Nvidia lanserar styrkrets med HybridPower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Speedstep anyone?

Jo, Speedstep finns förstås. Men jag tror DUNXIII syftade på att Intel skulle komma med något liknande till sina chipset, så att man kan köra samma teknik på ett moderkort med Intel-kretsar. Att köra med Nvidia-moderkort känns ju inte så lockande om man inte ska köra SLI, eftersom Intel-moderkorten oftast är både svalare och bättre överklockare.

Permalänk
Medlem

Det här är ett väldigt bra initiativ av nvidia, designen är förmodligen riktigt ekonomisk för nvidia själva också förresten, de kan använda samma nordbrygga för sina chipp i alla priskategorier. Bara att stänga av vissa funktioner, som t.ex. SLI på den billigaste modellen och lägga till ett extra chipp med fler PCI-E linor för högprestandamodellen, men grundchippet är ju samma i allihop!

Precis som Anandtech påpekade i sin recention av kretsarna så gjorde dock nvidia några rejäla misstag. De borde ha stöd för åtminstånnde alla gf9xxx kort (borde ju iaf ha stöd för samtliga G92 baserade kort), de borde också ha dubbellänkad DVI, så folk med 30" (som förmodligen är de om några som har flera ihopkopplade grafikkort) kan tillgodogöra sig energi och värmereduceringen!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Synd att den är helt onödig för oss som kör heltäckande vattenblock. Blir lite svalare i rummet kanske, thats all.
Ge oss funktionen att kunna ha ett gammalt fysikkort som fysikkort nu istället!!

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att flera tillverkar Hybrid, både för miljön och att det drar ner lite på elkostnaden AMD var ju först om inte jag har fel?

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem

Kanske inte men den spar din pappa några kronor i elräkning o miljön mår bra av de

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jo, Speedstep finns förstås. Men jag tror DUNXIII syftade på att Intel skulle komma med något liknande till sina chipset, så att man kan köra samma teknik på ett moderkort med Intel-kretsar. Att köra med Nvidia-moderkort känns ju inte så lockande om man inte ska köra SLI, eftersom Intel-moderkorten oftast är både svalare och bättre överklockare.

Helt rätt!
Desutom är Speedstep en totalt kass funktion i mina ögon. Även om cpu skulle bli lite svalare så ändrar det inte min burks ljudnivå märkvärt, då cpu kylaren är det som låter minst i princip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Du får den första varningen..

Och du får den andra.

Grattis till en poäng vardera i tävlingen om veckans onödigaste inlägg.

*tråd rensad*

Haha jag diggar dig stenhårt! Du lägger alltid upp allting klockrent monsieur!

Sorry för off-t.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Haha jag diggar dig stenhårt! Du lägger alltid upp allting klockrent monsieur!

Sorry för off-t.

offT: Så det är ok med offT om man beklagar sig?

onT: låter som ett bra första steg, sen att dom ska jävlas med vista only, bara för vissa kort och säkert bara på egna chipset är ju en annan sida av storföretags-myntet :/

Hur ska man förstå att man ska koppla in skärmen i integrerade graffets port förresten? Jag skulle inte ens komma på tanken om jag hade köpt ett graffe som 9800gtx att ens komma i närheten av integrerade (om jag inte läst den här nyheten dvs) Dom får vara väldigt tydliga med informationen helt enkelt.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Hur kan man rimligen argumentera EMOT energisparfunktioner? Det handlar inte främst om att en ensam konsument skall spara pengar, tänk större! Om alla datorer (vilket säkerligen kommer ske inom en snar framtid) har den energisparfunktionen som gör att man kan spara många watt så gör det ju bra mycket större skillnad än den enskilde konsumenten. Om en person kan spara 100w så kan 10 personer spara 1000w, om 1000 personer kan spara 100w så blir det ju 100 000w osv och det finns ju säkerligen hundratusentals människor som kan spara in mycket... Kanon med energisparande tekniker.

Håller med, med människans slöseri på energi så behövs all energi effektivisering/energibesparing man kan få.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag håller med dig joelh. Men man kan väl ändå börja i rätt ände.
Den elektriska energin är ändå inte den som är störst i kris just nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Hur kan man rimligen argumentera EMOT energisparfunktioner? Det handlar inte främst om att en ensam konsument skall spara pengar, tänk större! Om alla datorer (vilket säkerligen kommer ske inom en snar framtid) har den energisparfunktionen som gör att man kan spara många watt så gör det ju bra mycket större skillnad än den enskilde konsumenten. Om en person kan spara 100w så kan 10 personer spara 1000w, om 1000 personer kan spara 100w så blir det ju 100 000w osv och det finns ju säkerligen hundratusentals människor som kan spara in mycket... Kanon med energisparande tekniker.

Ja.. men det samma gäller ju bilar..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Död åt "Vista Only"...

Du ha nog med kraftiga grejer för att använda Vista, så sluta klaga nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Öhm? Bil-forumet ligger ditåt -->>

Urzäkta grabben, men jag sanckar inget specifikt om bilar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Och hur ska Nvidia se till att du sparar in på bilen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
dom rika??

Tiden då ett värstingkort kostade 10 000 är väll förbi(för tillfället i alla fall

Näej, jag menade så att om dom rika ska spara på något så är ju elen det som är minst meningsfullt att spara in på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover

Ja.. men det samma gäller ju bilar..

Detsamma gäller väl allt, vare sig det är bomull, fossila bränslen, energi eller miljögifter. Kan man spara utan att för den skull behöva offra något är det ju självskrivet att man ska göra det. Det var ju du som drog in bilarna som ett område där man borde spara istället.
Tummen upp för bilbesparingar, men det utesluter ju inte att man lägger manken till även på andra håll

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Hur kan man rimligen argumentera EMOT energisparfunktioner? Det handlar inte främst om att en ensam konsument skall spara pengar, tänk större! Om alla datorer (vilket säkerligen kommer ske inom en snar framtid) har den energisparfunktionen som gör att man kan spara många watt så gör det ju bra mycket större skillnad än den enskilde konsumenten. Om en person kan spara 100w så kan 10 personer spara 1000w, om 1000 personer kan spara 100w så blir det ju 100 000w osv och det finns ju säkerligen hundratusentals människor som kan spara in mycket... Kanon med energisparande tekniker.

word!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover

Jag håller med dig joelh. Men man kan väl ändå börja i rätt ände.
Den elektriska energin är ändå inte den som är störst i kris just nu.

LOL

Permalänk
Medlem

Det är så tragiskt att så många bara tänker på sina j*vla pengar. Vore det inte skönt och känna att man förbrukar mindre energi för en gångs skull? Det känner iallafall jag, pengar spelar roll.. men överdriv inte... såg något exempel om att endast spara några kronor per visst antal timmar, skit samma?! Var glad att ni sparar miljön istället! Och snälla, tänk inte utifrån ert egna lilla universum i datorrummet utan se gärna resten av världen.

Så, nu har ja fått avreagera mig! Och nej, jag har inte mens, vill bara väcka vissa typer lite

Bra initiativ! Självklart att företag måste hitta nya vägar när dem inte pallar fixa snabbare produkter längre.. vilket verkar vara fallet för både CPU och GPU för tillfället.. Allt dem gör nu är att skapa dualkomponenter istället, fusk!

Permalänk
Medlem

Finfint, dock inte tillräckligt stort skäl för mig att köpa ett nvidia-mobo

Permalänk

Bra teknik, men jag skulle hellre se en motsvarighet i Nvidias kort till AMD's teknik som drar ned på effekten i idle som själva grafikkortet drar istället, då det fungerar i alla OS.

Wildcover<= Förstår inte riktigt ditt resonemang faktiskt. Det är väl bra att man tänker på energiåtgången i alla sammanhang. Om du tycker att bilar är den största miljöboven, så betyder inte det att det inte finns andra. Merparten av all elenergi fås från fossila icke förnybara bränslen, med utsläpp som följd, minskar man på den elenergi som utnyttjas, så minskar man även utsläpp.
Många bäckar små vet du...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag håller med dig joelh. Men man kan väl ändå börja i rätt ände.
Den elektriska energin är ändå inte den som är störst i kris just nu.

Jaså? Vad är den största krisen då?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Kan inte förstå att det är så hemskt att det bara funkar på vista. Det är väll fullt förståeligt att Nvidia inte utvecklar till ett operativsystem som man kan anse har gjort sitt i och med att Vista är lanserat sen över ett år tillbaka i tiden. Vill man ha alla nya funktioner så uppgraderar man, eller så lever man med att man inte kan få allt på sitt gammla operativsystem

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!