Holografiskt lagring snart här

Permalänk
Melding Plague

Holografiskt lagring snart här

Precis som Duke Nukem Forever är holografiska lagringsmedia något som tillverkare lovar varje år men som hittills aldrig blivit kommersiellt tillgängligt. Nu rapporterar företaget Inphase att de kommer att släppa sitt holografiska lagringsmedia som kan spara 300 gigabyte per skiva. Dessvärre är det inte första gången Inphase lovar att leverera.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer den här gången!

Permalänk

$18 000? fest.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

På tal om bandstationer och att företag fortfarande använder det. Det är verkligen sanslöst. :S

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

18 000 lol

I börja av atiklen trodde jag att det handlade om en lösning som var överlägsen bluray, men det verkar mer vara ett skämt

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

Bara 18 k ? då tar jag 3 st

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
På tal om bandstationer och att företag fortfarande använder det. Det är verkligen sanslöst. :S

Vad är alternativet? Kostnadsmässigt per GB vill säga.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad är alternativet? Kostnadsmässigt per GB vill säga.

Online backup utan tvekan med stöd för shadow samt delta kopiering. Detta sköts givetvis per automatik, backup alltså.

Bandstation är ingen bra lösning, snarare en lätt såld lösning och folk köper det. Du måste springa med band, säkra upp band. Alla bandstationer går inte per automatik och så ofta får någon sätta på. Någon får göra stickprov. En undersökning vi tillsammans med NoCom och Symantec gjorde visar på att 3 av tio band inte fungerar som de skall.

Bandstation är inte bra, kanske som en komplettering om man nu vill springa och sköta allting själv men ej som en stand alone lösning, verkligen uselt men tyvärr är det för få personer som kan någonting om backup, inte ens på företagen själva. IT folket är urusla på det här.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Du har säkert rätt. Sällan som man kollar ifall banden fortfarande fungerar eller om backupen är rätt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
På tal om bandstationer och att företag fortfarande använder det. Det är verkligen sanslöst. :S

Användningen är högst begränsad kanske ska sägas. De som seriöst använder bandbackup har i regel enorma lagringsbehov där band är mest kostnadseffektivt. För de allra flesta, företag som folk, räcker givetvis hårddiskar och CDR-skivor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Online backup utan tvekan med stöd för shadow samt delta kopiering. Detta sköts givetvis per automatik, backup alltså.

Bandstation är ingen bra lösning, snarare en lätt såld lösning och folk köper det. Du måste springa med band, säkra upp band. Alla bandstationer går inte per automatik och så ofta får någon sätta på. Någon får göra stickprov. En undersökning vi tillsammans med NoCom och Symantec gjorde visar på att 3 av tio band inte fungerar som de skall.

Bandstation är inte bra, kanske som en komplettering om man nu vill springa och sköta allting själv men ej som en stand alone lösning, verkligen uselt men tyvärr är det för få personer som kan någonting om backup, inte ens på företagen själva. IT folket är urusla på det här.

Du har en poäng men den begränsar sig till backup och korttidsarkivering för mindre företag. Där man verkligen behöver lagra kolossalt med data används bandrobotar och man automatiserar detta så ingen "springer med band".

...

Vad beträffar nyheten så är det ju inte något alternativ för _någon_ egentligen? Vill man ha arkivbeständighet, vilket är produktens enda fördel, vill man typiskt _inte_ använda sig av en produkt från en leverantör med osäker framtid. För arkivering krävs en infrastruktur som måste kunna fungera även om just 50 år (vidare är 50 år inte extremt någonstans). Detta är ett känt och erkänt problem i arkiveringsvärlden. Hur läser vi hårddiskar, band, CD-skivor, disketter, minneskort e.t.c. om 50 år? Även om holografiskt minne blir vanligt i framtiden finns det inget som säger att just detta media går att läsa i framtiden.

Även band, hårddiskar och bra CDR-skivor håller data i 50 år eller mer. Men i praktiken har det visat sig att man löser detta problem på ett mycket enklare, handfast, fult sätt. Nämligen för man över data från gamla medier till nya, allteftersom teknikens framåtskridande. Detta är minsann ingen ideal lösning men tyvärr är det nog lösningen som många kommer hålla fast vid. Då spelar hållbarheten på mediet mindre roll. Ett problem i sammanhanget är att lång erkänd livslängd tenderar att skjuta upp viktiga beslut om överföring av data. Även om datat är intakt kan enheten som läser mediet ha gått sönder för länge sedan. I nuläget har alltså detta holografiska minnets fördel försvunnit och kan i praktiken, på grund av dålig it-policy, bli en nackdel.

Ingenting står emellertid i nyheten om själva mediets kostnad. Om detta är tillräckligt billigt per GB (dvs kardinalt billigare än hårddisk och magnetband per GB - svårt att svälja) kan dock initialkostnaden på $18 000 vara motiverad. Men bara om man vet att infrastrukturen inte kommer bero på en enda leverantör. Öppna standarder som kan pressa ner priset på såväl media som läs-/skriv-enheten är svaret.

