Permalänk
Melding Plague

Thecus N3200

Hemanvändare och mindre företag har sedan ett par år tillbaka haft ett behov av att lagra dokument centralt samt att ha säkerhetskopior av dokument på en central plats. Marknaden för nätverkslagring är en starkt växande sådan. Två tillverkare som relativt nyligen har intagit den svenska marknaden är Qnap och Thecus. Vi har tidigare testat en NAS-enhet från Qnap och nu är det dags att titta närmare på en nätverkslagringsenhet från Thecus.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

Mycke intressant grej!

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Enhetens RAID5-prestanda var inte att hurra för enligt min mening. Visst var hastigheterna ok men det är lite synd att enheten begränsar överföringshastigheten så otroligt mycket mot vad diskarna egentligen klarar av. 20MiB/s vid läs- och skrivhastighet är väl något man borde kunna ha som minimikrav.

Permalänk
Medlem

3600 kr är sjukt mycket. Vad är det som gör det så dyrt egentligen? Ska vänta innan konkurrensen ökar och man kan köpa en för cirka 1000 kr

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk

Varför ska "Mjukvara under GPL-licens" hamla i listan med fördelar? Jag säger inte att den borde vara under nackdelar, utan jag tycker bara att det är lite fel då vilken annat program som helst som inte är under GPL-licens kan väl vara lika bra.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Varför ska "Mjukvara under GPL-licens" hamla i listan med fördelar? Jag säger inte att den borde vara under nackdelar, utan jag tycker bara att det är lite fel då vilken annat program som helst som inte är under GPL-licens kan väl vara lika bra.

Jag ser det som en fördel. När det gäller mjukvaran så med fri mjukvara så kan inte utvecklarna smyga in, lika lätt, "mystiska funktion" eller hålla tyst om säkerhetshål för det är nästan alltid någon som går igenom kod för att göra sina modifikationer eller bara leta fel. Om felet hittas så är det lätt återgärdat.

Ett litet "fel" som gjordes i artikeln var att det skrevs om "open source", en benämning Stallman inte står för, utan det är en utbrytargrupp från orginalet "free software".

Permalänk
Medlem

auja, 3600 kr är väl inte mkt om man får 3 hårddiskar med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
auja, 3600 kr är väl inte mkt om man får 3 hårddiskar med

Hårddiskarna ingår inte, du måste köpa dem löst själv.

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk

Jag förstår heller inte varför det ska vara så dyrt, 3600 kr ?! Tyvärr växer pengar inte på träd...

Med komponenterna:

1. Asus Vintage V3-P5G31 - 1079 kr
(DDR2, Socket-775, VGA, 10/100/1000 LAN, Nätaggregat m.m.)

2. Intel Pentium® E2160 1.8GHz - 545 kr
(Dual-Core, LGA775, 1MB, 800MHz, BOXED)

3. TwinMOS DDR2 PC6400 1024MB - 179 kr
(CL5, 64M*8/16chip, 800MHz, 240pin)

4. Sunsway/ST Lab PCI 4 st SATA RAID - 450 kr
(RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 0+1)

Totalpris = 2253 kr inkl. moms (2432 inkl. moms och frakt)

Produkterna och priserna ovan är tagna från Komplett.se. Man kan säker få bättre/billigare produkter från andra ställen.

Med konfiguationen ovan får man en dator bättre än Thecus N3200. Om man inte har en extern/intern CD/DVD enhet kostar en sådan ca 200 kr. Installerar man Linux/annan fri programvara (eller icke fri programvara...) så får man en produkt många gånger bättre än Thecus N3200 som dessutom är billigare.

Visst, lådan ovan (16,8 x 38 x 35,4 cm) kanske är något större än Thecus N3200 (22 x 16,2 x 17,2 cm), men å andra sidan får man plats med fler hårddiskar...

Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Måste slå ett slag för MyBook World Edition.
För mina användingsområden har jag inte hittat nått bättre än.
Med SSH-hack så kör jag webserver, torrentklient, ftp-server och samba. Kostade 1400:- med en 500 gigs disk. Drar 22W när den är lastad om jag inte minns fel.
Största nackdelen är ju att den är ofantligt slö när man kompilerar på den
Men det kan man ju komma runt med att installera optware istället.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Avstängd

Får nog räkna om det där, på sida 3 står det rätt tydligt att Thecus skickar med tre hårddiskar av märket Samsung
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6060&page=3

En intressant artikel i övrigt, skulle det vara möjligt att få se hur den uppför sig vid flera skrivningar samtidigt? Tänker mig 2x1gb stora filer eller så. Kör ju själv mjuk raid5 hemma på ett antal diskar och prestanda är riktigt bra så länge en enskild användare skriver mot den, när flera gör det så inte bara halveras prestandan utan den mer eller mindre upphör att existera.

Edit: Äsch, står ju på sida två att de inte skickar med diskar...

