Månadens datorsystem april

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Jag ser att grafikkortet är gjort för PCIE 2.0, medans det moderkortet endast är PCIE 1.0 (eller 1.1? iaf inte 2.0). Blir det sämre prestanda då moderkortet inte är PCIE 2.0 kompatibelt?

Jag sitter själv med P35-chippet (Gigabyte p35-dq6) och har blivit fundersam om man måste köpa nytt moderkort för att få ut hela prestandan av kortet.

Nej, har absolut ingen betydelse för varken prestanda eller kompabilitet

PCI-E 1.0 har mer än tillräckligt med bandbredd för dagens grafikkort. Bara lite lureri från tillverkarna för att få in mer slantar för att folk ska tro att dom behöver köpa det senaste för att få det att funka ihop, när det i själva verket inte spelar någon roll.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klopton
Haha! Ni har ju för satiken kopierat mitt system ;D
(...)

Gigabyte GA-EP35-DS4 1449:- @ DB
Intel Core 2 Duo E8400 1449:- @ Alina

Thermalright ultra 120-extreme inkl. Noctua NF-P12 749:- @ Netonnet
Thermalright HR-03 GT 395:- @ Komplett
inkl. Noctua NF-B9 195:- @ Dustin

~10845:-, 9506:- utan kylarna

Klopton:

Jag har precis köpt grejer som i stort sett motsvarar din setup (se sign). Jag har inte byggt ihop det ännu, utan ligger ännu i kartong i arbetsrummet. Blev lite rädd efter att ha läst TRUE-tråden (thermalright ultra extreme) här på swe att det inte kommer funka med nya GA-EP35-DS4.

På thermalrights hemsida finns en lista ( http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/cpu/mcl/u... ) med vilka kort som måste moddas innan man kan montera TRUE-kylaren. Dessvärre finns inte det nya kortet som vi har med på listan.

Har du varit tvungen att ta bort kylflänsar från moderkortet för att få plats med TRUE-kylaren? Om någon annan vet om detta är ett problem får ni mer än gärna hjälpa till och svara också Om det krävs moddning av moderkortet så dumpar jag nog Gigabyte och byter det mot ett Asus P5K Premium istället.

En fråga om TRUE's kompatibiltet med Cosmos 1000 chassi finns också obesvarad här: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=76724...

EDIT 1: Frågan ovan om Cosmos är nu besvarad. Tack!

Kika gärna på den också ni som råkar ha det chassit.

Tack!

EDIT 2: Har listat ut vad det är som måste bort på en del mobos från Gigabyte, och det verkar va lugnt för EP35-DS4. Inga problem med TRUE alltså.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Nej, har absolut ingen betydelse för varken prestanda eller kompabilitet

PCI-E 1.0 har mer än tillräckligt med bandbredd för dagens grafikkort. Bara lite lureri från tillverkarna för att få in mer slantar för att folk ska tro att dom behöver köpa det senaste för att få det att funka ihop, när det i själva verket inte spelar någon roll.

Gäller det här även grafikkort som typ 9800x2 och 3870x2?

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Tykcer att Corsair gör gryymt bra nätagg men, GRYMT STÖRNADE ATT MAN INTE KAN TA AV KABLARNA PÅ ETT 550W's men på nätagg med mindre watt går det och ngra som har högre -.- Grymt störande!!

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GhOsT#07
Tykcer att Corsair gör gryymt bra nätagg men, GRYMT STÖRNADE ATT MAN INTE KAN TA AV KABLARNA PÅ ETT 550W's men på nätagg med mindre watt går det och ngra som har högre -.- Grymt störande!!

Du får väl läsa lite mer noggrant nästa gång om nätagget är modulärt eller ej.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Tycker de förde fram grafikkortet ganska falskt trots allt - visade Crysis under Medium och tunga upplösningar. Under High och Höga upplösningar kommer ju HD3870X2 marginellt över 8800GTS samt 9800GTX enligt SweC's egna test, det skulle ju vara mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Tycker de förde fram grafikkortet ganska falskt trots allt - visade Crysis under Medium och tunga upplösningar. Under High och Höga upplösningar kommer ju HD3870X2 marginellt över 8800GTS samt 9800GTX enligt SweC's egna test, det skulle ju vara mer rimligt.

Men jag tror ändå ingen lirar på de högre inställningarna, för alla vill ha 60hz i FPS. Jag kör en blandning av low och medium.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Iden med att ha månadens (spel)datorsystem är den bästa hittils. Nu får jag en anledning till att titta in här 1 gång i veckan. Är själv en datorentusiast (visserligen är de flesta på SweC och NH det) men jag hade verkligen ingen aning vilket moderkort jag skulle välja.

Jag kan sitta o jämföra graffe men moderkort är helt enkelt en för stor marknad för att jag ska orka med det.

Är det verkligen så som nån sa härinne att PC6400 minnen är nerklockade PC8500 minnen?

Och SweCs köpråds forum är rena katastrofen! Är som en reclaim the streets fest med 300 galna anarkister. Skapade en tråd därinne som jag la ner en del tid på och sa jag ville ha anledningar till val o grejer (kort sagt en intelligent tråd). Och va händer..? Joo får nåt flummigt råd angående ett Chieftec chassi och vid nästa inlägg så blir tråden kapad! Går två inlägg till men jag hade redan gett upp....

Sen är det det att tråden var på sida 2 redan efter en dag så när jag hitta den så gömde den sig på sida 2!
Så det där forumet kan ni lika gärna stänga ner stora delar av.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Nästa gång ta en processor som finns, den är ju slut i lager överallt
Vad håller intel på med?

Permalänk
Medlem

Månadens bygge vs denna??

halloj,, har ej varit så aktiv inom databygge på ngt år.
Funderar starkt på denna April rekommendation. Men har nu hittad denna
Dator och undrar om inte denna är bättre att satsa på vad tycker ni gubbar? http://www.inet.se/datorer/stationaera/fujitsu-siemens-scaleo...

Processor Intel Core 2 Quad Processorhastighet Q6600, 2.40Ghz Minne 3GB (max 4GB) Minnestyp 2x1024 och 2st 512MB, DDR2 667Mhz Minnesplatser 4st Lediga minnesplatser 0st Hårddisk 1TB (2 x 500GB) Hårddisktyp S-ATA II, 7200rpm Grafikkort GeForce 8800GTS 640MB Optisk enhet DVD±RW (+R Dual Layer) Kortplatser 1st PCIe 16x, 1st PCIe 1x och 2st PCI Kortläsare Ja, 11-i-1 Ljudkort Ja, Creative Sound X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Modem Nej VGA Nej DVI Ja, 2st HDMI Nej USB 4st FireWire 1st TV-ut (svhs) Ja Nätverk Ja, 10/100/1000Mbit WLAN Ja, 802.11 b/g Operativsystem Windows Vista Home Premium Nätaggregat 500W Mått (BxHxD) 198 x 462 x 502mm Medföljande program Norman Virus Control (3år), Microsoft Works 9.0 Medföljande tillbehör Trådlöst tangentbord och lasermus

Verkar jhu helt ok ???

mkt tacksam för svar från er kkunniga.

m.v.h

Permalänk
Medlem

Re: Månadens bygge vs denna??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HummerH2
halloj,, har ej varit så aktiv inom databygge på ngt år.
Funderar starkt på denna April rekommendation. Men har nu hittad denna
Dator och undrar om inte denna är bättre att satsa på vad tycker ni gubbar? http://www.inet.se/datorer/stationaera/fujitsu-siemens-scaleo...

Verkar jhu helt ok ???

mkt tacksam för svar från er kkunniga.

m.v.h

Verkar ju rätt rimligt pris. Dock skulle jag föredra Aprildatorn.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Månadens bygge vs denna??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Verkar ju rätt rimligt pris. Dock skulle jag föredra Aprildatorn.

men 3 gig i minne samt quad processorn?? samt ljudkortet på denna siemens och priset. Är inte denna siemens bättre på pappret??

m.v.h

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Månadens bygge vs denna??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HummerH2
men 3 gig i minne samt quad processorn?? samt ljudkortet på denna siemens och priset. Är inte denna siemens bättre på pappret??

m.v.h

4gb 2x2 800 mhz är bättre samt att man vet att P35-DS4 kan överklocka Q6600 runt 50%. Jag skulle dock inte köpa E8400.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

bygge

oki,, kan detta system vara ett alternativ,,
mkt tacksam för svar gubbar.

AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz Socket AM2, 2MB, BOXED Pris :1425 kr

Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2, m-ATX, DDR2, PCI-Ex16 Pris:565 kr

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's Pris:429 kr

Antec Performance P182 Miditower, Gun Metal Black Aluminum(utan nätagg) Pris:1249 Kr

Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL Pris:689 kr

HIS Radeon HD 3850 256MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP Pris:1179 kr

Videoseven 22" LCD D22W11 TCO-03, svart, 1680x1050, 5ms, VGA Pris:2118 kr

Creative Inspire A200 (Sub, 2 monitors), Retail Pris:249 kr

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM Pris:795 kr

NEC DVD-brännare AD-7200S Black OEM SATA Pris: 299 kr

Tot:9000 kr.

Permalänk

Tänkte bara säga att dessa "månades datorsystem"-trådarna är perfekt för oss som inte är alltför insatta.

Tackar!

Permalänk
Medlem

"Valet faller helt enkelt på processor i Intels Core 2-serie. Det går att diskutera huruvida två eller fyra kärnor passar bäst. Fler kärnor betyder fler ”processorer” i systemet och i teorin mycket högre beräkningskraft. Två kärnor innebär högre klockfrekvens till samma pris, och ofta en något högre överklockningspotential.

Dagens program och spel är oftast inte anpassade för de nya flerkärniga processorerna, utan skillnaden mellan två och fyra kärnor syns mest i teoretiska testprogram. I exempelvis spel är det en högst marginell skillnad mellan två och fyra kärnor när klockfrekvensen är densamma."