Historiskt sett har minnen ofta lanserats för arkivering för framtiden. Oftast optiska laserminnen och hårddiskar samt band. Men vem kan läsa ett lasertrumminne från 70-talet idag? Vem kan läsa en hårddisk med ST506-gränssnitt? Vem kommer kunna läsa SATA-diskar om 50 år, eller CD-skivor? BluRay?

Slutsatsen blir att det krävs mer än bra teknik för att tekniken ska bli bra...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

jag tar fem då... ni skickar först så pröjsar jag senare... nån gång

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Igentligen vore väll duallayer dvd ett mycket bra backup media, OM(!) man gjorde så att själva lagrings lagret låg i skivan och inte under intill. Sedan gjorde skivan på ett sätt att repor aldrig kunde uppstå. Iallafall inte under vanligt användarbruk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Användningen är högst begränsad kanske ska sägas. De som seriöst använder bandbackup har i regel enorma lagringsbehov där band är mest kostnadseffektivt. För de allra flesta, företag som folk, räcker givetvis hårddiskar och CDR-skivor.

Du har en poäng men den begränsar sig till backup och korttidsarkivering för mindre företag. Där man verkligen behöver lagra kolossalt med data används bandrobotar och man automatiserar detta så ingen "springer med band".

Hej MBY, skoj att du svarar.

Nja, var kanske inte tydligast men Online backup är nog det bästa alternativet om man inte har på tok för mycket data som genereras varje dag. Fördelen med bandrobotar till exempel är just att de kan lagra väldigt mycket till en billigare peng bortsett från Online backup som du själv skrev. Men har man affärskritisk information skulle jag nog rekommendera en Online backup mest för säkerheten eller om man har totalt sett 0-200 GB data inom loppet av 5 år skulle jag nog rekommendera Online backup även här.

Online backup är egentligen bäst på bärbart kan jag tycka. Det är verkligen här de behövs för de som är ute mycket har ingen som helst tanke på att backa upp sina bärbara och om de backar upp, hur skall de backas upp? USB minne och CD skivor är lite som att skjuta sig själv i huvudet kan jag tycka. Dels för att man värderar sitt företag till vad ett USB minne kostar eller vad en CD skiva kostar kan man tro och dels för att det är lätt att slarva bort/gå isönder (ej en bra lösning enligt mig). Visst dockar man in när man kommer till företaget men det är oftast försent när datorn blir stulen i stationen eller att något annat händer.

Bandrobotar behövs många gånger men jag föredrar Online backup, i alla fall för de som inte har överdrivna volymer data. Men och andra sidan har jag jobbat en del med båda två, även spegling av servrar som kan vara en mycket bra lösning men håller ej i längden enligt mig varken kostnadsmässigt eller kring säkerhet.

Sorry om detta blev off topic.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Du flyttar ju visserligen bara saken till någon annan med online backup. Datan måste lagras nånstans. Hur bör de som tar hand om din online backup bäst lagra den åt dig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
Du flyttar ju visserligen bara saken till någon annan med Online Backup. Datan måste lagras nånstans. Hur bör de som tar hand om din online backup bäst lagra den åt dig?

Exakt och därför har vi stora serverhallar med gigantiska servrar och NAS diskar där datat speglas mellan olika servrar och server hallar. Detta är en lösning som kostar många miljoner kronor och innan vi fick Stockholms läns landsting som kunder (där både du och jag existerar) var det många krav just på backup. De har självklart inte all sin backup hos oss utan en del, den informationen man anser är kritisk eller mer kritisk än annan data.
Det viktigaste är att få datat ut ur huset och det är här de flesta tyvärr gör fel. De tror att datat är säkert i huset trots kassaskåp men det är helt fel. USB minne och CDR skivor är lika med att skjuta sig i huvudet till exempel. Ta hem band är samma sak fast kanske skjuta sig i knät. Vad händer om du tappar bandet eller om bandet blir bestulet? Fan vad den människan skulle ångra sig om detta skulle hända. Jag vet många kunder som har använt diverse lösningar men så fort något händer, mer kritiskt kommer de och säger "Vi vill använda oss av online backup". Eftersom deras befintliga lösning har kostat eller kostar pengar vill man dra ned på kostnaden och eftersom alla lösningar har någon form av en livstid vill man använda Online Backup som en kompletterande lösning till det den äldre lösningen inte är aktuell längre och man kör endast med Online Backup.

Online backup i sig är som du skriver en kommunikationslösning som flyttar datat till ett annat ställe utanför huset men du har stöd för olika funktioner som är väldigt bra (som säkerligen de flesta bandstationer också har) som med delta backup, shadow kopiering, versionshantering samt att allt sköts per automatik och kostar inget att underhålla förutom den timlön/månadslön IT folket tar i betalt och så vidare. Du kan återläsa datat vart du än är någonstans. Sitter du på företaget kan du återläsa datat via applikationen eller webben om du vill.

Ponera på att du är på affärsresa i Kina under en två veckors period och du har en otroligt affärskritisk information som du av mänskliga faktorer har glömt att ta med dig och vet ej hur du skall bära dig åt för att få åtkomst till dokumentet. Mail är det inget tal om och någon VPN tunnel existerar inte på företaget och personerna med behörigheter att utnyttja, ändra eller redigera dokumentet är sjuka eller lediga. Med andra ord sitter du i skiten och har inte så mycket att göra för att du var en klantarsel. Vad gör du?
Du loggar in smidigt och enkelt via webben och plockar fram exakt det dokumentet som du vill åt och allt går inom loppet av 10 minuter (beroende på hur lång tid det tar att hitta det men visst har vi sök funktion). Detta är ett av många exempel vad som är fördel med en Online Backup och detta är inget i närheten någon annan lösning kommer i närheten av, varken speglade diskar och framförallt inte bandstationer.

Vad händer om företaget brinner ned? Då står man där med sina band och hoppas på att banden verkligen fungerar. Man tänker kanske att "Ja men vi har banden i tryggt förvar i vårt brandsäkra kassaskåp", som inte är så brandsäkert som de flesta tror tyvärr. Och generellt visar många stick prov på att banden inte fungerar som de skall efter några år även om mediet i sig skall hålla 20-30 år eller vad det nu är.
Eller har man banden utanför huset eller kanske till och med tar hem banden som en del tyvärr mindre geniala personer gör. Snacka om att värdesätta sitt företag eller sin affärskritiska data till zero, none.
Kanske ett bankfack men då har vi problemet att bandet kanske inte går att läsa tillbaka och du blir av med massor med information.

Bandstationer är ingen ultimat lösning och inte heller Online backup men jag föredrar till 100% Online backup framför bandstationer såvida jag inte måste ha en kompletterande lösning eller om jag genererar mer data än vad vår bandbredd har i kapacitet att överföra. Men då ser jag hellre till att lösa det online på något sätt än att inhandla en bandstation. NAS diskar kostar men är ett bättre alternativ. Du kan spegla servrar och det kostar också men är i alla fall ett bättre alternativ jämfört med en bandstation. Bandstation = 1980.

Bandstationer är ingen bra lösning. Bandrobotar kan vara en bra lösning just för att du kan lagra mycket och snabbt samt göra system recovery. Där har vi en nackdel med Online backup just att man får se den typen av backup som filbackup. Men och andra sidan om ett företag har brunnit ned så är inte system recovery speciellt intressant då man har ganska mycket annat att tänka på.
Men allt är relativt, beror också från fall till fall.

Ah, nu blev det mycket skrivande och det mesta var riktat generellt och inte mot dig. Du fick ditt svar och resten kan du ignorera om du vill.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ponera på att du är på affärsresa i Kina under en två veckors period och du har en otroligt affärskritisk information som du av mänskliga faktorer har glömt att ta med dig och vet ej hur du skall bära dig åt för att få åtkomst till dokumentet. Mail är det inget tal om och någon VPN tunnel existerar inte på företaget och personerna med behörigheter att utnyttja, ändra eller redigera dokumentet är sjuka eller lediga. Med andra ord sitter du i skiten och har inte så mycket att göra för att du var en klantarsel. Vad gör du?
Du loggar in smidigt och enkelt via webben och plockar fram exakt det dokumentet som du vill åt och allt går inom loppet av 10 minuter (beroende på hur lång tid det tar att hitta det men visst har vi sök funktion). Detta är ett av många exempel vad som är fördel med en Online Backup och detta är inget i närheten någon annan lösning kommer i närheten av, varken speglade diskar och framförallt inte bandstationer.

Det där ser jag inte riktigt som syftet med en backup (det i sig är väl kanske ingen nackel) men hur säkert är det?

Bara genom ett enkelt lösenord och användarnamn har man tillgång till i princip alla kritiska dokument man någonsin haft på företaget.
Och du som precis sågade att man tog hem banden... Banden kan ju dessutom vara krypterade, nu visste jag inte att säkerheten på band var såpass låg så då är det kanske inte väldigt lyckat men ändå.

Känns lite som du jämför en begagnad bandstation mot ett avtal som kostar multum i månaden - känns inte särskilt rättvist.

Men visst, det är svårt att lagra data över lång tid och vill man inte lägga ner en massa energi på det själv (och en massa energi på att man gör det rätt också) så är det kanske vettigare att överlåta det till någon annan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det där ser jag inte riktigt som syftet med en backup (det i sig är väl kanske ingen nackel) men hur säkert är det?

Bara genom ett enkelt lösenord och användarnamn har man tillgång till i princip alla kritiska dokument man någonsin haft på företaget.
Och du som precis sågade att man tog hem banden... Banden kan ju dessutom vara krypterade, nu visste jag inte att säkerheten på band var såpass låg så då är det kanske inte väldigt lyckat men ändå.

Känns lite som du jämför en begagnad bandstation mot ett avtal som kostar multum i månaden - känns inte särskilt rättvist.

Men visst, det är svårt att lagra data över lång tid och vill man inte lägga ner en massa energi på det själv (och en massa energi på att man gör det rätt också) så är det kanske vettigare att överlåta det till någon annan.

Jag vet inte vad andra kör för kryptering men vi kör 128-bitars symmetrisk nyckel (AES, TripleDES, TwoFish) och 1024-bitars RSA-kryptering med öppen nyckel (vid sändning).
Vi jobbar i huvudsak med kommunikationslösningar mellan företag och banker/giron där vi hanterar företags betalflöden så säkerhet kan vi dock.