Permalänk
Medlem

Står "Thecus skickade med tre stycken Samsung-hårddiskar på 500 gigabyte vardera (med modellnummer HD501LJ). " i texten, men betyder absolut inte att de alltid gör det. Eller ingår det i priset? Om det vore så är det ett lite annat läge, men jag är väldigt tveksam

Edit:

Thecus N3200 levereras inte med några hårddiskar. Detta gör att man själv får köpa till hårddiskar och således bestämma lagringsutrymme och prestanda själv

Så var det med det

Permalänk
Avstängd

Såg det nu...gjrode en mindre editering

Hursom, den höga prestandan i Raid5 torde vara baserad på DDR- minnet och flashminnet. Tester visar att mjuk raid (som det här ändå är) inte är fullt så beroende av processorn utan mer på att ramminnet ska ha låga latenser. Nyare minnen har högre latenser vilket påverkar prestanda negativt. Man kan se det lite som vad Raid1 gör för prestanda i operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Jag förstår heller inte varför det ska vara så dyrt, 3600 kr ?! Tyvärr växer pengar inte på träd...

Håller med, visst skulle en NAS med en massa platser för hårddiskar vara trevligt att ha men jag har svårt att se något scenario när det inte är billigare OCH bättre att bygga ihop en egen. Med hälp av lite överblivna komponenter som de flesta som en sån här produkt riktar sig mot har liggande hemma + lite nyköp räcker 3600:- inklusive diskar långt.

Bra produkt verkar det vara, bara inte prisvärd för fem öre.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Jag förstår heller inte varför det ska vara så dyrt, 3600 kr ?! Tyvärr växer pengar inte på träd...

Med komponenterna:

http://www.komplett.se/img/p/400/344901.jpg

1. Asus Vintage V3-P5G31 - 1079 kr
(DDR2, Socket-775, VGA, 10/100/1000 LAN, Nätaggregat m.m.)

2. Intel Pentium® E2160 1.8GHz - 545 kr
(Dual-Core, LGA775, 1MB, 800MHz, BOXED)

3. TwinMOS DDR2 PC6400 1024MB - 179 kr
(CL5, 64M*8/16chip, 800MHz, 240pin)

4. Sunsway/ST Lab PCI 4 st SATA RAID - 450 kr
(RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 0+1)

Totalpris = 2253 kr inkl. moms (2432 inkl. moms och frakt)

Produkterna och priserna ovan är tagna från Komplett.se. Man kan säker få bättre/billigare produkter från andra ställen.

Med konfiguationen ovan får man en dator bättre än Thecus N3200. Om man inte har en extern/intern CD/DVD enhet kostar en sådan ca 200 kr. Installerar man Linux/annan fri programvara (eller icke fri programvara...) så får man en produkt många gånger bättre än Thecus N3200 som dessutom är billigare.

Visst, lådan ovan (16,8 x 38 x 35,4 cm) kanske är något större än Thecus N3200 (22 x 16,2 x 17,2 cm), men å andra sidan får man plats med fler hårddiskar...

Har jag missat något?

Japp, NAS-enheter är mycket dyrare än vanliga externa hårddiskar eller till och med en hel dator som du visade. Dock handlar det om rätt speciell hårdvara, och det är förmodligen den som gör att tillverkningskostnaden blir hög. Dessutom måste företagen producera mjukvara som lirar med hårdvaran, vilket inte är det lättaste.

Men ditt exempel visar att ett hemmabygge mycket väl kan vara bättre än något man köper färdigt. Det kan vi kanske bevisa också i ett kommande test, vem vet?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

[...]

Men ditt exempel visar att ett hemmabygge mycket väl kan vara bättre än något man köper färdigt. Det kan vi kanske bevisa också i ett kommande test, vem vet?

Ett kommande test/artikel på hur man skapar en egen NAS vore mycket intressant! Håller tummarna för en sådan artikel där ni även tar upp överföringsprestandan mellan olika datorer/enheter, gör tester i elförbrukning m.m. och liknande tester som ni gjort i era andra artiklar om NAS enheter!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Ett kommande test/artikel på hur man skapar en egen NAS vore mycket intressant! Håller tummarna för en sådan artikel där ni även tar upp överföringsprestandan mellan olika datorer/enheter, gör tester i elförbrukning m.m. och liknande tester som ni gjort i era andra artiklar om NAS enheter!

http://www.sweclockers.com/recension/6026-sa_gor_du_om_en_dat...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle ju vara kul att se prestandan på just en sån asus vintage maskin intel eller amd som man kan för fånigt små pengar.

En Via C7a är ju ingen prestanda maskin direkt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Tack för påpekandet!

Jag hade i minnet att jag läst ett sådant test förut, dock med inte så jätte lysande prestanda som man kunde önskat. Som Tempel skriver vore det intressant med testresultat från en dator med lite bättre prestanda. Om tillfälle kommer vore det mycket uppskattat!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Varför ska "Mjukvara under GPL-licens" hamla i listan med fördelar? Jag säger inte att den borde vara under nackdelar, utan jag tycker bara att det är lite fel då vilken annat program som helst som inte är under GPL-licens kan väl vara lika bra.

En fördel är ju att ifall *nix folket vill köpa produkten så kan de lätt modifiera och anpassa de egna operativsystemen för att fungera väl ihop med en sådan NAS enhet. Överlag är många tillverkare taskiga i sin hållning till andra operativ system (exempelvis GPS produkter och en hel hög andra tekniska gagets och hjälpmedel): de använder Linux för sin egen programvara, men släpper sedan klientprogram eller synkroniseringsprogram med stöd endast för Windows och ibland Mac OS. Schyst!

Så visst ser jag en GPL licens som en fördel, eftersom det även öppnar upp valmöjligheterna och även för egna initiativ där resurserna kanske tryter.

Permalänk

Sorry om jag märker fel, men ändå

Annars verkar den där manicken alldeles för dyr för min smak

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Framsida tillverkad i plats
Då borde det gå och få in mycke data bara i frontpanelen

Förvirrande:
"Enligt snabbstartsmanualen skall man sätta i kabeln från modemet eller routern till N3200-enheten och sedan kabeln som följde med från enheten till LAN:et."

Ska anslutas både till router och LAN men inget wan

Routern är väl LAN:et och WAN:et är ju öppna internet, känns som om artikelförfattaren har blandat ihop lokalt nätverk med WAN, på två ställen dessutom

Sorry om jag märker fel, men ändå

Annars verkar den där manicken alldeles för dyr för min smak

nas -> router -> modem/tp-uttag i väggen

Den enda gången du ansluter den till WAN är ju faktiskt om du inte har router eller adsl modem, dvs om du har ett TP uttag i väggen.. fast om vi ska vara riktigt noga så gör du inte det då heller med tanke på att det sitter en switch i källaren oftast

Så eftersom vi märker ord så kan vi säga att enda gången du ansluter den till WAN är om du bor i villa med fiberkonverter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
3600 kr är sjukt mycket. Vad är det som gör det så dyrt egentligen? Ska vänta innan konkurrensen ökar och man kan köpa en för cirka 1000 kr

Jag håller med, det är lite väl dyrt, men det är ju faktiskt en dator. Du får nog vänta förjävles innan en sånn kostar under 2000 tyvär.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Jag förstår heller inte varför det ska vara så dyrt, 3600 kr ?! Tyvärr växer pengar inte på träd...

Med komponenterna:

.....

Har jag missat något?

Yes, du har missat följande:

- Litet snyggt smidigt chassi
- Plats för 3 fläktkylda diskar på rails.
- Strömsnålt PPC system med Flashminne för mjukvaran.
- Färdig mjukvara, bara tuta och köra

Permalänk
Medlem

Det är grymt skönt att faktiskt ha en burk som är färdig med mjukvara och allt. Att den dessutom har bra prestanda och att det går att lägga till moduler lockar iaf mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Sorry om jag märker fel, men ändå

Annars verkar den där manicken alldeles för dyr för min smak

Felet är korrigerat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Shit, vad schysst firefox-tema. Nagon som vet vad det heter? (Det som används här bl.a.:http://sweclockers.com/imagebank/200804/Network_ftp_stor001.g... )

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sn!per-SK
Shit, vad schysst firefox-tema. Nagon som vet vad det heter? (Det som används här bl.a.:http://sweclockers.com/imagebank/200804/Network_ftp_stor001.g... )

Det är senaste Firefox 2.0.0.14 med programmet UI Tweaker.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Förstår inte hur de lyckas få så usel prestanda? Jag menar en vanlig bruks-disk av idag får du ju som minst 35mb/sec write o runt 50mb/sec read ifrån. I mitt vanliga Windows nät med gigabit delar ligger jag sällan under 40mb/sek(om jag inte kopierar en mängd småfiler förstås). När jag kopierar ut till mina laptops så är det diskarna i lapparna som begränsar runt 38mb/sec(skriv).

Jag tror enbart priset beror på att man fortfarande ser marknaden som ny, endast för entusiaster/företag. Tekniken som används är 1 st Chip med allt på. Vågar säga att inom kort så kommer alla externa diskar ha en ethernetplug brevid USB proppen... då man kommer vilja tjäna pengar på volymsäljningen av disk2Ethernet chips.

// Lazze

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta gör att enheten i testet har en lagringskapacitet på 1,5 terabyte eller 1,46 tebibyte.

En liten detalj bara, 1,5 terabyte motsvarar närmare 1,36 tebibyte - utöver det så innehåller ju inte diskarna exakt 500 GB (varesig om man räknat på riktigt eller ej) även om det kanske är lite irrelevant i det här fallet i och för sig.
Sen kanske jag inte ska skriva vad jag anser om de binära prefixen men det är ju en smakfråga.