Permalänk
Medlem

Skillnad mellan PC6400/PC8500

Hej!

Det är så att jag ska köpa en ny dator, men jag har lite ont om pengar.
Jag kommer köpa en Intel E8200. Som ni kanske vet har den en FSP på 1333.

Men då undrar jag, ska jag lägga ut +500 kr för ett moderkort som stödjer PC-8500, sen +200 för PC8500 minnen

Eller

Ska jag köra på ett billigt moderkort, PC6400, och spara ~700 kronor?
Är det stor prestandaskillnad, eller är det värt 700spänn?
Notera att datorn kommer vara billig, runt ~5500, så det är inget monster!

Länka gärna till hårda fakta när det gäller prestandaskillnad!

MVH Wolu

Permalänk
Hedersmedlem

Du får titta på hur högt man kan klocka en E8200 med PC6400 minnen och man når 3.2GHz utan att överklocka minnena så skall du inte klocka högre så är PC8500 minnen ganska meningslöst. Billiga moderkort kanske inte kan nå 533MHz FSB som PC8500 minnen stöder men man kan få ut runt 500MHz och det är mer än nog för en E8200 som når 4GHz.

Gigabyte GA-EP35-DS3 är det bästa klockar kortet i sin prisklass och når 500MHz men då kylningen runt processorn är minimal så är det inte att rekommendera att gå över runt 450MHz.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGEP35-...

Gigabyte GA-EP35-DS4 har kylningen så det är ett bra val för lite högre klockning men är i grunden samma kort som den billigare fast med lite mer finesser.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGEP35-...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du inte är ute efer extremklockning anser jag att du borde köra på 6400-minnen. Jag kör förvisso med rätt bra 800MHz-minnen och har därför kunnat klocka dem till 1040MHz.

Och jag märker ingen skillnad mot när jag kör i 800 MHZ, det är för lite i skillnad helt enkelt imo. Enda gången man märker av det är i syntetiska tester, men under normala förhållanden känner jag nada skillnad.

Permalänk
Inaktiv

Mina minnen (OCZ Gold PC6400) klarade iaf 960MHz utan problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja PC6400 minnen klarar ofta bra mycket mer än bara 800MHz.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Med tanke på att du inte är ute efer extremklockning anser jag att du borde köra på 6400-minnen. Jag kör förvisso med rätt bra 800MHz-minnen och har därför kunnat klocka dem till 1040MHz.

Och jag märker ingen skillnad mot när jag kör i 800 MHZ, det är för lite i skillnad helt enkelt imo. Enda gången man märker av det är i syntetiska tester, men under normala förhållanden känner jag nada skillnad.

Beskriva gärna mer i detalj när du känner. Hur känner du skillnaden? Är det med en lättare smekning över minnena eller mer hårdhänt?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Beskriva gärna mer i detalj när du känner. Hur känner du skillnaden? Är det med en lättare smekning över minnena eller mer hårdhänt?

Kom hit så kan jag visa dig.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Kom hit så kan jag visa dig.

Höhöhö...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Usch sådant snusk.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM