Apple lanserar nya iMac

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Tänkte bara bidraga med en färsk rapport om Apples support.
http://www.macworld.com/article/133293/2008/05/consumer.html

säger inte ett skit - Apple kan mycket väl ha fler kunder som ringer supporten för att koppla in en usb-mus, det tillsammans med SJ RDF och apple-indoktrineringen gör att deras support kommer uppfattas som bättre oavsett kvalitet/hjälpsamhet

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Apple är dåligt, alla deras datorer är skräp.

Hihi

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
säger inte ett skit - Apple kan mycket väl ha fler kunder som ringer supporten för att koppla in en usb-mus, det tillsammans med SJ RDF och apple-indoktrineringen gör att deras support kommer uppfattas som bättre oavsett kvalitet/hjälpsamhet

Hmmm... Nu blir jag nyfiken. Antingen påstår du att Apple säljer mer än vad Dell och de andra drakarna gör, eller så påstår du att majoriteten av Apple-användarna är datoranalfabeter som behöver hjälp med att koppla in en USB-mus, vilket bara är ren ignorans från din sida. Du är fullt medveten om att det finns precis lika många idioter framför en PC som en Mac så jag tror gott och väl att denna undersökning går att lita på.

Ska du kasta sand så kan du ju i alla fall göra det med kött på benen och lite intelligens i argumenten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Kom ihåg - det är fler som försöker uppgradera sin PC än det är som försöker uppgradera sin Mac på egen hand, iMac och Mac Mini är ju knappast något mål för hårdvaroinkompatibilitet (men kan mycket väl ha egna problem)

jodå, jag påstår rätt hårt att Apples support har i genomsnitt enklare ärenden att ta hand om än Dells och antagligen mindre andel "felringningar" (då man ringer fel företags/produkts support) - en icke hjälpt kund kan ju inte vara positiv, hur bra du än bemött den.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Kom ihåg - det är fler som försöker uppgradera sin PC än det är som försöker uppgradera sin Mac på egen hand, iMac och Mac Mini är ju knappast något mål för hårdvaroinkompatibilitet (men kan mycket väl ha egna problem)

jodå, jag påstår rätt hårt att Apples support har i genomsnitt enklare ärenden att ta hand om än Dells och antagligen mindre andel "felringningar" (då man ringer fel företags/produkts support) - en icke hjälpt kund kan ju inte vara positiv, hur bra du än bemött den.

Din lösa antaganden är inte intressant i sammanhanget, jag litar betydligt mer på den sammanställning som en seriös tidskrift har gjort än vad du sitter och gissar dig till. Att det sitter en massa Dell-ägare ute i världen som har kunskap i hur man uppgraderar sin PC är varken särskilt sannolikt eller logiskt. De som har kunskapen att modifiera sin egen PC sitter mer än sällan på en Dell eller liknande paket. Vet inte vad du bygger dina, ursäkta språket, helt idiotiska antagande från? Erfarenheter från sweclockers.com forum?

*geez*

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Dinoman - tidskriften säger inget om vilken sorts samtal det handlade (urvalskriterier), och utan den informationen så är jämförelsen väldigt svag.

Apple får säkerligen en mängd frågor som endast gäller MacOS (ej hårdvarorelaterade), vet vi om dessa är medräknade? inte? hepp... vad jämförs sa du?

Dino - hur många av Dell-ägarna kommer köpa "dell-minne" för att uppgradera?
- hur många Apple-ägare kommer antingen köpa "Mac-minne" eller lämna in datorn för att göra motsvarande uppgradering?
(jag tror på att Apple-användare kommer vara mer märkestrogna, har du något som motsäger det?)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Dinoman - tidskriften säger inget om vilken sorts samtal det handlade (urvalskriterier), och utan den informationen så är jämförelsen väldigt svag.

Har du ens läst vad det står? Varför är det intressant vilket sorts samtal det handlade om? Löser supporten problemet så löser dem problemet oavsett.