Jo och självklart krypterar programvaran allt du backar upp i realtid och det kräver inte speciellt mycket av datorns prestanda heller. Du kan till och med jobba i dokumentet du samtidigt backar upp och som krypteras samtidigt utan att du märker det och det kan du definitivt inte med en bandstation.

För att logga in behöver du användarnamn och lösenord men för att tanka hem det du vill behöver du dekryptera, annars fungerar det inte.
Hade detta inte vart en säker lösning hade vi inte haft de kunderna vi har idag.

Band kommer aldrig komma i närheten av en Online backup i säkerhet eller effektivitet. Dagens band kommer att skrotas så småning om. Det är bara en tidsfråga.

EDIT:

Angående Online backup såbehöver det inte vara speciellt dyrt. 40GB kostar ungefär 600-700kr per månad som för visso är dyrare än band till en bandstation men och andra sidan kostar en startavgift runt 2000kr för en Online backup medans en bandstation går på rätt många tusen, säg 30.000kr.

Kollar man på bärbart tar kostar det cirka 80kr per månad för 2gb data vilket är rätt mycket affärskritisk data. Jag anser inte det är dyrt, framförallt inte tanke på hur mycket det kan rädda. Hårdvaran är inte intressant för fem öre utan mjukvaran och datat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
För att logga in behöver du användarnamn och lösenord men för att tanka hem det du vill behöver du dekryptera, annars fungerar det inte.
Hade detta inte vart en säker lösning hade vi inte haft de kunderna vi har idag.

För att få tanka hem så behöver du dekryptera?
Dvs. du ger ett till lösenord eller vad?
Hursom blir det väl i praktiken två lösenord (även om du dekrypterar när du laddat ner det).

Jag betvivlar inte på att det är säkert rent tekniskt, men krävs det bara något enstaka eller två lösenord att komma åt hela företaget på distans så känns det inte särskilt säkert oavsett hur tekniskt säkert det är.

Då är det ju bara att fokusera sig på den där personen som var i Kina som har de två textsnuttarna som gör att du kan komma åt företaget. Jämför det med att lagra band hemma så ser jag inte den egentliga vinsten i säkerhet. Om nu denna person inte råkar vara en säkerhetsexpert då men det är väl inte särskilt troligt och passar inte riktigt in i det scenario du målade upp tidigare.

Rent spontant känns det väldigt tillgängligt och det kan vara en nackdel i praktiken. En backup är ju normalt något som du aldrig behöver förutom i nödfall, dvs. tillgängligheten behöver inte vara särskilt hög (den ska (beroende på situation) gärna vara snabbt åtkomlig men behöver inte vara lätttillgänglig (dvs. skilj på snabbt och lätt i det här fallet).

Vidare så kräver det ju att man har full tilltro till det företag man överlåter lagringen till, särskilt när det är såpass lättillgängligt. Och ärligt så skulle jag nog ha svårt att lägga ett företags känsligaste data på en tjänst för 700 kr per månad - under förutsättningen att företaget har känslig data som ingen annan bör ta del av (till skillnad från känslig data som de själva måste ha tillgång till men som det inte är någon jättekatastrof om någon annan också kommer över).

Men det kräver förstås att man granskar företaget lite nogrannare innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Band kommer aldrig komma i närheten av en Online backup i säkerhet eller effektivitet. Dagens band kommer att skrotas så småning om. Det är bara en tidsfråga.

EDIT:

Angående Online backup såbehöver det inte vara speciellt dyrt. 40GB kostar ungefär 600-700kr per månad som för visso är dyrare än band till en bandstation men och andra sidan kostar en startavgift runt 2000kr för en Online backup medans en bandstation går på rätt många tusen, säg 30.000kr.

Kollar man på bärbart tar kostar det cirka 80kr per månad för 2gb data vilket är rätt mycket affärskritisk data. Jag anser inte det är dyrt, framförallt inte tanke på hur mycket det kan rädda. Hårdvaran är inte intressant för fem öre utan mjukvaran och datat.

40 GB är väl å andra sidan ingenting, inte skaffar man väl en bandstation för 30 000 att backa upp 40 GB? Eller det kanske man gör (är som sagt inte insatt på området).

Bandstationer används väl till stor del för långtidslagring, dvs. där har man inte ens något behov av att kunna backupa saker man håller på att ändra i (en poäng är väl att det inte ens är möjligt, datans integritet är inte att förglömma). Känns som två helt olika användningsområden.

Förutom GB-priset så är det väl jusst det som bandstationer är bäst på?

30 000 kr känns som en väl tilltagen siffra. Kollade upp snabbt och hittade denna (eftersom det är en konsumentbutik med en sådan här pryl är det möjligt att den inte är särskilt prisvärd):
http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:675810;c:36119
(EDIT varför gör man om till smileys inom en URL tagg? (ändrade länken så att smileyn inte kommer med nu))

400/800 GB per kassett, 160 MB/s i hastighet.

Ska man backupa 40 GB med band så är det antagligen troligare att man köper en bandstation för betydligt mindre, för det finns det stationer från 1500 kr och uppåt.

Känns som användningsområdena skiljer sig radikalt och band är väl fortfarande det medie som håller bäst med tiden? (för vettiga pengar)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
För att få tanka hem så behöver du dekryptera?
Dvs. du ger ett till lösenord eller vad?
Hursom blir det väl i praktiken två lösenord (även om du dekrypterar när du laddat ner det).

