Asus storsatsar på Linux i moderkortet

Permalänk

Tänk vad smart om man kunde ladda sitt OS i bakgrunden, utan att den processen slöas ner. Då skulle det vara något riktigt bra att ha! Speciellt om man får upp det man höll på med i splash i sitt OS när det laddat klart! KANON! Vilken grej det skulle vara. FIXA AUSUS(eller helst Gigabyte eftersom de oftare har dubba raidkontroller på sina mobo:))!!!!!

Visa signatur

No one wants to die but some just love war.

Permalänk

Detta är ju jävligt bra...Hoppas de släpper uppadetarade till nuvarande moderkort så att man får ta del i den här funktionen.

Nånting jag hellre skulle vilja se är att Windows 7 inte baseras på det slöa och uråldriga MS-dos så att det kan startas på under 10 sekunder. Nånting som Mac gör riktigt bra är ju startup tider, framförallt från vänteläge (nånting som jag utnyttjar mycket). När det tar ett tag för XP att komma ur vänteläge dröjer det 2-3 sekunder på Mac. Som sagt, bra innovation från Asus men snabbare Windows hade varit optimalt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iliyena
Verkar ju najs, så länge man inte ska se film, lyssna på musik eller spela spel... Vilket är det ända jag gör nästan... Men asbra iaf!

ehm, sen när gick det inte att spela upp film, lyssna på musik eller spela spel i linux?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Detta är ju jävligt bra...Hoppas de släpper uppadetarade till nuvarande moderkort så att man får ta del i den här funktionen.

Nånting jag hellre skulle vilja se är att Windows 7 inte baseras på det slöa och uråldriga MS-dos så att det kan startas på under 10 sekunder. Nånting som Mac gör riktigt bra är ju startup tider, framförallt från vänteläge (nånting som jag utnyttjar mycket). När det tar ett tag för XP att komma ur vänteläge dröjer det 2-3 sekunder på Mac. Som sagt, bra innovation från Asus men snabbare Windows hade varit optimalt.

vistas vila läge ftw..

ot: lät ju inte helt fel! ska bli kul att se hur bra det fungerar när det kommer lite tester...

Permalänk
Medlem

Får en att tänka tillbaka på Nes, Snes, Sega mega drive, iof så var inte det datorer men spelen gick igång direkt, fanns inget som hette l"Loading" på den tiden, tror faktisk att det var det som gjorde att jag först avstod från PS1.
Sitta och vänta på att ett spel skall ladda?!?! nä fy va hemskt.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Hedersmedlem

Någon linuxfantast måste ha kommit upp sig i hierarkin hos ASUS Även om jag själv föredragit *BSD.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer lite möjligheter för systemet som fler varit inne på.
Vore bra när datorn krånglar ...
Som tex

* Memtest86 eller liknande
* Nätverksdiagnostig
* Flasha och spara BIOS
* Backuplösningar
* Möjlighet till åtkomst av filer på olika filsystem
* Åtkomst till USB-minnen
* Anti-Virus/Spyware för befintliga diskar

I stort sett vore det trevligt med en livecd med räddningsverktyg inbyggt ...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Är detta ett komplement till ett vanligt "standard"-BIOS, eller är det en fullständig ersättare? Det står på wikin att det är en proprietär bit involverat. Det skulle vara intressant att se om detta skulle underlätta för projekt som Coreboot (aka LinuxBIOS). Om detta är helt iställetför BIOS så borde det innebära en fördel för Coreboot, då det uppenbarligen finns Linuxdrivers för all hårdvara på moderkortet, vilket är ett uppenbart problem med andra moderkort.

Ska hålla ett öga på utvecklingen. Går det att hacka är det helt klart mycket intressant. Är man bunden till ASUS lösning så är det dock helt ointressant för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ashashiva
Får en att tänka tillbaka på Nes, Snes, Sega mega drive, iof så var inte det datorer men spelen gick igång direkt, fanns inget som hette l"Loading" på den tiden, tror faktisk att det var det som gjorde att jag först avstod från PS1.
Sitta och vänta på att ett spel skall ladda?!?! nä fy va hemskt.

Jo, men ändå mest likt Amiga, Atari etc. På simplaste Amigan laddade det blixtsnabbt, bara stoppa in spelet och om man ville komma åt alla funktioner laddade man workbench.

Permalänk

Hur komme man åt detta?

Har P5Q-PRO, men har inte fått reda på att jag har denna funktionen. Är den kompatibel med Win 7?

Hur funkar det?
Var ligger det OS:et på moderkortet?

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Skrivet av Nathanael:

Hur komme man åt detta?

Har P5Q-PRO, men har inte fått reda på att jag har denna funktionen. Är den kompatibel med Win 7?

Hur funkar det?
Var ligger det OS:et på moderkortet?

Du hittar det på CD-skivan du fick med moderkortet.

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|