Bloomfield bjuder på ordentlig minnesprestanda

Permalänk
Melding Plague

Bloomfield bjuder på ordentlig minnesprestanda

Läckt presentationsmaterial från Intel sprider ljus på Bloomfields minnesprestanda. Bloomfield är en ny värstingprocessor som Intel kommer att lansera det fjärde kvartalet i år, och är baserad på den alldeles färska arkitekturen Nehalem.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Good for them. Hoppas att AMD repar sig lite nu så att de har ett motstånd.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Som vanligt mer goda nyheter från Intel.

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk

Gå Intel! Nu är det Intels tur att regera.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Gå Intel! Nu är det Intels tur att regera.

?? Det har de väl gjort sen core 2 duo släpptes?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Vet inte vad man ska hoppas på. Såklart att man vill att Intel ska spotta fram bättre grejer hela tiden så utveklingen går framåt, men AMD är redan tillräckligt överkörda för att ta denna smällen som kommer att komma.
Och utan konkurrens från AMD blir det inga roliga priser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Gå Intel! Nu är det Intels tur att regera.

Hehe. Störtskön ironisk kommentar det där!;)

Permalänk
Medlem

Kul! Iofs är jag inte förvånad med tanke på dess integrerade minneskontroller med 3 kanaler.

Men jag har då aldrig sett ett nuvarande Core2-system med DDR3-minne som fått 25GB/s. Teoretiskt ja, men i praktiken är ju minnesprestandan rätt usel på dessa Core2-system. Ett Phenom-system har ju klart bättre minnesbandbredd och då kör det ändå med lägre minnesklock. Det är ju den effektiva bandbredden som räknas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Dregel... tur at man har fått jobb och kommer kunna ha råd med lite bättre hårdvara...

Permalänk
Medlem

Ser ju mumma ut.. får bara hoppas på att AMD kommer med svar på tal, eller åtminstone nästan

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

snarare har Intel snabbare bandbredd idag än amd :D;) här är bevis på nytagen 15GB/sek från en kille på Xs forum

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=187123

kolla lavalys everst så ser ni över 15015Mb/s

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Blir väl bara Winrar som drar nytta av detta då... Verkar ju som att minnesbandbredd inte har så stor betydelse på det hela taget i slutändan när man ser på verklig prestanda. Jag menar det är ju ingen stor verklig prestandaskillnad mellan DDR2 och DDR3 även om det teoretiskt skiljer mycket. Däremot tror jag intern minneskontroller kan ge viss märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem

Trevligt fö Intel. Tråkgit dock att det sannolikt blir något sanslöst dyrt för de flesta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Kul! Iofs är jag inte förvånad med tanke på dess integrerade minneskontroller med 3 kanaler.

Men jag har då aldrig sett ett nuvarande Core2-system med DDR3-minne som fått 25GB/s. Teoretiskt ja, men i praktiken är ju minnesprestandan rätt usel på dessa Core2-system. Ett Phenom-system har ju klart bättre minnesbandbredd och då kör det ändå med lägre minnesklock. Det är ju den effektiva bandbredden som räknas.

Jag håller med. Intels system är bra på CPU intensiva saker, AMD's verkar ändå nyttja mer bandbredd. Den teoretiska bandbredden är en sak, men det är verkliga som man får gå efter senare.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Tycker det ska bli intressant att se om det verkligen blir billigare även för konsumenterna som Intel ska ha sagt, tror det kommer rinna ut i sanden och i slutänden bli dyrare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

När monopolet slår i kraft kanske vi äntligen kan få lite optimering, så skiten fungerar som den ska.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas AMD har något i någon bakficka som kommer konkurrera riktigt bra med Nehalem!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
snarare har Intel snabbare bandbredd idag än amd :D;) här är bevis på nytagen 15GB/sek från en kille på Xs forum

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=187123

kolla lavalys everst så ser ni över 15015Mb/s

du jämför GROVT överklockad Intel CPU (5+ghz) med oklockade AMD...? Tillbaka till skolan och lär dig läsa ordentligt den här gången.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

gött.. sjunker priserna på dagens extrema proppar ju blir en ny server på sen sommaren

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Intel verkar nästan ostoppbara, i alla fall tills AMD släpper Bulldozer. Detta om man bara koncenterar sig på det tekniska. Men AMD har tur för Intel har nämligen kommit på ett koncept som utan tvekan kommer skrämma bort en majoritet av swecarna: Ett överklockningslås! Ryktet säger att det enbart är dom extremt dyra bloomfieldprocessorerna som går att överklockas medans dom billigare varianterna ska vara helt spärrade för överklockning. Detta är inte samma sak som dom meningslösa överklockningslåsen som finns i vissa chipset (bla. 955X om jag inte minns fel) och var väldigt lätta att komma runt

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Som sagt bara ryken än så länge men det skulle inte vara första gången Intel gör något komsument-fientligt.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är vad vi vanliga får från Intel och vad det kommer kosta då detta låter dyrt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Blir väl bara Winrar som drar nytta av detta då... Verkar ju som att minnesbandbredd inte har så stor betydelse på det hela taget i slutändan när man ser på verklig prestanda. Jag menar det är ju ingen stor verklig prestandaskillnad mellan DDR2 och DDR3 även om det teoretiskt skiljer mycket. Däremot tror jag intern minneskontroller kan ge viss märkbar skillnad.

Minnesprestanda har betydelse. Om du tog bort cachen så skulle minnesbandredden verkligen märkas av. Att det inte märkts så stor skillnad på Core2-system är ju att det redan har mycket cache och en FSB som flaskar.

Sen beror det ju förstås på vilka program man kör. Små program som får rum i cachen påverkas ju inte direkt. Men det är inte bara WinRAR som tycker om minnesbandbredd iaf.

Jag kom nu ihåg en gång (höll på att meckade lite bara) då jag körde minnet i ddr200-klock och jag märkte faktiskt stor skillnad i ett spel mot den normala ddr400-klocken som jag normalt kör. Det var på systemet i sign alltså. Det var även stor skillnad mellan DDR-minne och SDR-minne på Athlon tyckte jag.

Men visst lär det bli stor skillnad mellan Core2 och nehalem. Jag kände iaf stor skillnad mellan AthlonXP och Athlon64 som är ett liknande steg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

På tal om Winrar.
Kan vi inte bara spola fram tiden tills man kan packa upp en 4GB film på 20-30 sek!
Undra vilket årtal det blir

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Intel verkar nästan ostoppbara, i alla fall tills AMD släpper Bulldozer. Detta om man bara koncenterar sig på det tekniska. Men AMD har tur för Intel har nämligen kommit på ett koncept som utan tvekan kommer skrämma bort en majoritet av swecarna: Ett överklockningslås! Ryktet säger att det enbart är dom extremt dyra bloomfieldprocessorerna som går att överklockas medans dom billigare varianterna ska vara helt spärrade för överklockning. Detta är inte samma sak som dom meningslösa överklockningslåsen som finns i vissa chipset (bla. 955X om jag inte minns fel) och var väldigt lätta att komma runt

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Som sagt bara ryken än så länge men det skulle inte vara första gången Intel gör något komsument-fientligt.

dom har tagit tillbak marknaden och ligger så mycke före amd så nu börjar dom göra som dom vill igen.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Jag hoppas verkligen att AMD kommer tillbaka. Får Intel monopolställning kommer de nog se det som att de inte har någon anledning överhuvudtaget att lyssna på kunderna.

Permalänk
Medlem

man ska inte tro på sånt hör föräns SweC lr motsvarande sida fått prova på dom;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rebel
Jag hoppas verkligen att AMD kommer tillbaka. Får Intel monopolställning kommer de nog se det som att de inte har någon anledning överhuvudtaget att lyssna på kunderna.

AMD har ju bulldozer. Synd bara att den är långt ifrån färdig än.

Men jag tror inte Intel får nåt monopol. Om det går riktigt illa för AMD blir de säkert uppköpta av nån som förhoppningsvis fortsätter konkurrera med Intel.

Eller så kanske Via kan ge sig in i matchen på riktigt om de får lite resurser. De har ju Isaiah.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rebel
Jag hoppas verkligen att AMD kommer tillbaka. Får Intel monopolställning kommer de nog se det som att de inte har någon anledning överhuvudtaget att lyssna på kunderna.

När det gäller mer avancerade program som kör i flera trådar m.m. så är det Intel som ligger efter, att "vanliga" användare sällan ser det beror på att de sällan kör avancerade program.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Intel verkar nästan ostoppbara, i alla fall tills AMD släpper Bulldozer. Detta om man bara koncenterar sig på det tekniska. Men AMD har tur för Intel har nämligen kommit på ett koncept som utan tvekan kommer skrämma bort en majoritet av swecarna: Ett överklockningslås! Ryktet säger att det enbart är dom extremt dyra bloomfieldprocessorerna som går att överklockas medans dom billigare varianterna ska vara helt spärrade för överklockning. Detta är inte samma sak som dom meningslösa överklockningslåsen som finns i vissa chipset (bla. 955X om jag inte minns fel) och var väldigt lätta att komma runt

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Som sagt bara ryken än så länge men det skulle inte vara första gången Intel gör något komsument-fientligt.

Ah, tillbaka till gamla tiden ja. Underbart. Varför ska användarna få göra vad de vill med sina produkter när det är mer lönande att begränsa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
När det gäller mer avancerade program som kör i flera trådar m.m. så är det Intel som ligger efter, att "vanliga" användare sällan ser det beror på att de sällan kör avancerade program.

Det här jag missat. Har du någon länk?
Gäller det vanlig multitasking per kärna eller?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det här jag missat. Har du någon länk?
Gäller det vanlig multitasking per kärna eller?

Här är en som förklarar en del kortfattat: http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=443

Att förstå hela tekniken och vilka problem som uppstår vid program som kör flera trådar och processorer med flera kärnor är ju inte helt lätt. Men här är en annan länk om cache som är bra: http://lwn.net/Articles/252125/

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.