Fildelare dömd till villkorligt

Permalänk
Medlem

vem är så dum som använder DC++ när det finns torrent

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
vem är så dum som använder DC++ när det finns torrent

Kanske dom som suttit med det länge och var med om när nätverken gjordes privata för några år sedan!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Problemet är väl just att det är "andra" som tjänar på det. Varför inte tillåta stöld i affärer? Det är ju bara affärsägare som förlorar på det och alla andra får det ju bättre.

Men nu är det ju så Elgot att kopiera inte är samma sak som stöld. Utan ska vi ta ett exempel från din värld så är det väl snarare minskning på efterfrågan. Och då är det försäljarens ansvar att lägga fram en lösning som faller mer i smaken för hans förlorade kundkrets. Samma gäller alla marknader där allt handlar om idéer som "varför-ni-ska-välja-oss principen".

Välkommen till marknadsekonomi helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Men nu är det ju så Elgot att kopiera inte är samma sak som stöld. Utan ska vi ta ett exempel från din värld så är det väl snarare minskning på efterfrågan. Och då är det försäljarens ansvar att lägga fram en lösning som faller mer i smaken för hans förlorade kundkrets. Samma gäller alla marknader där allt handlar om idéer som "varför-ni-ska-välja-oss principen".

Välkommen till marknadsekonomi helt enkelt.

Och lösningen i det här fallet är fildelningsabonemmang

Det fungerar med canal plus och 200kr i månaden och få 100 tals filmer

Varför skulle det inte fungera på fildelining?

När jag betalar ersättning är det många filmer och tv-serier jag INTE ser, hinner se

Så att bolagen förlorar ersättning är ren lögn

Snarare är det jag som kund som betalar mer i ersättning jag inte ser!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Och då är det försäljarens ansvar att lägga fram en lösning som faller mer i smaken för hans förlorade kundkrets. Samma gäller alla marknader där allt handlar om idéer som "varför-ni-ska-välja-oss principen".

Visst vore det trevligt om en bättre lösning lades fram, men det är som sagt upp till försäljaren. Inte något ansvar dock, utan en möjlighet. Att han avstår innebär dock inte att alla har rätt att utnyttja hans tjänster utan att betala för sig. Om någon misslyckas med att hävda sig enligt "varför-ni-ska-välja-oss-principen" får man väl, som namnet antyder, låta bli att välja dem, till exempel genom att köpa av någon annan eller låta bli den aktuella varan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Och lösningen i det här fallet är fildelningsabonemmang

Det fungerar med canal plus och 200kr i månaden och få 100 tals filmer

Varför skulle det inte fungera på fildelining?

När jag betalar ersättning är det många filmer och tv-serier jag INTE ser, hinner se

Så att bolagen förlorar ersättning är ren lögn

Snarare är det jag som kund som betalar mer i ersättning jag inte ser!

Vem ska fördela pengarna? Hur ska de veta vad man laddar ner? Och framför allt, vad händer om man laddar ner något som inte täcks av IFPI och kompani?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Vem ska fördela pengarna? Hur ska de veta vad man laddar ner? Och framför allt, vad händer om man laddar ner något som inte täcks av IFPI och kompani?

Låt dem slåss om pengarna! Sedan kan man sälja uppgörelsen på DVD! Tänk er New Line Cinema vs Warner Bros i en Deathmatch! Tänk sedan det bolag som vinner, skapligt med respekt det bolaget får..!

Permalänk
Medlem

kanske dom kan ta kål på varandra?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Jag ser att du är en rätt klyftig herre och du, som jag, vet att människor fungerar väldigt märkligt. Det du skriver stämmer, med tyvärr fungerar det inte i praktiken. Folk är hänsynslösa, och i det här fallet vore väl den enklaste lösningen att straffa dem. Tacka gud att vi lever på 2000-talet för skulle detta hända under en annan period skulle straffen komma i form av halshuggningar och korståg.
Så straff ser jag inte som en lösning då lagar i sig är en form av diktatur över människan.

Många företag har genom åren vittrat bort pga utvecklingens framfart. Hade du en framgångsrik VHS firma för 10 år sedan har du inte kvar den idag. Många har inte råd att uppgradera och lägger ned.

En lösning jag skulle vilja se är att ta betalt per mbit man tar ned. Så låter man den ticka på samtidigt som man lägger fram ett kontrakt mellan bredbandsleverantör och hollywood.

Ser liksom inte en anledning att straffa folk för att inte ha använt gammal teknik som kostar 20 gånger mer för personer. Som att jaga folk med bildäck från Kina för att de är billigare och bättre men som samtidigt för ut pengar ur landet och skapar en ostadig ekonomi. En storsatsning av utveckling vore väl något istället för en storsatsning på att strama åt demokratin. Du löser inte en arbetarrörelses demostration med att förbjuda att demonstrera. Utan en lösning där båda parter är nöjda borde framtsällas, vilket vi idag ser att ingendera är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Vem ska fördela pengarna? Hur ska de veta vad man laddar ner? Och framför allt, vad händer om man laddar ner något som inte täcks av IFPI och kompani?

Vadå fördela pengarna? Hur fan gör man annars?

Borde det inte att gå att fixa med torrent program?

Hur jävla svårt ska det vara att se att tankar jag ner 3 warner bros filmer så är det warner bros som får ersättning?

Det verkar snarare ursäkter att man inte vill införa det

Men hur jävla krångligt är det inte med våra radiostationer då? Eller filmkanaler?

Det borde ju vara enklare digitalt tycker man?

Och varför kör inte filmbolagen nedladdning från deras sidor och finansierar det med reklam??

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Vadå fördela pengarna? Hur fan gör man annars?

Borde det inte att gå att fixa med torrent program?

Hur jävla svårt ska det vara att se att tankar jag ner 3 warner bros filmer så är det warner bros som får ersättning?

Det verkar snarare ursäkter att man inte vill införa det

Men hur jävla krångligt är det inte med våra radiostationer då? Eller filmkanaler?

Det borde ju vara enklare digitalt tycker man?

Men hur ska de veta vilka filmer du laddar hem? Det verkar ju som att idén är att man betalar en viss kostnad per månad, och fortsätter "som vanligt" med sina privata trackers. Det finns väl bara två val här? Antingen skapar de en laglig tjänst där allt finns (som om det vore möjligt), eller så övervakar de allt du gör (det verkar ju hända ändå iofs...) och tar betalt för det du laddar hem. Eller ska man själv få ange vad man laddar hem? Hur svårt skulle det då vara att bara strunta i att ange hälften?

Sedan så har vi ju som sagt problemet med hur pengarna delas ut. Om jag tankar hem en skiva från ett litet skivbolag (som inte tillhör maffian IFPI/RIAA), hur ska pengarna från bredbandsavgiften komma till dem? Eller ska pengarna gå rakt till de stora skivbolagen, oavsett om man inte är intresserad i det som de släpper?

Radiostationer och filmkanaler är ju en helt annan sak. Där sänder de EN sak i taget till en massa människor, och det är bara en sak i taget att "deklarera". Stationerna har ju koll på vad de sänder.
När det gäller nedladdning är ju hela poängen med att man inte behöver sitta och vänta tills det man vill se sänds, utan man laddar hem det och kollar när man känner för det. Lite random access-stil på det hela, vilket gör det svårt, om inte omöjligt, att hålla koll på exakt vem som gör vad - speciellt med tanke på att man inte laddar hem från någon speciell, utan från vilken site man nu känner för.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Det är iaf miljövänligt att ladda ner, då slipper de printa up skivor som sedan ska fraktas med flyg runt om i världen. Sedan så ska vi köra med bilen till butiken, bara en sån sak...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Vadå fördela pengarna? Hur fan gör man annars?

Borde det inte att gå att fixa med torrent program?

Hur jävla svårt ska det vara att se att tankar jag ner 3 warner bros filmer så är det warner bros som får ersättning?

Det verkar snarare ursäkter att man inte vill införa det

Men hur jävla krångligt är det inte med våra radiostationer då? Eller filmkanaler?

Det borde ju vara enklare digitalt tycker man?

Och varför kör inte filmbolagen nedladdning från deras sidor och finansierar det med reklam??

Är det inte så att t.ex. Sveriges television köper in alster från exempelvis hollywood eller liknande coh får sedan lov att visa det svensk tv. Det vi betalar i tv-avgift används bl.a. för att köpa in. Är det inte så det går till?

Så ska denna variant fungera på fildelning så måste ju "det svenska/nordiska nätverket" för fildelning köpa in filmer och musik för pengar vi betalar i någon sorts fildelningsavgift. Borde det inte vara på det viset tro?

Permalänk
Medlem

Hör nu på nyheterna om många trådlösa nätverk är oskyddade

Då säger man att andra kan låna ditt och tanka skyddad musik

Och du kan få skulden för vad andra tankar ner för man kan inte se vad andra gör?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpolanen
Det är iaf miljövänligt att ladda ner, då slipper de printa up skivor som sedan ska fraktas med flyg runt om i världen. Sedan så ska vi köra med bilen till butiken, bara en sån sak...

Ligger lite i det, men jag skulle säga att det är väldigt lite.
Spel och musikskivor tar väldigt liten plats, förut var det rejäla kartonger till spelen men nu har de tyvärr slutat med det och allt är i dvd-fodral.
Sen köper man inte en stor hög med musik och spel varje månad... En som konsumerar mycket kanske köper 2 spel och 1 cd-skiva per månad.
Jämför det med mat, som du dels handlar ofta och mycket av, sen volymen på varorna. Inte troligt att du kommer hem från Game med fyra helfyllda plastkassar.

Sen vet jag inte hur dina köpvanor ser ut, men många köper allt möjligt när de är ute och handlar. Alltså skulle man gjort resan ändå i de flesta fall.
Och återigen, du handlar inte spel och musik lika ofta som t ex mat.

Att sitta hemma och ladda ner allt kanske är bekvämt men samtidigt stor risk att folk blir ännu mer försoffade.
Varför ge sig ut på en liten kvällspromenad till videobutiken när man kan sitta hemma och beställa hem filmen?
=/

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Hör nu på nyheterna om många trådlösa nätverk är oskyddade

Då säger man att andra kan låna ditt och tanka skyddad musik

Och du kan få skulden för vad andra tankar ner för man kan inte se vad andra gör?

Men kan man verkligen anklaga någon bara genom en IP adress? Måste man inte hitta ett fysiskt lagringsmedia oxå som den misstänkta har lagrat sin info på?

Som någon sade tidigare, bygga in sin trådlösa filserver i vägen. :D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
vem är så dum som använder DC++ när det finns torrent

Det märkas då att du inte gjort annat än hängt på lite svenska public hubbar när du använt DC...

Torrents är ju rena skämtet för wareZ, sämre får man ju leta efter.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Be tant Gudrun i lägenheten bredvid ha abbonemanget...men endast en trådlös router inkopplad...
Blir en intressant husransakan hos henne...

De kanske hittar en piratkopia av en dior-klänning tanten själv sytt...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Påminner mig om när jag frågade en kompis om han använde Winamp. Fick svaret "nej, jag kör Windows" (Media Player).

Hihi. Börja kryptera säger jag till alla mina vänner.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Flera pratar om lösningar. Och det verkar som ni tror att man måste "hitta" en lösning..
Det är ju upp till Bolagen att hitta tjänster.

Det finns redan uthyrning (boxman tex.) genom posten och internet. Det finns Itunes och amazon, och samma sak görs med VISSA filmer/tv serier.

Svaret är enkelt, varför försöka investera och ta sig ut på "farliga" internet tänker bolagen. Bättre sälja dyra skivor på gammalt vis. Kanske de borde försöka se internet som ett sätt att tjäna snabbare pengar. Mindre kostnad för de (nära noll faktiskt, 5mb ner till någons HD är ju som att ta betalt för luft, för det är ju en KOPIA man får igentligen).

