Sverige det sjätte bredbandstätaste landet i världen

Permalänk
Melding Plague

Sverige det sjätte bredbandstätaste landet i världen

Teknologiinstitutet ITIF har nyligen publicerat en rankinglista där olika länders bredbandssituationer jämförs. ITIF jämför bland annat hur mycket bredband kostar i olika länder, hur snabbt det är och hur stor andel av befolkningen som har tillgång till snabbt internet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Svenskarna har inte tid för bredband då man super istället.
Pensionärerna spelar lotto och har inte tid för internet (läs: kan ej använda). Sedan har vi oss andra med internet som varken super som andra eller spelar lotto som pensionärerna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Om man bara kollar på pris / mbps så kommer ju sverige tvåa efter japan. Stor skillnad jämfört med Norge och Danmark var det där också. Sverige är ju annars ett ganska glest land med mycket skog och bygder jämfört med tex. danmark och holland. Det förklarar nog den låga bredbandsanvändningen.

Permalänk
Medlem

Det var som fan. Nog för att Japan och Sydkorea är väldigt långt fram när det gäller teknologi, men 93% av alla hushåll? Eller Japans ~65Mbit i snitt? Aww, kom igen Sverige

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Om man bara kollar på pris / mbps så kommer ju sverige tvåa efter japan...

Så det gör vi, och Frankrike är alltså efter oss trots att medelpriset är lägre. Hur kom dom efter oss?

Generellt är inte våra kopparband någon höjdare. Hyffsade hastigheter ner men kasst utåt. Finns otroligt mycket att göra åt tillgängligheten också då det inte är bra utanför städerna.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Svenskarna har inte tid för bredband då man super istället.
Pensionärerna spelar lotto och har inte tid för internet (läs: kan ej använda). Sedan har vi oss andra med internet som varken super som andra eller spelar lotto som pensionärerna.

Nä, det beror på att utbyggnaden av fibernätet är obefintlig, byar och mindre samhällen får bilda egna föreningar för att det ska hända nått och då prioriteras inte de som bor avsides!

Telia har makten på ADSL sidan och inte tänker de bygga om växlar om de tjänar för dåligt!

Trådlöst är som ett dåligt skämt, fungerar sporadiskt och är opålitligt!

Jag bor på fastlandet 2 mil från Umeå centrum och sitter med trådlöst från NMT som är det ENDA alternativet till modem. (bitter som få)

Se bara vad man gjorde när man insåg att det inte skulle gå att dra "bredband till alla" !!!
Jo man sänkte kravet för bredband och numer är allt som är snabbare än modem, bredband...

Permalänk
Avstängd

fan, vi måste kämpa

säg till alla släktingar dom ska sluta upp med deras fattiga hobbies som mecka med bilar eller ridning

dom måste in framför datorn och spela WOW eller cs som normalt folk

Sverige borde införa en 12timmars standard
alla måste spendera 12 timmar på Internet varige dag eller så sätter vi dom i stocken så att folk kan gå och spotta på dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeyPakt
Så det gör vi, och Frankrike är alltså efter oss trots att medelpriset är lägre. Hur kom dom efter oss?

Generellt är inte våra kopparband någon höjdare. Hyffsade hastigheter ner men kasst utåt. Finns otroligt mycket att göra åt tillgängligheten också då det inte är bra utanför städerna.

Ja, uploaden är alldeles för dålig. Själv är jag nöjd med de 10mbit ner jag har, men uploaden på 1mbit tycker inte jag räcker till.

Förresten, om man vill bryta Telia's monopol så kanske man skulle tvinga Telia sälja kopparnätet till staten. Då kommer ju iaf alla bredbandsleverantörer konkurrera på lika villkor.

Jag vet ett ställe bara 5 km från mig som det inte ens går att få adsl. Adsl borde vara ett minimum iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv

63mbit i snitt i japan. ajaj vad stryk vår adsl får.

fiber till folket!

Permalänk
Medlem

100mbit u/d Umeå.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, enligt sweclockers artikel är vi väl inte oficiellt sjätte bäst i världen egentligen. De hade bara gjort testet i 30 länder... Innan de har testat en mycket större andela av alla länder anser jag att vi kan ranka oss oficiellt. Det finns säkert länder som ex monaco som skulle kunna klättra högt på listan. Nu vet jag nästan ingenting om just monaco :), men sådana småländer har en tendens att ställa till det i rankingsystem av många olika typer av tester.

Direktlänk till listan med alla 30 lländer som varit med i jämförelsen:
http://www.itif.org/files/2008BBRankings.pdf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur är vi 6e bredbandstätaste landet? På top10 är vi ju sist tillsammans med Frankrike på just den punkten.
På listan i länken ovan är vi det 15e bredbandstätaste landet

Permalänk
Medlem

Blev förvånad över att vi ligger efter Frankrike. De andra låter åtminstone rimliga.

Permalänk
Medlem

Tror att många glömmer av att sverige är ettrelativt stort land ytmässigt och att vi samtidigt har väldigt glesbefolkat, alltså borde det vara bra mycket dyrare att lägga ner fiber här för att förbinda landsändarna än det är för t.ex. danmark, sydkorea och japan som alla har relativt liten ytarea med tanke på deras befolkningstäthet!
Sett mot den bakgrunden är det riktigt imponerande att vi kan ha ett så pass lågt pris!

Stackars amerikaner förresten dyrt segband där!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, enligt sweclockers artikel är vi väl inte oficiellt sjätte bäst i världen egentligen. De hade bara gjort testet i 30 länder... Innan de har testat en mycket större andela av alla länder anser jag att vi kan ranka oss oficiellt. Det finns säkert länder som ex monaco som skulle kunna klättra högt på listan. Nu vet jag nästan ingenting om just monaco :), men sådana småländer har en tendens att ställa till det i rankingsystem av många olika typer av tester.

Direktlänk till listan med alla 30 lländer som varit med i jämförelsen:
http://www.itif.org/files/2008BBRankings.pdf

Just därför Monaco, Vatikanstaten m.fl. inte brukar inkluderas.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

jag har då 100/10 så skyll inte på mig

Permalänk

Jag vill ha fiber =(
synd att det ska gå så segt med utbyggnaden.

Permalänk
Medlem

norden ftw

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd

North ftw! Yeayh

..instämer med mitrix

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Oj, Grekland låg risigt till. I snitt 0,1 Mbits uppkoppling där... inte mycket snabbare än 56K modem alltså.

Mina grekiska polare brukar snacka om att i Grekland har nästan ingen PC hemma.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

hmm trodde vi skulle vara lite högre än 6 plats för tusan.

6:e av alla länder i hela vida världen är inte fyskam ioförsig.
men ja trodde vi skulle vara top 3 i alla fall

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Jag vill ha fiber =(
synd att det ska gå så segt med utbyggnaden.

Håller med men har man lite pengar så kan man ofta koppla upp sig på stadsnäten!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

lite förvirrande över delen €/kbs bara, hur räknas tex Sverige där?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Just därför Monaco, Vatikanstaten m.fl. inte brukar inkluderas.

vatikanen hade vunnit över Japan lätt annars, dom har ju bara ett gigabit-LAN antar jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Svenskarna har inte tid för bredband då man super istället.
Pensionärerna spelar lotto och har inte tid för internet (läs: kan ej använda). Sedan har vi oss andra med internet som varken super som andra eller spelar lotto som pensionärerna.

Ajajajaj, inte generalisera sådär.
Farsgubben min fyllde 70 häromveckan, och är en jäkel på att surfa på blocket. Vi "ungar" försåg honom med en laptop och trådlöst på högtidsdagen så han skulle kunna spana blocket från varsomhelst i huset.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte rikigt på detta.. Frankrike är inte särskilt bredbandstätt vad jag vet, dessutom är det rättså dyrt där med sånt.

Permalänk
Medlem

Kan inte mer än hålla med. Här i Norge är det förbannat dyrt med internet...

Permalänk
Medlem

Nästan varenda en har bredband i Sydkorea, men om jag inte minns fel så är det nästan gratis då staten subjenktionerar det kraftigt så inte så konstigt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Det är överlag rätt svårt att få upp bredbandstalen i Sverige till toppnivå. Ser man på glesbygden så ligger det gamla telefonledningar kors och tvärs som telia och alla andra företag helst vill glömma, det finns inga pengar att tjäna för att hålla kommunikationen igång. Det skulle krävas satellit för att riktigt pressa upp nivåerna.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

GE MIG FIBER!!! Hatar adls

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

Woho, gå Sverige! HOppas bara inte att borgarasen säljer telia till fransyskorna, för då kommer antalgigen kopparnäten tas ner och allt blir fuckat. Borgarna har bara förstört hittils, jag bryr mig inte om att de har gett svenskarna 8000 jobb i form av städare när de säljer allt sverige äger som kan rädda oss ur ekonomiska kriser.

Men visst, det är säkert mkt bättre att ett stort företag får all makt än att staten får det. Jävla idioter....