Krympta Phenom senare under 2008

Permalänk
Melding Plague

Krympta Phenom senare under 2008

AMD lanserade nyligen några nya processorer med fyra kärnor, bland annat Phenom X4 9850 Black Edition. De nya processorerna löser en del problem som AMD upptäckte på de första Phenom som lanserades i november. Nya Phenom med prestandaökande funktioner kommer först i slutet av året.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fan vad nice Hoppas de klockar bättre .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

najs Go AMD ;P

Visa signatur
Permalänk

Låter ju trevligt

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

eh... dom var ju tänkt att komma till hösten, så redan i år! låter lite väl hurtigt för en försening.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Visst kommer det inte vara några problem att köra en 45nm phenom på sitt nuvaranade AM2+ kort?

Lär bli väldigt intressant då de kan vara rätt billiga från start för att konkurera med Intels 45nm som då bör ha gått ner lite mer i pris.

Permalänk
Hedersmedlem

nice, syn att det ska ta sån tid bara..

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktitg vad jag ska säga, så jag håller tyst.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

"That's a realy nice story, but you haven't told me shit, have you?"
(kaka m smulor till dom som kan säga minst en film där citatet används)

i dagsläget så är allt AMD kan säga om sina 45nm prollar högst spekulativt punkt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Svärdfisk

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Svärdfisk

*slänger smulor på zeus*
... jag var visst svagare för sötsaker än jag trodde...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Tja innan dom börjar producera dom tror jag inte dom vet om dom klarar 2 eller 4Ghz, så antar att dom lägger sig lite lagom i spec.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Tja... lycka till AMD. Jag hoppas ni lyckas bra med dessa samt att de klockar bättre. Jag vill gärna ha en deneb eller en deneb fx till min 790X maskin.

Permalänk
Medlem

konsumenter: Andra sidan är ni klara?!
AMD: Aaa, vänt lite bara... *meka meka meka*

Gogo AMD, ge oss smått och bra prestanda nu! Lägre TDP med för den delen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raffor
Visst kommer det inte vara några problem att köra en 45nm phenom på sitt nuvaranade AM2+ kort?

Lär bli väldigt intressant då de kan vara rätt billiga från start för att konkurera med Intels 45nm som då bör ha gått ner lite mer i pris.

nej inga problem som helst.. det som amd har som "styrka", ett moderkort ska hålla länge och inte behöva bytas för en ny processormodell kommit ut..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Suck vad besviken jag blir. Vadå 2,5 - 2,8Ghz? Vad sysslar ni med AMD? Ska ni söla runt där nere i mellansegmentet så blir ju ingen glad! Up, Up and awaaay! Över 3,0 sträcket med er med 45nm! Har ju i praktiken väntat på ett moster sen min 3500+.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Suck vad besviken jag blir. Vadå 2,5 - 2,8Ghz? Vad sysslar ni med AMD? Ska ni söla runt där nere i mellansegmentet så blir ju ingen glad! Up, Up and awaaay! Över 3,0 sträcket med er med 45nm! Har ju i praktiken väntat på ett moster sen min 3500+.

Måste nog säga att jag håller med även om det tar mig emot att säga det. 2,5 ghz kommer knappt räcka till Q9300, 2,8 borde väl ta en del quads men tvivlar att de har vad som krävs för att ta sig an kommande Q9650, som dessutom Intel kan sänka priset på till larvigt låga nivåer när Nehalem kommer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Krympta Phenom senare under 2008

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Bland annat har modellerna sex megabyte L2-cache mot Agenas två megabyte.

Processorerna som kommer att lanseras har en TDP på 95 watt. Modellerna har dessutom sex megabyte L2-cache.

Det kan vara roligt med cache, men inte är det väl värt två meningar?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Suck vad besviken jag blir. Vadå 2,5 - 2,8Ghz? Vad sysslar ni med AMD? Ska ni söla runt där nere i mellansegmentet så blir ju ingen glad! Up, Up and awaaay! Över 3,0 sträcket med er med 45nm! Har ju i praktiken väntat på ett moster sen min 3500+.

dom gör nog så gott dom kan.

bra grejer föder pengar och pengar föder bra grejer

synd för amd att det fungerar på andra hållet också
dåligt med pengar, dåliga grejer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Suck vad besviken jag blir. Vadå 2,5 - 2,8Ghz? Vad sysslar ni med AMD? Ska ni söla runt där nere i mellansegmentet så blir ju ingen glad! Up, Up and awaaay! Över 3,0 sträcket med er med 45nm! Har ju i praktiken väntat på ett moster sen min 3500+.