Det är ju om pengar det handlar. I dags läget tjänar de mer på skrämselpropaganda och att stämma folk än att starta en konkurerande tjänst. Och nej, GRATIS går inte att slå, men det är faktiskt mycket bättre än att springa ut och köpa en skiva etc. Man liksom gräver sin egen grop, och det kommer bli svårt att vända alla människor (speciellt yngre, som i bojkott inte köper ett ända skit efter alla rootkit och kopieringsskydd man får på köpet).

"Att sitta hemma och ladda ner allt kanske är bekvämt men samtidigt stor risk att folk blir ännu mer försoffade.
Varför ge sig ut på en liten kvällspromenad till videobutiken när man kan sitta hemma och beställa hem filmen?"

Ja...då borde vi kasta bort datorn helt och hållet, och skrota bilen.. ja varför inte cykeln, bättre gå överallt..

Enkelt, TID.
Jag laddar hellre ner en film, och har extra tid att KÖRA till gymet för att sedan träna Its a brave new world..

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, inte upprörd, inte ens intresserad längre.
Den här frågan är på juridisk nivå så infekterad av inkompetens, klåfingrighet, maktgalenhet, maktmissbruk och ren pengabegär så jag tycker inte ens det är värt att bry sig längre.

Jag räknade kallt med att vår fina svenska lagmaskin skulle sätta i halsen och dö i ett dike på det här. Det mest sorliga är att de inte verkar ha insett detta själva.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hehe det roliga är att det bara krävs "misstanke om fildelning" för att klampa in.

Såå.. det räcker med att man vet att någon har en dator hemma...

Synd att man inte kan göra likadant med misshandlare, våldtäkter etc.

Men där behöver man väl ta frågan seriöst och utan mutor.

Permalänk
Medlem

Morsans kille hade köpt en uggla-platta som morsan också ville ha och hon lånade skivan för att kopiera den(privatkopiering=lagligt) men eftersom det var kopieringsskydd på så var det enklare för mig att hämta skivan "elsewere".

Praktexempel på varför det är dumt att betala. Om inte jag kan ta ut min lagliga rätt till produkten jag köpt, kan skivbolaget i sin tur glömma att ta ut sin lagliga rätt för det jag inte köpt.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Morsans kille hade köpt en uggla-platta som morsan också ville ha och hon lånade skivan för att kopiera den(privatkopiering=lagligt) men eftersom det var kopieringsskydd på så var det enklare för mig att hämta skivan "elsewere".

Praktexempel på varför det är dumt att betala. Om inte jag kan ta ut min lagliga rätt till produkten jag köpt, kan skivbolaget i sin tur glömma att ta ut sin lagliga rätt för det jag inte köpt.

word!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Måste också säga att intresset för frågan är ganska obefintligt.

Om man ser något slags värsta scenario så är det att man får ge fan i att ladda ner film etc etc vilket helt plötsligt gör att du får - tja, vad ska man dra till med - säg 14h i veckan över till att göra något vettigt istället för att spela datorspel eller kolla film/serier.
Med det vill jag säga, hur mycket tid spenderar man på att "titta på saker och ting" bara för att de finns, eller för att det är möjligt?
Det ligger i vårat eget intresse att ge fan i detta precis som det borde ligga i politikers intresse att spendera tiden på något vettigt.

Det borde krävas mer än röster för att "bli" politiker. Vart fan finns kraven på kompetens? Man hör frasen "företaget sverige", eller liknande men isf borde "företaget sverige" ha gått i konkurs för länge sen.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

STIM säger jag bara. Där har vi en metod som fungerar, även om det faktiskt är musik det gäller(som även är upphvsrättat).

Innebär iaf att man betalar en summa till stim som ger del av det till olika artister. Så, för kanske 200kr till stim i månaden får du ladda ner från vem som helst och dessutom vara laglig på köpet, eftersom du "betalar" ersättningen, fast inte 200kr per film, utan 200 för de filmer du vill se.

Så, kanske 50kr för alla 16-18(har rätt att använda intjänade pengar) och kasnke 100-200kr för de över 18år, per månad. Då får du tillgång till allt, spelar ingen roll vem som sprider skiten.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Det är kul att se att folk är så naiva att dom verkar tro att piratkopiering är något som kommer att dö ut bara pga denhär lilla nyheten.
Ungefär samma som när polisen gick ut och sa att dom trodde på nolltolerans efter en tid med fartkameror. Vilket skämt!
Så länge det går att piratkopiera, så länge kommer det att piratkopieras dvs i oändligheten.
Skydd är till för att knäckas - annar skulle dom inte skapas.
Mjukvarutillverkare vs ett gäng datornördar (flera hundratusentals?) och utgången är ganska uppenbar, inte sant?

The only way to win the game is not to play!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen större lust att betala någon sorts universell avgift som huvudsakligen kommer gå till att finansiera skräpmusik. Om jag ska betala alls vill jag att pengarna ska hamna hos artisterna som står bakom musiken jag köper, annars får det vara.

Visa signatur

E6400 | Freezer 7 pro | P5B-Deluxe | 2gb xms2-6400 | x1900xt 256mb | Tagan 580w easycon | 320 GB sata2 & 160gb+80b sata | X-Fi Xtrememusic | Thermaltake Tsunami

Permalänk
Medlem

Hahahahahaha och återigen hahahahaha! Skrattar lika mycket varje gång jag läser folkets inkompetenta röster. Alla skriver samma sak varje gång det kommer något "hemskt" om "fildelning". Det finns ingen som har någon extraordinär syn på "fildelning" överhuvudtaget. Folk klagar precis som jag gör nu bara för att man kan.

Det som gör det ännu värre är folks kommentarer om ekonomiska system, rättsväsendet och diverse tekniker utan att förstå begreppen överhuvudtaget. Det är en av de mest underhållande sakerna i detta samhälle när folk tar sig vatten över huvudet.

Säger bara:
tid = pengar => pengar = makt => makt = valfrihet.

Det handlar bara om tid egentligen när det kommer till kritan. Det antar jag stämmer för de flesta här inne, men främst för min egen del. Om jag får en impuls, "åh, nu fick jag lust att se på Shawshank Redemption", då vill jag enkelt och smidigt sätta mig vid datorn, börja nerladdning eller annat alternativ (Vilket det inte finns i dagsläget till detta), ladda ner en 4.4 GB film på 5 minuter, streama till tvn eller bränna och se i DVD-spelaren.

Från impulsen eller den spontana handlingen sker på kanske 30 minuter från att jag fixat allt tills filmen startat. Om man däremot skulle behöva springa till affären och hyra en film, skulle jag för det första behöva ta med mig pengar för att sedan komma till affären och få ångest för att det inte finns den film jag ville se. Tar desperat en film och går till kassan för att betala ett ohumant pris på 50 kr bara för att låna en film. (Man kan köpa filmen för billigare pris i många fall). Sedan måste jag traska tillbaka hela den långa vägen hem igen (Vissa har inte ens någon lokal återförsäljare att köpa film hos där de bor). Själva resan kanske tar 30+ minuter och redan där förlorar du pengar på SL samt att du överskrider tiden det tog att ladda ner en film och se den hemma.

Folk är lata i detta samhälle, det har vi bekräftat ett antal gånger. Om vi inte behöver gå utanför dörren för att underhållas, då stannar vi inne. Det ska gå snabbt och enkelt. Bolagen och allt vad det heter idag har ännu inte kunnat ge något alternativ till exempelvis BitTorrent och försöker desperat istället att sätta dit de som använder den senaste tekniken. Som så många sagt förut, men kan även sägas igen bara för sakens skull, är att istället för att de går emot tekniken, så bör de utnyttja tekniken för att nå kunderna.

Alla kommentarer som jag läst överallt och hört av folk gör att vi är påväg mot en ny förändring. Frågan är vart den kommer att ta oss då media inte verkar ge upp och samtidigt tänker inte fildelarna heller att göra det. Så vitt jag anser så kommer/bör media vika av och ge upp jakten och istället hitta fler "lagliga" alternativ. Det kommer alltid finnas "onda" och "goda" människor vare sig vi vill det eller inte. Det de ska göra är att fokusera på majoriteten såsom vi gör i vår demokrati och tillfredsställa den. Det är trots allt majoriteten som leder samhället vare sig vi vill det eller inte, även om majoriteten består av inkompetenta och alkoholpimplande "idioter" som inte har något annat bättre för sig.

Vad jag anser är att vi behöver en radikal moral- och etikförändring om samhället inte ska bli värre än det redan är idag. Det är bara att läsa första bästa tidning så blir man fan rädd. Och än värre är alla som klagar på att det är hemskt bara för att klaga. Det finns ingen som ger folket några riktlinjer längre. Det enda som står fast är alla dessa lagar som vi skapat en gång i tiden. Det som är än mer störande är denna byråkratiska process som sker överallt i samhället. Det tar för lång tid helt enkelt.

En annan sak som jag märker här är en kedjereaktion av klagomål. Nyheten "klagar" på samhället, de första kommentarerna handlar om att leta efter fel i själva nyheten och inte helheten i sig. Sedan kommer de som skriver efter det att klanka ner på andra som kommenterat detta och påpeka deras brister. Sedan kommer den där minoriteten som ingen kommenterar för att ingen förstår vad de menar. Det ignoreras och sedan är vi tillbaka på ruta ett igen. Vi vill helt enkelt bara känna oss bättre än alla andra. Vi ska ständigt jämföra oss med varandra och försöka förbättra vårt allmänt dåliga självförtroende. Det är underhållande att se detta måste jag se. Detta gäller på alla forum i samhället och inte bara på nätet. Är väl medveten om att även jag själv gör detta, men försöker att inte se ner på folk i så god mån som möjligt. Försöker istället att se på helheten, men då generaliserar jag också vilket skapar indirekta fördomar. Men jag är väl medveten om att minoriteten finns, men den ignoreras indirekt i de flesta fall eftersom fokus alltid ligger i majoriteten. Det är ändå majoriteten man vill åt i grund och botten.

Sammanfattat är svenskar och människan rent generellt lata, egoistiska, blyga, uttråkade och allmänt korkade Vi klagar bara för att vi inte har något bättre för oss. Vi behöver bekräfta oss själva och se ner på andra för att känna oss bättre. Och nej jag är ingen misantrop även om folk kommer att hävda detta efter dessa kommentarer. Jag är den som upplyser folket om dess brister

Tid är en lyx som vi säger att vi inte har, men ändå kan vi lägga ner timmar på att klaga på vår omgivning.

Tack för mig!

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Bra skrivet tbh, ja folk är ju ganska bra på att klaga i dagens samhälle, så fort nåt är fel, så ska det klagas och sen klagas lite mer på det.
Och även som du säger i slutet, folk klagar på tid, men ändå har dom tid till att klaga.
Mycket märkligt fenomen, om folk skulle lägga mer tid på annat som t.ex. lägga ner lite tid på framtiden (syftar inte inom datorvärlden nu) utan snarare ozonlagret osv. Nu sitter folk och klagar på det dyra bensinpriset på 13kr/l atm, visst det är mycket, men det blir ju inte precis bättre om vi wastar tid på att klaga på det istället för att göra något åt det.

Och det här med att vara lat lönar sig inte på något sätt alls, för 200 årsen var medelåldern 20år yngre än vad den är idag, och vad det beror på är att folk ansträngde sig förr. Men vad gör det om du lever 20år längre? Om du ändå bara ska sitta inne i de 20åren? Det är min mening om lathet/bekvämlighet.

Visa signatur

Zantzano - 70 Warlock - Twilight's Hammer EU -