mer. Men trots det så finns det en mängd av kommandon man måste lära sig för att kunna konfigurera systemet så som man vill ha det.

När allting väl ÄR konfigurerat så kan jag inte annat än säga att linux o windows är lika enkla att använda. =D

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Inte om man jämför med windows iallafall. >.< Där behöver man inte skriva kommandon i ett terminalfönster.

Funkade det inte att köra med Restricted Device Manager, vad den nu heter på svenska? Det borde bara vara att gå in på System->Administration->Restriced Device Manager och sen klicka i Nvidia, så ska Nvidia-drivrutinen till ditt kort installeras. Det borde till och med kommit upp en liten popup-ruta från menyn när du loggade in första gången, som frågar om du vill använda de drivrutinerna. Man ska inte behöva köra några kommandon för att göra det.

Själv testade jag live-CD:n på min laptop för att se hur det fungerade nu (jag kör ArchLinux annars). Tack vare att jag har grafik-, ljud- och nätverkskort från Intel så fungerade precis allting direkt. Jag behövde inte göra ett dugg, t.o.m. 3D-acceleration fungerade. Så om det bara finns open source drivrutiner så blir det enormt mycket enklare än i Windows. WinXP går ju inte ens att installera på min laptop utan att man är lov att göra en egen installationsskiva

Permalänk

PS3 varianten dröjer, troligen några månader, http://psubuntu.com/2008/04/25/no-psubuntu-hardy-yet/ .

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Uppgraderade igår, allting fungerande fint som vanligt.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Inte om man jämför med windows iallafall. >.< Där behöver man inte skriva kommandon i ett terminalfönster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Skulle inte vilja säga så, en del av det är ju att hitta drivrutinerna, och de tä rinte alla gånger så lätt. Även om det FINNS drivrutiner är det halvt omöjligt att hitta skiten.

Det är lättare att installera drivisar på Linux, kommer upp en liten lampa om jag inte har fel (guldfärgad), bara kryssa i drivrutinen som är rekommenderad så att den står på "Aktiverad" och trycka okej. Sedan sköter det av sig självt!

Är inte detta lätt heter jag Bert Karlsson!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Det är INTE lättare att installera drivrutiner i Ubuntu! Test själv med att byta drivrutin på ditt trådlösa nätverkskort till madwifi så får du se. Sen så är ju mediaspelarna ett skämt. Det fanns inte ens stöd för mp3 direkt efter installationen utan det fick man leta upp codec för själv, och när man väl hittat en så hackar ljudet >.<

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Å andra sidan fick Microsoft böta stora summor för att de inkluderade mp3 formatet till sin mediaspelare...

Oavsett hur vana ni är vid mp3 så är det fortfarande ett minerat område och riskabelt för de stora Linux-distributionerna att inkludera. USA baserade Fedora (kopplat till Red Hat) har valt att undvika alla patenterade format. Visst är det bökigt, men vad har detta med Linux att göra? De mindre distributionerna, vilka ändå är meningslösa att bötfälla eftersom de inte äger något, struntar ofta i patenterat eller inte patenterat.

Ogg är ändå bättre än mp3 och fritt, så alla borde egentligen kräva att mobiltelefontillverkare och andra införde obligatoriskt stöd för ogg. På så sätt hade vi sluppit allt tjafs och strul om mp3.

Vad för typ av mediaspelare vill du ha winmine? Om du beskriver vad du söker så kan jag kanske ge dig ett förslag. Det hackande ljudet måste dock ha en annan förklaring; vilket ljudkort använder du?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Det är INTE lättare att installera drivrutiner i Ubuntu! Test själv med att byta drivrutin på ditt trådlösa nätverkskort till madwifi så får du se. Sen så är ju mediaspelarna ett skämt. Det fanns inte ens stöd för mp3 direkt efter installationen utan det fick man leta upp codec för själv, och när man väl hittat en så hackar ljudet >.<

Har ALDRIG upplevt att det är krångligare på något sätt att installera drivrutiner i Linux, snarare sparar det mig gott om tid. Hade samma problem ett litet tag under 7.10, men försvan med en uppdatering.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Och det gick ju jättebra att uppdatera... INTE!! körde kommandona som angavs längst ner på sida två i denna tråd, allt rulla perfekt, sen frågade den om jag ville installera en ny smb.conf fil. NEJ, jag ville behålla befintlig och sen efter 2 sekunder så hänger sig skiten vid samba startup! fy fan!

Nu efter att man hämtat ner skärm från vinden, kopplat in så står den och tuggar på starting up.... loading please wait...
Sånt här kan få en att vilja sopa dator****** ** *******!!!

Permalänk
Medlem

Att uppgradera har varit för många en mardröm, själv kan jag använda den gamla kerneln för den nya med bootbox o initramfs vägrar mounta mina diskar. Verkar inte finnas en enda lösning än på problemet. Ingen lösning fungerar för mig heller.

Blir inte bättre av att att uppgraderingen ändrade i /ect/hosts så sudo och gksudo inte fungerade alls, kunde inte ändra tillbaka hosts först men lyckades via ett program till sist fixa det. Fick sedan reparera 80st paket configuera om m.m... men värst är utan tvekan den nya kerneln som vägrar boota, har kontrollerat uuid, försökt boota enbart genom uuid i menu.lst. ett bra antal parametrar som testats men ja.... blev så less att jag kör enbart xp just nu.

Permalänk
Medlem

Måste ta tillbaka det jag sa om svårigheten att installera drivisar och få till upplösningen. I 8.04 var det busenkelt upptäckte jag igår. Och ojoj vad snyggt det blir när man har installerat Compiz Fusion och Avant Window Manager (mac os dock liknande) samt byter ut ikoner och wallpaper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Det är INTE lättare att installera drivrutiner i Ubuntu! Test själv med att byta drivrutin på ditt trådlösa nätverkskort till madwifi så får du se. Sen så är ju mediaspelarna ett skämt. Det fanns inte ens stöd för mp3 direkt efter installationen utan det fick man leta upp codec för själv, och när man väl hittat en så hackar ljudet >.<

så du gillar att använda windows media player till att spela musik?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Den som är tveksam, så kan jag meddela att wow funkar utmärkt i ubuntu.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Den som är tveksam, så kan jag meddela att wow funkar utmärkt i ubuntu.

under förutsättning att man får drivrutinerna att fungera tyvärr. Vilket e sjukt svårt om man uppgraderar från 7.10 -> 8.04 och använder nvidia. Vet ingen som lyckats än...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyriQ
under förutsättning att man får drivrutinerna att fungera tyvärr. Vilket e sjukt svårt om man uppgraderar från 7.10 -> 8.04 och använder nvidia. Vet ingen som lyckats än...

Funkade bra för mig iaf.

Eller alltså jag installerade ju från "scratch" 8.04. Ville inte fungera först, men sen uppdaterade jag nåt med ngt -sudo kommando och sedan tog endast enable i harddware drivers eller vad det heter.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyriQ
under förutsättning att man får drivrutinerna att fungera tyvärr. Vilket e sjukt svårt om man uppgraderar från 7.10 -> 8.04 och använder nvidia. Vet ingen som lyckats än...

Jag har lyckats Jag kryssade i rutan enable nvidia drivers flyter på som smör
Länge leve Linux !

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyriQ
under förutsättning att man får drivrutinerna att fungera tyvärr. Vilket e sjukt svårt om man uppgraderar från 7.10 -> 8.04 och använder nvidia. Vet ingen som lyckats än...

Heh, det var ju knappast lätt att få igång wow, först försöka installa wine med alla repostories tjafs och liknande, sen stoppar man i wow skivan och får till svar att UDM skivor inte kan monteras, efter att laddat ner hela wow igen från nätet gick det att installera men att updatera krävdes en hel del arbete, väl där så kan jag starta och spela ett tag, med massor av artifakter och typ 30fps max, och sen crashar det regelbundet.. mouse button 4 och 5 kan jag inte få igång utan att de slutar fungera i firefox etc etc...

Nej, unix är inte enklare eller smidigare om man vill spela minsta spel, inte ens ett spel som är så stort som WoW...

Apropå drivisar är ju det ett helt helvete i linux, försökt få mitt trådlösa att funka nu hela dagen idag.. någonting som jag inte ens behöver göra någe för att det ska funka i win xp/vista och bara ladda ner drivisar och installera till windows me...

Och att installera program är ju inte vettigaste heller, repositories i all ära men för att installera ett program som inte är med i listan så får man nästan alltid en källkod och sen är det bara att gissa i vilken ordning alla tar xvfz ./config install make.. make install och allt va fan det heter... Det kommer ju inte ens i närheten av ett dubbelklick...

Och sen är det ju alla små idiotier man stör sig på, om jag har en readme.txt och jag dubbelklickar på den så kommer upp en fråga om jag ska köra den eller öppna.... vad var det för idiot som kom på att den inte skulle kolla och se att det är en txt fil!

Nej, jag har haft linux på servrar i två år nu och tänkte att jag kunde gå över på min desktop med ubuntu, men för mycket omständigheter, för mycket rena idiotier, för lite stöd från hårdvarutilverkare, för krångliga installationsrutiner...

Ska nog försöka installera os x innan jag går tillbaka till ms, för os x tycker jag faktiskt hyffsat bra om!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund

Och sen är det ju alla små idiotier man stör sig på, om jag har en readme.txt och jag dubbelklickar på den så kommer upp en fråga om jag ska köra den eller öppna.... vad var det för idiot som kom på att den inte skulle kolla och se att det är en txt fil!

