AMD planerar fortfarande en ny fabrik

Permalänk
Melding Plague

AMD planerar fortfarande en ny fabrik

Redan för ett och ett halvt år sedan presenterade AMD planer om att bygga en ny fabrik i utkanterna av New York. Trots rykten om att AMD vill lägga ut tillverkning på entreprenad hävdar de fortfarande att planerna på en ny fabrik är oförändrade.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tycker det här låter klockrent. AMD exponerar och fler får jobb och konsumenterna blir förmodligen glada. De får ju mycket i bidrag samt skatt så varför inte?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Hm.. 900 miljoner dollar totalt i bidrag/skattlättnad... Nog för att det är dyrt att tillverka en fabrik men visst måste 900 miljoner täcka stora delar av byggandet?

Om AMD vill ha ut fabriceringen på entreprenad så borde de övertala staten NY att bygga fabriken själva och sen hyra ut till AMD...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Det låter som att det skulle vara en bra affär för AMD. Får hoppas att dom hinner med och att dom börjar gå med vinst... BYGG sa ja!!!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd

650 miljoner i handen och 250 miljoner i minskade skatter skulle nog inte sitta fel för AMD

undrar hur mycket det kostar att bygga en sådan fabrik.

Permalänk
Avstängd

Dumt varför bygga en fabrik när dom går back? kanske skulle börja släppa lite vinst givande saker innan dom ens tänker på en ny fabrik..

Är vad jag tycker i alla fall men det skiter dom väl i vad jag tycker endå

Permalänk
Medlem

Perfekt, ett måste för att dom skall kunna få upp volymerna för att göra vinst. Bygger dom inte så lär framtiden för AMD vara mörk.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Lycka till AMD!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Dumt varför bygga en fabrik när dom går back? kanske skulle börja släppa lite vinst givande saker innan dom ens tänker på en ny fabrik..

Är vad jag tycker i alla fall men det skiter dom väl i vad jag tycker endå

Läs nyheten först? Dom bygger fabriken för att producera processorer i 45nm, dvs "vinst givande saker". Det är inte för skojs skull dom gör sådana hära saker.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen det går igenom och att de får en problemfri 45nm teknik, det sista de behöver efter 900 investerade miljoner är en barcelona i repris.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Sätt igång och bygg!!

Permalänk

Jag skulle gissa på att maskinerna kostar runt 80% av fabriken.
Resten går till material för att bygga stället.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Bygg en riktig jävel till fabrik nu AMD och kör hårt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Dumt varför bygga en fabrik när dom går back? kanske skulle börja släppa lite vinst givande saker innan dom ens tänker på en ny fabrik..

Är vad jag tycker i alla fall men det skiter dom väl i vad jag tycker endå

Man måste ta risker för att komma någonstans på dagens marknad, tyvärr...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

900 mille räcker nog inte ens. Det är dyrt å bygga i staterna med. Fan en basboll arena dom bygger där kostar ca 65 miljoner USD och det är mästadels betong byggnad och stål.
Eftersom jag jobbar på en fabrik som byger 3st nya arenor just nu i 100 miljonors klassen. Skulle tro det vi levererar motsvara nästan 200 miljoner och det bara i betong element. Skulle tippa motsvarande 50-60 miljoner USD totalt med montag och målning, inredning osv osv. Dom är visserligen stora men en fabrik för att göra processorer är nog framföralt mycket större sedan ska det köpas maskiner som är LÅGT från billiga. Så jag skulle nog lätt tro bygger i sig går löst på flera miljarder och säkert lika mö till för maskiner osv.
Smacka upp skiten är lågt från billigt heller.

Det må ksota för AMD men volymer är vad dom behöver. Dom behver inte den snabbaste processorn på marknade. Det dom behöver är volymer och bra pris/prestanda då kan dom som intel sluta avtal och konkurera på Intels villkor även om deras metoder är rätt fula (bara köpa deras processor er å igen annans) men då kanske intel får smaka lite kokurans. Kan AMD fördubbla tillverknigen och antal sålda processorer förblir den samma så kan dom ju rent teoretiskt fördubbla sina marknadsandelar och dom liggerp å ca 20 nu och har vart uppe i 25% så då kan dom bli ett ricktigt hot mot intel om dom kan sälja processorer i volymer till avsevärt lägre pris med samma prestanda.

Permalänk
Medlem

varför gör man inte fabriker nu som kan göra 32(eller vad nu nästa steg var)nm processorer nu om det ändå är planerat att vara klart när det är såna intel kommer ha vid den tiden typ?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Åh, bilden i artikeln var rena rama ögonorgasmen...

Å andra sidan är det bra att AMD vågar gå framåt.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

jäsp...

dom kanske skall börja använda den andra fabrik som dom redan har istället...

NY-fabriken har redan blivit BS-stämplad i de mer AMD-kritiska kretsarna, att bygga en till fabrik (som dom inte behöver) skulle kosta dom en miljard eller två utöver de bidrag dom får, vilket dom knappast kan slänga runt utan vidare.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
varför gör man inte fabriker nu som kan göra 32(eller vad nu nästa steg var)nm processorer nu om det ändå är planerat att vara klart när det är såna intel kommer ha vid den tiden typ?