Klockfrekvensen är oviktig. Intel lanserar inte särskilt snabba processor till standardfrekvens att dömma heller. För enthusiastsegmentet är överklockningspotential viktigare än standardfrekvens.
Intel skulle ju kunna ha sålt en E6750 på 3,4ghz om de ville, men de hade då uppstått som mindre klockvänliga eftersom frekvenshöjningen blir mer marginell än vid standard 2,67ghz till den tidigarenämnda.

Vänta dig inte något monster. AMD är för smarta för att satsa alla resurser på ett kort. Tills vidare lär vi se allt fler strömsnåla, billiga och effektiva processorer för den stora marknaden och ett gäng välskapta BE-modeller av dessa för enthusiasterna. Får AMD ned priset en smula på 9850BE så har de ändå en ganska god potential att ta ned Intelfavoriten Q6600 då de är marginellt skillda från varandra - speciellt då allt fler och fler B3:or ramlar uppemot 3,5ghz och uppåt.

Själv vill jag såklart se 45nm så snabbt som möjligt, men nu när de inte enbart sänker kretsytan utan bakar även in mer cache och annat roligt så kan de faktiskt vara värt tiden. Och de allt billigare Athlon X2-processorerna och allt billigare mainstreamgrafikkort samt 780G talar ju för att enkla och strömsnåla(re) datorer hamnar på schemat. Själv väger jag över att spara för HD4870 eller köpa in diverse delar för en enkel LAN-dator som kommer väldigt lägligt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Med tanke på att Intel/AMD har svårt att klämma fram 100% stabila processorer på över 3Ghz får vi nog inte så några mirakel hos AMD. Intel har väl "bara" 3Ghz på sina Quads?

Sen 45nm ser jag fram emot hoppas det kommer nån Dual-Core som klockar fint också...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tycker detta verkar mer intressant

http://www.idg.se/2.1085/1.158628
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.158596

"År 2009 kommer första exemplaren av Bulldozer, AMDs första helt nyutvecklade processorarkitektur sedan Athlon för snart tio år sedan."

"Bulldozer kommer att vara AMDs första riktigt stora processornyhet sedan Athlon 64 kom år 2003, och den första processorarkitektur företaget designat om från grunden sedan K7 Athlon år 1999."

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Trevligt, trevligt.
GO AMD, som sagt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Tycker detta verkar mer intressant

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=77052...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Med tanke på att Intel/AMD har svårt att klämma fram 100% stabila processorer på över 3Ghz får vi nog inte så några mirakel hos AMD. Intel har väl "bara" 3Ghz på sina Quads?

Sen 45nm ser jag fram emot hoppas det kommer nån Dual-Core som klockar fint också...

Intel har väl haft "100% stabila" cpu:er på 3Ghz rätt länge (C2D E6850 - E8400 - E8500 - QX6850 - QX9650, Xeon - 5050 - 5060 - 5160 - X5460, för att inte nämna gamla Pentium 4 och D serien .. mm). AMD har också flera modeller över 3Ghz på både desktop och serversidan.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: Re: Krympta Phenom senare under 2008

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det kan vara roligt med cache, men inte är det väl värt två meningar?

*fnitter*

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Klockfrekvensen är oviktig. Intel lanserar inte särskilt snabba processor till standardfrekvens att dömma heller. För enthusiastsegmentet är överklockningspotential viktigare än standardfrekvens.
Intel skulle ju kunna ha sålt en E6750 på 3,4ghz om de ville, men de hade då uppstått som mindre klockvänliga eftersom frekvenshöjningen blir mer marginell än vid standard 2,67ghz till den tidigarenämnda.

Vänta dig inte något monster. AMD är för smarta för att satsa alla resurser på ett kort. Tills vidare lär vi se allt fler strömsnåla, billiga och effektiva processorer för den stora marknaden och ett gäng välskapta BE-modeller av dessa för enthusiasterna. Får AMD ned priset en smula på 9850BE så har de ändå en ganska god potential att ta ned Intelfavoriten Q6600 då de är marginellt skillda från varandra - speciellt då allt fler och fler B3:or ramlar uppemot 3,5ghz och uppåt.