Jag betvivlar inte på att det är säkert rent tekniskt, men krävs det bara något enstaka eller två lösenord att komma åt hela företaget på distans så känns det inte särskilt säkert oavsett hur tekniskt säkert det är.

Då är det ju bara att fokusera sig på den där personen som var i Kina som har de två textsnuttarna som gör att du kan komma åt företaget. Jämför det med att lagra band hemma så ser jag inte den egentliga vinsten i säkerhet. Om nu denna person inte råkar vara en säkerhetsexpert då men det är väl inte särskilt troligt och passar inte riktigt in i det scenario du målade upp tidigare.

Rent spontant känns det väldigt tillgängligt och det kan vara en nackdel i praktiken. En backup är ju normalt något som du aldrig behöver förutom i nödfall, dvs. tillgängligheten behöver inte vara särskilt hög (den ska (beroende på situation) gärna vara snabbt åtkomlig men behöver inte vara lätttillgänglig (dvs. skilj på snabbt och lätt i det här fallet).

Vidare så kräver det ju att man har full tilltro till det företag man överlåter lagringen till, särskilt när det är såpass lättillgängligt. Och ärligt så skulle jag nog ha svårt att lägga ett företags känsligaste data på en tjänst för 700 kr per månad - under förutsättningen att företaget har känslig data som ingen annan bör ta del av (till skillnad från känslig data som de själva måste ha tillgång till men som det inte är någon jättekatastrof om någon annan också kommer över).

Men det kräver förstås att man granskar företaget lite nogrannare innan.

40 GB är väl å andra sidan ingenting, inte skaffar man väl en bandstation för 30 000 att backa upp 40 GB? Eller det kanske man gör (är som sagt inte insatt på området).

Bandstationer används väl till stor del för långtidslagring, dvs. där har man inte ens något behov av att kunna backupa saker man håller på att ändra i (en poäng är väl att det inte ens är möjligt, datans integritet är inte att förglömma). Känns som två helt olika användningsområden.

Förutom GB-priset så är det väl jusst det som bandstationer är bäst på?

30 000 kr känns som en väl tilltagen siffra. Kollade upp snabbt och hittade denna (eftersom det är en konsumentbutik med en sådan här pryl är det möjligt att den inte är särskilt prisvärd):
http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:675810;c:36119;r:p...

400/800 GB per kassett, 160 MB/s i hastighet.

Ska man backupa 40 GB med band så är det antagligen troligare att man köper en bandstation för betydligt mindre, för det finns det stationer från 1500 kr och uppåt.

Känns som användningsområdena skiljer sig radikalt och band är väl fortfarande det medie som håller bäst med tiden? (för vettiga pengar)

40GB var bara ett exempel och likaså 30.000kr. Det finns bandstationer/robotar för flera hundra tusen kronor.

Vi har kunder som har en kvota om närmare 3-5TB även om den största delen är Arkivdata. Och enligt lag måste vi lagra detta i minst tio år (alla måste).

Bandstationer är verkligen usla för långtidslagring på grund av att banden inte är tillförlitliga för fem öre. Har du aldrig vart med om att en CDR skiva slutat fungera trots att den inte vart repig? Jag måste nog säga att det vore konstigt om inte. Alltså det är skrämmande.
Ta 10 stycken band eller CDR som är lagrat i endast 5 år och gör stick prov (riktiga stick prov och inte sådant många företag gör som att bara kolla så att mapparna finns där och att filerna finns där) och prova sedan och se om alla filer verkligen fungerar eller om allt är som det skall.

Bandstationer är bra på priser och bandstation är en snabb lösning.
Självklart finns det från 1500 kr också. 30.000kr var ett exempel på en ganska vanlig bandstation i ett medelstort företag på 20-40 anställda.
En bandstation för 1500kr är definitivt ingen bra lösning och jag anser att personen som köper en bandstation för 1500kr och verkligen tror att han/hon har en bra lösning är faktiskt mindre genial. När man köper något med en idé om att säkra upp sin data måste man fundera på vilken som är den bästa, smidigaste lösningen.
Folk snackar om pengar men pengar är inte speciellt väsentligt för vad händer när din data helt plötsligt är borta, gone? Då står man där med svansen mellan benen och har man otur så kanske du kursar. Titta på redovisningbyråer och deras data som är superkänslig. Inte bara det utan de kanske har ett 8-30 tal kunder och försvinner deras ekonomi så innefattar det STORA problem. Vet du vad det komiska är? Att majoriteten redovisningsbyråer som är under 10 anställda använder sig av CD/DVD skivor och USB minnen. Självklart fanns bandstationer men var inte en majoritet under vår undersökning i alla fall. Detta är verkigen idioti och livsfarligt men problemet är att man vet inte bättre. Inte förns några år tillbaka börjar man förstår och granska andra lösningar som speglade diskar, sevrar, NAS, online backup med mera men de kostar också mer om du vill ha en bättre och säkrare lösning.