Håller med dig, för det borde ju vara lönsammare. Även om det hade kostat AMD 200 mille extra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
jäsp...

dom kanske skall börja använda den andra fabrik som dom redan har istället...

NY-fabriken har redan blivit BS-stämplad i de mer AMD-kritiska kretsarna, att bygga en till fabrik (som dom inte behöver) skulle kosta dom en miljard eller två utöver de bidrag dom får, vilket dom knappast kan slänga runt utan vidare.

Mr.I-love-AMD är i farten igen.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag tycker det här låter klockrent. AMD exponerar och fler får jobb och konsumenterna blir förmodligen glada. De får ju mycket i bidrag samt skatt så varför inte?

Jaaa jag får rätta dig N,doja??

"AMD exponerar" borde inte vara expanderar?eller?

MvH albanen:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
900 mille räcker nog inte ens. Det är dyrt å bygga i staterna med. Fan en basboll arena dom bygger där kostar ca 65 miljoner USD och det är mästadels betong byggnad och stål.
Eftersom jag jobbar på en fabrik som byger 3st nya arenor just nu i 100 miljonors klassen. Skulle tro det vi levererar motsvara nästan 200 miljoner och det bara i betong element. Skulle tippa motsvarande 50-60 miljoner USD totalt med montag och målning, inredning osv osv. Dom är visserligen stora men en fabrik för att göra processorer är nog framföralt mycket större sedan ska det köpas maskiner som är LÅGT från billiga. Så jag skulle nog lätt tro bygger i sig går löst på flera miljarder och säkert lika mö till för maskiner osv.
Smacka upp skiten är lågt från billigt heller.

Det må ksota för AMD men volymer är vad dom behöver. Dom behver inte den snabbaste processorn på marknade. Det dom behöver är volymer och bra pris/prestanda då kan dom som intel sluta avtal och konkurera på Intels villkor även om deras metoder är rätt fula (bara köpa deras processor er å igen annans) men då kanske intel får smaka lite kokurans. Kan AMD fördubbla tillverknigen och antal sålda processorer förblir den samma så kan dom ju rent teoretiskt fördubbla sina marknadsandelar och dom liggerp å ca 20 nu och har vart uppe i 25% så då kan dom bli ett ricktigt hot mot intel om dom kan sälja processorer i volymer till avsevärt lägre pris med samma prestanda.

Bra ord ^^ Antar att det är rätt att det får räcka med Volymer om AMD inte kan hålla sig bäst i prestanda

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Varför tillverka processorer i USA när alla andra tillverkar sina saker i Asien?

Hänger inte med här rikigt... hmmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Mr.I-love-AMD är i farten igen.

Väl argumenterat.

PS, om du inte märker sarkasmen är du blind

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jaaa jag får rätta dig N,doja??

"AMD exponerar" borde inte vara expanderar?eller?

MvH albanen:))

Det är helt rätt, exanderar skulle det stå. Tack. AMD skulle kunna exponera sin fabrik men hade blivit lite fel det också i detta case.

Mvh Albanen 2

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
900 mille räcker nog inte ens. Det är dyrt å bygga i staterna med. Fan en basboll arena dom bygger där kostar ca 65 miljoner USD och det är mästadels betong byggnad och stål.
Eftersom jag jobbar på en fabrik som byger 3st nya arenor just nu i 100 miljonors klassen. Skulle tro det vi levererar motsvara nästan 200 miljoner och det bara i betong element. Skulle tippa motsvarande 50-60 miljoner USD totalt med montag och målning, inredning osv osv. Dom är visserligen stora men en fabrik för att göra processorer är nog framföralt mycket större sedan ska det köpas maskiner som är LÅGT från billiga. Så jag skulle nog lätt tro bygger i sig går löst på flera miljarder och säkert lika mö till för maskiner osv.
Smacka upp skiten är lågt från billigt heller.

Det må ksota för AMD men volymer är vad dom behöver. Dom behver inte den snabbaste processorn på marknade. Det dom behöver är volymer och bra pris/prestanda då kan dom som intel sluta avtal och konkurera på Intels villkor även om deras metoder är rätt fula (bara köpa deras processor er å igen annans) men då kanske intel får smaka lite kokurans. Kan AMD fördubbla tillverknigen och antal sålda processorer förblir den samma så kan dom ju rent teoretiskt fördubbla sina marknadsandelar och dom liggerp å ca 20 nu och har vart uppe i 25% så då kan dom bli ett ricktigt hot mot intel om dom kan sälja processorer i volymer till avsevärt lägre pris med samma prestanda.

Här har vi ett bra exempel på vad det kostar att bygga en fabrik http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20071025corp....

Citat:

Intel Opens First High-Volume 45nm Microprocessor Manufacturing Factory
New $3 Billion Facility to Produce Processors with Intel 45nm Hafnium-based High-k Metal Gate Transistors

3 miljarder dollar, eller i runda slängor 18,5 miljarder svenska kronor