Nya styrkretsar orsakar fel med Phenom

Permalänk
Melding Plague

Nya styrkretsar orsakar fel med Phenom

I början av mars lanserade AMD styrkretsen 780G. AMD kallar kretsen för en budgetmodell då den säljs billigt och har integrerad grafik. Nu har det upptäckts ett kompatibilitetsproblem mellan 780G och de kraftfullaste Phenomprocessorerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

skickar en sån här till amd
http://vet.hut.nu/?id=18

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
skickar en sån här till amd
http://vet.hut.nu/?id=18

Word

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Hur i helsike lyckades de med det här?
"Det begriper ni väl att man inte kan para ihop nya chipset med nya processorer hur som helst?!"

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så är det inte AMD:s fel, utan felet ligger i att moderkorten har för dålig strömförsörjning. Anandtech har en artikel om problemet här

Citat:

Från anandtech:s artikel:
Let’s get this out of the way quickly; it is not a 780G chipset problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Sånthär ger inte AMD ett bra ryckte precis, även om det är deras fel eller ej... :/

Permalänk
Medlem

Håller med Perost. Chipset klarar det nog, däremot inte linorna som går till proppen/chipset i moderkortet.

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Sånthär ger inte AMD ett bra ryckte precis, även om det är deras fel eller ej... :/

- Det blir nog inte precis dåligare eftersom det inte är processortillverkaren som har gjort fel ^_^

Finns väldigt många moderkort som inte klarar att överklocka Intel Quads, får Intel dåligt rykte av det?

Nej ^_^

Permalänk

Som föregående talare så rätt påpekar så är detta inte någonting som är AMD's fel.

Problemet ligger i att många tillverkare skalar ned spänningsomvandlarna (eller har så få som möjligt för att spara in på kostnader.
Därmed klarar inte alla billiga 780G moderkort att ge 125W till processorn.

Tycker att det är ett litet problem då detta inte gäller alla moderkort med 780G-chipsets och andra tillverkare säkerligen kommer att fixa till detta i andra revisioner av korten.

Men klart att även om det inte är vanligt att man använder värstingmodeller av processorer med moderkort med integrerad grafik så finns det de som gör det!

Fett med kaffe!

Permalänk
Avstängd

De här går ju ändra skitenkelt, varit uppe på tråden innan.. finns flera datorsiter som skrivit fixen för det här.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Min Gigabyte 780G moderkort fungerar prima med min Phenom X4 9750.

Hafft det nu i en vecka och verkar inte vara några problem alls.

Permalänk
Medlem

Det här har varit känt länge och har egentligen inget med chipset i sig att göra utan hur tillverkarna av moderkorten vill pressa priserna och snålar på komponenterna, speciellt spänningsdelen.

Det finns flera tester där man kör i kraftiga cpuer i billiga moderkort och ser hur spänningsdelen ryker...

Moderkort med en bra spänningsdel har inte haft några problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
De här går ju ändra skitenkelt, varit uppe på tråden innan.. finns flera datorsiter som skrivit fixen för det här.

Hmm, länk? Har svårt att se en enkel fix när komponenterna på kortet helt enkelt är bristfälliga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
skickar en sån här till amd
http://vet.hut.nu/?id=18

Då skickar jag det här till dig: "tänk om, tänk rätt!!!"

Det är ju inte AMD's fel. Det är ju varken fel på deras chipset eller processor. Det är ju moderkortsfabrikanterna som inte gjort tillräckligt bra strömförsörjning till processorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Det är som sagt inte AMD's fel, men att säga att det är användarnas fel är lite väl magstarkt. Att däremot vissa moderkortstillverkare snålat ned på moderkorten, så att inte processorn stöds borde klart framgå i deras produktbeskrivning.
Det var nog mest formuleringen att det var användarnas fel som gjorde att folk tände till. Om det står i moderkortets specifikation att den stöder Phenom, så bör den stöda alla modeller av Phenom om inget annat sägs. Det är ju omöjligt för konsumenten att avgöra annars.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Då skickar jag det här till dig: "tänk om, tänk rätt!!!"

Det är ju inte AMD's fel. Det är ju varken fel på deras chipset eller processor. Det är ju moderkortsfabrikanterna som inte gjort tillräckligt bra strömförsörjning till processorn.

vet jag var för snabb med att slänga skit på amd när det egentligen var moderkortstillverkarnas fel.

tycker ändå att det är lite klantigt av amd eftersom dom borde kunna pressa på tillverkarna av moderkort lite mer. ska dom stödja phenom så ska dom stödja alla modeller. Det är iaf min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Så moderkortet klarar helt enkelt inte ge 125W till CPU:n, nu vet jag inte hur moderkortet är konstruerad men skulle tro att det fixas med en lödning av grövre sladdar på baksidan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
vet jag var för snabb med att slänga skit på amd när det egentligen var moderkortstillverkarnas fel.

tycker ändå att det är lite klantigt av amd eftersom dom borde kunna pressa på tillverkarna av moderkort lite mer. ska dom stödja phenom så ska dom stödja alla modeller. Det är iaf min åsikt.

Jo, AMD skulle ju kunna pressa dem lite mer. Annars får väl moderkortsfabrikanterna skriva ut tydligt vilka modeller de stödjer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte hur tillverkarna tänker när dom gör 780G moderkort då nästan alla bara har 3 faser på sina kort men för Phenom är dom inte gjorda! Asus har dock sett ljuset med sina senaste kort och har rejäl strömmatning.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Synd att dessa problem finns - men det har circkulerat en tid nu efter diverse tester.

Antagligen blir standardet lite högre nu i efterhand eftersom tillverkarna knappast är förtjusta över den negativa publicitet om deras byggen lika lite som AMD vill se sina lösningar uppstå bristfälliga. Hur som helst blir 790GX intressant och se, där lär vi ju inte så några kompabilitetsproblem då denna lösning inte är lika mainstream som 780G.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Så moderkortet klarar helt enkelt inte ge 125W till CPU:n, nu vet jag inte hur moderkortet är konstruerad men skulle tro att det fixas med en lödning av grövre sladdar på baksidan

Det lär ju vara spänningsomvandlarna som inte räcker ? vad hjälper då att löda på lite extra sladdar, som bara tar upp o skickar ut mer störningar ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

P35 chipset orsakar fel med quad core är en rubrik i samma klass.

Beviset finns längst ner på sidan

edit:
Sweclockers drog slutsatsen att problemet låg hos moderkortstillverkaren, vilket så här i efterhand visat sig vara helt fel. Problemet är i själva verket styrkretsen

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
P35 chipset orsakar fel med quad core är en rubrik i samma klass.

Beviset finns längst ner på sidan

edit:
Sweclockers drog slutsatsen att problemet låg hos moderkortstillverkaren, vilket så här i efterhand visat sig vara helt fel. Problemet är i själva verket styrkretsen

mmm... Och nu hade de fel igen - fast tvärtom. Hoppas Swec får lite bättre klass på nyheterna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Hade detta varit Nvidia så tror jag borka hade klagat så mycket mer.. tror inte ni andra det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Hade detta varit Nvidia så tror jag borka hade klagat så mycket mer.. tror inte ni andra det?

Varför skulle han det? Dessutom gör nVidia inga moderkort - de gör chipset. Som om det skulle vara nvidias fel om de skulle göra ett felfritt chipset (kan de det?) men moderkortfabrikanterna snålar med strömförsörjningskomponenter eller kylning så att moderkortet blir instabilt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W