Där de står "Dagens program och spel" om man vill ha en dator som kommer hålla för spelet Age of Conan och Warhammer Online tycker ni jag ska köpa en 4kärning processor då istället eller ska ja köra på som dom föreslår? och kommer då 4kärninga processorna passa ihop med moderkortet? (om de e så att det vore bättre att byta till 4kärnor)

Grafikkort

Varför verkar det som att 1024mb inte har så stor inverkan på resultaten? Tillexempel "Asus GeForce 8800GT 1024mb" kostar till och med mindre:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=83561&traff=1
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=253999&ref=126
(billigaste GTS 512 enligt recensionen)

(Jag är välldigt aktuell på att köpa ny dator så råd skulle vara bra, kommer spela Age of Conan och Warhammer Online, som ja nämnde innan )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schnuff
"Valet faller helt enkelt på processor i Intels Core 2-serie. Det går att diskutera huruvida två eller fyra kärnor passar bäst. Fler kärnor betyder fler ”processorer” i systemet och i teorin mycket högre beräkningskraft. Två kärnor innebär högre klockfrekvens till samma pris, och ofta en något högre överklockningspotential.

Dagens program och spel är oftast inte anpassade för de nya flerkärniga processorerna, utan skillnaden mellan två och fyra kärnor syns mest i teoretiska testprogram. I exempelvis spel är det en högst marginell skillnad mellan två och fyra kärnor när klockfrekvensen är densamma."

Där de står "Dagens program och spel" om man vill ha en dator som kommer hålla för spelet Age of Conan och Warhammer Online tycker ni jag ska köpa en 4kärning processor då istället eller ska ja köra på som dom föreslår? och kommer då 4kärninga processorna passa ihop med moderkortet? (om de e så att det vore bättre att byta till 4kärnor)

Grafikkort

Varför verkar det som att 1024mb inte har så stor inverkan på resultaten? Tillexempel "Asus GeForce 8800GT 1024mb" kostar till och med mindre:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=83561&traff=1
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=253999&ref=126
(billigaste GTS 512 enligt recensionen)

(Jag är välldigt aktuell på att köpa ny dator så råd skulle vara bra, kommer spela Age of Conan och Warhammer Online, som ja nämnde innan )

Det har inte bara med mb storleken på korten att göra, utan klockhastigheter och kylning samt fabriksklockning. Ett kort som verkar grymt just nu är MSI 8800GTS OC fabriksklockat :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RelleMan
Det har inte bara med mb storleken på korten att göra, utan klockhastigheter och kylning samt fabriksklockning. Ett kort som verkar grymt just nu är MSI 8800GTS OC fabriksklockat :).

Okej tackar så mycke för svaret!
Men hur är det med 2/4kärning processor då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schnuff
Okej tackar så mycke för svaret!
Men hur är det med 2/4kärning processor då?

2-kärnig processor kommer att duga ett bra tag till, med detta systemet kommer du kunna lira de ovannämda spelen utan problem :). Du kan dessutom överklocka din 2-kärniga processor en hel del och den kommer endå ligga på temperaturer under en 4-kärnig. Synd att de inte la ut en bra processorfläkt i recensionen också.

Permalänk
Medlem

Nu kommer väl snart månadens datorpaket MAJ hoppas jag och många med mig

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rus
Nu kommer väl snart månadens datorpaket MAJ hoppas jag och många med mig

Självklart.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Tack!

Tack för den här artickeln. Var till nytta när jag beställde mitt nya datorsystem igår. Blev kanske inte ett precis lika dant men hjälpte mig i alla fall att välja. Nätagget och ljudkortet hade jag sedan tidigare. Stort tack!

Se mitt nya datorsystem nedan

E8400 || AC Freezer 7 Pro || XFX 8800GT 512MB || Corsair TWIN2X 4096 MB-6400C5DHX || Asus P5B SE P965 || Seagate 500Gb 32Mb || Antec P182B || Seasonic s12 600W || Pioneer DVR-215 DVD±RW || Creative SB X-Fi Xtrememusic ||

Visa signatur

E8400 || Thermalright Ultra-120 Extreme || Gigabyte GA-EP35-DS4 || Gigabyte 8800GTS 512MB || Thermalright HR-03 Plus || Corsair TWIN2X 4096 MB-6400C5DHX || Seagate 1 TB 32Mb || Asus Xonar D2/PM || Antec P182B || Corsair HX520W || Pioneer DVR-215 DVD±RW ||

Permalänk
Medlem

Tack Sweclockers för ett mycket bra initiativ.
Väntar med andakt på Maj's dator
Själv så funderar jag på att bygga mej en dator i denna prisklassen, men med fokus att få den tyst.
Ser att en del önskar mer prestanda och en del billigare dator.
Det är svårt att vara alla till lags, jag har ett förslag.

Speca er dator precis som idag.
Speca alternativ till den valda komponenten för t.ex tyst dator och/eller mer prestanda

På så sätt kan vi läsare avgöra vilken väg vi vill gå.