Consumer Reports based its ratings feedback from owners of more than 4,500 laptop computers and almost 5,600 desktop computers who contacted manufacturer tech support between September 2006 and January 2008. Computer owners were asked to rate their experience based on three criteria: Whether the manufacturer solved their problem, how long they waited to talk with someone on the phone, and how knowledgeable the support staff were. Apple received the highest ranking of “Better” in all three areas for both laptops and desktops—the only company to do so.

[QUOTE]
Apple får säkerligen en mängd frågor som endast gäller MacOS (ej hårdvarorelaterade), vet vi om dessa är medräknade? inte? hepp... vad jämförs sa du?
[/QUOTE]

Vad spelar det för roll? Borde inte det ställa ännu högre krav på supporten i sådana fall, eller? Motsvarande hade ju inneburit att Dell-supporten hade varit tvungna att vara insatt i även Windows 2000, XP, Vista, Linux, FreeBSD m.m. etc. Det är dem inte utan de kan hänvisa till Microsoft och andra företag som ger support på denna mjukvara. Apple måste ge support på allting vilket ställer ännu högre krav, hur i hela friden får du detta till att vara enklare?

[QUOTE]
Dino - hur många av Dell-ägarna kommer köpa "dell-minne" för att uppgradera?
- hur många Apple-ägare kommer antingen köpa "Mac-minne" eller lämna in datorn för att göra motsvarande uppgradering?
(jag tror på att Apple-användare kommer vara mer märkestrogna, har du något som motsäger det?)
[/QUOTE]

Det är väl fullkomligt ovidkommande vad jag eller du tror? Du vet ju inte, eller hur? Har du några siffror som styrker dina antaganden? Som jag har sagt tidigare så är det ointressant vad du tror dig veta för du har ingen fakta att styrka dina uttalande med.

Jag märker ju att du bara måste snacka emot Apple och har en nagel i ögat när det kommer till Apple. Är ändlöst trött på alla dessa tec-nördar som älskar att pilla och trixa med sina datorer, främst sin PC då som domderar om hur kassa Apple är och Mac är bara för idioter som inte klarar av någonting. Det går inte att erkänna att Mac helt enkelt är jävligt bra och fungerar förbannat bra. Det finns en andledning till att Mac-användare är väldigt märkestrogna, för att dem är nöjda med produkten. Varför skulle man försvara en produkt som man inte är nöjd med? Det finns dem människorna som är så dumma i huvudet men dem är inte majoritet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Har du ens läst vad det står? Varför är det intressant vilket sorts samtal det handlade om? Löser supporten problemet så löser dem problemet oavsett.
....
Vad spelar det för roll? Borde inte det ställa ännu högre krav på supporten i sådana fall, eller? Motsvarande hade ju inneburit att Dell-supporten hade varit tvungna att vara insatt i även Windows 2000, XP, Vista, Linux, FreeBSD m.m. etc. Det är dem inte utan de kan hänvisa till Microsoft och andra företag som ger support på denna mjukvara. Apple måste ge support på allting vilket ställer ännu högre krav, hur i hela friden får du detta till att vara enklare?

eftersom det är så FÅ support-samtal som är betygsatta så är det redan tveksamt hurvida jämförelsen är representativ, då är det extremt viktigt att på något sätt tydligt avgränsa vilken sorts supportsamtal det handlar om.

Citat:

Det är väl fullkomligt ovidkommande vad jag eller du tror? Du vet ju inte, eller hur? Har du några siffror som styrker dina antaganden? Som jag har sagt tidigare så är det ointressant vad du tror dig veta för du har ingen fakta att styrka dina uttalande med.

jag ifrågasätter, men jag hävdar inte att jag har rätt.

Citat:

Jag märker ju att du bara måste snacka emot Apple och har en nagel i ögat när det kommer till Apple. Är ändlöst trött på alla dessa tec-nördar som älskar att pilla och trixa med sina datorer, främst sin PC då som domderar om hur kassa Apple är och Mac är bara för idioter som inte klarar av någonting. Det går inte att erkänna att Mac helt enkelt är jävligt bra och fungerar förbannat bra.

nu tror jag att du egentligen gick över till personangrepp, men i denna omfattning har jag en viss tolerans för sådant.
jag är långt ifrån anti-Mac, vilket du skulle kunna se i många tidigare nyhetstrådar.

Däremot har jag haft kontakt med Apples återförsäljare och var långt ifrån imponerad med leverans-säkerheten och hårdvaro/reservdelssupport.
så insnöade som dom verkar vara i sin Mac är bäst och starkast-värld så ingav dom inget förtroende rent allmänt, men även specifikt i mina ärenden sköttes det dåligt (i ett fall utgick dom nästan från "hur mycket stålars kan vi få ur detta ärende")
nog gillar jag Mac-idén, och jag tycker dom är praktiska och snygga, men personalen inger inte förtroende för någon som kan hårdvara från PC-hållet
- känns lite som att dom inte kan förklara på annat språk än för just dator okunniga mormor och morfar.

Citat:

Det finns en andledning till att Mac-användare är väldigt märkestrogna, för att dem är nöjda med produkten. Varför skulle man försvara en produkt som man inte är nöjd med? Det finns dem människorna som är så dumma i huvudet men dem är inte majoritet.

har du nånsin tänkt på att man har svårt att vara missnöjd med något man är van vid, särskilt om man inte är lika välbekant med alternativen?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
eftersom det är så FÅ support-samtal som är betygsatta så är det redan tveksamt hurvida jämförelsen är representativ, då är det extremt viktigt att på något sätt tydligt avgränsa vilken sorts supportsamtal det handlar om.

Ok, är du medveten om hur man en generell statistisk undersökning görs? Tror du man frågar fem miljoner svenskar vilket parti dem kommer rösta på i valet när man gör en undersökning i hur många procent av oss svenskar som röstar på vilket parti?

Nej en statistisk undersökning handlar om urval. Att få så många olika kategorier representerade, ålder, sysselsättning m.m. Men för att överhuvudtaget kunna göra detta hållbart och inte minst ens genomförbart så får man hålla sig till en viss kvot människor. Som i detta fallet där man frågade runt 5000 personer. Det anses att efter ett visst antal människor så är blir underhållet statiskt säkert. Sen kan ju dessa metoderna diskuteras och de kan absolut vinklas men det är så undersökningarna går till så om du inte vill lita på denna undersökningen så kan du inte lita på någon någonsin i princip.

[QUOTE]

jag ifrågasätter, men jag hävdar inte att jag har rätt.

nu tror jag att du egentligen gick över till personangrepp, men i denna omfattning har jag en viss tolerans för sådant.
jag är långt ifrån anti-Mac, vilket du skulle kunna se i många tidigare nyhetstrådar.

[/QUOTE]

Nej då absolut inte, och om du kände dig angripen så ber jag om ursäkt men visst var det en pik. Jag tyckte du uttryckte dig väldigt likt dem personerna som jag beskrev.

[QUOTE]
Däremot har jag haft kontakt med Apples återförsäljare och var långt ifrån imponerad med leverans-säkerheten och hårdvaro/reservdelssupport.
så insnöade som dom verkar vara i sin Mac är bäst och starkast-värld så ingav dom inget förtroende rent allmänt, men även specifikt i mina ärenden sköttes det dåligt (i ett fall utgick dom nästan från "hur mycket stålars kan vi få ur detta ärende")
nog gillar jag Mac-idén, och jag tycker dom är praktiska och snygga, men personalen inger inte förtroende för någon som kan hårdvara från PC-hållet
- känns lite som att dom inte kan förklara på annat språk än för just dator okunniga mormor och morfar.
[/QUOTE]

Ja men att support idiotförklarar en är ju verkligen inget ovanligt. Förstår precis din känsla bara det att jag tycker den infattar i princip de allra flesta supporter man kommer i kontakt med. Jag menar, de som sitter i supporten på Dell är knappast mer tekniskt kunniga än de som sitter i Apples dito.

[QUOTE]
har du nånsin tänkt på att man har svårt att vara missnöjd med något man är van vid, särskilt om man inte är lika välbekant med alternativen?
[/QUOTE]

Absolut men man vad får dig att tro att majoriteten av Apple-användare skulle vara överrepresenterade i den kategorin? Lösa antaganden igen?

Som sagt, kom gärna med konkret fakta så är jag beredd att ta åt mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nej en statistisk undersökning handlar om urval. Att få så många olika kategorier representerade, ålder, sysselsättning m.m. Men för att överhuvudtaget kunna göra detta hållbart och inte minst ens genomförbart så får man hålla sig till en viss kvot människor. Som i detta fallet där man frågade runt 5000 personer. Det anses att efter ett visst antal människor så är blir underhållet statiskt säkert. Sen kan ju dessa metoderna diskuteras och de kan absolut vinklas men det är så undersökningarna går till så om du inte vill lita på denna undersökningen så kan du inte lita på någon någonsin i princip.

runt 5 tusen pers under 2-3 år? hoppas det verkligen var intervjuer dom gjorde och inte bara en "vänligen tryck på din telefon vad du tyckte om supporten efter samtalet"
jag är öht väldigt skeptisk till sådana omfrågningar, just för att dom är väldigt osäkra statistiskt sett.

Låt oss anta att majoriteten av dom som köper Dell är mormor-generationen, majoriteten av dom som köper Gateway är spel-kids, majoriteten av dom som köper IBM är uB3r-1337-h4Xxors eller varför inte riktigt välinsatta hårdvaronördar, Apple köps till större del av designers och Toshiba mestadels av tekniska mamman...
Kan du tänka dig att dom olika supporterna då kommer ha väldigt olika frågor och därigenom väldigt olika enkelt att få topp-betyg?
eller måste det till en vetenskaplig raport om att så är fallet för att det skall förefalla möjligt?
Och hur skall man göra en representativ undersökning med så olika grupper - matcha ålder mellan deltagare, matcha kunskaper/frågesvårighet eller jämföra tvärsnittet för de olika användargrupperna?
Inte självklart eller hur? iaf påverkar urvalet väldigt starkt vilken sorts analys och slutsatser man kan göra.

Citat:

Absolut men man vad får dig att tro att majoriteten av Apple-användare skulle vara överrepresenterade i den kategorin? Lösa antaganden igen?

Som sagt, kom gärna med konkret fakta så är jag beredd att ta åt mig.

ett faktum är att fram till relativt nyligen satt Apple med helt egen hårdvara som var klart långsammare än samtida PC, ändå var användarna glada... och hävdade att som hade minst lika snabba burkar...

och att PC-användarna har haft det mycket enklare att byta mellan olika tillverkare (ena året Dell, nästa år IBM, sonen sitter med Toshiba osv) och därigenom mer troliga att ha "provat på" mer än bara Apples support.

eller tror du att Apple-anhängare/användare verkligen har bytt mellan OSX och XP flera gånger och därigenom har koll på vad andra supporter går för? (det är rimligare att anta att dom inte har... stödjande fakta? Apple är fortfarande litet.)

du efterfrågar fakta där fakta egentligen bör presenteras i inlednigen till undersökningen och bland undersökningsmetoderna

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
runt 5 tusen pers under 2-3 år? hoppas det verkligen var intervjuer dom gjorde och inte bara en "vänligen tryck på din telefon vad du tyckte om supporten efter samtalet"
jag är öht väldigt skeptisk till sådana omfrågningar, just för att dom är väldigt osäkra statistiskt sett.

Låt oss anta att majoriteten av dom som köper Dell är mormor-generationen, majoriteten av dom som köper Gateway är spel-kids, majoriteten av dom som köper IBM är uB3r-1337-h4Xxors eller varför inte riktigt välinsatta hårdvaronördar, Apple köps till större del av designers och Toshiba mestadels av tekniska mamman...
Kan du tänka dig att dom olika supporterna då kommer ha väldigt olika frågor och därigenom väldigt olika enkelt att få topp-betyg?
eller måste det till en vetenskaplig raport om att så är fallet för att det skall förefalla möjligt?
Och hur skall man göra en representativ undersökning med så olika grupper - matcha ålder mellan deltagare, matcha kunskaper/frågesvårighet eller jämföra tvärsnittet för de olika användargrupperna?
Inte självklart eller hur? iaf påverkar urvalet väldigt starkt vilken sorts analys och slutsatser man kan göra.

Knappt två år. Att man kontrollerar under en längre tid ger ju ett säkrare resultat eftersom det inte blir påverkat av tillfälliga positiva eller negativa strömmar i form av nylanserade produkter med barnsjukdomar etc. m.m.

Det står inte exakt hur undersökningsmetoden har varit. Det står det säkert i den som publiceras senare i Consumer Report.

Nu antar du IGEN. Noll substans och nu har jag helt tröttnat på den här diskussionen med dig.

[QUOTE]
ett faktum är att fram till relativt nyligen satt Apple med helt egen hårdvara som var klart långsammare än samtida PC, ändå var användarna glada... och hävdade att som hade minst lika snabba burkar...
[/QUOTE]

Här ger du ju en helt klart subjektiv bedömning och befäster mina misstankar om att du har något mot Apple's produkter. Problematiken i att bedömma G5:an mot en motsvarande PC är att det fanns så många faktorer. Sitter i detta nu på jobbet på en G5:a som är precis lika rapp som min arbetskamrats Mac Pro som sitter jämte. Sitter i program som Esko Backstage, Art Pro, och givetvis Adobe-serien. Sen att den inte extraherar en fil lika snabbt är försumbart.

[QUOTE]
och att PC-användarna har haft det mycket enklare att byta mellan olika tillverkare (ena året Dell, nästa år IBM, sonen sitter med Toshiba osv) och därigenom mer troliga att ha "provat på" mer än bara Apples support.

eller tror du att Apple-anhängare/användare verkligen har bytt mellan OSX och XP flera gånger och därigenom har koll på vad andra supporter går för? (det är rimligare att anta att dom inte har... stödjande fakta? Apple är fortfarande litet.)

[/QUOTE]

Ja du, antagligen inte men jag förstår inte varför det är relevant? Är supporten sämre så är den ju oberoende av hur många gånger du bytt system.

[QUOTE]
du efterfrågar fakta där fakta egentligen bör presenteras i inlednigen till undersökningen och bland undersökningsmetoderna
[/QUOTE]

Du är verkligen totalt ute och cyklar. Helt otroligt, snart har du ju fintat bort dig själv helt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

ett faktum är att fram till relativt nyligen satt Apple med helt egen hårdvara som var klart långsammare än samtida PC, ändå var användarna glada... och hävdade att som hade minst lika snabba burkar...

Under långa perioder var macarna också snabbare än x86-maskinerna också. Det kommer i vågor. Precis som AMD vs Intel, ATi vs NVidia osv. Allt går upp och ned.
G3an var extremt överlägsen P2an. G4an var överlägsen P3an. G4an stagnerade och kunde inte konkurrera med P4an: G5an utklassade P4an i minnesintesiva grejer eller flyttalsberäkningar och vektorberäkningar. Men den totalsög i heltal, vad som är bäst och sämst där, det är upp till vad programmen utnyttjar. Men G5an stagnerade också, men så gjorde också P4an och AMD kom in i bilden och skapade sin K8-cpu som var klart överlägsen där ett tag. Intel kom tillbaka med Core och Apple gick över till Intel när de bytte teknik.

Så när du säger att de var klart långsammare, vad syftar du på? De var klart överlägsna under långa perioder också. PPC601 var äver 3 gånger snabbare än den snabbaste pentiumen på sin tid. G3an var nästan 2 gånger snabbare än den snabbaste P2an. Men P4an var också riktigt överlägsen G4orna. Därför G4orna kom i par om 2 för att hänga med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Knappt två år. Att man kontrollerar under en längre tid ger ju ett säkrare resultat eftersom det inte blir påverkat av tillfälliga positiva eller negativa strömmar i form av nylanserade produkter med barnsjukdomar etc. m.m.

Det står inte exakt hur undersökningsmetoden har varit. Det står det säkert i den som publiceras senare i Consumer Report.

Nu antar du IGEN. Noll substans och nu har jag helt tröttnat på den här diskussionen med dig.

vet du SÄKERT varför detta drogs ut på 2 år? eller spekulerar du?

Mitt "antagande" var ett försök att illustrera på varför man inte blint kan lita på en undersökning utan att veta hur den är gjord

[quote]Här ger du ju en helt klart subjektiv bedömning och befäster mina misstankar om att du har något mot Apple's produkter. Problematiken i att bedömma G5:an mot en motsvarande PC är att det fanns så många faktorer. Sitter i detta nu på jobbet på en G5:a som är precis lika rapp som min arbetskamrats Mac Pro som sitter jämte. Sitter i program som Esko Backstage, Art Pro, och givetvis Adobe-serien. Sen att den inte extraherar en fil lika snabbt är försumbart.[/quote]och en P3a är "lika bra" på att surfa som en C2D-quad.. att du inte märker skillnaden betyder inte att den inte finns

även om Sidde har rätt i att samtidigt utkomna processorer för Mac och PC var likvärdiga (vilket är en omtvistad diskussion) så var det ofta PCns hårdvara skalade ikapp och förbi dom... de var iaf väldigt sällan som bästa Mac var så mycket snabbare än PCn som Apples PR hävdade (förutom att det var ett helvete att jämföra mellan platformerna)

Citat:

Ja du, antagligen inte men jag förstår inte varför det är relevant? Är supporten sämre så är den ju oberoende av hur många gånger du bytt system.

du var tveskam till varför Apple-användare skulle vara överrepresenterade bland dom som endast hade ensidig erfarenhet av supporter (dvs inte viste vad dom jämförde med) - jag gav ett skäl till varför det är mer troligt i Apple-lägret än bland PC-användare.

"Första försöket är alltid personbästa"

[quote]Du är verkligen totalt ute och cyklar. Helt otroligt, snart har du ju fintat bort dig själv helt. [/QUOTE]faktum är att jag faktiskt var ute och cyklade när du skrev det.... så du har helt rätt på den punkten.

Sidde - Jag har för mig att det såg ut ungefär såhär: Apple lanserar X och jämför med samtida processor, det uppstår leveransproblem och leveranserna dröjer i ett gäng månader - PC-processorerna hinner stega upp en bit... sen frekvenshöjs inte Apple-processorn i samma tempo som PCns och året senare verkar Apples påstående om bättre prestanda rätt löjligt.... pausa i ett år till... och sen lanserar Apple en ny processor Y...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
så var det ofta PCns hårdvara skalade ikapp och förbi dom...

Med mjukvara som tillåter max en tråd per GUI fönster?
Är du extremt go' eller?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Med mjukvara som tillåter max en tråd per GUI fönster?
Är du extremt go' eller?

diskussionen gällde viserligen hårdvara... men var verkligen MacOS 8 och 9 så mycket bättre? (nä, vi behöver inte fördjupa oss på den punkten)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
[B]vet du SÄKERT varför detta drogs ut på 2 år? eller spekulerar du?

Mitt "antagande" var ett försök att illustrera på varför man inte blint kan lita på en undersökning utan att veta hur den är gjord

[B]och en P3a är "lika bra" på att surfa som en C2D-quad.. att du inte märker skillnaden betyder inte att den inte finns

även om Sidde har rätt i att samtidigt utkomna processorer för Mac och PC var likvärdiga (vilket är en omtvistad diskussion) så var det ofta PCns hårdvara skalade ikapp och förbi dom... de var iaf väldigt sällan som bästa Mac var så mycket snabbare än PCn som Apples PR hävdade (förutom att det var ett helvete att jämföra mellan platformerna)

du var tveskam till varför Apple-användare skulle vara överrepresenterade bland dom som endast hade ensidig erfarenhet av supporter (dvs inte viste vad dom jämförde med) - jag gav ett skäl till varför det är mer troligt i Apple-lägret än bland PC-användare.

"Första försöket är alltid personbästa"

faktum är att jag faktiskt var ute och cyklade när du skrev det.... så du har helt rätt på den punkten.

Sidde - Jag har för mig att det såg ut ungefär såhär: Apple lanserar X och jämför med samtida processor, det uppstår leveransproblem och leveranserna dröjer i ett gäng månader - PC-processorerna hinner stega upp en bit... sen frekvenshöjs inte Apple-processorn i samma tempo som PCns och året senare verkar Apples påstående om bättre prestanda rätt löjligt.... pausa i ett år till... och sen lanserar Apple en ny processor Y...

För mig anser jag inte att det behövs mer argumentation i frågan. Vill du inte tro på den undersökningen och tycker att den verkar helt felaktig så är det ju i din verklighetsuppfattning. Dina argument för varför man inte ska kunna lita på undersökningen är helt substanslös enligt min åsikt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Jag skulle också ta den undersökningen med en nypa salt. Varför? Jo för att när jag gick i skolan för många år sedan fick jag lära mig att när man gör en undersökning, med inriktning statistik, då listar man förutsättningar och minst 1 000 olika människor tillfrågas under en viss, ganska kort period (tar ju trots allt ett tag att fråga så många), och där efter sammanställer man. Ska man ta den här undersökning seriöst så ska de dels specificera vad de frågar efter men framför allt fråga betydligt fler under en betydligt kortare tid. Som det är nu så kom många nya produkter inom denna tid, många bytte arkitektur (Socket 939, AM2, Intel Core Duo, Intel Core 2 Duo, DDR, DDR2, hela grafikboomen, HDTV osv), framför allt bärbara fick det stora genombrottet för allmänheten osv. Tidsspannet i kombination med antalet tillfrågade är helt enkelt för litet för att vara trovärdigt. Läser man vidare så är det totalt 44 modeller som har jämförts. Acer har väl åtminstone 100 modeller till utan att ens hosta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag skulle också ta den undersökningen med en nypa salt. Varför? Jo för att när jag gick i skolan för många år sedan fick jag lära mig att när man gör en undersökning, med inriktning statistik, då listar man förutsättningar och minst 1 000 olika människor tillfrågas under en viss, ganska kort period (tar ju trots allt ett tag att fråga så många), och där efter sammanställer man.

Beror helt på hur antagen fördelning ser ut i populationen och vilket konfidensintervall man vill ha.
Det du bubblar om är för 96% konfidens och normalfördelade populationer - och det är inte alltid det är så...
...nästan så man håller med om att det var för länge sedan skolan din var

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd

Visst men den som tar ca 10 000 datorer utslagna på nämnda tidsspann, i kombination med en kvalificerad gissning på hur många datorer som har sålts och med den information som faktiskt står att finna i undersökningen (nej jag tänker inte betala för att läsa den) så kan han eller hon med gott samvete ta undersökningen med en nypa salt

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Skulle en Mac-skärm vara lika bra som en 12000 kr Eizo?
Vilket jävla skitsnack

var kan man hitta specifikationer på mac-skärmarna?

Vet då bara när jag jobbade för en Mac firma som servicetekniker 2000 så var deras Skärmar grymma som fasen och det var 8år sen.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX