AMD på fel spår enligt Nvidia

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Vart har du fått det ifrån? Att Nvidia skulle betalat Futuremark pengar för att inte implementera DX10.1?

Jag förstår inte varför man sprider falsk fakta och vart den faktan kommer ifrån? Det är så här rykten sprids och det är så här det uppstår diskussioner.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7643-darfor_saknar_3dmark_va...
--Text--

Synd för Futuremark att dom inte såg till att samordna sig, innan dom gick ut med sina "förklaringar" till att DX10.1 inte var med.

http://futuremark.yougamers.com/forum/showthread.php?t=80327
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Oliver Baltuch hävdar att orsaken var någon slags omröstning mellan stora aktörer och Jukka Makinen hävdar att det var tidsbrist.

Kan också vara läge att påminna om att ATI har tillverkat 55nm grafikkort i ett halvårs tid, Nvidia ligger fortfarande på 65nm.
Och var är stödet för DX10.1? om det kommer till G200, kommer Nvidia hävda att det är den bästa uppfinningen sen ölburken eller fjärrkontrollen.
Vad jag förstått går ATI ganska hyffsat, det är AMD som blöder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
AlbinNdoja: Men självfallet är det en katastrof för AMD om det barkar åt pipan med Fusion och RV770. Och visst har Nvidia ett oerhört branschkunnande. Men samtidigt har jag aldrig hört en aktör säga att sin konkurrents produkter/framtida produkter är lysande och att folk borde köpa dem. Nvidia har ju makt och naturligtvis använder dom den för egen räknings bästa utfall. Bara för att Nvidia säger att de inte tror på AMD:s projekt så betyder ju inte det att det överhuvudtaget är sant. AMD kanske tar en risk, kanske Nvidia är mer risk-averta än AMD? Alltså företagen är olika, tänker inte lika och ser på framtiden olika. Vad de alla har gemensamt är en djupt rotat önskan om att fylla kassavalvet med mer cash.

Men jag vet att de managers som styr AMD har ett enda övergripande mål: att förbättra aktieägarnas förmögenhet. I långa loppet är detta enbart möjligt genom investering i nya projekt. Detta i sin tur betyder ju att AMD verkligen tror på sina projekt. Alternativet är ju att AMD ligger så risigt till ekonomiskt att de finansiella bekymrena gör dem oerhört riskbenägna då det, om inget görs, hur som helst är kört. Jag vet inte, men jag tror inte AMD är just i det sista alternativets sits. Har AMD oerhörda skulder? Hur ser fördelningen ut mellan skulder och eget kapital? Det är nog viktiga, om inte annat oerhört intressanta faktorer då man analyserar AMD:s planer och sits.

Håller med det du skriver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Du tror alltså att AMD gör produkter bara för att vara "bättre" än Nvidia eller andra motparter? För att kunna våga kaxa upp sig mot de andra bolagen? Och att Nvidias skitsnack (Ja, det är barnsligt skitsnack de sysslar med) skulle motivera AMD att bygga "vettiga" produkter bara för att visa sig kapabla?

Jag kommenterar inte mer, det är ärligt talar för dumt.

--

Du verkar tro att AMD bygger kretsar för att det är hysteriskt roligt utan att alls tänka över de ekonomiska aspekterna i produktionen, utvecklingen och för slutprodukt i förhållande till prestanda, marknadsintresse och målgrupp.

Jag tror du har missuppfattat min text. Jag har inte skrivit att AMD är dumma som sattsar på Fusion, RV770 och så vidare. Jag tog ett exempel med en fråga om vad som skulle hända om de två projekten skiter sig liksom R600 gjorde för R600 sket sig verkligen.

Citat:

Albin, du verkar helt förlorat förståndet

Huh?

Citat:

Visst kan det ju även vara som så att AMD redan har investerat så mycket pengar i riskabla(?) projekt att det nu inte finns någon återvändo gällande just dessa.

Precis.

Citat:

Jag har inte topp-koll på AMD:S ekonomi

Då så.

Citat:

RV770XT är som tidigare inte sagt som en revolutionerande arkitektur, men har anpassats för dagens industri bättre, vilket är det felet du ständigt pekar ut AMD för att ha gjort i designen i R600 (vilket i och för sig är sannt).

Exakt.

Citat:

Men när AMD tar sig tiden att rätta till dessa problem så tror du inte heller att prestandan blir särskilt mycket bättre än hårfin i direkt jämförelse med den tekniska skillnaden mellan den nya och befintliga kretsen.

1. När dom gör det
2. Har aldrig tvekat på det

Citat:

AMD vet vad de sysslar med och satsar sina kort där intresset finns.

Right. RV680 gick okej, Phenom gick/går uselt. Intel har verkligen kört över AMD. Det som räddar AMD är en lika bra arkitektur som Athlon var när den kom. Athlon var superb och jag var en glad Athlon (har visserligen Athlon i min bärbara och sambons i sin) användare till det C2D lanserades som verkligen gjorde mos av mina AMD processorer. :/

Citat:

Bara för att det gjordes en felbedömning vid planeringen kring R600 så betyder inte detta att samtliga anställda/chefer inom företaget är efterblivna gubbar som älskar att slänga pengar i sjön.

Har aldrig skrivt något om AMD's anställda och deras felbedömningar som något negativt. Det jag har skrivit är att när man till exempel utvecklar en ny arkitektur så gissar man mycket eftersom arkitekturen blir klar först 3-5 år efter (ja arkitektur kan vara en liten liten ändring men ni förstår vad jag menar, större arkitektur förändring).

Citat:

Och... Hur ska AMD komma på fötter ekonomiskt om inte genom att investera? Ska de lansera samma produkter om och om igen som konkurrenterna och sedan sitta och vänta? Inte ens AMD (...) får fram produkter i ren magi, lika lite som Nvidia och/eller Intel, men ändå borde AMD inte investera eftersom "det är dyrt"? Den inställningen känns lite underlig.

Självklart skall AMD sattsa men nu sattsar de som aldrig förr, nästan på desperation just för att de ligger pyrt till ekonomiskt. Fast och andra sidan är detta inte något normalt från AMD då AMD inte ägde ATi tidigare så det är väl mycket därför man ser AMD med olika lösningar och plattformar.

------------------------------
Ratatosk:
Skall man lita på Futuremark har inte Nvidia något med DX10.1 + Futuremark att göra.

Jo, ATi ligger ju före helt klart på vissa områden. Just DX10.1 förstår jag varför Nvidia inte valt att implementera. Ati har aldrig gjort bra PR så det spelar ingen roll om dom har DX10.1 och detta vet Nvidia, plus att det knappt finns några spel än som utnyttjar DX10.1. Vi har ju fortfarande inte spel som är kodade från scratch med DX10 eller? Dom lär ju inte vara många.

Jo fast AMD är ju företaget. ATi är ju bara dotterbolag och huvudekonomin styrs av AMD.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
--Text--
Vi har ju fortfarande inte spel som är kodade från scratch med DX10 eller? Dom lär ju inte vara många.
--Text--

Nej tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Självklart skall AMD sattsa men nu sattsar de som aldrig förr, nästan på desperation just för att de ligger pyrt till ekonomiskt. Fast och andra sidan är detta inte något normalt från AMD då AMD inte ägde ATi tidigare så det är väl mycket därför man ser AMD med olika lösningar och plattformar.

Precis. AMD/ATI måste komma ifatt ekonomiskt på något sätt, och börjar kanske bli desperata.

Folk har alla möjliga teorier och faktiskt tror dom vet någonting om AMD/ATIs ekonomi det är skrattretande. Det är bara AMD/ATI som har insikt i detta och deras ekonomer/ägare m.m. Visst dom ligger kanske pyrt till men att dom satsar på alla områden är väl inte fel?

Sen tror jag att Nvidia är stor i käften av en anledning.

1. Intel och Larrabee. Här har dom en möjlighet att stänga ut Nvidia från deras chipsets/moderkort, helt enkelt göra Nvidias grafikkort värdelösa för ett framtida Intel system. Varför ha PCI-E (eller annat 'universal') standard när Intel/Larrabee nu kan fixa något eget?

2. AMD/ATI, samma situation här. Spider plattformen, AMD/ATI kan tillverka allt själv, så som framtida Intel/Larrabee och kan också stänga ute Nvidia. Varför ha PCI-E (eller annat 'universal') standard när AMD/ATI nu kan fixa eget?

Kvar har vi Nvidia som göra grafikkort men till vilken nytta? Att dom är stora i mun tror jag är desperation från deras sida, sedan detta samarbete med VIA är nog deras framtida lösning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89

Kvar har vi Nvidia som göra grafikkort men till vilken nytta? Att dom är stora i mun tror jag är desperation från deras sida, sedan detta samarbete med VIA är nog deras framtida lösning.

Japp,

Nvidia kan sitta ordentligt i skiten med lite otur såvida de inte kommer fram till något bättre. Att de har de bättre grafikkorten vet vi men det kommer dom inte speciellt långt med såvida de inte börjar samarbeta med något företag som utvecklar processorer.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc

Skulle vilja se en omorginisation hos nvidia där dom blir generösare med sina lincencer och närmar sej en cpu tillerkare för sammarbete eller uppköp... VIA kanske ? Micro processorer iofs men tekniken och fabriker finns iallafall !..... Ensam är stark.... funkar inte här liksom !... dom måste göra någonting medans köpkraft och dineros finns liksom
Mvh.Micke

Via har väll inga fabriker heller

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Japp,

Nvidia kan sitta ordentligt i skiten med lite otur såvida de inte kommer fram till något bättre. Att de har de bättre grafikkorten vet vi men det kommer dom inte speciellt långt med såvida de inte börjar samarbeta med något företag som utvecklar processorer.

