Nvidias modellnamn för svåra för konsumenterna

Permalänk
Medlem

Inte direkt krångliga namn, men nvidia tar en hanfull olika GPU G80, G92 samt med olka prestanda, 65 och 55um, klockningar m.m, samt lägger det i gryta blandar om och ut sprutar en jämra röra där kort som borde vara serie 8 är 9 och tvärtom, och kort som ligger väldigt nära varann i prestanda har olika serier och namn eller samma namn exact etc, så kan vem som helt bli yr i mössan av att hålla reda på det hela, jag har gett upp och väntar på 9900 korten som kanske kan vara nått att skaffa istället för 8800GTS 640
blir förvirrad bara av att läsa mitt inlägg här

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har sagt i flera år att det finns onödigt många varianter av kort. Tycker det ska finnas low, mid och high end och så kanske 2 kort i varje segment. Räknade för ett par år sedan till 20-25 olika kort från ATI eller om det var nVidia varav många var extremt lika.

Vad är t.ex. poängen med ett extremt strypt high end kort som presterar sämre än värtsingversionen av midsegmentskortet?

För de som inte är så insatta är det nästintil omöjligt att lista ut att SE betyder att kortet är sämre än om det heter Pro eller att XT är bättre än Pro osv. AMD/ATI har åtminståne gått ifrån det nu och har två versioner i varje segment en som slutar med 50 och en med 70 som 3550 och 3570 t.ex.

För oss som spenderar tid med att läsa om varende grafikkort som kommer och är extremt intresserae spelar det inte så stor roll förutom att det det är 70 % av korten som känns onödiga men för de som inte är totala datornördar måste det vara skirsvårt att veta vad de ska välja bland jungeln av betäckningar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Så det du menar är att AMD/ATi har ingenting med Nvidias lamande att göra? Vad tror du hade hänt om ATi lanserade ett kort som presterade som 8800GTX eller Ultra? Tror du Nvidia hade lanserat 9800GTX med dagens prestanda? Tänk efter nu lite innan du häver ur dig saker.

Snälla AlbinNdoja, man kan inte skylla allt i världen på dålig konkurrens. Döper man något till något dumt så får man stå för det. Till och med Nvidia själva erkänner ju det så det finns knappast någon anledning ens för den mest luttrade fanboi att argumentera om att det är den dåliga konkurrensens fel.

Så om någon ska tänka, så kanske det är du?

Permalänk
Avstängd

Många kort har dom.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caineth
Vi diskuterade modellnamnen, inte kortens relativt små prestandaförbättringar gentemot varandra. Jag kan hålla med om att den drös med modeller som finns ute delvis har att göra med konkurrenternas prestanda, men vad gäller dem krångliga modellbeteckningarna så har Nvidia bara sig själva att skylla. Det är inte särskilt svårt att se hur Nvidia enkelt hade kunnat hålla ordning och reda bland sina modeller genom att döpa dem annorlunda(8900 någon?), trots dem stora kvantiteter av kort dem tagit fram på senaste. Så Ja... det är lite löjligt att beskylla ATi för Nvidias dåliga namngivning, och jag vet inte riktigt vart du vill komma med det resonemanget.

Mitt resonemang är inte namnet utan prestandan. Ingen av er hade klagat om 9800GTX presterade 40% bättre än 8800GTS 512. Då hade det vart helt okej för ni fungerar så. Men när man endast ser en prestandaökning på 10% så gnäller man istället och ingenting är logiskt längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Celine
Snälla AlbinNdoja, man kan inte skylla allt i världen på dålig konkurrens. Döper man något till något dumt så får man stå för det. Till och med Nvidia själva erkänner ju det så det finns knappast någon anledning ens för den mest luttrade fanboi att argumentera om att det är den dåliga konkurrensens fel.

Så om någon ska tänka, så kanske det är du?

Vad är det som är dumt i namnet? Jag tycker 9800GTX är ett klockrent namn. Det som inte är klockrent är att 9800GTX presterar marginalt bättre än 8800GTS 512 för mycket mer skiljer det inte, jo 9800GTX har stöd för 3-vägs SLI medans 8800GTS 512 inte har det samt klockar bättre och andra småsaker.

Som jag skrev till monsieur ovan. Hade 9800GTX presterat 40% bättre istället för 10% bättre än 8800GTS 512 hade ingen av er klagat. Och Nvidia har ju självklart fått påtryckningar och måste "erkänna" en sådan sak men de vet själva att detta är på grund av att tjäna pengar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
De vill tjäna pengar som alla andra och tycker majoriteten konsumenter att det är rörigt så får man skriva på någon lapp och skicka runt och skicka till Nvidia.

