Permalänk
Medlem

800MB RAM saknas

Som kan ses i min signatur så kör jag ett system som skall ha stöd för 4 GB RAM (i den mån man nu kan ha i 32-bitars system), problem är dock detta att när den fjärde minnesstickan sitter i så visar systemet endast 3,2 GB. (Redan kontrollerat att alla minnen funkar som dom skall)

Jag har stöd för och har satt i gång PAE dock saknas möjligheten att manuellt sätta igång Memory Remap i BIOS och efter att ha läst igenom en massa trådar så misstänker jag att det är för att moderkortet automatiskt skall göra detta.

Frågan är nu: Varför saknas så mycket som 800 MB RAM? Vad har jag gjort för fel?

Visa signatur

Pentium 4 550, 3.4 GHz || ASUS P5GD1-VM || 4x1024 Corsair DDR 400MHz || Radeon X600 || Windows XP 32-bit ||

Permalänk
Medlem

Ett 32 Bitars system kan maximalt utnyttja 4 gigabyte minne! Det kan helt enkelt inte adressera mer minne ! (Tilldela adresser= lådor)

Alla komponenter i en dator tar upp minnesadresser, och grafikkortet är förmodligen den största av dessa. Ljudkortet tar adresser, USB portar tar adresser, osv osv.

Oavsett om du har PAE osv så fungerar det inte, ditt OS kan inte registrera fler än 4 gigabyte "lådor" totalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Ett 32 Bitars system kan maximalt utnyttja 4 gigabyte minne! Det kan helt enkelt inte adressera mer minne ! (Tilldela adresser= lådor)

Alla komponenter i en dator tar upp minnesadresser, och grafikkortet är förmodligen den största av dessa. Ljudkortet tar adresser, USB portar tar adresser, osv osv.

Oavsett om du har PAE osv så fungerar det inte, ditt OS kan inte registrera fler än 4 gigabyte "lådor" totalt.

Är medveten om detta men jag har som sagt letat runt och aldrig har jag hört talas om någon som har förlorat så pass mycket som 800 MB på dom komponenter som finns i datorn.

Visa signatur

Pentium 4 550, 3.4 GHz || ASUS P5GD1-VM || 4x1024 Corsair DDR 400MHz || Radeon X600 || Windows XP 32-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Auralion
Är medveten om detta men jag har som sagt letat runt och aldrig har jag hört talas om någon som har förlorat så pass mycket som 800 MB på dom komponenter som finns i datorn.

Dra av 512 mb för grafikkortet.

Sen har du ca 300 Mb kvar till annat.
Har du hyperavancerade ljudkort ?

Massa USB Portar ? Skrivarport ? Seriell port ? Fysikkort ? Kontrollerkort ?

Vissa får ut bara 3 gigabyte av 4 så du ligger inte dåligt till.

Kör jag igång xp så får jag endast 3.5, så jag ligger heller inte långt ifrån dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Dra av 512 mb för grafikkortet.

Sen har du ca 300 Mb kvar till annat.
Har du hyperavancerade ljudkort ?

Massa USB Portar ? Skrivarport ? Seriell port ? Fysikkort ? Kontrollerkort ?

Vissa får ut bara 3 gigabyte av 4 så du ligger inte dåligt till.

Kör jag igång xp så får jag endast 3.5, så jag ligger heller inte långt ifrån dig.

Erkänner mig rättad. Tack för hjälpen

Visa signatur

Pentium 4 550, 3.4 GHz || ASUS P5GD1-VM || 4x1024 Corsair DDR 400MHz || Radeon X600 || Windows XP 32-bit ||