Som jag skrev tidigare har jag vart med kunder som haft alla möjliga olika lösningar. Jag kan ta ett fall om en redovisningsbyrå som hade ett USB minne som hon hade köpt från kjell.com för runt en 400kr som hon backade upp sin och sina kunders data med. Jag kom ihåg att jag ifrågasatte hennes idé om vad hon värdesätter sitt företags information och inte minst hennes kunders information till eftersom pris tydligen var ett problem när vi diskuterade de olika lösningarna. Jag förstod inte att hennes kunder kunde godkänna ett USB minne som ett verktyg för att säkra upp finansiell information.
Hon kunde inte riktigt svara och när jag då frågade ifall hon värdesätter sin och kunders information till 400kr fick jag ett rakt nej, nästan ett irriterande nej som svar vilket jag fann roligt.
- Bra, varför använder du dig av ett USB minne för 400kr?
..frågade jag henne och hon blev tyst. Precis svarade jag och tog upp henne på hemsidan för att visa ett bättre alternativ.

Band är samma problematik. Band är _inte_ bra. Det är ingen bra lösning Echo. Tittar man på folket från WM-Data, Atea, Symantec och Sun som vi bland annat har som partner under vissa områden tycker man bandstationer är idioti. Man tycker inte bandstationer är en bra lösning och pengar finns inte att tala om när man talar med en insatt person därifrån. Man tittar på lösningen och vad lösningen kan rädda. Sedan förstår jag också att en lösning inte kan kosta 3000kr per månad om du själv omsätter lite pengar och är 2 anställda. Det är jag helt överens om men förmodligen genererar man inte så mycket data ändå så, speciellt inte när applikationen komprimerar text och siffror till 60-70% av ordinarie storlek och bilder med mera till cirka 30-40% av ordinarie storlek.

Sedan har vi de så kallade "duktiga" IT-tjejerna/killarna på företagen och dom är så usla på detta med säkerhet att man inte kan bli irriterad i telefon. Man sitter bara och skrattar för sig självt. IT folket i Sverige idag är verkligen lata och urusla på detta med säkerhet vilket jag inte kan förstå. Däremot kan jag förstå varför man använder sig av en bandstation. Det har inte funnits bättre lösningar för lika mycket pengar eller något högre. Online backup till exempel är ganska nytt även om man har varit igång under en längre tid.
Angående bandstation har det vart ganska billigt och en snabb lösning som du var inne på tidigare. Inte förns nu börjar företag vakna, framförallt de större företagen och företagen med mycket text och siffror som till exempel redovisningsbyråer med mera.

300kr, 400kr, 500kr, kanske 3000kr i månaden är inte speciellt mycket pengar tanke på vad du får när något väl händer och beroende på hur ekonomin i företaget ser ut. När det händer skall det gå smärtfritt och din data är det som är det viktiga och det är HÄR man ser vilken lösning som gör vad och vilken lösning som faktiskt fungerar bäst. Det är just här det svider, när något händer om man inte kan återställa datat till 100% eller om något annat har hänt. Vi har Stöld, brand, krasch och mänskliga faktorer som tyvärr är väldigt vanligt. Tänk vad skönt att veta att din data är i tryggt förvar i olika serverhallar i olika bergrum. Det hade jag tyckt men jag jobbar med det och har jobbat med olika lösningar så det blir lätt för mig att skriva.

Säkerhet med band:

1. Du får inbrott i företaget och någon försöker komma åt din hårdvara men får med sig mjukvara eller viktigt information på köpet och finner något intressant.

2. Du tappar bort ditt band som du tar med dig hem. Kanske handlar du mjölk på vägen och bandet är i bilden och bilen blir stulen? Japp, kan hända lika lätt som att du skulle trilla.

3. Bandet har du men det fungerar inte att återläsa tillbaka på grund av brandskada när det brann förra året?

4. Du tar med dig bandet hem och huset brinner ned eller stöld har ägt rum?

Säkerhet med Online Backup:

1. Online backup är inte säkert på grund av att om jag vill återläsa min data via webben kan någon crackare sniffa åt sig uppgifter och se vad jag skriver för lösenord.

2. Företaget som tillhandahåller min backup kanske är inne i min data och rotar och utnyttjar min information.

3. Internet har slutat fungera.

Well:

Vi är bara människor och jag kan inte skriva att inte något företag i världen är inne och pillar i sina kunders data till exempel men chansen att något band havererar eller bandstationen havererar är så pass mycket större. Chansen att någon kommer åt din data i våra serverhallar är ganska minimal. Det är större chans att Telia kursar inom loppet av 6 månader. Men sedan kanske kunden har problem med sitt internet och då har man problem.

Som jag skrev tidigare så använder sig Stockholms läns landsting i vissa områden Online backup. Din journal finns med där, min och alla andras här inne. Varför tror du de väljer att använda sig av en Online backup om säkerheten inte skulle vart nog? Kanske är säkerheten nog, kanske inte. Kanske är det så att någon annan lösning inte är säkrare och samtidigt effektivare eller lika effektiv och därmed inte aktuell?
Ingen lösning är 100%, absolut inte men vill du väga bandstation mot en Online backup vad gäller säkerhet så får jag be dig tänka om eventuellt läsa på mer. Det är super intressant och framförallt läsa vad många företag själva skriver om sina scenarium och erfarenheter. Det finns mycket information på google om just de olika lösningarna och ju fler som har varit med om en katstrof av något slag, ju fler förstår hur usel deras band-backup verkligen har varit många gånger. Men sedan kan den ha fungerat bra också. Jag menar det är ju fortfarande en lösning som säljer.

