Bärbar Alienware bjuder på extrem prestanda

Permalänk
Avstängd

om man tycker 5kg är tungt ska man nog börja träna istället för att gnälla. Visst, inget skoj att dra runt på plugget med en sådan men det är inte heller målgruppen. Precis som Lenovo X300 och Apple Macbook Air mfl så riktar sig denna datorn till en viss målgrupp och gissningsvis finns det ett litet nischat behov av den.

Permalänk
Medlem

Folk gillar verkligen att gnälla på dittan & dattan.
Finns alltid nåt att gnäll på, och lika skoj att läsa med

Om inte priset,så vikten, designen,delar,funktion m.m m.m m.m

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Om jag ändå hade 20 000...

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Folk gillar verkligen att gnälla på dittan & dattan.
Finns alltid nåt att gnäll på, och lika skoj att läsa med

Om inte priset,så vikten, designen,delar,funktion m.m m.m m.m

QFT!
Men skoj? Nja, inte längre.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Häftig dator, sjukt vad prestanda de kan klämma in nu för tiden. Men jag kör på en Macbook och den duger fullt för mig, inte som er prestanda törstande gamers. Skulle jag köpt en gaming laptop så skulle det nog vara XPS M1530, just för att den är billigare. Jag förstår inte riktigt vitsen att ha en sån 5 kg dator att kanske spela på tåget men med dåligt ljud osv, sen behöver man plats för musen...

Nej XPS M1530 med 8600M GT är nog för mig, eller en Macbook Pro...

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eureka
efterfrågar, som ovan nämnt tidigare, externa grafikkort till bärbara! De här datorerna är endast någon kompromiss mellan bärbart och stationärt. Oavsett om priset är vettigt eller ej...

Ett grafikkort som skjuts in i Expresscard-sloten hade ju gett en rejäl prestandaboost om man sitter på till exempel ett x3100. Visserligen är det bara en Pci-e x1-buss, men den lär ha tillräcklig bandbredd för ett Geforce 8400 eller Radeon Hd2400.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

själv hade jag kunnat leva med att att den väger 5 kilo, men den prestandan som är i

Permalänk

Schysst dator, rätt snygg. 33 000kr är inte så farligt. Den här riktar sig nog till målgruppen gamers som vuxit upp och har ett bra jobb. Jag känner många som inte vet vad dom ska göra av alla pengarna.

Batteritiden på en sådan här har ingen betydelse, den är byggd för elutag. Jag var sugen på att köpa en när det såg ut som om jag skulle börja arbeta som konsult runt om i sverige. Vore guld att kunna koppla in denna på hotelrummet, fin att ha på tågresor (ljudet kör man genom lurar förstås), sommarstugan. Perfekt att ta med till polare så man kan krossa folk tillsammans på nätet.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Finns även folk som vill slippa all kablar, dessutom tar de upp bra mycket mindre utrymme än en stationär. 8800m GTX klockar då otroligt bra, vet en kille som kör dem i 700+/1850/1033 med voltmodd på notebookreview.com

Datorn klarar då av Crysis i 1920x1200 DX10 High och med avg 34 fps så den klarar då av spel galant, resten av spelen som finns ute nu maxar den utan problem i 1920x1200 i alla fall min XPS M1730 och det gör den här Alienwaren också. Så prestandamässigt är dom inte att leka med. Jag har dock också en stationär dator som jag köpte för över ett år sen.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Snälla jämför inte en bärbar med en stationär, det är inte alls samma sak lycka till att ta med din stationära på stan/bussen/tåget. Denna dator har jävligt fet prestanda för att vara en bärbar, även fast det går att få en bättre stationär för halva priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triclone
Snälla jämför inte en bärbar med en stationär, det är inte alls samma sak lycka till att ta med din stationära på stan/bussen/tåget. Denna dator har jävligt fet prestanda för att vara en bärbar, även fast det går att få en bättre stationär för halva priset.

Som det står i artikeln: "Det lär därför inte förvåna någon att företaget nyligen lanserat en bärbar dator som kan köra över de flesta stationära system i ren prestanda" står inget om vilken som är lättast att ha med på bussen eller vilken som är mest prisvärd.
När någon släpper något nytt som skall vara super grymt så låter det ju alltid ganska mycket häftigare om man kan jämföra det med något som den igentligen inte borde vara snabbare än, som i detta fallet bärbar vs stationär. Är ju på senare tid ganska vanligt att höra singelkort vs SLI/CROSSFIRE jämförelser mest för att späda på hur mycket bättre det nya är.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Som lan datorn? Om man tänker som du så borde ju alla datorer mer större skärm än 12 inte räknas som bärbara.

Loool! skulle vilja se den som har råd med att lägga ut 33k för en lan dator ^^

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Ja, det är väl ständigt bärbar prestandas främstas akilleshäl. Om de inte lyckats ändra på fysikens lagar så lär den där lilla lådan få svårt att hålla komponenterna under kokpunkten...

Du behöver nog inte gå upp till 30 000 för att få en stationär med samma prestanda, skulle nog tippa på att det hamnar under 20 000 (grov uppskattning).

12000 räcker nog för att slå den där datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GhOsT#07
Loool! skulle vilja se den som har råd med att lägga ut 33k för en lan dator ^^

..?? Vadå, skulle den personen se speciell ut på något sätt eller vad?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Det är väl bara bra att spelprestandan i bärbara förbättras. snart sitter tekniken i betydligt billigare datorer som alla har råd med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
..?? Vadå, skulle den personen se speciell ut på något sätt eller vad?

Jag misstänker att han tror att människan ska se ut som något såhär:

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie
Vad är meningen med bärbar om den inte går att bära med sig? Datorn ser ju stor och klumpig ut.

Hehe jo undrar det samma... verkar mera som släpbart detta. Enda fördelen är väl att man sparar ganska så mycket utrymme jämfört med en stationär.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Varför skulle man göra det?

För att det blir ca 10 gånger dyrare med skatter etc.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Njae inte lätt med myggor som har spaggis till armar som inte orkar lyfta hela 5 kg, oj oj oj vart tar dagens ungdom vägen, sitter för mycket framför datorn kanske och rör sig för lite ha ha ha, skämt åsido

Men 5 kg är inte tungt alls, 5 kg klappat och klart lätt som helst att ta med sig om man så vill. Det syns helt klart att folk inte är insatt i spel laptops överhuvudtaget. Själv är jag grymt intresserad av både stationära datorer och laptops och jag har stenkoll på laptops vad gäller prestanda, pris osv men det utav det stora intresse jag har för laptops.

För mig som sitter här bredvid min XPS M1730 just nu så ser den inte stor ut alls om man jämför med min stationära dator för att inte tala om att den inte väger 15 kg utan 5 kg en väsentlig skillnad.

Men det är förvånande hur blind och naiv folk är, "hö hö hö den där är släpbar själv sitter jag med min 15 kg stationära som jag aldrig flyttar, men fy fasen hur skulle jag orka lyfta hela 5 kg, fy fasiken vad tungt det är hö hö hö""""

De här datorerna är desktop replacements, dvs du ska inte behöva köpa en stationär för att få ut bra prestanda. Visst fasiken klår de här bärbara inte någon 8800GTS512/8800GTX/ULTRA SLI men de ligger bra nära i prestanda när det gäller spel.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
..?? Vadå, skulle den personen se speciell ut på något sätt eller vad?

nej men du förstår väll lr? :S, menade inte riktigt så men, Jag tror nog inte att dom flästa här inne har råd att lägga ut 33k för att ha en dator som man kan ha med på LAN, hur krävande spel kör man på dagens lan isåfall?. det är väll mest bf2, cs, halo mm och det behöver man väll inte en überdator till?

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Njae inte lätt med myggor som har spaggis till armar som inte orkar lyfta hela 5 kg, oj oj oj vart tar dagens ungdom vägen, sitter för mycket framför datorn kanske och rör sig för lite ha ha ha, skämt åsido

Men 5 kg är inte tungt alls, 5 kg klappat och klart lätt som helst att ta med sig om man så vill. Det syns helt klart att folk inte är insatt i spel laptops överhuvudtaget. Själv är jag grymt intresserad av både stationära datorer och laptops och jag har stenkoll på laptops vad gäller prestanda, pris osv men det utav det stora intresse jag har för laptops.

För mig som sitter här bredvid min XPS M1730 just nu så ser den inte stor ut alls om man jämför med min stationära dator för att inte tala om att den inte väger 15 kg utan 5 kg en väsentlig skillnad.

Men det är förvånande hur blind och naiv folk är, "hö hö hö den där är släpbar själv sitter jag med min 15 kg stationära som jag aldrig flyttar, men fy fasen hur skulle jag orka lyfta hela 5 kg, fy fasiken vad tungt det är hö hö hö""""

De här datorerna är desktop replacements, dvs du ska inte behöva köpa en stationär för att få ut bra prestanda. Visst fasiken klår de här bärbara inte någon 8800GTS512/8800GTX/ULTRA SLI men de ligger bra nära i prestanda när det gäller spel.

Det är inte riktigt samma tongångar här som på notebookreview forumet eller hur Magnus Känns lite ensamt...

Själv bär jag med mig min 5kg dator 5 dagar i veckan. Inga problem alls.. Det är en dröm att veta att du aldrig behöver kompromissa med prestanda var du än är någonstans. Visst kostar det lite men har man ett intresse så..

Sen finns det andra anledningar till att inte köpa m17x men att ge sig in i en disskusion med förutsättningen att själva konceptet med bärbara prestandadatorer är onödigt blir fullständigt meningslöst. -Jaha du vill inte ha en sån här dator. Varsegod du slipper...

Jag kanske ska göra likadant, sitta och googla upp produkter jag inte vill ha och delge det för så många jag bara kan.. .Eltandborste! Fullständigt meningslöst. Jag kan ju röra armen fram och tillbaka! Osv...

Permalänk
Medlem

Nej håller med Deodot på notebookreview forumet vet dom i alla fall vad en spel laptop är Många vet inte att dessa spel laptops faktiskt har en riktigt grym prestanda. Så fort det kommer en nyhet här på sweclockers om en ny spellaptop då är det priset det mest talas om, aldrig själva prestandan i sig därför att många inte alls har koll på notebook marknaden verkar det som.

Laptop marknaden säljer ju ohyggligt mycket datorer varje år, många många fler än stationära datorer dock så verkar det som att laptop marknaden ligger lite i skymundan.

Nu är det förvisso så att spel laptops kanske är lite mer av en niché än stationära datorer. Men jag tycker ändå det är löjligt att tjata om "släpbar" "du får en mycket bättre dator för 12000" Om det är något som är släpbart så är det väl en stationär dator med alla kablar, monitor, mus, tangentbord, högtalare osv. En laptop slår du bara igen och stoppar ner i en ryggsäck sen är det klart

Jag hoppas det kommer fler aktörer till den extrema spel laptop marknaden, det skulle göra så att priserna går ner också. Nu är Alienware bland de dyraste tillverkarna, Dell´s XPS är faktiskt lite billigare.

En laptop kan du också överklocka, dock mest GPU:er men med lite hardware modding går det att överklocka de flesta CPU´s också. Sen så fort man säger att man har överklockat en laptop då är det folk som säger "din laptop måste koka" Alltid lika roligt att höra

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deodot
Det är inte riktigt samma tongångar här som på notebookreview forumet eller hur Magnus Känns lite ensamt...

Själv bär jag med mig min 5kg dator 5 dagar i veckan. Inga problem alls.. Det är en dröm att veta att du aldrig behöver kompromissa med prestanda var du än är någonstans. Visst kostar det lite men har man ett intresse så..

jag har en bärbar dator som i runda slängar väger ca 3 KG bär den också 5 dagar i veckan. och den är inget vidare. skulle lätt lägga på 2 kilo bara för att komma upp denna prestandan. min dator har inte ens en fjärdedel av den prestandan och min väger ju ändå 3 kg och då har dom lyckats klämma in sakerna bra.

så om jag hade råd eller hade en sån här skulle jag inte klaga på vikten om man jämför prestandan o vikten med den jag har nu.

Permalänk

Kanske dags att införa något slags Power-to-Weight ratio mått

typ
3dmark / vikt

Hur många 3dmark poäng per kilo presterar din laptop?

http://en.wikipedia.org/wiki/Power-to-weight_ratio

Permalänk

Problemet är att även ett 8600M GT blir överhettat rätt snabbt om man spelar på en laptop.

så ska man spela bör man ha aktiv kylning i formen av en dockningsstation.

Överklocka GPU utan kylande dockning skulle jag inte en prata om.

Permalänk
Medlem

Kanske det, men i Sagers/Clevos och Dells XPS M1730 är det faktiskt riktigt bra kylning, annat är det med de datorer som inte riktigt klassas som spel laptops egentligen, inte extrema varianter i alla fall.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Problemet är att även ett 8600M GT blir överhettat rätt snabbt om man spelar på en laptop.

så ska man spela bör man ha aktiv kylning i formen av en dockningsstation.

Överklocka GPU utan kylande dockning skulle jag inte en prata om.

Jag har dubbla 8800tgx, ibland överklockade.. Jag har a l d r i g kommit upp i för höga temperaturer på min laptop.

Laptop fläktarna får gå på max ibland men jag har inte behövt använda en kylplatta..

Som Magnus säger.. Man kan inte jämföra dom här Laptopsen som vi har med "vanliga" laptops. Dom är kostruerade för extrema förhållanden. Jag har ju t o m en quad d e s k t o p processor i min laptop

3000 poäng per kg ungefär föresten