Textfilen du försöker öppna har du sannolikt dragit över från eller försöker öppna från en NTFS-partition. Då blir den flaggad som exekverbar, eftersom Windows inte har samma rättighetssystem som Linux har. Att sen exekvera en textfil är inget konstigt, det skulle ju kunna vara t.ex. ett vanligt bashscript. Så jo, det är lite konstigt, men det har sin förklaring. Varför alla filer från NTFS-partitioner blir flaggade som exekverbara har jag dock ingen aning om

Permalänk
Medlem

Det jag har problem med är att efter en omstart så återupptar den inte kopplingen med det trådlösa nätverket, väldigt irreterande.
Sen har jag ingen aning om hur man söker efter närliggande WiFi accesspunkter, hittar inget sånt verktyg,

Annars så tycker jag Ubuntu bara blir bättre och bättre.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Lägg in Wifi-radar.det ligger i Synaptic.Funkar kanon för mig iaf

Permalänk
Medlem

Installerade precis på en 74gb raptor, vilken upplevelse! Startade prick 12:30 och nu 12:47 sitter jag och skriver det här. Installationen gick verkligen rekordsnabbt oavsett os jag tidigare prvövat.

Fick ett felmeddelande dock, gnome kunde inte startas om eller liknande. Vi får se om det blir nått mer av det.

Nu skall här lekas!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Textfilen du försöker öppna har du sannolikt dragit över från eller försöker öppna från en NTFS-partition. Då blir den flaggad som exekverbar, eftersom Windows inte har samma rättighetssystem som Linux har. Att sen exekvera en textfil är inget konstigt, det skulle ju kunna vara t.ex. ett vanligt bashscript. Så jo, det är lite konstigt, men det har sin förklaring. Varför alla filer från NTFS-partitioner blir flaggade som exekverbara har jag dock ingen aning om

Intressant, det stämmer att det kommer från en NTFS partition, och testade nu skapa en txt i ubuntu och då frågar den inte längre... Då är det ju bara frågan om varför den tror att den ska köras bara för att filsystemet inte är *nix orginal...

Apropå exekvera en textfil känn väldigt konstigt för mig, just filändelsen txt står (enligt mig) för att det är en oformaterad textfil, att spara script och liknande i txt är någonting som jag hatar när folk gör. Filändelser finns där av en anledning...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Intressant, det stämmer att det kommer från en NTFS partition, och testade nu skapa en txt i ubuntu och då frågar den inte längre... Då är det ju bara frågan om varför den tror att den ska köras bara för att filsystemet inte är *nix orginal...

Apropå exekvera en textfil känn väldigt konstigt för mig, just filändelsen txt står (enligt mig) för att det är en oformaterad textfil, att spara script och liknande i txt är någonting som jag hatar när folk gör. Filändelser finns där av en anledning...

I Linux används inte filändelser så ofta av systemet för att identifiera vilken typ av fil det är, det baseras oftast på innehållet i filen, du kan i princip plocka bort .avi från dina filmer eller .mp3 från din musik och Linux vet fortfarande vilken slags fil det är.
De få gånger filändelser används så är det oftast textfiler det handlar om, och filändelsen används för att informera användaren om vilken slags textfil det är, som t.ex *.conf för konfigurationsfiler, *.log för loggfiler eller *.readme för instruktioner.

Om en fil har execute-flaggan påslagen så antar Linux att det är en körbar fil, även om den har *.txt, *.bmp eller ingen filändelse alls.
För att ta bort execute-flaggan från en fil så kan man vanligtvis högerklicka på den i en filhanterare och ta bort den i egenskaper, eller köra kommandot

chmod -x filnamn

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
I Linux används inte filändelser så ofta av systemet för att identifiera vilken typ av fil det är, det baseras oftast på innehållet i filen, du kan i princip plocka bort .avi från dina filmer eller .mp3 från din musik och Linux vet fortfarande vilken slags fil det är.
De få gånger filändelser används så är det oftast textfiler det handlar om, och filändelsen används för att informera användaren om vilken slags textfil det är, som t.ex *.conf för konfigurationsfiler, *.log för loggfiler eller *.readme för instruktioner.

Om en fil har execute-flaggan påslagen så antar Linux att det är en körbar fil, även om den har *.txt, *.bmp eller ingen filändelse alls.
För att ta bort execute-flaggan från en fil så kan man vanligtvis högerklicka på den i en filhanterare och ta bort den i egenskaper, eller köra kommandot

chmod -x filnamn

Ok, tackar för svaret!