Själv vill jag såklart se 45nm så snabbt som möjligt, men nu när de inte enbart sänker kretsytan utan bakar även in mer cache och annat roligt så kan de faktiskt vara värt tiden. Och de allt billigare Athlon X2-processorerna och allt billigare mainstreamgrafikkort samt 780G talar ju för att enkla och strömsnåla(re) datorer hamnar på schemat. Själv väger jag över att spara för HD4870 eller köpa in diverse delar för en enkel LAN-dator som kommer väldigt lägligt.

Shit Borka, asså du är verkligen supertrogen AMD-fanboy. Okej du har en hel del rätt, och jag vill själv också att AMD ska komma ikapp Intel och Nvidia så vi får bättre prestanda till billigare priser! Men vafan, AMD har inte en chans i processorernas värld just nu så plzzzzzzzz.. man ser dig skriva sånt här varje AMD/ATi tråd ju...

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Klockfrekvensen är oviktig. Intel lanserar inte särskilt snabba processor till standardfrekvens att dömma heller.

Vad jag vet så är Intels processorer duktigt snabba redan vid standardfrekvens, och det krävs att man överklockar sin AMD lika duktigt för att ens komma upp i liknande prestanda som en standard Intel. Syftar då på diverse C2D, men även C2Q.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Får AMD ned priset en smula på 9850BE så har de ändå en ganska god potential att ta ned Intelfavoriten Q6600 då de är marginellt skillda från varandra...

Marginellt skillda från varandra? Dom testerna vill jag se!

Permalänk
Medlem
Citat:

"En Shanghai-baserad processor som AMD jobbar på har kodnamnet Istanbul, en nativ sexkärnig processor. Enligt Daily Techs uppgifter är det möjligt att AMD kommer att lansera en 12-kärnig processor som består av två Istanbul i ett paket."

Har med andra ord inget med "Bulldozer" kärnan att göra

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
Vad jag vet så är Intels processorer duktigt snabba redan vid standardfrekvens, och det krävs att man överklockar sin AMD lika duktigt för att ens komma upp i liknande prestanda som en standard Intel. Syftar då på diverse C2D, men även C2Q.

Marginellt skillda från varandra? Dom testerna vill jag se!

Vid standardfrekvens slår ju en AMD Athlon X2 6000+ en dyrare E6750, samma sak gäller de billigare i utbudet med deras jämlika.

Q6600 och 9850BE är mer eller mindre identiska i prestandan. Se vilket test som helst.

Citat:

Shit Borka, asså du är verkligen supertrogen AMD-fanboy. Okej du har en hel del rätt, och jag vill själv också att AMD ska komma ikapp Intel och Nvidia så vi får bättre prestanda till billigare priser! Men vafan, AMD har inte en chans i processorernas värld just nu så plzzzzzzzz.. man ser dig skriva sånt här varje AMD/ATi tråd ju...

Vad är det du vill se mig skriva?
-"Intel är ju bäst, det vet ju alla, de klockar supermegabra och är döbilliga*" (* = Sarkasm)

Det jag skriver är ju att AMD inte satsar alla resurser på ett kort - inte för att Intel gör det, men det menade jag inte heller. Att jag säger att AMDs strategi att nå ut till den stora marknaden är väl inget som gör mig allt för über-fanboy i mina uttalanden? Jag skriver inte heller att AMD har prestandadominans eller har världens prestanda utan att de har fullgod, om inte väldigt bra, mainstream och lågeffektsprocessorer samt andra närliggande lösningar såsom 780g.

Processormarknaden är inte kretsad runt enthusiastprocessorer och extremsnabba sådanna. Den absolut största delen av marknaden är ute efter billiga och/eller strömsnåla processorer och där har AMD väldigt mycket bra medan Intel har större problem just för att deras tekniskt närliggande processorer är ganska mycket dyrare, om vi ser 4400+ och E2200 som jämlika.

Permalänk
Medlem

AMD har fortfarande ingen chans mot Intel som ligger ca. ett år före teknikmässigt, de e bara att inse. Ja, de e samma gamla historia som faktiskt börjar bli tröttsam. Fan kom igen nu AMD, jävla skit asså!!!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB