Grafikkort för mediadatorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det skulle varit roligt att se hur de billigare korten som 8400GS och HD3450 presterar jämfört med de dyrare och kraftfullare korten. De korten är ju riktigt billiga och är dessutom effektsnåla och ofta passivt kylda.
Annars en trevlig artikel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Håller med, både GS8400GS och HD3450 innehåller ju varje tillverkares senaste version av videoavlastningen men har högst tveksam grafisk prestanda i övrigt, som gjort för HDTV kort!

8400GS har testats på Swec: Accelererad videouppspelning med DXVA

Någon större mening med att köpa de dyrare korten verkar inte finnas..?

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Hedersmedlem

joeghurt: tack för korrekturen. Slarvigt av mig att inte tänka mig för när jag skrev Dual Core på ett ställe och Core 2 Duo på ett annat.

Söderbäck: tack för korrektur! Det smet igenom.

Jag ska som sagt ha en bunt AMd moderkort på väg från öjvind till mig och mediauppspelning kommer självklart bli en viktig sak att testa.

bran: hmm, tack för tipset. det är något jag hade missat. Jag ska testa det så fort jag kommer hem och se om jag kan få det att funka.

RoboDuck: Om du bara är ute efter ett grafikkort som ska sköta "normala" MediaPC-funktioner (d v s spela upp video i olika format, visa Live-TV, ev. surfa etc.) så finns det ur min synvinkel ingen anledning att lägga ut massor extra pengar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

provade "killer" filmen och det fungerade riktigt bra, mpc och coreavc fixade biffen dock med 90-100% på båda kärnorna.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Ni inser väl att grafikkorten bara klarar av h264 L4.1?

T.ex "killer sample" använder L5.1 och dessutom 16 reference frames. Med den upplösningen är max refs för L4.1 lika med 4.
Sen så används P4x4 macroblocks som egentligen inte stöds i L4.1 men det brukar ändå funka med hårdvaruavkodare.

Eftersom det först nyligen börjat tas hänsyn till L4.1 när man komprimerar med t.ex x264 så är det många klipp som inte funkar alls med hårdvara, och då är det CPUn som gör allt jobb.

edit:

Finns vissa undantag där lågt antal refs ändå använts. Dock fortfarande med signalen "L5.1" så t.ex Cyberlink har problem med dessa. Media Player Classics hårdvaruavkodare ignorerar denna signal och bryr sig bara om innehållet, så där kan det funka bättre.

Citat:

Vill man ha bättre ljud eller stöd för 8-kanalers ljud är är det bättre att ta ut ljudet digitalt, antingen från moderkortet eller från ett separat ljudkort, och koppla det till en receiver.

Jag trodde poängen med ljud via HDMI var att det är digitalt, dvs inga "moderkortsstörningar"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
... varför inte skrota GPUn helt tex och bara ha en vidodekoder? alla fattar ju att GPU inte är nått som hör framtiden till ändå. GPUn är död, länge leve MPPUn. ...

Så du håller med mig där? Det gillar jag Nämen skämt åsido så är ju nvidia helt hjärndöda som säger att cpun är död och gpu är framtiden. Allt i ett chip med massa kärnor är framtiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Ni inser väl att grafikkorten bara klarar av h264 L4.1?

T.ex "killer sample" använder L5.1 och dessutom 16 reference frames. Med den upplösningen är max refs för L4.1 lika med 4.
Sen så används P4x4 macroblocks som egentligen inte stöds i L4.1 men det brukar ändå funka med hårdvaruavkodare.

Eftersom det först nyligen börjat tas hänsyn till L4.1 när man komprimerar med t.ex x264 så är det många klipp som inte funkar alls med hårdvara, och då är det CPUn som gör allt jobb.

edit:

Finns vissa undantag där lågt antal refs ändå använts. Dock fortfarande med signalen "L5.1" så t.ex Cyberlink har problem med dessa. Media Player Classics hårdvaruavkodare ignorerar denna signal och bryr sig bara om innehållet, så där kan det funka bättre.

Jag trodde poängen med ljud via HDMI var att det är digitalt, dvs inga "moderkortsstörningar"?

L4.1? L5.1? Reference frames? Berätta mer!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson

L4.1? L5.1? Reference frames? Berätta mer!

Se mer hos AVSForum: x264 Encoding Options for Hardware Compatibility & DXVA

I korthet accelerar bara grafikkorten video som kodats med max L4.1. Detta för att BD inte använder högre nivåer än så. Det är däremot vanligt att andra x264-filer kodas med L5.1 eller högre, detta för att det ger lite mindre filer med bibehållen kvalitet.

Citat:

The Details
The associations responsible for the HD DVD and Blu-ray Disc standards approved the H.264 profile/level High@L4.1 for HD content, and High@L3.1 for SD content. As such, the Cyberlink decoder enforces compliance with the levels.

That has resulted in two implications:

1. H.264 video must comply with the L4.1 and L3.1 limitations for the Decoded Picture Buffer (DPB) size, which limits the video resolution and number of reference frames.

2. H.264 streams must declare L4.1 or L3.1 in the "level_idc" flag (set by --level with x264) in order to achieve smooth DXVA playback.

Nvidia och ATI uppfyller helt enkelt det som krävs av filmindustrin, men inte mer.

Jag personligen kommer nog vänta ett tag med hårdvaruaccelering tills nvidia/ati tillåter accelering på alla nivåer av x264, eller "folk" börjar göra koda sina filer med högst L4.1.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk

bra artikel!

vill bara göra ett tillägg (som kanske egentligen inte har med artikeln att göra men bra att tänka på iaf)...
om man vill koppla in o överföra film från sin VIDEOKAMERA (eller VHS) till sin HTPC via firewire/s-video kanske man vill realtime encoda filmen till nått format...

i den situationen kan det bli intressant med en kraftfullare CPU än en E2180
(...kanske dock inte är ett måste, men h264 encoding är ganska krävande)

p.s. det kanske inte är det vanligaste o mest typiska bruket för en htpc, men definitivt ett av användningsområdena för vissa... så ja ville bara tillägga det för dom som bygger sin htpc efter artikelspecarna, även om artikeln främst handlade om grafikkortens förmåga att understödja processorn till filmuppspelning o inte inspelning... (HDTV är ju en baggis för E2180 eftersom det vanligtvis går att spara i "raw" format utan någon encoding)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastninj4
vill bara göra ett tillägg (som kanske egentligen inte har med artikeln att göra men bra att tänka på iaf)...
om man vill koppla in o överföra film från sin VIDEOKAMERA (eller VHS) till sin HTPC via firewire/s-video kanske man vill realtime encoda filmen till nått format...

i den situationen kan det bli intressant med en kraftfullare CPU än en E2180
(...kanske dock inte är ett måste, men h264 encoding är ganska krävande)

Har själv en överklockad E4300 i min HTPC av just den anledningen. Tar ofta med den till TV-spelturneringar och spelar in. Att spela in lossless från 3 TVn samtidigt kräver en del CPU, särskilt då bilden även måste behandlas i realtid för att öka komprimeringen så att utrymmet räcker till.
Och 2,4GHz räcker gott och väl för att kunna spela upp allt upp till "killer sample" i mjukvara, så inget krånglande grafikkort behövs.

edit:

Den ultimata "killer sample":
Länk
3840x2160 i 50fps
Någon här som kan få denna att flyta i full hastighet?

Permalänk
Medlem

Då var mitt hd2600 Pro kanske ett dåligt köp har det till hd film uppspelning i olika format. Fungerar oftast bra beroende på vilket programjag använder.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Avstängd

Haha vilket jädra klipp. MediaPlayer 11 verkar vara den enda som klarar av att visa hela klippet, dock i slowmotion. De andra programmen hoppar bara fram. Men det där klippet går inte att hårdvaraccelerera eller?

Permalänk
Medlem

Jag testa killer sample med zoom player och det var inga problem alls..

Mitt System..

- MSI K9N Diamond
- MSI 8800GT
- AMD 6400+ (Black Edition)
- Windows Vista 64-Bit

Permalänk
Hedersmedlem

RoboDuck: Helt rätt. Jag skrev lite om det i min mediaspelar-artikel. BD/HDDVD-standarden är L4.1 men tyvärr finns det många som tror att det är bäst att skruva upp alla inställningar till max när de kodar om en film. Däremot var det en bra länk du hittade. Ska se om jag hinner ta lite tid till detta i helgen och isåfall uppdatera artikeln lite mer mer info ang. detta.