Att inte använda filändelsen tycks för mig vara ett klumpigt system, men det kanske är för jag varit Windows användare sen 3.11a. Jag har alltid utnyttjat att man kan skriva saker i en txt, och sen byta filändelse för att använda filen sen (.py, .html, .php etc), det går ju visserligen fortfarande men det känns läskigt att veta att det inte alltid skulle gå...

Å andra sidan måste jag erkänna att jag har börjat gilla många av orginal ubuntu programmen, till exempel gedit spöar skiten ur notepad ^^ och gimp vs paint är väll kanske ingen trevlig match..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat trippel-boot XP-Vista-ubuntu.
Håller med att drivrutiner var lite pyssligt till mitt 9600GT eftersom det inte fanns någon officiell drivare fick jag manuellt lägga in drivrutinen. Men det är sådant man lär sig på även om man inte riktigt fattar vad som händer.

Överlag så är jag imponerad av ubuntu. Känns som Linux mognat (eller åtminstone att detta är en användarvänlig distribution) som gör att det inte känns så oöverkomligt som för några år sedan. Jag upplevde installationen som mycket enkel och det gick ju att testa hur det funkade med livecd-funktionen innan man installerade. Först hörde jag inget ljud men det var bara ljudvolymen uppe i menylisten som stod för lågt inställt och efter att maxat den så funkade ljudet bra också.

Finns även det mesta man behöver för kontorsbruk redan inlagt. Openoffice verkar ju vara ett användbart alternativ till Microsoft office. PDF-filer öppnas utan att man behövde installera något. Firefox installerat från scratch. Inte jättesvårt att lägga in program via pakethanteraren heller tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Att inte använda filändelsen tycks för mig vara ett klumpigt system, men det kanske är för jag varit Windows användare sen 3.11a. Jag har alltid utnyttjat att man kan skriva saker i en txt, och sen byta filändelse för att använda filen sen (.py, .html, .php etc), det går ju visserligen fortfarande men det känns läskigt att veta att det inte alltid skulle gå...

Det beror väl på hur man ser det. Man kan ju också mena att Linux sätt är aningen "intelligentare" i det att filer känns igen utan ändelser. Du kan fortfarande tvinga en fil att uppfattas som något annat enligt dina exempel, men du slipper i alla fall att få den där "okänt format ikonen" ifall du inte lägger till en ändelse.

Vad gäller textfiler sparade på en NTFS partition så skulle du ju kunna göra en förfrågan hos utvecklarna om det inte vore bättre att Linux antar att de är icke körbara textfiler. Som användare kan av open-source kan du alltid fritt föreslå förändringar, än om det inte finns någon garanti att andra tycker likadant.

Hur som är det väl ganska smidigt nu för tiden att du enkelt kommer åt filer på Windows partitioner, och det som default hos många distributioner?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det beror väl på hur man ser det. Man kan ju också mena att Linux sätt är aningen "intelligentare" i det att filer känns igen utan ändelser. Du kan fortfarande tvinga en fil att uppfattas som något annat enligt dina exempel, men du slipper i alla fall att få den där "okänt format ikonen" ifall du inte lägger till en ändelse.

Intelligentare behöver inte alltid vara bättre, i alla fall inte i den meningen. Den lösning som jag ser som intelligentast borde vara den som är enklast att använda, och för mig är det windows variant då jag enklare kan se vilken sorts fil det är och jag ser även med hjälp av ikonen vilket program som kommer startas när jag dubbelklickar på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vad gäller textfiler sparade på en NTFS partition så skulle du ju kunna göra en förfrågan hos utvecklarna om det inte vore bättre att Linux antar att de är icke körbara textfiler. Som användare kan av open-source kan du alltid fritt föreslå förändringar, än om det inte finns någon garanti att andra tycker likadant.

Jag har försökt följa upp det där med att den inte vet vad den ska göra med en txt från NTFS, vad jag kan se är att det är uppskrivet som en bug men med låg prioritet:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/partman-basicfilesy...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Hur som är det väl ganska smidigt nu för tiden att du enkelt kommer åt filer på Windows partitioner, och det som default hos många distributioner?

Jo, det är underbart, nu kan man bara hoppas att windows går till mötes och börjar läsa nix partitioner.. Men månen hinner nog trilla ner innan dess.. ^^

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
...för mig är det windows variant då jag enklare kan se vilken sorts fil det är och jag ser även med hjälp av ikonen vilket program som kommer startas när jag dubbelklickar på den.

Ubuntu och därför Gnome kan ställas in precis på samma sätt som Windows, du kan välja och ändra vilket program som ska öppna vad. Så den biten borde inte vara något problem ifall nu inte Ubuntu utvecklarna gjort något större misstag.

Det egentlige problemet i ditt fall är väl helt och hållet kopplat till vissa filer skapade i Windows och sparade i ett NTFS filsystem, eller har du problem även med övrig filigenkänning?