Windows XP dödförklaras i juni

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Känner hur detta utvecklas till en hata Vista tråd, redan nu...

Skäms på er i förväg!

Det blir ju så när man har olika smaker på vad som är bäst. Jag trivs bäst med XP, egentligen Windows 2000, men om man ska spela spel är inte Windows 2000 det bästa valet tyvärr. Får skaffa Windows XP 64 innan det försvinner för gott

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag förstår inte vad ni snackar om när ni säger att Vista kräver så fruktansvärt mycket. Vadå, Windows 98 kräver väl ganska mycket mer av datorn i förhållande till vad Windows 95 gör?

DX10 grejen kan man jämföra med att Win 3.11 inte kunde hantera USB medans de sista versionerna av Win 95 kunde det.

Grabbar grabbar... Utvecklingen måste gå framåt. Tänk på hur gammalt Windows XP egentligen är. Vi säger så här... Jag tror att det är en fruktansvärt stor skillnad på vad det senast Kubuntu och det som är 7 år gammalt kräver av datorn.

Microsoft har ju hoppat 7 år i ett operativsystem! och Kubuntu och allt vad det heter, dom tar ett litet steg varje halvår, om inte mindre.

Det är grejen - Windows XP är 7 år gammalt men Windows Vista gör ingenting nytt. Utvecklingen kanske kommer i form av ett snyggt fodral, men det är knappast en motivering nog för min del.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Skillnaden är ju att XP har funnits i 7 år, och drivrutinerna som redan fanns till windows 2000 när XP släpptes fungerade bra i XP (om jag minns rätt).

nVidia har alltså haft nära på ett decennie att utveckla drivrutiner som fungerar i XP, är väl rätt naturligt att de inte har lyckats fixa lika bra drivrutiner till Vista.
Däremot så är det under all kritik att man har så ostabila drivrutiner och att man var så extremt sega (det gäller även ATi) att få något vettigt överhuvudtaget till Vista. Det visar om något på hur lågt man prioriterar drivrutinerna.

Man kan självklart inte skylla allt på drivrutiner men jag är rätt övertyga att kassa drivrutiner står för en stor majoritet av problemen. Och det är väl en rätt vedertagen bild av hur det är i XP också, fixar man bra drivrutiner till allt så är systemet stabilt (det kan man förstås förstöra med kass mjukvara också men rent generellt).

nVidia har vi ju för första gången faktiskt siffror på hur mycket problem deras drivrutiner skapar i Vista i och med att den informationen blev tillgänglig i en rättegång. Var det inte en nära en tredjedel av alla krasher i Vista som orsakats av jusst nVidias drivrutiner?

bryr mig faktiskt inte vad som orsakar kracharna

Folk som tycker dom är smarta brukar kolla upp sådana siffror men det spelar mindre roll enligt mig

visst xp är 7 år, visst vista är nytt och naturligtvis har drivrutinerna inte fått lika mycket buggfixar till vista

men det krachar och vilka förklaringar som än finns så spelar det ingen roll för mig

Så länge vista fakkar där xp inte gör det, så kommer jag inte att byta till Vista

Permalänk

Vista har varit under utveckling sen 2001. Betatestat sen 2005.
Att förhindra en blåskärm pga en drivrutin borde de ju haft som prioritet sen windows 98 uppvisningen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
bryr mig faktiskt inte vad som orsakar kracharna

Folk som tycker dom är smarta brukar kolla upp sådana siffror men det spelar mindre roll enligt mig

visst xp är 7 år, visst vista är nytt och naturligtvis har drivrutinerna inte fått lika mycket buggfixar till vista

men det krachar och vilka förklaringar som än finns så spelar det ingen roll för mig

Förståeligt, sen verkar du inte orka lyfta ett finger på att få reda på varför det kraschar och vad du kan göra för att förhindra det.

Sen undrade du ju (ungefär) hur ofta nVidia stod för krascherna och jag svarade på det. Ska du svara spydigt får du gärna göra det på saker du själv inte efterfrågat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Så länge vista fakkar där xp inte gör det, så kommer jag inte att byta till Vista

Du bör kanske se till att skaffa ett så enkelt system som möjligt. För alla system krashar under vissa förutsättningar. Finns fall där Vista kraschar men inte XP krashar och tvärtom.

Det är inte svårt att få ett stabilt system i vare sig Vista eller XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vista har varit under utveckling sen 2001. Betatestat sen 2005.
Att förhindra en blåskärm pga en drivrutin borde de ju haft som prioritet sen windows 98 uppvisningen.

Det är inga problem att se till att drivrutiner inte kan krascha datorn. Det gjorde man för många decennier sedan. Problemet är att det tar för mycket prestanda så det är inte värt det. Man väljer helt enkelt att lita på drivrutinerna och få bra prestanda och ev. krasher än att få kass prestanda men bättre pålitlighet.