Japp men dom måste ändå ha något i görningen vi konsumenter i har en aning om eftersom dom vågar prata så här. Måste ju bara trigga både Intel och AMD ännu mer att hitta egna lösningar och låsa ut Nvidia.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Japp men dom måste ändå ha något i görningen vi konsumenter i har en aning om eftersom dom vågar prata så här. Måste ju bara trigga både Intel och AMD ännu mer att hitta egna lösningar och låsa ut Nvidia.

Jo jag börjar känna så också. Vad skulle Nvidia tjäna på detta liksom om de inte hade något.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Via har väll inga fabriker heller

VIA Technologies (TSE: 2388) is a Taiwanese manufacturer of integrated circuits, mainly motherboard chipsets, CPUs, and memory, and is part of the Formosa Plastics Group. It is the world's largest independent manufacturer of motherboard chipsets. As a fabless semiconductor company, VIA conducts research and development of its chipsets in-house, then subcontracts the actual (silicon) manufacturing to third-party merchant foundries (such as TSMC.)

http://en.wikipedia.org/wiki/VIA_Technologies

Förmodar att det är Formosa Plastics Group som äger fabrikerna !

Eftersom VIA ingår i FPG group som är "HUGE" och har hur mycket kapitalstarka företag och utvecklings center som helst bakom sej ser jag ett närmande från nvidia som ett naturligt steg ! .... problemet är nog att dom blir uppätna av en sådan stor koncernen !

Andra företag som ingår i FPG:

The following FPG companies are located in Taiwan:

Chang Gung Biotechnology Corp.
Formosa Asahi Spandex Co., Ltd.
Formosa Automobile Corp.
Formosa Chemical & Fiber Corp.
Formosa Daikin Advanced Chemicals Co., Ltd.
Formosa Heavy Industries Corp.
Formosa Komatsu Silicon Corp.
Formosa Petrochemical Corp.
Formosa Plasma Display Corp.
Formosa Plastics Corp.
Formosa Plastics Maritime Corp.
Formosa Taffeta Corp.
Formosa Technology Corp.
Formosa Teletek Corp.
Formosa Transport Corp.
Hwa Ya Power Corp.
Inotera Memories Inc.
Mailiao Power Corp.
MIZ Port Management Corp.
Nan Ya Plastics Corp.
Nan Ya Printed Circuit Board Corp.
Nan Ya Technology Corp.
PFG Fiber Glass Corp.
Tah Shi Spinning Corp.
Weng Fun Industrial Co.
VIA Technologies

FPG also maintains the following overseas subsidiaries:

Formosa Plastics Corp., U.S.A.
Formosa Plastics Marine Corp. (Liberia)
Formosa Transrail Corporation (US)
Inteplast Group, Ltd. (US)
JM Eagle (US)
Nan Ya Plastics Corp., America
Nan Ya Plastics Corp., U.S.A.
P.T. Indonesia Nan Ya Indah Plastics Corp.

The following educational and medical institutions also fall under the FPG umbrella:

Chang Gung Institute of Technology
Chang Gung Memorial Hospital
Chang Gung University
Ming Chi Institute of Technology

Summan av kardemumman ! Nvidia har all nytta av ett sammarbete med VIA .... och jag tror nog inte dom skulle ha problem att producera sina eventuella produkter

Men det är nog ett önsketänkande från min sida man har ju sett att trenden vänder med företagsinvesteringar i asien ?.... var nog för krångligt samt för stora kulturella skillnader för västerländska samarbeten... kanske då inte inom IT produkter/hårdvara - mjukvara iofs.

Va det inte före detta nobelpristagaren i ekonomi... som sa att europa är framtidens ekonomiska utvecklings centrum ?... tror han var chef för usa riksbank ...typ

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem

Så vad ska plast-tillverkare med halvledarmaskin till? Det står ju faktiskt:

Citat:

As a fabless semiconductor company, VIA conducts research and development of its chipsets in-house, then subcontracts the actual (silicon) manufacturing to third-party merchant foundries (such as TSMC.)

Alltså är det TSMC som gör VIAs processorer och inte FPG.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Så vad ska plast-tillverkare med halvledarmaskin till? Det står ju faktiskt:

Alltså är det TSMC som gör VIAs processorer och inte FPG.

du har alldeles rätt ...... man ska läsa igenom vad man postat fastän klockan är mitt i natten...... hade lite för brottom där

TSMC's market capitalization as of 24 August 2007 is US$52.13 billion.

Rätt så stora=)

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"