Faktum är att majoriteten konsumenter tycker inte detta är rörigt just på grund av att de inte följer inte detta som vi gör med Lost kanske. De som tycker det är rörigt är de som är _sådär_ insatta eller _hyffsat_ insatta. Majoriteten konsumenter tycker inte det är rörigt överhuvudtaget men faktum är att de inte är medvetna om att 9800GTX i snitt bara presterar 10% bättre än 8800GTS 512 och självklart både låter och ser 9800GTX ut och vara ett bättre kort än 8800GTS 512. Det är det konsumenterna tittar på och det är här en del reagerar då Nvidia medvete så kallat lurar konsumenterna. Men så länge 9800GTX presterar bättre än 8800GTS 512 gör inte Nvidia något fel på papper men för oss insatta är detta svineri för en del och andra förstår att de vill tjäna pengar.

En konsument köper hellre 8500GT jämfört med 7900GT trots att 7900GT är betydligt mycket bättre (såvida priserna inte skiljer avsevärt då konsumenten skulle undra varför).

Tack. +1

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Jag trodde vi pratade om alla Nvidias nuvarande modellnamn och hur det gjorde det krångligt för konsumenterna, något Nvidia själva har erkännt och sagt dom skall rätta till.
Och Nej, inte ens Nvidia har skyllt röran på ATI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag trodde vi pratade om alla Nvidias nuvarande modellnamn och hur det gjorde det krångligt för konsumenterna, något Nvidia själva har erkännt och sagt dom skall rätta till.
Och Nej, inte ens Nvidia har skyllt röran på ATI.

Jepp, men sedan kom diskussionen in på stickspåret att prestandaskillnaderna mellan vissa modeller var så små. Vilket leder till att det finns onödigt många kort ute på marknaden, vilket i sin tur ökar förvirringen för konsumenterna. Att skillnaderna var små ansåg Dojan vara en följd av dålig konkurrens, m.a.o om Nvidia inte måste släppa ett mycket bättre kort än föregående modell pga konkurrens, så gör de inte det.
Man får väl ta och läsa vad det är man har citerat innan man svarar på det.

Merparten av förvirringen skulle ha undvikits om de hade döpt korten enligt följande:
8800GS (9600GSO) => 8900GS
8800GT => 8900GT
8800GTS (G92) => 8900GTS

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ja, då smiskar ju 512:an 640:an en bit. Förutsatt att det inte är den senare 640:an med 112sp, jämfört med 640:an med 96, då är det lite mindre skillnad även om skillnaden ändå existerar.

EDIT: Hardware guy
MX korten på geforce 4 serien var inte geforce 4(förbättrade geforce 3:or) utan förbättrade geforce 2:or.

Geo 4 mx är inte ett Geo2 enligt Nvidia. Geo 4 mx kan mer ses som en helt egen familj och var fram tagen för att sitta i lågprestanda PC. I och med att Geo 4 mx skulle sitta i lågprestanda PC adderades utökat stöd i HW för video. Detta utökade HW stöd för video fanns inte i något annat Nvidia kort tills Geo 6 (Geo 6 fick bättre stöd) familjen kom. HW stödet för video i Geo 4 mx och ett lågt pris gjorde att detta kort blev populärt i HTPC.

Så att säga att Geo 4 MX är ett Geo 2 är helt fel, Geo 4 mx utvecklades unikt för låg pris PC. Visst vissa delar var kanske från Geo 2, men Geo 8 och 9 har säkert också delar och idéer från Geo 2 och det är ingen som säger att G92 är ett förbättrat Geo 2 

Permalänk
Avstängd

Det hela började väl när GF4 kom?

GF4 är ju sämre än GF3... men MX/GTS och allt det där var ju i sin ordning då

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZzE
Bokstaver går inte att rangordna på samma vis. Hört talas om nVidia Geforce 9800Z?

Bokstavsordning.istheshit

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag trodde vi pratade om alla Nvidias nuvarande modellnamn och hur det gjorde det krångligt för konsumenterna, något Nvidia själva har erkännt och sagt dom skall rätta till.
Och Nej, inte ens Nvidia har skyllt röran på ATI.

Som Wrongtarget skriver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Tack. +1

Np.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Merparten av förvirringen skulle ha undvikits om de hade döpt korten enligt följande:
8800GS (9600GSO) => 8900GS
8800GT => 8900GT
8800GTS (G92) => 8900GTS

Helt rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Varför Geforce? Varför inte ett annat namn?

Förslag

Radonator
Geekforce
Gravity

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALanna
Geo 4 mx är inte ett Geo2 enligt Nvidia. Geo 4 mx kan mer ses som en helt egen familj och var fram tagen för att sitta i lågprestanda PC. I och med att Geo 4 mx skulle sitta i lågprestanda PC adderades utökat stöd i HW för video. Detta utökade HW stöd för video fanns inte i något annat Nvidia kort tills Geo 6 (Geo 6 fick bättre stöd) familjen kom. HW stödet för video i Geo 4 mx och ett lågt pris gjorde att detta kort blev populärt i HTPC.

Så att säga att Geo 4 MX är ett Geo 2 är helt fel, Geo 4 mx utvecklades unikt för låg pris PC. Visst vissa delar var kanske från Geo 2, men Geo 8 och 9 har säkert också delar och idéer från Geo 2 och det är ingen som säger att G92 är ett förbättrat Geo 2 

GEO?! Har aldrig hört om den förkortningen förr.

4 mx var nästan geforce 2or med teknik från geforce 4ti, som du säger så utvecklades de speciellt för budget PC men likheten med 4:an är inget annat än namnet och vissa funktioner.
Geforce 4 hade å sin sida rätt mycket gemensamt med 3:an.

Att man märker att 4mx levde kvar i 2:ans spår ser man bland annat på dx7 stöd och att geforce 3 var bättre. Även geforce 3 ti200.

Men 4mx var bättre än 2mx och de fick klagomål på den tiden över sin "felaktiga" döpning precis som de får skit idag med sina 8800GS som blir 9600GSO utan förändringar osv.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Varför Geforce? Varför inte ett annat namn?

Förslag

Radonator
Geekforce
Gravity

Låter bra, men jag föreslår:
Broken Wind
Warm Breeze
Hairdryer

Som ändå verkar gå bra ihop med nvidias tradition av högljudda och värdelösa kylare (klassiskt exempel: 6800 ultra)

Permalänk

De verkar behöva få lite ordning i kaoset, detta kanske avspeglar hur det är inom företaget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Låter bra, men jag föreslår:
Broken Wind
Warm Breeze
Hairdryer

Som ändå verkar gå bra ihop med nvidias tradition av högljudda och värdelösa kylare (klassiskt exempel: 6800 ultra)

hahaha "Broken Wind" var bra

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Vore underbart om de hade nåt som liknar versionsmodellen, typ så här:
Geforce 9.01 - 9.10 där .10 är bäst i 9-serien.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huxflux
Vore underbart om de hade nåt som liknar versionsmodellen, typ så här:
Geforce 9.01 - 9.10 där .10 är bäst i 9-serien.

JA! Lite som 9500, 9600, 9800 osv? Hmm... tycker jag känner igen detta...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hahaha, ja det var ju stor skillnad mot nuvarande system Huxflux...=)

Vad som istället borde göras kanske är att ha kvar namnen men införa ett tillägg för prestandaranking. Ett system där ett kort prestandarankas på en skala på 1-5 följt och år och kvartal då kortet först släpptes. Tex Geforce 9800gx2 skulle prestandarankas som Geoforce 5 Q2, 2008. Då blir det kanske lättare för de som inte är så insatta att köpa ett kort. Skulle även vara bra för andrahandsmarknaden för att se när ett kort var nytt och hett.

Permalänk
Medlem

...eller så slutar nvidia att återanvända samma serie-namn på nya grafikkort donjojo, så det slipper bli förvirring, ditt förslag lät inte passande (tycker jag) att sätta på en produkt.

Såsom 8800 blivit återanvänt så borde t.ex 8800GT 512MB ha fått ett 9xxx namn istället för 8800 då det är mycket nyare och bättre än 8800GTS 320/640 och i många fall GTX/Ultra. Och 9-serien idag borde fått 10xxx namn.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Haha. Det hade vart något och nej, skulle inte vara en nackdel tanke på hur ofta de släpper grafikkort.
-----------------------------------------------

De vill tjäna pengar som alla andra och tycker majoriteten konsumenter att det är rörigt så får man skriva på någon lapp och skicka runt och skicka till Nvidia.

