Intel visar upp tio gigabit över kopparkabel

Permalänk
Melding Plague

Intel visar upp tio gigabit över kopparkabel

Är gigabitnätverket för långsamt? Intel har nyligen visat upp sitt första 10 gigabit nätverkskort som stödjer vanliga Cat6-kablar. Nätverkskortet heter Intel 10 Gigabit AT Server Adapter och lanseras i slutet av den här månaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska det verkligen behövas fläkt för det också? Kasst.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

äntligen! nu kanske jag får lägre ping i cs xD

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

Detta är ju inget för privatpersoner i alla fall, för tänk vad krävs det inte för burk för att kunna mata ut 10gigabit på nätverket.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

fan va datorn kommer att tugga om man för över saer via lan nu ^^ kommer hacka om man lirar ett spel samtidigt dom överföringen xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Rätt onödigt för min del. Väldigt sällan jag maxar min 10 megabituppkoppling. Händer i stort sätt bara när jag tar hem något demo från fz.se vilket inte sker speciellt ofta.

Permalänk
Inaktiv

nåja tror inte det kommer påverka erat spelande eftersom dagens "vanliga" hårdiskar inte är snabba nog för att tillfredställa ett 1gb nätverkskort ens.

Permalänk
Medlem

Bra att ha i servrarna på dreamhack?

Permalänk

Nice

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
nåja tror inte det kommer påverka erat spelande eftersom dagens "vanliga" hårdiskar inte är snabba nog för att tillfredställa ett 1gb nätverkskort ens.

Med några diskar i RAID-0 kan man utnyttja gigabit, men 10 gigabit är helt klart overkill för den vanlige användaren

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Fatta ljudnivån på den lilla fläkten efter ett år...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
nåja tror inte det kommer påverka erat spelande eftersom dagens "vanliga" hårdiskar inte är snabba nog för att tillfredställa ett 1gb nätverkskort ens.

Jodå, visst kan vanliga hårddiskar maxa 1 Gbit/s, men knappast 10 Gbit/s.
Min Western digital 6400AAKS hårddisk maxar ca 120 MB/s i läshastighet men läser man av den via gigabitnätverk så skulle den teoretiskt kunna ge samma överföringshastighet (1 Gbit/s motsvarar ungefär 120 MB/s) men nätverksprotokoll och annat bromsar hastigheten en del.

Å andra sidan har jag ingen aning om det skulle gå snabbare genom 10 Gbit/s nätverk, kanske är annat som flaskhalsar i datorn.

Permalänk
Avstängd

skönt, har suttit på mitt snigelgblan länge nu

går typ hur slött som helst i CS

jag kommer att ha så stor användning utav 10 gb

lol

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ska det verkligen behövas fläkt för det också? Kasst.

Aldrig testat hur varma nätverks kort kan bli?

min USB anslutna 10/100 är jäkligt varm

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
Bra att ha i servrarna på dreamhack?

Vad är det för servrar dem har som behöver så mycket bandbredd?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Vad är det för servrar dem har som behöver så mycket bandbredd?

Servrar som skickar ut filer till flera andra servrar samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ska det verkligen behövas fläkt för det också? Kasst.

Brände ett 1Gbit PCI kort på ett LAN i ena servern.
Var kylfläns på det med. Förvisso var det ett av dom första D-link släppte så kvalite kan diskuteras.

Men roligt var det
Lite folk börja skrika att spelservrar & FTP dött, känner lukten av något bränt när man gick till servern.

När 10Gbit kommer till privatpersoner så lär dom troligen ha krympt det så det inte behöver mer än en kylfläns eller ens det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Ja det börjar bli dags för 10GBE om nått år i hemmen, nu är tom enskilda hårddiskar kan peaka str i 1GBE ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
nåja tror inte det kommer påverka erat spelande eftersom dagens "vanliga" hårdiskar inte är snabba nog för att tillfredställa ett 1gb nätverkskort ens.

Jag håller med dig att spelandet inte kommer dra nytta av 10Gb.. Än.. O andra sidan så är det oftast inte information från hårddiskarna som förs över nätverk när man spelar. Utan från RAM.. O andra sidan kan du ha TBit-kort utan att det gör nån skillnad om du sitter på ADSL.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Vad är det för servrar dem har som behöver så mycket bandbredd?

http://en.wikipedia.org/wiki/Storage_area_network exempelvis...

"Nätverkskort" i dessa kalibrer är sällan tänkta för SOHO eller för att ansluta sin Ultra-PWNAGE!!!111 filserver med 2TB MP3 arkiv.

Visa signatur

"I used to be with it, but then they changed what *it* was. Now what I'm with isn't *it*, and what's *it* seems weird and scary to me."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nonac
http://en.wikipedia.org/wiki/Storage_area_network exempelvis...

"Nätverkskort" i dessa kalibrer är sällan tänkta för SOHO eller för att ansluta sin Ultra-PWNAGE!!!111 filserver med 2TB MP3 arkiv.

... och de är *aldrig* tänkta för spel, som folks tycks ha för sig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

äntligen! nu kan jag få användning för mina 10st mtron ssds som är i raid 0

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Rätt onödigt för min del. Väldigt sällan jag maxar min 10 megabituppkoppling. Händer i stort sätt bara när jag tar hem något demo från fz.se vilket inte sker speciellt ofta.

Nu svamlar du väll ? På internet klarar man sig med 10 det kan jag hålla med om. Men inte i ett hemma nätverk. Det går bara inte att köra filserver, X-box, video, fil kopiering och internet på mindre än 100 megabit.Speciellt om man kör en 3-5 burkar samtidigt. Det finns nog ingen som vill vänta på en fil i 60 minuter istället för 6.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Det är nog inte många privatpersoner som har nytta av det i dagsläget, men priset har förhoppningsvis sjunkit lagom tills det blir lite mer fart på ssd diskarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Nu svamlar du väll ? På internet klarar man sig med 10 det kan jag hålla med om. Men inte i ett hemma nätverk. Det går bara inte att köra filserver, X-box, video, fil kopiering och internet på mindre än 100 megabit.Speciellt om man kör en 3-5 burkar samtidigt. Det finns nog ingen som vill vänta på en fil i 60 minuter istället för 6.

det har ju inget (nästan) med kortet i datorn att göra, utan mest routerns (eller switchens) kapacitet. såvida man inte använder just en dator som nått av det då givetvis.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Synd bara att Ifpi och antipiratbyrån nu kommer att skrämma alla till foglighet så att alla återgår till 2Mbit bredband och denna teknik inte behövs..
Stackars bredbandsleverantörer, jobbigt när en industriellt och politiskt uppbackad lobby saboterar en bransch

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Synd bara att Ifpi och antipiratbyrån nu kommer att skrämma alla till foglighet så att alla återgår till 2Mbit bredband och denna teknik inte behövs..
Stackars bredbandsleverantörer, jobbigt när en industriellt och politiskt uppbackad lobby saboterar en bransch

Hehe, det finns väl ändå inte mycket som talar för att utvecklingen går åt det hållet? Ju snabbare och smärtfriare fildelning går desto hopplösare blir IFPI:s situation snarare i och med att 'användandet' ökar oproportionerligt till kontrollmyndigheters resurser.

On topic: Ja nu får lagringstillverkarna lägga på ett kol! SSD har uppvisat blygsamt med utveckling på sistone. Och WD Velociraptor känns lite som gammal skåpmat inslagen i bladguld.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Avstängd

jävla skit fläkt ...bort med den o på med fet kylfläns, visst den kanske snurrar sakta, men surrar kanske?

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Verkar va ett himla gnäll om fläkten. I dagsläget är dessa kort kanske inte tänkta att användas i mediacenterdatorn. Och som sagt, när det är tänkt att dessa kort skall användas i familjen Svenssons dator är fläkten som bortblåst för länge sen.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
Servrar som skickar ut filer till flera andra servrar samtidigt.

Vad för filer skulle de vara? Eller dem kanske sitter å delar ut massa warez till deltagarna..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5