Därför saknar 3DMark Vantage stöd för DirectX 10.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Vet inte hur du tänker, men mig veterligen så hade ATI legat något bättre till, i högprestandasegmentet, större delen av tiden mellan 9700 - X1900. Det är egentligen bara X1800-serien som presterat sämre än NVIDIA:s motsvarighet. Problemet har varit att de inte fått ut sina prylar i tid och att korten varit varma och högljudda sedan X1800-serien. X1900-serien får dock ses som företagets kanske mest underskattade produkt. Den kretsen har visat sig vara precis så bra som alla förutspådde, dvs. bra mycket bättre än NVIDIA:s 7800- och 7900-serie. I nuläget har dock NVIDIA ett klart övertag.

Håller med allt du säger. Mitt X1900XT är faktiskt det grafikkort som jag varit mest nöjd med av alla jag haft och det som gav mig den största wow-känslan. Det var ju först med G80 som nvidia kom slog igenom stort (med rätta eftersom det var en mycket bra krets). Och hunden pratar om fanboys när han är den största nvidia-fanboyen själv.

Men till saken. Jag vet inte varför Futuremark inte lagt in 10.1-stöd. De kan ju hända att de talar sanning. Kanske de lägger in det senare i en patch. Men jag skulle nog inte vara förvånad om nu nvidia mutat dem.

I vilket fall som helst så ska ju en benchmark alltid pressa hårdvaran till max för annars finns det ingen större anledning till att köra det. En benchmark i Quake1 skulle ju inte säga mycket idag. Och om nu ATI presterar bättre med 10.1 så ska de naturligtvis köra med det för att det ska vara rättvist.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Säger bara...

Ingen ''Free Edition''...

Inget intresse...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr1dd
Säger bara...

Ingen ''Free Edition''...

Inget intresse...

Håller helt med....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Håller helt med....

Jag också. Nu har jag iofs inget DX10-kort, men även om jag skulle ha ett så skulle jag hållit med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Har insett från första början att det inte är värt att ladda ner utan har sett film på youtube istället

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
3DMark06 höll i två år. Anser du att vi ska sitta och jämföra DX10 kort när hälften är DX10.1 kort? DX10.1 kräver saker som var frivilligt på DX10 korten.
Ska grafikkort kunna tjäna på att inte använda vissa egenskaper?

Nej, men jag anser inte att det är vettigt att ge stöd för dx 10.1 när det finns så få spel som stödjer det, det skulle inte vara en rättvis jämförelse. Sen är det självklart att 3dmark bör ha stöd för det när fler spel har det.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Det var ett väldigt klagande på NVIDIA:s inblandning i spel tycker jag, det glöms bort att ATI också har reklam i spel. Tror ni att Valve la en ATI-logga i sina spel bara för att vara snälla? för det kan ju knappast vara så att ATI betalar för det

Vissa får det att låta som att ATI är nån form av välgörenhetsföretag och NVIDIA är onda skurkar.

Visst, jag får väl kallas fanboy men faktum är ju att NVIDIA har haft bäst kort i alla generationer förutom FX-serien som var en riktig miss

Jag tror ju dock att det kommer komma en uppdatering till 3Dmark som lägger till stöd för Dx 10.1 då det faktiskt känns som att den versionen inte funnits tillräckligt länge för dom att implementera den i programmet.

Håller med om det första, men det angående att Nvidia alltid har haft bäst kort är och ta i, för att inte säga ha helt fel. Nästan lika illa som att påstå att Intel alltid gjort de snabbaste processorerna.
När jag köpte mitt Radeon 9700Pro var det kung ganska länge vill jag minnas. ATI har bara haft det... lite motigt... på senare tid. Hoppas de briljerar med sin 4***-serie.

För övrigt tycker jag allt gnäll om att Vantage inte är gratis är patetiskt. Kostar ju fanken inte mer än en dosa snus och en pigvinlakrits! Men det bär väl av till Piratebay som vanligt för alla snikna datoranvändare som förstör sin egen hobby...

Permalänk
Medlem

men gör det så fasansfullt mycket då? Tycker mer dx 10.1 känns mer som ett jippo. Vad jag förstått så tillför det knappt något alls.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

Nya 3DMark har väl ingen DirectX 9.0 support heller? i såna fall skiter jag i att ladda ner skiten

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster

För övrigt tycker jag allt gnäll om att Vantage inte är gratis är patetiskt. Kostar ju fanken inte mer än en dosa snus och en pigvinlakrits! Men det bär väl av till Piratebay som vanligt för alla snikna datoranvändare som förstör sin egen hobby...

Eller hur....

Vill de ha ett brett stöd för produkten som i detta fallet är ett testprogram och inget annat så skall det ändå vara kostnadsfritt för hemmanvändare. Att proffesionella testare får betala en slant är väl däremot ganska rimligt.

Jag tror detta floppar då många vanliga användare inte vill hala upp kreditkortet och betala för en sådan produkt helt enkelt. Vilket i sin tur gör att intresset sjunker och i slutändan kanske ingen ens hårdvarusajterna är intresserade av att ha med testet i sina artiklar då det inte längre är en bra referans om inte hemmanvändare kan relatera till samma test.

Därför, kostar det = inte inrtessant.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Eller hur....

Vill de ha ett brett stöd för produkten som i detta fallet är ett testprogram och inget annat så skall det ändå vara kostnadsfritt för hemmanvändare. Att proffesionella testare får betala en slant är väl däremot ganska rimligt.

Jag tror detta floppar då många vanliga användare inte vill hala upp kreditkortet och betala för en sådan produkt helt enkelt. Vilket i sin tur gör att intresset sjunker och i slutändan kanske ingen ens hårdvarusajterna är intresserade av att ha med testet i sina artiklar då det inte längre är en bra referans om inte hemmanvändare kan relatera till samma test.

Därför, kostar det = inte inrtessant.

Såklart halar alla utveckalare ut pengar ur arselt...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Såklart halar alla utveckalare ut pengar ur arselt...

Lät ju genomtänkt...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
men gör det så fasansfullt mycket då? Tycker mer dx 10.1 känns mer som ett jippo. Vad jag förstått så tillför det knappt något alls.

Tvingad 4xAA t.ex. och SM 4.1

Sen handlar det ju inte om spelen stödjer det nu eller inte, det handlar om att testa hårdvaran. Kan man verkligen anse att 3Dmark06 var typiskt för hur ett spel belastade hårdvaran när det kom?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Sedan är det inte alls säkert ATI-ägare hade "gynnats" av 10.1 stöd. Se bara på dx10 i början, inte direkt som dx10-ägare gynnades i form av bättre prestanda.
Gör man det rätt så kanske det funkar, gör man det "för det ska vara med, snabbt" så gör det kanske inte det. Kolla på Crysis, känner ingen som har bättre FPS i dx10 än 9...

Dx 10.1 kan mycket väl vara snabbare än 10. Men då ska det nog göras rätt. 10:an är säkert snabbare än 9 också, om det görs rätt.

Man kan ju testa med ovan nämna AC då, om man behöver jämföra 10.1?

Sedan är ju Crysis förmodligen det sämst optimerade spelet i historien. Att folk lyckas modda grafiken själva och på så sätt få snyggare grafik (liknande den som utlovades på E3 för några år sedan) och dessutom bättre FPS säger ju rätt mycket om spelet.

DX10.1 har visat väldigt lovande resultat. Jämför inte det med skillnaden mellan DX10 och DX9. I grund och botten är det så att 3dmark Vantage är den första applikationen som i grund och botten är byggd för DX10. Alla "DX10" spel på marknaden har små tillägg som God Rays, aningen snyggare shaders/skuggor/texturer, osv. men som sagt är de i grund och botten DX9 motorer. Det ser ut som om Alan Wake blir utvecklat till DX10 främst, men i och med att det inte finns något riktigt DX10 spel på marknaden borde du inte dra några sådana paralleler.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
Har bara en åsikt ang DX10 (o inte DX10.1)

Spelen idag är nog väldigt missanpassade för DX9/DX10 jämförelser. Har ett par lir, o det finns inte en chans i världen jag patchar upp det till DX10 (får kanske 30% av fps, för vaddå? - sjukt mindre snyggre skuggor o ljus)

CoH är ett praktexempel.

Att Vantage inte fick DX10.1...lol....hello...folk stirrar blint på "siffran"...vad GÖR .1?

Grafiken i DX9 är kanon...jag vill att nån ska visa att det både är snyggare o flyter på bra med dagens kort...om 3-6mån flyter det säkert på bättre men...

nej, jag har inte XP, utan Vista med DX10 kort

Kolla ovan, det finns inga spel som är byggda på DX10 motorer, just därför finns det inte särskilt många skillnader mellan DX9 och DX10 i dagsläget. Här har du Assassin's Creed jämförelse mellan DX10 och DX9 under Vista utan SP1 (utan DX10.1):
http://www.pcgameshardware.de/aid,637474/Test/Benchmark/Assas...

Utan AA och AF, då såg det ju lite annorlunda ut men detta visar ju bättre prestanda i DX10 än DX9 iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Vore intressant att se en artikel där Assasin Creed fungerar som det ska på Ati kort och Dx 10.1 är med. Det var ju utan AF och dammeffekter på Ati kort när det släpptes. Men det lutar ändå åt the way it´s meant... sabotage.

Men utan Nvidia så hade spelet troligen varit ännu buggigare då de faktiskt pumpat in en jäkla massa pengar i utvecklingen av versione till Pc. De tjänar ju även Ati ägare på.

Men det verkar lite väl skumt om Ati helt skiter i att visa på Dx10.1 fördelar i grafikdemos om de nu finns i spel. Varför skulle Ati göra det? Fast de kanske bara är korkade.

Varför tror du spelet skulle bli buggigare? Tvivlar starkt på att Ubisoft har ekonomiska skäl. Deras Rainbow Six Vegas, Assassin's Creed, Prince of Persia, Far Cry, osv. har sålt som smort. Det är en av de största utvecklarna/utgivarna i världen och jag tvivlar starkt på att en summa från Nvidia skulle rädda något spel från buggar som är utvecklat av ett bolag med en sådan budget.

Jo det var ju verkligen korkat att implementera DX10.1 när det enligt Nvidia var helt onödigt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Det var ett väldigt klagande på NVIDIA:s inblandning i spel tycker jag, det glöms bort att ATI också har reklam i spel. Tror ni att Valve la en ATI-logga i sina spel bara för att vara snälla? för det kan ju knappast vara så att ATI betalar för det

Vissa får det att låta som att ATI är nån form av välgörenhetsföretag och NVIDIA är onda skurkar.

Visst, jag får väl kallas fanboy men faktum är ju att NVIDIA har haft bäst kort i alla generationer förutom FX-serien som var en riktig miss

Jag tror ju dock att det kommer komma en uppdatering till 3Dmark som lägger till stöd för Dx 10.1 då det faktiskt känns som att den versionen inte funnits tillräckligt länge för dom att implementera den i programmet.

Visst lutar Valve's (har iofs börjat sammarbeta med Nvidia nu) spel åt ATI. Iaf när de kom, och det var ingen som nekade det. Call of Juarez gör samma sak, men det förändrar inte att Nvidia har ca. 95% av alla spelutvecklarna lindade runt ringfingret. Självklart bra för dem, men det visar en fel sida när det gäller prestanda. Om alla spelutvecklare hade optimerat för båda tillverkare hade vi antagligen inte haft samma jävla fanboy debatt så fort någon nyhet om ett nytt grafikkort kommer ut.

Sedan så håller inte benchmarks/tester med dig om att Nvidia alltid har haft bättre grafikkort. Under alla serier från FX fram till Geforce 8 så hade ju ATI övertaget i entusiastsegmentet. X850XTX smiskade ju 6800 Ultra och X19xx serien var en klar förbättring över X18xx serien och tog tillbaka ledningen över 7900 serien. Innan du slänger ur dig massa skit så skulle det inte skada att kolla upp lite fakta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
men gör det så fasansfullt mycket då? Tycker mer dx 10.1 känns mer som ett jippo. Vad jag förstått så tillför det knappt något alls.

Du har inte läst ett ord av vad som står i denna threaden eller? Det har sagts ungefär 20 gånger att DX10.1 har ungefär 10% bättre prestanda utan AA, och ca. 20% bättre prestanda med AA jämfört med DX10. Det presterar dessutom bättre än DX9 under Vista och erbjuder bättre AA kvalitet.

Här är ett test: http://www.rage3d.com/articles/assassinscreed/index.php?p=1

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990