"Faktum är att majoriteten konsumenter tycker inte detta är rörigt" just på grund av att de inte följer inte detta som vi gör med Lost kanske. De som tycker det är rörigt är de som är _sådär_ insatta eller _hyffsat_ insatta. Majoriteten konsumenter tycker inte det är rörigt överhuvudtaget men faktum är att de inte är medvetna om att 9800GTX i snitt bara presterar 10% bättre än 8800GTS 512 och självklart både låter och ser 9800GTX ut och vara ett bättre kort än 8800GTS 512. Det är det konsumenterna tittar på och det är här en del reagerar då Nvidia medvete så kallat lurar konsumenterna. Men så länge 9800GTX presterar bättre än 8800GTS 512 gör inte Nvidia något fel på papper men för oss insatta är detta svineri för en del och andra förstår att de vill tjäna pengar.

En konsument köper hellre 8500GT jämfört med 7900GT trots att 7900GT är betydligt mycket bättre (såvida priserna inte skiljer avsevärt då konsumenten skulle undra varför).

Det är logik varför Nvidia har namngivit korten som dom har gjort men det logiska ur prestandaförhållande är att 9800GTX skulle hetat 8900GTX.

Its simple.

Men AlbinNdoja, hela poängen med artikeln är ju att majoriteten TYCKER detta. Detta är ju tom bekräftat ifrån Nvidia själva. Hur kan du påstå motsatsen? Vad bygger du ditt uttalande på? Har du information som inte ens Nvidia själva har kanske? Eller är din åsikt = allmänhetens åsikt?

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niclaso
Men AlbinNdoja, hela poängen med artikeln är ju att majoriteten TYCKER detta. Detta är ju tom bekräftat ifrån Nvidia själva. Hur kan du påstå motsatsen? Vad bygger du ditt uttalande på? Har du information som inte ens Nvidia själva har kanske? Eller är din åsikt = allmänhetens åsikt?

Men snälla tänk efter nu lite innan du svarar.
Nvidia har säkert fått många klagomål kanske men inte tycker majoriteten detta. Majoriteten har ingen aning rättare sagt och om de skulle hur tror du det skulle fungera? Skall majoriteten skicka in ett brev eller mail till Nvidia och säga att "jag kan inget om grafikkort och vet nog inte riktigt vilket som är bäst och köpte min dator på "Siba" men jag tycker ni har på tok för många grafikkort ute som heter nästan likadant"? Nej.

Majoriteten tycker inte alls detta och det är självklart logiskt!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
En konsument köper hellre 8500GT jämfört med 7900GT trots att 7900GT är betydligt mycket bättre (såvida priserna inte skiljer avsevärt då konsumenten skulle undra varför?

Den billigaste 7900GT finns att köpa för 2500kr men annars har du rätt

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Men snälla tänk efter nu lite innan du svarar.
Nvidia har säkert fått många klagomål kanske men inte tycker majoriteten detta. Majoriteten har ingen aning rättare sagt och om de skulle hur tror du det skulle fungera? Skall majoriteten skicka in ett brev eller mail till Nvidia och säga att "jag kan inget om grafikkort och vet nog inte riktigt vilket som är bäst och köpte min dator på "Siba" men jag tycker ni har på tok för många grafikkort ute som heter nästan likadant"? Nej.

Majoriteten tycker inte alls detta och det är självklart logiskt!

Du verkar tycka det är omåttligt roande att be andra tänka efter, när du själv inte lyckas motivera din egen tankegång särskilt galant. Jag tror faktiskt att du är en av få som förstår ditt egna perspektiv på den här frågan, och jag har fortfarande inte fått ihop varför man enligt dig kan klaga på ATi över att Nvidia döpt sina kort knasigt.

Ditt svar försökte inte ens, och ditt resonemang om 9800GTX faller såfort man tittar på några andra kort, som t.ex. 8800GT och 8800GTS 512. Det hade inte spelat någon roll om dem presterade 40% eller 100% bättre än vad dem gör idag, det hade fortfarande varit missvisande, då dem inte passar in i 8-serien, hur du än vänder och vrider på det(G92?). Vi ska inte ens börja tala om 8800GS och 9600GSO... fast det är väl också ATis fel, eller hur? Nvidia hade ju aldrig släppt GSO om ATi haft prestandatronen, eller hur? Kom igen... Det är inte ens samma segment, och bara för att dem leder i prestandatoppen betyder inte att alla deras misstag i dem lägre segmenten också är ATis fel.

Permalänk

Allt handar om stålar så är de bara. Snacka går men Nvidia gör som dom känner. Allting har en baktanke helt klart

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Inaktiv

Krävs inte mycket hjärnkapacitet för att läsa ett par nyhetssiter och veta vad alla modellnamn är.
För medelsvennis kanske det är det men det bryr jag mig inte så mycket om.