Ny minnesteknik betyder snabbare grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Ny minnesteknik betyder snabbare grafikkort

Nästa generations grafikkort från AMD kommer att använda GDDR5-minne, en teknik som har mycket bättre prestanda än minnesmodulerna på dagens grafikkort. Nu rapporterar minnestillverkaren Qimonda att de kan börja sälja GDDR5-minne i volym.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Minnes bandbredd = mumma

Permalänk

Utvecklingen går framåt. Kommer GPU kunna hänga med minnena?

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Avstängd

mer prestanda åt folket

Permalänk
Medlem

skulle villja se lite tester med dom minnena

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk

AMD och minnestillverkaren borde ha hållit detta hemligt, och sedan tagit nVidia på sängen när de grafikkorten med dessa minnen släpps.

Permalänk
Medlem

Det där skulle sitta fint.... *drool*

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Nu framgår det inte i artikeln vad jag kunde se hur energieffektiviteten är på den nya standarden. Men jag ser helst att utvecklarna lägger fokus på den punkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Nu framgår det inte i artikeln vad jag kunde se hur energieffektiviteten är på den nya standarden. Men jag ser helst att utvecklarna lägger fokus på den punkten.

http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR5#cite_note-2
Se bilaga 3, sidan 7.

Permalänk
Medlem

Minnerna är alltså 512Megabit eftersom dom säljer minneschip, inte moduler. 16Mx32 betyder att chippen i det här fallet har en databuss 32-bitar bred (8x och 16x är vanligt på DIMM, dvs 8 stycken 8x chip parallellt).

16M*32 = 512Mbit.

De flesta grafikkort har en 256-bit minnesbuss nu för tiden. 8st 32x GDDR5 chip blir 512MB (Byte i det här fallet!) totalt

32bit*8 = 256bit

Permalänk
Medlem

fan va trävligt

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

32 minneskretsar? blir lite tajt... o ska ska dem kanske kylas oxå
EDIT: sorry, såg inte tidigare inlägg

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

kommer dom häär minnerna hamna i 4000 serien ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
kommer dom häär minnerna hamna i 4000 serien ?

Japp, hoppas att GPU'n och drivrutinerna håller måtten bara =|

Permalänk
Medlem

På tiden att det går framåt. Jag har ju DDR3-minnen i samma hastighet på
både CPU och GPU, vilket känns lite udda när jag tidigare hade DDR för
CPU och DDR4 för GPU...

Man får väl se det så att DDR3 räcker till för vad dagens GPU-teknik orkar med (?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Nu framgår det inte i artikeln vad jag kunde se hur energieffektiviteten är på den nya standarden. Men jag ser helst att utvecklarna lägger fokus på den punkten.

Då GDDR5 någelunda bygger på DDR3 och GDDR3 har mycket gemensamt med DDR2, så borde GDDR5 vara mer energisnålt.

Permalänk

Det tusan på tiden att de börjar använda dem, GDDR5 har ju funnits ett bra tag nu, men ingen ville använda dem.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Det tusan på tiden att de börjar använda dem, GDDR5 har ju funnits ett bra tag nu, men ingen ville använda dem.

Nej det är alldeles nytt. Du har sovit under en sten och tror således att det står GDDR4.

Permalänk
Medlem

detta LÄR bli intressant.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Nu framgår det inte i artikeln vad jag kunde se hur energieffektiviteten är på den nya standarden. Men jag ser helst att utvecklarna lägger fokus på den punkten.

GDDR5 är mer energieffektiva än GDDR3, ja. Så tillverkarna HAR lagt fokus på detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DLM
På tiden att det går framåt. Jag har ju DDR3-minnen i samma hastighet på
både CPU och GPU, vilket känns lite udda när jag tidigare hade DDR för
CPU och DDR4 för GPU...

Man får väl se det så att DDR3 räcker till för vad dagens GPU-teknik orkar med (?)

DDR3 SDRAM och GDDR3, NOT the same thing. GDDR3 är snabbare än vad DDR3 är, men som skrivet ovan så har DDR2 och GDDR3 större likheter med varandra, likaså GDDR5 och DDR3.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

de blir nog fett. skulle inte ati's nya grafikkort släppas den här månaden?

Permalänk
Hedersmedlem

Spännande, lär ge en bra boost

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande, då får man hoppas att 4000 serien samt Nvidias nya kort har GDDR5 minnen.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Nej???!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolapso
Väldigt spännande, då får man hoppas att 4000 serien samt Nvidias nya kort har GDDR5 minnen.

Hoppas verkligen inte att Nvidia får GDDR5-minnen. (Dock fånig kommentar av mig)

Ser väldigt gärna att Nvidia får det tufft i några månader framöver så att 'balansen' utjämnas.

Eller? Tänker jag fel nu?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Re: Nej???!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Hoppas verkligen inte att Nvidia får GDDR5-minnen. (Dock fånig kommentar av mig)

Ser väldigt gärna att Nvidia får det tufft i några månader framöver så att 'balansen' utjämnas.

Eller? Tänker jag fel nu?

Nejdå, jag håller iaf med dig Tycker det är på tiden att Nvidia får tillbaka med tanke på all skit dom kastar runt sig.

Permalänk
Medlem

Fint med ny teknik speciellt när den gör hela korten billigare. AMD har tex ingen avsikt på att gå upp till en 512bits buss igen på deras RV770 iom just GDDR5. De höga frekvenserna gör att man kan ha smalare bussar och således blir priset markant lägre.

Minne i 4.5GHz via en 256bits buss ger en bandbredd på ca 140GB/s och det lär duga...

Permalänk
Medlem

Mmm, det gäller att AMD/ATI får ut dessa nya grafikkort på marknaden fort nu! Om de väntar så kommer nVidia att hinna utveckla något som (återigen) konkurerar ut dem.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Minne i 4.5GHz via en 256bits buss ger en bandbredd på ca 140GB/s och det lär duga...

Hellre 2.25Ghz @ 512bitars interface @ 140Gb/s. Tja eller 4.5Ghz @512bitars interface som hade inneburit 280Gb/s.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Fint med ny teknik speciellt när den gör hela korten billigare. AMD har tex ingen avsikt på att gå upp till en 512bits buss igen på deras RV770 iom just GDDR5. De höga frekvenserna gör att man kan ha smalare bussar och således blir priset markant lägre.

Minne i 4.5GHz via en 256bits buss ger en bandbredd på ca 140GB/s och det lär duga...

Kanske blir det ännu mer. http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=2982958&po...
Låter dock lite otroligt, kanske blir det ännu en R600 isåfall. Om det skulle ske så skulle det nog inte bli R"value"770XT.

Permalänk

Även om motorn är skitstark faller allt om tändningen är feljusterad...

Kanske en kommentar som älskas på detta bilälskande forum :D. ATI har haft otroliga "pappersspecs" innan. Jag tror det när jag ser det, och jag vill se det. Men jag kommer inte måla gräs och gröna skogar innan. Minnesstandarden kanske är banbrytande, men jag vill ha ett banbrytande kort innan jag skriker "hurra!"!