Ett bra tecken på att Killer sample är "överdrivet" kodad är att det är samma scen som jag testade när jag spelade upp direkt från Planet Earth HDDVD'n. Så det är i sig inga problem med bitrate (ligger runt 25 Mbps har jag för mig). Utan det är att killer-sample-filen har kodats med alldeles för höga inställningar (L5.1 stöder upp till 300 Mbps medan L4.1 är upp till 40 Mbps).

Lastninja: Självklart så styrs valet av CPU av många faktorer. Faktum är att det slog mig att AMD för några år sedan hade sin speciella encoder som ska accelereras av GPU'n. Kollade snabbt och den verkar visst fortfarande finnas så det kanske är så att du kan ta hand om att koda material också den vägen. Ska leka lite med det.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

När jag gjorde "killer sample" (ja, jag) så var det inte ännu allmänt känt att hårdvara bara klarar upp till L4.1. Dessutom var jag inte så bra på att koda överhuvudtaget, och i just fågelscenen går bitraten upp till över 40Mbit/s, vilket är högre än originalet. Borde satt en bitrate gräns samt använt färre refs (även om jag inte hade siktat på L4.1). Maxade helt enkelt allt i tron om att det skulle bli bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Faktum är att det slog mig att AMD för några år sedan hade sin speciella encoder som ska accelereras av GPU'n. Kollade snabbt och den verkar visst fortfarande finnas så det kanske är så att du kan ta hand om att koda material också den vägen. Ska leka lite med det.

Såg en codec-jämförelse för ett tag sedan och AMDs encoder var med. Vet inte om det är samma GPU-accererade, men den var egentligen inget att ha. Visst, den var otroligt snabb, men kvaliten var rent ut sagt usel.

Har för mig att x264 ska få GPU-acceleration under sommar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear

bran: hmm, tack för tipset. det är något jag hade missat. Jag ska testa det så fort jag kommer hem och se om jag kan få det att funka.

Testat det? Det ska inte vara några konstigheter alls, och även x264- filer som inte är kodade i L4.1 funkar utan anmärkning. Jag använder mig dock av Haalis Splitter o inte MPCs.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

[B]Det är dock ett litet övertag och om man till exempel ändå planerar att ta ut ljudet till en receiver så blir det hugget som stucket vilket kort som passar en själv bäst. [/B]

Nu har väll långt de flesta av dagens moderna recievrar hdmi växel, där den plockar ljudet ifrån. Och sannolikheten är väll stor att man har en sådan reciever om man endå satsar pengarna på att göra en htpc ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zippa
Det skulle vara spännande om man kunde testa en Singel core p4 2,4-3ghz med ett Ati 2600HD agp kort för att se om man skulle kunna återanvända sina gamla datorer som HTPC?

Någon som testat och sett om den orka med 1080p filmer?

Zippa

Jag har testat, funkar bra, dvs man får hwacc. Problemet är ju drivrutinerna, ,då jag testade det, vart bara svart ibland. Det är bara på AG varianterna. Hur det ligger till just nu med drivrutinerna till AGP korten vet jag inte.

Visa signatur
Permalänk

Vad jag också skulle vilja se är moderkort med inbyggt grafik och HDMI-ut. Jag har inte hållt mej särsilt uppdaterad, men antar att det finns HD3xxx som inbyggd krets med HDMI ut, x1250 som inbyggd har ju det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Vad jag också skulle vilja se är moderkort med inbyggt grafik och HDMI-ut. Jag har inte hållt mej särsilt uppdaterad, men antar att det finns HD3xxx som inbyggd krets med HDMI ut, x1250 som inbyggd har ju det.

Redan AMDs 680G har HDMI ut och moderkort med det chipsettet har väl funnits ute sen feb -07.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Bra test, är lite intresserad av o köra ut från datorn till tvn men vad finns de för spelare som avkodar och förbättrar bilden samtidigt om möjligt? För i powerdvd 7 så kan man ju klicka i ati avivo men min cpu belastning är nästan samma som när jag kör vanliga filmer och HD klipp jämfört med vlc.
Nån som har något tips? Eller ska man bara behöva köpa powerdvd 8 för o få mitt ati kort att arbeta? Vill få det där "killer_sample" att flyta, hackar ju enormt på datorn tex.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG