Nvidia släpper två versioner av Geforce 9800 GT

Permalänk

Kan nog bli intressant att klocka en 9800GT med 55nm teknik.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
55nm är svalare och billigare och tål högre frekvenser. Alltså finns det allt fog i världen från tillverkarnas sida att faktiskt pusha på den utvecklingen.

Egentligen alla kort idag är bättre än 8800GTX/Ultra rent prestandamässigt eller har fördelar som väger över detta.

Korten ovan är konstigt nog mer framtidssäkra än alla kort som släppts efter dom. Nvidias Gx2 pallar inte med alla spel under extremt höga inställningar, det händer att ett Ultra knäcker det på grund av 768mb minne. Detta kan ju bli mer problematiskt med tiden. Men det är helt klart ett lyxproblem som påverkar väldigt få.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Mr.Borka Tror jag bara menade att dom nya korten går svalare och drar mindre. Dessutom har dom 55nm. Inte att dom skulle vara snabbare.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Vad baserar du din ytterst meningslösa kommentar på?

kvantitet = mängd
kvalitet = i detta fallet ska det ses som prestanda även om det inte är den exakta översättningen

läs nyheten så ska det nog inte vara så svårt att förstå vad KjM menar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner

Varför skulle korten vara av dålig kvalitét? Visst är det gammal skåpmat i ny förpackning av högsta grad men att kvalitén skulle vara dålig för det? Du har nog missuppfattat innebörden av ordet.

ett ord har inte bara den betydelsen som ordlistan ordagrant säger utan kan böjas vilket får samma ord att betyda olika saker i olika sammanhang

i detta fallet betyder kvalitet prestanda, vilket jag inte förstår att man kan missa

tex om jag skulle skriva "du är ett rövhål" så skulle ordet rövhål inte betyda att du fysiskt sätt är..ja du fattar, utan att du har en otrevlig personlighet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
kvantitet = mängd
kvalitet = i detta fallet ska det ses som prestanda även om det inte är den exakta översättningen

läs nyheten så ska det nog inte vara så svårt att förstå vad KjM menar

ett ord har inte bara den betydelsen som ordlistan ordagrant säger utan kan böjas vilket får samma ord att betyda olika saker i olika sammanhang

i detta fallet betyder kvalitet prestanda, vilket jag inte förstår att man kan missa

tex om jag skulle skriva "du är ett rövhål" så skulle ordet rövhål inte betyda att du fysiskt sätt är..ja du fattar, utan att du har en otrevlig personlighet

Så dålig kvalité behöver inte betyda dålig kvalité utan att kvalitén är bra men att eftersom Nvidia har flera kort inom samma segment så presterar de inte nödvändigtvis bättre än äldre kort utan blir bara billigare att köpa?

Hmm... tycker att dålig kvalité alltid är dålig kvalité.
Lite som att en idiot alltid är en idiot oavsett om det är medicinska ursprungliga termen eller det dagliga talet som hänvisas.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
9900 är ju G92b inte GT200.

9900GTX är GT200.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så dålig kvalité behöver inte betyda dålig kvalité utan att kvalitén är bra men att eftersom Nvidia har flera kort inom samma segment så presterar de inte nödvändigtvis bättre än äldre kort utan blir bara billigare att köpa?

.

det beror på hur man väljer att tolka ordet
själv tycker jag det är solklart att han pratade om prestanda

hur skulle han kunna säga någonting om kvaliten på korten innan dom har släppts??

dessutom kommer dom nya korten inte bli billigare att köpa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

9900GTX är GT200.
.

kommer bli kul att se hur den nya kärnan presterar
känner på mig att dom som köpt 9800 gtx kommer att banka huvudet mot marken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
ett och ett halvt år på tronen har 8800GTX funnits (ultra kom senare) och det BÖR iaf vara dags för Nvidia att pumpa fram ett singel kort som klarar av att slå 8800GTX på 1920x1200+ med tanke på 9800GTX 256.bits 512MB minne så vet jag inte vad jag ska säga till ordet utveckling.
Men vi får väll se hur 9900 blir. 9800GTX=8900GTX, 9900GTX=8950GTX....
eller iaf prestanda mässigt...

9800GX2 är ETT kort hur många GPUS/kretskort/whatever det än har. Tycker du att en fyrhjuling är två motorcyklar bara för det har dubbla antalet hjul?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
kvantitet = mängd
kvalitet = i detta fallet ska det ses som prestanda även om det inte är den exakta översättningen

läs nyheten så ska det nog inte vara så svårt att förstå vad KjM menar

ett ord har inte bara den betydelsen som ordlistan ordagrant säger utan kan böjas vilket får samma ord att betyda olika saker i olika sammanhang

i detta fallet betyder kvalitet prestanda, vilket jag inte förstår att man kan missa

tex om jag skulle skriva "du är ett rövhål" så skulle ordet rövhål inte betyda att du fysiskt sätt är..ja du fattar, utan att du har en otrevlig personlighet

Jag tror de flesta faktiskt fattade vad han menade, men reagerar på att de tycker att fel ordval gjordes.
Varför skulle kvantitet, som du säger, vara mängd, men kvalitet skulle enligt samma resonemang inte vara kvalitet?

För att dra en liknelse (och inte en bilbaserad, som är så vanligt och tråkigt).
Du planerar att köpa en ny elvisp och har hittat två modeller du väljer mellan, den ena vispar ett paket grädde på 5min och är en klassisk modell av en känd tillverkare med en förväntad livslängd på minst 5år.
Den andra vispar samma paket grädde på halva tiden, men är en piratkopia från Kina och elmotorn förväntas (baserat på andra kunders erfarenheter med den) vara utbränd efter ett år.

Vilken av ovanstående elvispar skulle ha bäst kvalité enligt din definition?
Den som vispade grädden snabbast eller den som håller längst...?

OT:
Synd att inte g92b blir 8900, nu blir ju versionerna ännu mer förvirrande, flera kärnor innom samma produktserie. Generationsbyte då kärnan bara finslipats och minskats men bara ett seriebyte då en helt "ny" kärna (GT200) lanseras!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Hur kommer man se skillnad mellan 9800GT med 65nm och 9800GT med 55nm? Med t.ex. 8800GTS (640MB vs. 512MB) såg man ju skillnaden med att de ena hade mer minne. Men 9800GT kommer väl ha samma minnesmängd?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Jag tror de flesta faktiskt fattade vad han menade, men reagerar på att de tycker att fel ordval gjordes.
Varför skulle kvantitet, som du säger, vara mängd, men kvalitet skulle enligt samma resonemang inte vara kvalitet?

För att dra en liknelse (och inte en bilbaserad, som är så vanligt och tråkigt).
Du planerar att köpa en ny elvisp och har hittat två modeller du väljer mellan, den ena vispar ett paket grädde på 5min och är en klassisk modell av en känd tillverkare med en förväntad livslängd på minst 5år.
Den andra vispar samma paket grädde på halva tiden, men är en piratkopia från Kina och elmotorn förväntas (baserat på andra kunders erfarenheter med den) vara utbränd efter ett år.

Vilken av ovanstående elvispar skulle ha bäst kvalité enligt din definition?
Den som vispade grädden snabbast eller den som håller längst...?

jag menar bara att man kan ersätta vissa ord som betyder någonting snarlikt utan att det är ett direkt fel
( om någon skriver" du e ju helt tangentbord i huvudet" haha kul)

den som håller längst föresten

Permalänk
Medlem

jisses vad ni har hakat upp er på Kvalite och kvantitet, det kallar jag verkligen of topic !

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Hur kommer man se skillnad mellan 9800GT med 65nm och 9800GT med 55nm? Med t.ex. 8800GTS (640MB vs. 512MB) såg man ju skillnaden med att de ena hade mer minne. Men 9800GT kommer väl ha samma minnesmängd?

Precis. Antingen kommer de "gambla" och lansera både modeller i vid samma namn (och i samma hög slutprodukter) till samma pris. Eller så lanserar de produkterna vid samma namn men olika pris - vilket är helt patetiskt vilket som.

Att de inte känner sig hemma med 55nm-tekniken är väl ingen motivation stark nog? Det är ju som att säga: "Vi ser ingen behov utav att röra oss mot 55nm för att vi har för många 65nm-kretsar att spy ut först bara för att det är så vansinnigt roligt att jävlas".

Nvidia sumpar totalt det förtroende de skapat sig sedan 8800GTX- och G80 i allmänhet. Fantastiskt starkt jobbat...

Permalänk
Inaktiv

That's nice

Permalänk

Allvarligt, dom sitter och PLANERAR hur dom skall förvirra kunderna alltså?Kan dom inte slänga in et 50 iaf efter 98 så det med 55nm heter 9850GT. Iaf så man vet vilket kort man köper?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Allvarligt, dom sitter och PLANERAR hur dom skall förvirra kunderna alltså?Kan dom inte slänga in et 50 iaf efter 98 så det med 55nm heter 9850GT. Iaf så man vet vilket kort man köper?

Det vore väl onödigt? Tycker istället de kan släppa ett 9800GTX med DDR4 minne också och ett 9600GT med DDR2 minne. Då vore min värld nästan komplett

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Huh? Kan du nämna några kort från Nvidia som har lanserats i två olika versioner där vi talar om tillverknings teknik?

7800GT, 7900GT, 7900GTX, 8800GT 256/512, 8800GTS 320/512/640, 8800GTX, 8800Ultra, 9600GT, 9800GTX, 9800GX2 - har bara funnits i en version. 9800GT skulle nog vara det ända kortet vad jag vet som skulle finnas i två versioner. En i 55nm och en i 65nm.

Du har lyckats missa ett kort till. 8800GTS 640MB finns också i två versioner. Den första som har 96 SP. Sedan en annan som har 112 SP, men som inte slog igenom tack vare 8800GT.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Suck, vad onödigt och rörigt... Om de ska göra två versioner kan de väl åtminstonde döpa dem till GT och GTS?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
Suck, vad onödigt och rörigt... Om de ska göra två versioner kan de väl åtminstonde döpa dem till GT och GTS?

Troligtvis kommer de vara klockade till samma frekvens så ingen prestandaskillnad kommer att märkas.
Däremot kommer 55nm ha ett större tak vad gäller klockningen.
Har vi riktig tur så är 55nm förminskad på fler sätt precis som G94 var jämfört mot G92 fast där man istället höjt frekvensen. Så det finns färre SP men högre klock för att kompensera. Då kan vi få två olika versioner av 9800 GT som beter sig helt olika i spel beroende på vad som krävs av dem. Härligt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

8-serien är en MYCKET bra serie och att de förbättrar tillverkningstekniken och gör det billigare och energisnålare är ett stort plus!

// AMD-fanboiii

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
Suck, vad onödigt och rörigt... Om de ska göra två versioner kan de väl åtminstonde döpa dem till GT och GTS?

Vadå onödigt? Läs nyheten så ser du varför de gör som de gör. Och om de presterar likadant varför skulle de ge dem två olika namn?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H