En bank använder sig av en Online backup, behöver inte gå in på vilken bank men de är väldigt stora hur som helst. Det finns ju en anledning även där. Sedan att dom betalar 820.000kr per år exkl moms för lösningen är en annan femma.

Ett eget formulerat citat från vad hela IT-avdelningen från banken sa efter att granskat säkerheten för Online Backup:
Det är säkrare att använda sig av XX Online Backup jämfört med att använda sig av en Bankdosa för att logga in sig på en Internetbank för att sköta sina transaktioner.

Den värmde. Jag vet också om att banken har cirka 80-90 personer vars jobb är att se till att ingen kommer åt kunders bankinformation via nätet.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Bandstationer är verkligen usla för långtidslagring på grund av att banden inte är tillförlitliga för fem öre. Har du aldrig vart med om att en CDR skiva slutat fungera trots att den inte vart repig? Jag måste nog säga att det vore konstigt om inte. Alltså det är skrämmande.
Ta 10 stycken band eller CDR som är lagrat i endast 5 år och gör stick prov (riktiga stick prov och inte sådant många företag gör som att bara kolla så att mapparna finns där och att filerna finns där) och prova sedan och se om alla filer verkligen fungerar eller om allt är som det skall.

Bandstationer må vara urkassa. De är väl fortfarande det bästa mediet för långtidslagring?
Bara för att du jämför med en lösning som bygger på RAIDade hårddiskar(?) som man kan förnya konstant så betyder det inte att man slänger in alla band i ett kassaskåp och sen slänger nyckeln. All form av backup behöver väl någon form av underhåll.

Jag kommer inte ihåg om jag haft någon CDR skiva som slutat fungera. De flesta som legat (i bra mer än 5 år) har fungerat finfint. Men sen så använder jag kvalitetsskivor, går man och köper det billigaste man kan hitta får man vara glad om man kan läsa förra månadens backup.

Detsamma tror jag lite är fallet med bandstationer, köper man skit så får man skit.

Ja vad händer om huset brinner ner / banden blir stulna?
Jo, backupen försvinner. Vad gör man då? Tar en ny backup...

Gärna har man flera backuper på flera olika ställen precis som er Online Backup. Känns återigen som du jämför en begagnad bandstation där man tar några band man hittat på vinden och sen så sparar man dem i skrivbordslådan på företaget med en lösning där man har flera backuper på flera ställen utspridda geografiskt.

Ta backup på 4 band, ha en på företaget, en på kanske företagets andra kontor eller lokal eller whatever och sen hemma hos någon + någon annan eller vad som.

Vet mycket väl hur kasst det ser ut i många fall, men beror ju oftast på grund av bristande kunskap (tycker man att det kostar för mycket med backup så vet man bara för lite om vad alternativet till en backup är).

Citat:

Som jag skrev tidigare så använder sig Stockholms läns landsting i vissa områden Online backup. Din journal finns med där, min och alla andras här inne. Varför tror du de väljer att använda sig av en Online backup om säkerheten inte skulle vart nog? Kanske är säkerheten nog, kanske inte.

Som jag sa så ansåg jag att den eventuella säkerhets"bristen" låg i lättillängligheten. Sen är det upp till företaget att använda denna funktion på rätt sätt. Har du nycklarna inlåsta i "ett" kassaskåp så att ingen ensam person kan komma åt dem så är ju knappast lättilgängligheten av informationen ett problem (såtill vida tjänsten i sig har bra koll på säkerheten utåt). Men då kommer man tillbaka till sådana personer som du sa tidigare som har sin enda backup på en usb-sticka. De kommer sitta där med sin opatchade dator och logga in på er tjänst med ex. firefox och sparar lösenorden. Sen kommer samma eller någon annan person och installerar Direct Connect på datorn och delar ut C:\, sen är det inte ovanligt att folk söker på jusst lösenordsfilen i forefox på DC och vipps så är det kört.

Jusst det scenariot går kanske inte i praktiken men det var ett enkelt exempel för att visa på var problemet ligger. Ett sådant scenario är absolut helt fysiskt omöjligt med band.

Jag dissar inte Online Backup och jag själv skulle nog föredra det, men jag håller inte med din generella dissning av band. Må hända att det beror på okunskap från min sida men du har inte lyckats övertyga mig om att band är så dåliga som du säger.

Som sagt är ingen lösning perfekt och det förvånar mig inte det minsta att vissa bandlösningar har undermålig kvalitet och då är det klart att det upprmärksammas om det skiter sig. Som jag sagt ett par gånger så är det väl fortfarande band det medie som anses vara bäst för långtidslagring?

Ang. värdet på backupen finns det lite undersökningar på konsekvenserna:

Citat:

In a recent survey by The National Archives and Records Administration (NARA), it was found that 50% of businesses that lost data from a disaster and didn't have a data management plan filed for bankruptcy right away. In addition, 93% of companies that lost their data for 10 days went bankrupt within a year.

http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3947/is_200611/ai_n17...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Bandstationer må vara urkassa. De är väl fortfarande det bästa mediet för långtidslagring?
Bara för att du jämför med en lösning som bygger på RAIDade hårddiskar(?) som man kan förnya konstant så betyder det inte att man slänger in alla band i ett kassaskåp och sen slänger nyckeln. All form av backup behöver väl någon form av underhåll.

