Permalänk
Medlem

FAQ: Minnen och hur det funkar.

Uppdatering om DDR3

Efter att ha sett åtaliga trådar om folk som undrar varför deras minnestickor kör i 1333Mhz och inte i 1600Mhz eller mer är så enkelt som att BIOS/UEFI på dagens moderkort inte läser av minnesfrekvensen som ligger på över 1333Mhz, då allt över detta räknas som överklockning i princip och man är således tvungen att ställa in/välja XMP profilen själv i BIOS för att få tillgång till högre hastigheter. Alltså inte exakt så det är, utan mer en snabb förklaring för er som inte har någon koll på hur minnen fungerar och tror att ni har ett problem som ni antagligen inte har

Kommer uppdatera FAQ'en ännu mer inom en kort tid med mer info angående DDR3, men det mesta som gäller för DDR2 gäller även för DDR3.
____________________________________________________________________________________________________

Hej!

Efter alla PM jag fått angående minnen så har jag nu tagit mig tid till att skriva en kort men informativ FAQ om hur minnen funkar rent generellt tillsammans med moderkort överlag.
Eftersom jag inte är någon höjdare på att dela upp i stycken så kan det kanske se lite stökigt ut, men ska försöka mitt bästa och även med tiden dela upp det i olika stycken som en riktig FAQ.

Då jag även behöver er för att ställa frågor här i FAQ'en angående vad som helst vad gäller minnen och så, så ska jag se till att svara på samtliga frågor och lägga till det här i FAQ'en om det nu inte redan står med. Även ni andra som kan ge svar på frågor som dyker upp får gärna svara också, så kan vi alla hjälpas åt att bygga upp detta till en bra FAQ.

Jag hoppas denna FAQ kommer till användning för er alla.

Trots att det inte är så mycket frågor och svar inlagt här från första början så vet jag att detta kommer ge er svar på mycket av det ni undrar, eftersom det är viktigt att veta hur saker och ting funkar tillsammans från grunden.

Innehåll:

Grundläggande fakta
DDR2-modulernas kompabilitet.
Enhanced Performance Profiles
Minneskretsar som används i modulerna
Vid problem när du använder 4GB RAM eller mer i Windows Vista
Varför får jag problem när jag har 4stickor?
Vad tjänar man på att köpa minnen med högre hastighet eller lägre timings?
Vilken spänning bör jag inte överstiga när jag överklockar?
DDR2-minneshastigheter:
Timings och dess innebörd (kortfattat)
Single/dualchannel och dess innebörd (kortfattat)
Bra minnesmoduler för överklockning bla.
Felsökningsprogram/Stabilitetstest
Program för att läsa av aktuell spänning till minnena
2008-09-27 uppdaterade jag FAQen med några fler kategorier.

Grundläggande fakta
Jag kommer utgå från DDR2-minnen eftersom det är störst andel av sweclockarna som äger dessa och det är dom som gäller rent generellt idag. Även andra minnen funkar med samma princip vad gäller standarden.

Många ställer frågan varför ens minnen inte går enligt specifikation eller varför man hittar sina PC2-8500 stickor som ett par PC2-6400 stickor. Ni kan vara lugna, det finns en förklaring till detta.

DDR2-minnen har flertalet JEDEC-inställningar inlagda i själva minnet, vissa lite värre "överklockningsminnen" har även flertalet EPP-inställningar (PC2-6400 och uppåt). EPP kommer jag komma in på längre ner.

JEDEC-inställningarna i samtliga minnesmoduler är en standard.
Och den standarden vad gäller DDR2-minnen är på 1.8v och upp till högst 800Mhz.
DDR2-standarden är något ALLA minnestillverkare går efter då det är gjort så att minnena ska funka på samtliga brädor, om de inte är inkompatibla så att säga. Jag tänker inte gå in på vad JEDEC är mer exakt, förutom att dom sätter en standard på elektroniska komponenter. Vill ni veta mer om vad JEDEC står för och vad det är så leta på JEDEC över google.

Standarden går ut på att minnena ska funka i en valfri hastighet om högst 800Mhz med 1.8v (1.8v är nyckeln för DDR2-standarden) för att kunna boota upp utan att man ska kunna krångla med att ställa in "rätt" spänning, timings eller hastighet. Moderkortet sköter avläsningen ur JEDEC och ställer in sig efter valfri inställning som går efter 1.8v.

För att visa ett exempel så har jag tagit ett screenshot ur CPU-Z på ett av mina Crucial Ballistix PC2-8500 stickor. Då kommer vi vidare till att svara på en till sak nämligen.
Notera noga att minnet känns igen som ett PC2-6400. Vilket är fullt normalt, eftersom högsta standardiserade hastigheten är just 800Mhz "PC2-6400" dock kan minnet visas som även PC2-5300 eller liknande som är inom DDR2-standarden. (Säger dock inte att andra program inte kan visa minnena som PC2-8500 eller dyl, menar bara på att allt är i sin rätta ordning.)

Som ni ser så finns det en JEDEC #1-profil och JEDEC #2-profil, båda går efter 1.8v som ni ser längst ner.
Kollar ni på dom andra två profilerna, så ser ni att det står EPP #1 och EPP #2, EPP står för Enhanced performance profile(s). Översatt till svenska så kan man säga att det är optimerade prestanda profiler som är satta till mycket aggressivare inställningar än vad standarden är/tillåter.
Om man kollar på EPP #2 så förstår man direkt att det inte är några PC2-6400 stickor vi talar om, då hastigheten är på 533Mhz (*2= 1066Mhz DDR ) vilket är PC2-8500. Alltså har man en EPP-inställningen om 533Mhz = PC2-8500-stickor. Har man 500Mhz = PC2-8000 och så vidare.
CPU-Z visar förövrigt inte hastigheten i DDR, som ni ser.

Alla DDR2-stickor skall fungera med samtliga DDR2-moderkort om de nu inte är inkompatibla.
Som ett ex så kan man stoppa in ett par PC2-9200-minnen i ett moderkort som har stöd för högst PC2-4300 utan minsta problem.

Varför är det så? Om ni inte redan förstått det så, är standarden på DDR2-minnen om högst 800Mhz (PC2-6400), detta betyder att profiler under 800Mhz också existerar i minnesmodulerna.

Många användare tror idag att om ett moderkortet har stöd för PC2-5300, PC2-6400, PC2-8000 t.ex så kan man inte stoppa in PC2-4300 stickor eller PC2-8500 eller något utöver det, men så är absolut inte fallet. Så stödet för diverse hastigheter på minnesmoduler på ett moderkort har inte med vad minnesmodulerna "heter", utan det har med hastighet att göra.

Exempel: Även fast man inte kan köra PC2-9200 stickor fullt ut på ett moderkort som har stöd för max PC2-5300 så kan man använda de i moderkortet utan problem, just för att alla minnesmoduler går efter JEDEC-standarden, just för att man ska kunna stoppa in stickorna på valfri bräda även fast det inte stödjer "PC2-9200" eller så.

Ett DDR2-moderkortet ger alltid ut minst 1.8v standard till stickorna, trots att man t.ex inte kan höjja eller sänka spänningen i BIOS på ett moderkortet så har man alltid 1.8v, nu syftar jag på ett moderkort som inte har stöd för t.ex ändring av spänning.
Detta betyder att det är fritt fram att stoppa valfria DDR2-stickor på valfri DDR2-bräda, förutsatt att inte moderkortet har ett kännt inkompabilitetsproblem med de minnen man väljer. Eftersom moderkortet läser ur 1.8v-profilen ur minnena och ställer in sig efter det, som jag även skrivit tidigare.

Enhanced Performance Profiles

Nu till EPP och varför minnen inte ställer in sig efter dom häftiga "CL4-4-4-12 vid 800Mhz" eller 1066Mhz eller vad vi nu vill att minnena ska gå i.
Vi säger att Nisse har köpt ett par OCZ superduper deluxe tri-SLI PC2-8500 minnen till sitt häftiga Gigabyte X48-DS5 moderkort.
Dessa minnen ska enligt sidan där han köpt dom gå i 1066Mhz vid 4-4-4-12.

Det Nisse inte vet är att moderkortet inte kan läsa av dessa inställningar rakt av då alla intel-baserade moderkort (p965, p975x, p35, x38 osv) inte kan läsa ur EPP-inställningarna. Så Nisse undrar då vad som är trasigt eller vad det är för skit han köpt.
Nu är det så enkelt som att han måste veta vad hur man ställer in dessa i BIOS, då allt över standarden är "överklockningsminnen" eftersom det inte följer standarden.

Så jag råder då Nisse till att läsa manualen för moderkortet och om hur man ställer in minnena enligt EPP. Nisse kan t.ex använda CPU-Z för att se vad för spänning han behöver för respektive hastighet han vill köra dom i. Hur man ställer in detta i BIOS tänker jag inte förklara, för jag råder er som inte kan detta att faktiskt läsa manualen, det är nyttigt för er att lära er detta.

Om nu Nisse hade haft ett XFX 780i SLI moderkort eller något annat nvidia-baserat moderkort som är relativt nytt så är det samma sak som gäller där, läsa manualen.
Dock är det lite enklare att få minnesmodulerna att gå enligt EPP på ett nvidiamoderkort då det finns en inställning i BIOS som man kan ändra så det läser ur EPP helt enkelt och ställer in timings, hastighet och spänning automatiskt.

Detta gäller alla moduler som har EPP (alla moduler som är speccade på allt annat än 1.8v har minst en EPP inlagd). Så bara för att ge ett exempel, de väldigt kända corsair xms2 stickorna alá PC2-6400 CL4 är om 800Mhz och har 4-4-4-12 som timings, och en spänning på runt 2.2v eller vad det är. Dessa behövs också ställas in trots att de är på 800Mhz och följer standarden så långt, men då modulerna kräver över 1.8v så följer de inte längre standarden och därför behöver man mixtra med detta själv i BIOS som jag förklarat ovan.

Minneskretsar som används i modulerna

Fick en fråga angående detta i ett PM här om dagen, frågan löd som detta:
Jag har gått och grunnat som tusan på det här med minneskretsar. Vilka kretsar som används i de olika modulerna. Vad jag tänkt så är det samma kretsar i PC-6400 som i PC-8500, och att det endast är JEDEC/SPD som skiljer (för det stämmer överens med FAQen).

Svaret är helt enkelt JA, det används samma kretsar i billiga såsom dyra moduler. Dock är det ju olika kretsar på olika minnen så det betyder inte att alla PC2-6400 har samma kretsar som alla PC2-8500.
Men många moduler har samma sorts kretsar gemensamt, då det finns flera olika kretsar!

Det händer rätt ofta att det är samma sorts kretsar i PC2-6400 såsom PC2-8500, så det du tänker på stämmer alldeles utmärkt.
Det är bara de inlagda inställningarna som skiljer som du säger.

Det är mest kvalitetskontrollen som är högre på de högre speccade minnena och därav vågar tillverkarna sätta den högre specificationen dom gör på dom och kan garantera att det funkar med det.
Så när man köper ett par högre speccade minnen fast det ryktas att det finns samma krets på ett par andra som är billigare och har lägre specifikationer så är det antagligen så.
Det finns dock inget som garanterar att man får samma sorts överklock på dom stickorna med samma kretsar som om man skulle köpa ett par som är högre speccade om du förstår.
Då alla stickor klockar individuellt.

Risken är dock väldigt liten att man inte skulle kunna klocka de båda lika högt. Har sett flera fall där PC2-5300 stickor haft exakt likadana kretsar som sitter på ett många av alla de PC2-8500 stickor ute på marknaden. Detta betyder ju givetvis att det är ganska stor risk att man kan köra dessa PC2-5300 stickor i väldigt höga hastigheter utan några som helst problem.

Vid problem när du använder 4GB RAM eller mer i Windows Vista
Felet man får är att du inte kan installera något och får bluescreen när du använder 4GB ram eller mer.
För att lösa det så måste du ta ut så du har 2GB ram kvar i systemet.
Installera sedan patchen nedan och starta om datorn.
Denna patch hittas här: http://support.microsoft.com/kb/929777
Sen när den är installerad så är det bara att stoppa in minne(t)na igen och allt bör funka korrekt.

Varför får jag problem när jag har 4stickor?
För er som fått problem när ni haft 4 stickor i systemet så kan det bero på flertalet anledningar.
En av dessa är att moderkort oftast är kräset vad gäller flertalet moduler, eftersom det belastar nordbryggan mer att köra med fler moduler. Nordbryggan kallas på intel-brädor för MCH (Memory Controller Hub) och på nvidiamoderkort för MCP (Media Communications Processor).

Oftast för att lösa problemet med 4stickor i ett system så krävs det att man ökar spänningen på antingen minnesmodulerna ett snäpp över vad man annars kört med, eller vad som annars krävs för stabilitet vid respektive hastighet eller inställning man utgår ifrån att använda på minnet.
Funkar inte det så kan man prova öka spänningen på nordbryggan ett snäpp eller två för att se ifall önskad stabilitet uppnås. Funkar inget av detta så kan man prova en combo mellan dom två.

Har man nu provat detta och fortfarande inte får det att funka, så kan det vara så illa att moderkortet helt enkelt inte vill funka tillsammans med de 4 stickor av det du valt att stoppa i moderkortet eller för att man valt att köra dom i alldeles för hög hastighet. Många moderkort lider av att man inte kan köra dom i över 1000Mhz när man kör med 4 minnesmoduler.

Man bör även prova att köra med 2 stickor i taget för att utesluta så inget är fel på några av stickorna, bara för att se så de funkar individuellt i respektive minnesport på moderkortet.

Vad tjänar man på att köpa minnen med högre hastighet eller lägre timings?

Den största anledningen till att man köper minnen som är speccade på en högre hastighet än normalt är för att man vill överklocka processorn. För att kunna överklocka maximalt vill man ha så "snabba" minnen som möjligt.

Har du en processor som är på säg 333Mhz (1333) fsb orginal och vill klocka den utan att minnen sätter stop för tidigt så vill man helst ha ett par PC2-6400 minnen som lägst, då dessa är på 800Mhz. Det betyder alltså att man kan ändra FSB'n till 400Mhz utan att överklocka minnena om man kör på lägsta memory multipliern som erbjuds i bios (även kallat 1:1 - 2.0 eller 1:2 (nvidia)).

Beroende på vad för processor man har så hamnar man på olika hastigheter, givetvis.
Man får räkna på att maximala hastigheten för överklocken kommer hamna på minst 400 * processorns högsta multiplier. Har man en processor med multiplier 10 så innebär det att man kan nå 4000Mhz utan att minnena sätter stop.
Man kan oftast överklocka minnesmodulerna en bit över specifikation också, men vill man vara säker på att kunna hamna på en FSB kring minst 500FSB så bör man köpa 1066Mhz minnen (PC2-8500).

Man köper alltså inte minnen först och främst pga att man vill ha mer prestanda, utan för att kunna klocka processorn till önskad hastighet.
Kan ta ett snabb-exempel och förklara varför man inte köper "snabba" minnen för prestandan och det är först och främst för att t.ex skillnaden mellan 667MHz vs 800Mhz är runt 1-2% och mellan 800 och 1066 är samma där.

Så för varje snäpp så är det ca 1-2% prestandavinst, men oftast känner man inte ens av eller ser denna lilla ökning alls, så ibland får man ingen prestandavinst alls. Detta är pga att intels minneshantering på moderkorten idag inte är den bästa. Vad gäller timings på stickorna så är det samma sak där, 800Mhz 4-4-4-12 vs 800Mhz 5-5-5-18 har ingen större åverkan heller. Det kan dock finnas undantag för vissa program där minnesbandbredden är viktig och kan göra lite mer skillnad, men fortfarande inget märkbart.

Så planerar man inte att klocka speciellt högt så kan man lika gärna köpa lite billigare minnesmoduler för att det ger mer för pengarna. Och man bör hålla sig till att köra synkat då det oftast ger mer prestanda än att köra minnen i högre frekvens osynkat, förutsatt att man pressar ner timingsen. Med synkat så menar jag på att man använder minnesdividern jag skrev innan, den som är på 1:1, 2.0 eller även kallat 1:2(nvidia). Då går minneshastigheten enligt FSB'n på processorn. Huvudsakliga rekomendationen till att köra synkat är för att prestandavinsten ändå är försumbar i slutändan och minnena trivs bäst när dom inte behöver pressas i onödan, det kommer inte sätta några käppar i hjulet alls av att köra synkat med lägre hastighet/timings.

Det man kan göra är att försöka få ur lite prestanda utan att öka hastigheten på minnena är genom att få så låga timings som möjligt med de minnesmoduler man har.
Så kör man en processor med 400Mhz fsb så körs minnena i 800Mhz om man kör synkat. Eller om man kör 333Mhz FSB så körs minnena i 667Mhz synkat. Har man timings som är standard på 5-5-5-12 så kan man ju försöka sikta ner sig mot 4-4-4-12 eller 3-3-3-12 som ett exempel.

Observera att detta endast gäller intel-system och inte AMD-system vad gäller prestanda ur minnena, då AMD har en helt annan minneshantering än intel.

Vilken spänning bör jag inte överstiga när jag överklockar?

När du överklockar ett par DDR2-minnen så bör du hålla dig under 2.25v, detta för att du inte vill ha sönder dina kära minnesmoduler. Även fast det går att köra på uppåt 2.4v så är det inte rekomenderat. Detta börs endast göras av de mer proffesionella användarna som vet vad dom gör.

Du bör ha ett väl ventilerat chassie om du tänkt köra med en spänning om 2.2v eller över, just för att skona dina minnesmoduler.

Vissa minnesmoduler är väldigt känsliga mot för hög spänning när man inte har tillräcklig kylning på dom samtidigt, vilket resulterar i att dom går sönder ganska omgående. Spänningen är nyckeln till om hur pass mycket man skonar sina minnesmoduler.

DDR2-minneshastigheter:

PC2-4300 = 533Mhz
PC2-5300 = 667Mhz
PC2-5400 = 675Mhz
PC2-6400 = 800Mhz
PC2-8000 = 1000Mhz
PC2-8500 = 1066Mhz
PC2-9136 = 1142Mhz
PC2-9200 = 1150Mhz
PC2-9600 = 1200Mhz

För de som nu vill ha de olika hastigheterna utskrivna och inte kommer ihåg. Man tar siffran efter "PC2" delat på 8 så får man fram det annars.

Timings och dess innebörd (mycket kortfattat)

T.ex 5-5-5-18 eller 4-4-4-12 eller 3-3-3-12

Timings är tiden i nanosekunder som det tar för minnet att räkna en klockcykel. Ju lägre siffror ju snabbare blir minnet.
T.ex 5-5-5-18 är slöare än 4-4-4-12 liksom 3-3-3-12. Skall man överklocka så är sänkning av timings ett bra sätt för att kompensera hastigheten.
Man bör alltid eftersträva så låga timings som möjligt tillsammans med någorlunda hastighet på minnet. Jag själv har upplevt att minnena känns snabbare när man kör dom på lägre timings än om man kör dom på hög hastighet. T.ex 800Mhz 3-3-3-12 upplevde jag som mycket snabbare än minnen på 1150Mhz 5-5-5-12.

[b]Single/dualchannel och dess innebörd (kortfattat)

Det finns idag ingen vettig anledning att köra på singlechannel. Och jag ska förklara väldigt kortfattat varför, resten av logiken får ni försöka se om varför dualchannel är att föredra.

Det man vinner på att köra i dual channel är att man ökar bandbredden på minnena med det dubbla, istället för att man t.ex kan skyffla 3.4GB data per sec i singlechannel så får man istället en bandbredd på 6.8GB/s om man kör dual channel.

Alltså man fördubblar bandbredden om man kör minnena enligt moderkortets dualchannel-kanaler, de är oftast märkta i olika färger 2 röda och 2 gula t.ex, har man 2 minnen så sätter man dom i en av färgerna och inte i olika för att få dualchannel. Har man 4 minnen så spelar det ju ingen roll vart de sitter, för 99% av moderkorten idag har ju bara 4 platser för minnen som används.

Har man däremot 1 eller 3 minnesmoduler så går det inte att köra dualchannel om man nu ska använda de moduler man har. Säg att man har 3st moduler på 1GB styck, antingen kör man med 2stickor och får dualchannel eller så nyttjar man 3GB ram med singlechannel. Detta val är högst personligt och vad som är att föredra är ju att köpa en fjärde sticka för att kunna köra dualchannel med mycket minne, det är så pass billigt ändå att jag inte tycker man ska behöva sitta och tveka mellan de två valen som finns med 3 moduler, köp helt enkelt en till modul!

Det ger inte någon direkt märkbar verklighetsuppfattad prestandavinst att köra dualchannel, men det är alltid bättre med dual framför single, finns bara fördelar med högre bandbredd och att köra dualchannel, även om de inte direkt känns av idag.

Bra minnesmoduler för överklockning bla.
Crucial Ballistix 2x1GB - PC2-8500
Crucial Ballistix Tracer RED/BLACK CL4 2x2GB - PC2-6400
Corsair Dominator 2x1GB / 2x2GB - PC2-8500
Corsair XMS2 2x1GB / 2x2GB CL4 - PC2-6400
OCZ Reaper HPC / HPC X - PC2-6400 / PC2-8000 / PC2-8500
Kingston HyperX 2x1GB PC2-8500

Felsökningsprogram/Stabilitetstest

Om ni misstänker problem på en eller flera av era minnesmoduler, så rekomenderar jag er starkt att dra ner memtest86 och bränna ut det på en skiva och boota upp ifrån den.

Ni kan hitta programmet här: http://www.memtest86.com/
Och det är alldeles gratis! För er som är lata och bara vill ladda ner den på en gång höger-klickar här och sparar som: http://www.memtest86.com/memtest86-3.4a.iso.zip

Vid felsökning så rekomenderar jag er till att köra enligt JEDEC, alltså hastighet samt timings som funkar vid 1.8v och senare längre fram köra enligt valfri EPP, se till så att allt verkligen är rätt inställt innan ni påbörjar.

För att komma igång med testandet så får man starta om systemet och se till att boota från skivan, när ni bootat från skivan så kommer testet sedan att gå igång automatiskt, skulle det mot förmodan inte göra det så står nog allt ni behöver veta i programmt över vilka tangenter som gör vad. Funkar inte tangentbordet så se till att ha USB keyboard enablat i BIOS först, det kan underlätta (Om ni har stängt av detta och kör med usb-tangentbord).

När ni väl kommit igång med testandet och upptäcker fel, säg att vi hade 4stickor i systemet. Gör såhär att läs vad programmet säger först och främst. Jag har för mig att memtest86 hänvisar till den minnesport som den trasiga stickan sitter i, eller uppfattas som trasig.
Stäng då av datorn och ta ur minnesmodulen som du tror är trasig och upprepa steget med att boota upp och testa stickorna igen.
Är det så att du kör med 4stickor så testa dom alltid parvis för att inte blanda in kompabilitetsproblem vid körning av 4stickor, då det är vanligt att man får problem vid orginalinställningar.

Skulle ni mot förmodan inte få fel på stickorna vid orginalspänning så ställ in minnena enligt den högsta EPP-inställningen och prova igen. Fortfarande inga fel? Då är dina stickor hela och fina.

Program för att läsa av aktuell spänning till minnena
Everest Ultimate
Speedfan
Motherboard monitor 5

Dessa är tre program som jag kan komma på nu, på rak arm. Everest Ultimate är det bästa programmet jag vet om för avläsning av spänningar samt temperaturer och även massa annat.

Detta är det jag orkat skriva ner hittills och jag kommer lägga till massa fler svar och frågor med tiden, det kan jag lova er!
Jag har först och främst skapat denna FAQ för att jag vill dela med mig av det jag kan för att underlätta för er.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, kan du göra en lista på dom olika typer av ddr2 minnen, vilka hastigheter dom har, vilken typ av moderkort dom passar i?

Lista ett par modeller som är trvliga att överklocka, vilka som är snabba, prisvärda eller så.

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

Jag kan lista olika typer av DDR2-minnen på så sätt att framhäva vilken hastighet dom körs i, dock ej vad för timings eller spänning det krävs!

Vilken typ av moderkort dom passar, njae. Listan skulle bli alldeles för stor och det släpps minnen med nya kretsar hela tiden, sen är det inte alltid så att när det funkar för en användare så funkar det kanske inte för en annan med samma bräda och minnen Hur som helst, tänk dig om jag listar ungefär 30 olika moderkort varav varje moderkort stödjer 100-200 olika minnesmoduler, det skulle resultera i att listan skulle bli VÄLDIGT lång

Jag kan däremot lista trevliga minnen att överklocka, priset får dock tala sitt egna språk, minnespriserna åker upp och ner veckovis.
Denna FAQ tänkte jag mest att den skulle fylla funktionen att svara på frågor om hur minnen funkar och varför det blir som det blir och inte vad som är hett att köpa just nu eller vad som är prisvärt då det blir för mycket för mig att uppdatera tråden vad gäller priserna.

Jag skapade faq'en av en till anledning och det är för att jag inte sitter vid datorn lika ofta som jag brukade göra för några månader sen, så tidsbrist finnes för sådant

Men bra att du skrev det, nu kom jag på att jag ska lägga till i FAQ'en varför man köper snabba minnen och vad det fyller för funktion med "snabba" minnen, vad gäller intel-system.

Tack för din åsikt och synpunkter på förbättringar dock, sådant är alltid välkommet

EDIT: lagt till lite mer.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hej!

Mycket bra skrivet Skillz! Ger nog en hel del svar till en hel del frågor som folk har.

Det där med att du ska skriva en lista över vilka minnen som passar vilka moderkort tycker jag dock du ska hoppa över. Eller du gör som du vill, om du orkar och har tid så kan du ju alltid göra det. Men det är inte så svårt att ta reda på. De flesta minnen passar de flesta moderkort idag. Finns några undantag.

Corsair och Crucial brukar dock funka på de flesta som jag vet iaf.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

Tack x_link

Jo, corsair och crucial använder sig oftast av kretstypen Micron och dom är kända för att vara kompatibla med de allra flesta moderkort idag!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Moderator
Testpilot

Klister på denna tack.

Bra initiativ.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

väldigt fin FAQ!
lite klister på denna skulle inte skada.

Permalänk
Medlem

klister fo sho

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Klister på denna tack.

Bra initiativ.

QFT!

Permalänk
Medlem
Citat:

[i] Och man bör hålla sig till att köra synkat då det oftast ger mer prestanda än att köra minnen i högre frekvens osynkat. Med synkat så menar jag på att man använder minnesdividern jag skrev innan, den som är på 1:1 eller även kallat 2.0. Då går minneshastigheten enligt FSB'n på processorn.

Gällande det här har jag en fråga, men som du faktiskt har besvarat, men vill fortfarande få det uppklarat lite tydligare.

Jag har nu en E66 i 3.262 med fsb 362mhz. Som du kan se i min sign så kör jag däremot minna minnen i 906mhz, vilekt du betyder unlinked.

Skulle jag köra linked(vilekt inte är 1:1 på mitt p5n-e sli, utan 1:2 då den visar ddr och Qfsb) skulle jag behöva gå ner till 721mhz, och frågan är då om det ger just bättre prestanda. Det verkar änddå lite konstigt, och varför är det på det här viset, eftersom det som du säger, är klockarna som behöver bättre minnen? Det går ju faktiskt att ta upp processorn i högre frekvenser unlinked, eller?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Bra FAQ!

Det vore också bra om du kunde skriva lite hur det fungerar på AMD-system, samt några kända kompatibilitetsproblem mellan olika moderkort och minnen.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Bra skrivet!

Det skulle vara bra om du kunde nämna att Några av Nvidias moderkort kan köra med lägre minnes hastigheter än minneshastigheter.
Tex så kan man ha 800 mhz minnen och en multipel 8 processor i 4 ghz alltså 500 mhz FSB och 400 minnen.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, typ som en "Allt du velat veta om minnen, men aldrig vågat fråga om" guide.

Jag älskar när man får lära sig nya saker och här lärde jag mig massor jag inte visste, tackar för det. Klister på detta vore ju guld.

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk
Medlem

Skillz är verkligen duktig på att formulera avancerade saker så att man lätt förstår det, jag har aldrig varit inne på minnen innan, men mina ögon har öppnat sig.

Tredje gången jag läser denna tråd nu

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Gällande det här har jag en fråga, men som du faktiskt har besvarat, men vill fortfarande få det uppklarat lite tydligare.

Jag har nu en E66 i 3.262 med fsb 362mhz. Som du kan se i min sign så kör jag däremot minna minnen i 906mhz, vilekt du betyder unlinked.

Skulle jag köra linked(vilekt inte är 1:1 på mitt p5n-e sli, utan 1:2 då den visar ddr och Qfsb) skulle jag behöva gå ner till 721mhz, och frågan är då om det ger just bättre prestanda. Det verkar änddå lite konstigt, och varför är det på det här viset, eftersom det som du säger, är klockarna som behöver bättre minnen? Det går ju faktiskt att ta upp processorn i högre frekvenser unlinked, eller?

Förutsatt att man pressar ner timingsen för att kompensera den högre hastigheten så kan man vinna på det, eftersom hanteringen på ett intel-moderkort idag funkar bättre när man kör synkat, dock handlar denna frågan inte om någon märkbar prestandaskillnad alls i slutändan. Utan den är mycket minimal oavsett.

Det jag egentligen vill ha sagt är att du inte kommer märka någon prestandaförlust trots lägre hastighet.
Eftersom 721Mhz synkat högst troligtvis kommer ge dig samma prestanda som när du kör i 960Mhz osynkat, och om man ska räkna på att man får samma resultat i synkat som osynkat i dom olika hastigheterna så vinner den synkade hastigheten i prestanda pga den lägre klocken som bibehåller prestandan.

Prova mellan 721 och 960Mhz på minnena i olika benchmarks, spel eller 3dmark och jämför med dig själv så ser du nog att skillnaden inte är mer än inom felmarginalen. Alltså försumbar.

Hur tänkte du med sista frågan? De som överklockar är de som har störst nytta av "snabba" minnen, ja. Eftersom man vill kunna uppnå en hög FSB så vill man inte ha en begränsande faktor, såsom minneshastigheten. Och det är ju enkelt att lösa då

Hur menar du att man skulle kunna få upp processorn högre i unlinked!? FSB eller multiplier är det som överklockar en processor, inte själva minnenas hastighet i sig.
Kör man synkat så använder man ju sig av lägsta minneshastigheten, alla andra val ger ju bara ökad minneshastighet men samma FSB, inget annat. Så det betyder att om man kör osynkat så begränsar man sig fortare! Om man nu inte har ett val där man kan ställa in så att minnena t.om gör slöare än själva FSB'n.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Bra FAQ!

Det vore också bra om du kunde skriva lite hur det fungerar på AMD-system, samt några kända kompatibilitetsproblem mellan olika moderkort och minnen.

Mvh Johan

Tack!

AMD? Nej, tyvärr!
Det är av en anledning som jag postat i intel-delen eftersom mitt intresse för AMD's hantering av det hela inte intresserar mig och därmed är det bara information-overflow för mitt huvud att plugga in det
Hur som helst så gäller ju samma princip annars. Det är bara det att AMD har minneshanteringen inbyggd i processorn som gör att minnesprestandan är helt annorlunda mot intels.

Jag skall försöka lista inkompabilitetsproblemen i tråden om folk skriver in vad dom vet strular med vad för moderkort. Vad jag märkt så har det vart så att när 5 personer har exakt likadant moderkort med exakt likadana minnen så har det kanske inte funkat för en person av dom 5. Vilket gör att inkompabiliteten kan vara sådär, men just såna fall är det jag tänker skriva in, dock med en notis att det kan funka med lite ärlig tur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulgr
Bra skrivet!

Det skulle vara bra om du kunde nämna att Några av Nvidias moderkort kan köra med lägre minnes hastigheter än minneshastigheter.
Tex så kan man ha 800 mhz minnen och en multipel 8 processor i 4 ghz alltså 500 mhz FSB och 400 minnen.

Tack!

Vilka moderkort är dessa? Jag har faktiskt aldrig sett något sådant på ett nvidia-moderkort som stödjer intel / DDR2.

Jag kanske kan komma på något att skriva om det när jag får vidare info från dig om vilka kort dessa är, så jag kan forska lite kring det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntamat
Väldigt intressant, typ som en "Allt du velat veta om minnen, men aldrig vågat fråga om" guide.

Jag älskar när man får lära sig nya saker och här lärde jag mig massor jag inte visste, tackar för det. Klister på detta vore ju guld.

Hehe, jag tycker folk ska våga fråga lite mer faktiskt! Eftersom när man kan det enkla, grunden, så börjar resten av logiken klarna för de flesta, även nybörjarna. Är det något mer just du skulle vilja veta? Du kan PM'a mig i så fall om du tycker det känns för pinsamt att fråga öppet, så lägger jag till det i FAQ'en sen utöver tiden

Så många tack själv!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexel
Skillz är verkligen duktig på att formulera avancerade saker så att man lätt förstår det, jag har aldrig varit inne på minnen innan, men mina ögon har öppnat sig.

Tredje gången jag läser denna tråd nu

Tackar!
Jag har fått höra det ett par gånger IRL, att jag borde bli lärare, med tanke på hur jag "lär ut", tydligen Alltid lika kul att höra dock!

Kul att du gillar läsningen!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Hur som helst så gäller ju samma princip annars. Det är bara det att AMD har minneshanteringen inbyggd i processorn som gör att minnesprestandan är helt annorlunda mot intels.

Ett tillägg kan vara att den också har en större påverkan på prestandan hos AMD pga. att deras processorer har en mindre cache än Intels diton.

Mycket bra initiativ! Har redan fått lära mig något nytt bara av en slump då jag blev hänvisad hit

MVH Bazooka

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Ett tillägg kan vara att den också har en större påverkan på prestandan hos AMD pga. att deras processorer har en mindre cache än Intels diton.

Mycket bra initiativ! Har redan fått lära mig något nytt bara av en slump då jag blev hänvisad hit

MVH Bazooka

Tack!

Hehe, inte så viktigt dock Då det inte ska vara någon intel vs AMD-tråd på något vis Och detta är ju intel-delen så! Men nu vet vi ju det hur som helst

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Snyggt skrivet Skillz
Vi vet ju att du är duktig på sånt här.
Besvarar frågor som ställs dagligen flera ggr här, så jag hoppas det är klister på denna FAQ.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Tack!

Då det inte ska vara någon intel vs AMD-tråd på något vis

Var inte min intention heller

Anywayz, keep up the good work dude!

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Problemlösning

Jag börjar förstå det där med BIOS inställningar för minnen osv... men jag fattar inte riktigt hur man gör.. är lite newbie på sånt här än så länge. Jag har Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 2048MB Kit m/två CL5 1GB Dimm's, E.P.P and DHX på ett jätte dåligt moderkort MSI P31 NEO-F, P31, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, ICH7, PCI-Ex16

Min fråga är varför bara ett minne funkar, har redan skickat ett moderkort tillbaka för att båda inte funkar tillsammans, jag får bara blackscreen när båda är inne. Och båda funkar var för sig så det är nog inte att dom är sönder. Har även testat alla olika combinations med minnena på moderkortet.

Vad ska jag göra? önskar verkligen att du vet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Snyggt skrivet Skillz
Vi vet ju att du är duktig på sånt här.
Besvarar frågor som ställs dagligen flera ggr här, så jag hoppas det är klister på denna FAQ.

Jomen precis Får bocka och buga för dig Bogey!
Dock verkar jag inte slippa alla PM ändån (suck...), verkar finnas en hel del som läser men inte försöker förstå samtidigt! Men men, ska slänga in en rad om detta i första inlägget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Var inte min intention heller

Anywayz, keep up the good work dude!

Bra där

Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qreen
Jag börjar förstå det där med BIOS inställningar för minnen osv... men jag fattar inte riktigt hur man gör.. är lite newbie på sånt här än så länge. Jag har Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 2048MB Kit m/två CL5 1GB Dimm's, E.P.P and DHX på ett jätte dåligt moderkort MSI P31 NEO-F, P31, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, ICH7, PCI-Ex16

Min fråga är varför bara ett minne funkar, har redan skickat ett moderkort tillbaka för att båda inte funkar tillsammans, jag får bara blackscreen när båda är inne. Och båda funkar var för sig så det är nog inte att dom är sönder. Har även testat alla olika combinations med minnena på moderkortet.

Vad ska jag göra? önskar verkligen att du vet

Härligt att höra att det går framåt!
Jag tror det är BIOS'et på ditt moderkort som gör det svårt för dig att förstå, kanske inte är något bra upplägg på det eller har fattiga menyer.

Utav att dömma av det du skriver så vill jag fråga dig om du provat minnen av annan tillverkare? (t.ex OCZ, Crucial Ballistix, Kingston eller dylikt) Jag misstänker nämligen inkompabilitetsproblem om du provat det du skrivit.

Eftersom det skall boota upp på standardspänning utan problem.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Bra skrivet!

Men du menar alltså att om man inte ska överklocka så är det bara och köpa dom billigaste minnena oavset hastighet eftersom det inte blir någon skillnad? Har jag förtått det rätt?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Bra skrivet!

Men du menar alltså att om man inte ska överklocka så är det bara och köpa dom billigaste minnena oavset hastighet eftersom det inte blir någon skillnad? Har jag förtått det rätt?

Ja. bara de klarar av din fsb så är det lungt. så om du köper någon 333 mhz(qfsb 1333) processor så kräver de 667mhz minnen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulgr
Ja. bara de klarar av din fsb så är det lungt. så om du köper någon 333 mhz(qfsb 1333) processor så kräver de 667mhz minnen.

Då hänger jag med.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Finns det kombinationer av grafikkort och minnen som inte fungerar bra ihop?

Eller vad tyder det på om man med Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 2x2GB och ett Asus GeForce 8800GTS640 får problem med bluescreen eller hackande slö bild när man ska in i grafikkortets kontrollpanel eller kör nått i 3D (nått fel med "nv4_disp" i loggen)... oavsett om jag kör med underklockade minnen och lösa timings... även samma fel om jag kör med ett minne i taget... Allt detta på ett nyinstallerat XP-system.

Kör jag sedan memtest86+ så fungerar de felfritt (5 rundor)...

Systemet fungerar dessutom utmärkt med andra minnen t.o.m. med 4x1gb ballistix8500...

Och det finns inga nyare firmwares till grafikkortet heller...

Nu har jag i.f.s. gett upp dom där minnen för stunden (och dom dom går ju inte att skicka tillbaks när dom fungerar utmärkt i memtest). Men någon kan kanske varit med om nått liknade, och kan tillföra nått till guiden... och mej?

Edit: ser att det kommit nyare bios till moderkortet, med "bättre stöd för fler minnen". Men nu får det vara så här ett tag...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd klistrad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Bra skrivet!

Men du menar alltså att om man inte ska överklocka så är det bara och köpa dom billigaste minnena oavset hastighet eftersom det inte blir någon skillnad? Har jag förtått det rätt?

Du har förstått rätt Nu ligger ju PC2-6400 (800Mhz) minnen bäst till i pris, så ska du köpa minnen, köp PC2-6400, t.om billigare eller kostar lika mycket som de slöare.

Skillnaden är försumbar mellan de olika hastigheterna vad gäller prestanda, så ja, man kan säga att de inte är någon skillnad minnena sins emellan. Eftersom någon ynka procent (ibland ingen alls) är alldeles för lite vinst att tala om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Finns det kombinationer av grafikkort och minnen som inte fungerar bra ihop?

Eller vad tyder det på om man med Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 2x2GB och ett Asus GeForce 8800GTS640 får problem med bluescreen eller hackande slö bild när man ska in i grafikkortets kontrollpanel eller kör nått i 3D (nått fel med "nv4_disp" i loggen)... oavsett om jag kör med underklockade minnen och lösa timings... även samma fel om jag kör med ett minne i taget... Allt detta på ett nyinstallerat XP-system.

Kör jag sedan memtest86+ så fungerar de felfritt (5 rundor)...

Systemet fungerar dessutom utmärkt med andra minnen t.o.m. med 4x1gb ballistix8500...

Och det finns inga nyare firmwares till grafikkortet heller...

Nu har jag i.f.s. gett upp dom där minnen för stunden (och dom dom går ju inte att skicka tillbaks när dom fungerar utmärkt i memtest). Men någon kan kanske varit med om nått liknade, och kan tillföra nått till guiden... och mej?

Edit: ser att det kommit nyare bios till moderkortet, med "bättre stöd för fler minnen". Men nu får det vara så här ett tag...

Nej, inget sådant vad jag vet!

Det du erfarar är att minnena säger emot helt enkelt, oavsett vad som felar så är det inte själva saken som felar som är felet tillsammans med minnena, liksom din kontrollpanel felar med dina dominator-minnen, det tyder icke på att det har något med grafikkortet att göra. Utan det blir random fel när minnen inte är fullt kompatibla med moderkortet. Det kan lika gärna bli massa fel när du pillar med photoshop eller något annat program.

Inkompabilitetsproblem ska inte vara några problem att göra en RMA på, inte alls! Det är bara skicka tillbaka dom. Eftersom inkompabilitetsproblem inte innebär fel på minnena, utan att sakerna helt enkelt inte passar ihop korrekt. Och eftersom det funkar korrekt för dig med andra stickor så har du även bevisat för dig själv att det är inkompabilitetsproblem.

Uppdatera BIOS är dock ett måste som jag ser det, om det är så att nyare BIOS'et har stöd för ännu fler stickor så måste du börja felsöka därifrån igen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*tråd klistrad*

Bockar och bugar!

Tack!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga och den är: Kan man ha olika hastgheter sammtidigt?
Jag har 4 platser och 3 av dem är med 512 mb pc 6400 kort(800mhz)
men den sista platsen har jag ett 1024mb pc8500 kort(1066mhz)
Jag har nu fått bluescreen 2 ggr en gång när ja startade cod 4 och nästa precis när datorn startat upp igen.

Förut fick jag bluescreen arje gång jag spelade efter ca 15-30 min, vilket jag trodde berodde på för lite ram.

Är det så att man får bluescreen om man har för lite ram?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_weed
Jag har en fråga och den är: Kan man ha olika hastgheter sammtidigt?
Jag har 4 platser och 3 av dem är med 512 mb pc 6400 kort(800mhz)
men den sista platsen har jag ett 1024mb pc8500 kort(1066mhz)
Jag har nu fått bluescreen 2 ggr en gång när ja startade cod 4 och nästa precis när datorn startat upp igen.

Förut fick jag bluescreen arje gång jag spelade efter ca 15-30 min, vilket jag trodde berodde på för lite ram.

Är det så att man får bluescreen om man har för lite ram?

Ja du kan ha olika minnesstickor i samtidigt, dock kan du inte köra dom i högre hastighet än det minnet som är slöast.
Det är dock inte rekomenderat att blanda olika stickor även fast det i många fall går utmärkt. Men i vissa fall så vill det aldrig funka riktigt.

Vad har du för inställningar på dina stickor?

Bluescreen kan uppkomma av ram-minnet ja, dock handlar det snarare om en bugg i det spel/program man använder om det slukar upp varenda MB av minnet. Så jag tror absolut inte spelet gör så att du får bluescreen tack vare för lite ram. Jag har spelat cod4 utmärkt med 1GB ram förr, för att dra ett exempel på att det inte bör påverka din dator.

Dessa problem som du får kan bero på flertalet saker, men jag föreslår att du fixa ner senaste patcharna via windows update och ser till så att du har systemet up-to-date.

Se även till att du har senaste grafikkortsdrivrutinerna för att utesluta ev. problem där.

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Sjukt bra skrivet! Kommer hjälpa många!