Jag kommer inte ihåg om jag haft någon CDR skiva som slutat fungera. De flesta som legat (i bra mer än 5 år) har fungerat finfint. Men sen så använder jag kvalitetsskivor, går man och köper det billigaste man kan hitta får man vara glad om man kan läsa förra månadens backup.

Detsamma tror jag lite är fallet med bandstationer, köper man skit så får man skit.

Ja vad händer om huset brinner ner / banden blir stulna?
Jo, backupen försvinner. Vad gör man då? Tar en ny backup...

Vet mycket väl hur kasst det ser ut i många fall, men beror ju oftast på grund av bristande kunskap (tycker man att det kostar för mycket med backup så vet man bara för lite om vad alternativet till en backup är).

Som jag sa så ansåg jag att den eventuella säkerhets"bristen" låg i lättillängligheten. Sen är det upp till företaget att använda denna funktion på rätt sätt. Har du nycklarna inlåsta i "ett" kassaskåp så att ingen ensam person kan komma åt dem så är ju knappast lättilgängligheten av informationen ett problem (såtill vida tjänsten i sig har bra koll på säkerheten utåt). Men då kommer man tillbaka till sådana personer som du sa tidigare som har sin enda backup på en usb-sticka. De kommer sitta där med sin opatchade dator och logga in på er tjänst med ex. firefox och sparar lösenorden. Sen kommer samma eller någon annan person och installerar Direct Connect på datorn och delar ut C:\, sen är det inte ovanligt att folk söker på jusst lösenordsfilen i forefox på DC och vipps så är det kört.

Jusst det scenariot går kanske inte i praktiken men det var ett enkelt exempel för att visa på var problemet ligger. Ett sådant scenario är absolut helt fysiskt omöjligt med band.

Jag dissar inte Online Backup och jag själv skulle nog föredra det, men jag håller inte med din generella dissning av band. Må hända att det beror på okunskap från min sida men du har inte lyckats övertyga mig om att band är så dåliga som du säger.

Som sagt är ingen lösning perfekt och det förvånar mig inte det minsta att vissa bandlösningar har undermålig kvalitet och då är det klart att det upprmärksammas om det skiter sig. Som jag sagt ett par gånger så är det väl fortfarande band det medie som anses vara bäst för långtidslagring?

Ang. värdet på backupen finns det lite undersökningar på konsekvenserna:

http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3947/is_200611/ai_n17...

Det skall vara det, bästa långtidsbackup alltså.

Ja de flesta CDR har fungerat för mig med men en del har bara slutat fungera av någon konstig anledning.

Citat:

Gärna har man flera backuper på flera olika ställen precis som er Online Backup. Känns återigen som du jämför en begagnad bandstation där man tar några band man hittat på vinden och sen så sparar man dem i skrivbordslådan på företaget med en lösning där man har flera backuper på flera ställen utspridda geografiskt.

Ta backup på 4 band, ha en på företaget, en på kanske företagets andra kontor eller lokal eller whatever och sen hemma hos någon + någon annan eller vad som.

Jo fast det är just det man inte vill ha. Man vill inte behöva tänka på att sprida fyra olika band på fyra olika ställen geografiskt. Man vill att allt bara skall fungera och sköta sig själv. Med Online backup sätter du upp ett tidsschema om att du vill ha en backup kanske 4 gånger per dag. Sedan sköter det sig själv och backar endast upp den förändrade datan sedan föregående backup om du vill. Man kan självklat göra olika alternativ om när den skall ta senaste datan eller full backup och så vidare.

1. Du slipper springa med band
2. Säkerheten är bättre
3. Du slipper starta backup då det sköts per automatik
4. Du får utfall efter varje backup per e-post om du vill
5. Du kan arbeta samtidigt i dokument som du samtidigt backar upp. Det vill säga att du backar upp öppna filer, även kallat för shadow kopiering.
6. Du har stöd för både inkrementell och differentiell backup
7. Du har stöd för versionshantering i princip hur långt bak som helst eller hur många jobb som helst. En backup är ett jobb.

Vad gör och har bandstationen stöd för?

Kostnader kring en bandstation är oftast generellt högre på grund av tid man lägger på den som band, arbete, strul med mera. Bandstationen kostade och köpa in också vilket säkert skulle innebära att du på 2år kan använda Online Backup för vad bandstationen kostade.

Jag förstår ditt exempel kring spara lösenorde och sedan dela ut detta någonstans. Men det är omöjligt och kan ej gå in på varför. Det är och skall vara säkert med hjälp av avancerade algoritmer men ingenting är återigen 100%.

Jag kanske har vart lite hårt mot band men blir lättare för mig också att vara hård mot band just för att jag har stött på så många som har och haft band som har eller haft problem av olika anledningar.

Band har fungerat ypperligt genom åren men bandstation är ingen smidig lösning hur som helst. Det finns smidigare lösningar.

Japp, det är läskigt när man tittar på sådan statistik angående värdena på backup.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.