Piratkopieringen av mjukvara minskar i Sverige

Permalänk

komik på hög nivå
man baserar statestik på påhittad data

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Sveriges population ökar, dvs gör piratkopieringen det me. Och det finns inget de någonsin kan göra för att stoppa det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Sveriges population ökar, dvs gör piratkopieringen det me. Och det finns inget de någonsin kan göra för att stoppa det.

Faktiskt så går piratkopieringen neråt, tack vare både folk som omedvetet förstör nedladdningar för andra och medvetet. Någon sitter där med en krasslig disk eller med minnen något defekta, och tankar ner ett stort program via torrent etc. Disken skriver lite fel och en fil blir skadad, men man tankar ner hela och fortsätter att sprida filen. Kanske man seedar till en ratio på 10 som jag. Men sen kanske man har tankat upp den där trasiga filen till 200 andra personer och förstört hela nedladdningen för dem. Så raderar de skiten och struntar i det.

Alltså, antalet lyckade nedladdningar av piratkopierat material sjunker mycket även om inte antalet nedladdningar gör det. Eftersom man idag stöter på detta fel mycket mer än för ett år sedan.

Och sedan så sjunker ju viljan/kunskapen att piratkopiera när den nuvarande extrempiratkopieringsungdomen växer upp utan att lära sina efterföljare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Photoshop Elements 6.0 kostar under tusenlappen. Den som inte har råd med det har inte heller råd med en digitalkamera.
Photoshop CS3 kostar närmare tiotusen, så visst är det dyrt, men inte heller nödvändigt för andra än mer eller mindre proffsfotografer. Dessa har ofta en kamerautrustning för 40-50 tusen, och då kan nog det kännas mer motiverat att lägga tio på programvaran. CS3 har ofantligt kraftiga mjukvaror, säg det gratisprogram som utför lika mycket gratis, och med bibehållet resultat. Vill gärna ha det själv.

Jo, elements fungerar om man bara arbetar med bildredigering, men om man gör annat grafiskt än bildredigering så är Elements rätt värdelöst.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Photoshop skulle aldrig fått den status som den fått idag om det inte piratkopierades. Många företag tror jag säkert tjänar på att privatpersoner använder piratkopierade mjukvaror, eftersom företagen oftast köper in såna produkter som deras personal kan hantera.

Precis på samma sätt som Microsoft inte hade haft samma framgångar med Windows, det är skrattretande att dom ens försöker förneka det.

On topic:
Vad de inte verkar förstå är att drm och alla andra typer av skydd skadar mer än det hjälper. Jag bojkottar allt som har skydd av den typ att det hämmar mig i mitt användande. Till exempell skulle jag tveklöst köpt Mass Effect till pc innan men nu är jag inte lika säker eftersom EA/Bioware har gått ut med att de kommer kräva aktivering samt att man är begränsad på samma sätt som i Bioshock (såvida de inte tagit bort detta idag vill säga). Det är rätt så ironiskt när jag som köpare är den som drabbas och inte de som egentligen är avsedda, det om något skulle kunna få mig att skaffa en olaglig variant för att på så sätt slippa skydden som produkten jag köpte för pengar har.

Så jag hoppas innerligt att de inte feltolkar detta med att det är pågrund av skydden som kopieringen minskat för isf är de verkligen ute och cyklar. Svaret ligger nog snarare mer i att allt fler har skaffat konsol och att det än så länge inte är så utbrett med piratkopiering på Ps3/Xbox 360 och Wii, än så länge som sagt.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Faktiskt så går piratkopieringen neråt, tack vare både folk som omedvetet förstör nedladdningar för andra och medvetet. Någon sitter där med en krasslig disk eller med minnen något defekta, och tankar ner ett stort program via torrent etc. Disken skriver lite fel och en fil blir skadad, men man tankar ner hela och fortsätter att sprida filen. Kanske man seedar till en ratio på 10 som jag. Men sen kanske man har tankat upp den där trasiga filen till 200 andra personer och förstört hela nedladdningen för dem. Så raderar de skiten och struntar i det.

Alltså, antalet lyckade nedladdningar av piratkopierat material sjunker mycket även om inte antalet nedladdningar gör det. Eftersom man idag stöter på detta fel mycket mer än för ett år sedan.

Och sedan så sjunker ju viljan/kunskapen att piratkopiera när den nuvarande extrempiratkopieringsungdomen växer upp utan att lära sina efterföljare

Sant, men sedan så gynnar ju framtiden pirater grymmt mycket. Billigare datorer och snabbare hårdvara kombinerat med kommande bredband och nätverks möjligheter. Allt går ju en väg där kopiering kommer bli snabbare och enklare. Dock sammtidigt en väg där linux blir bättre och bättre alternativ till windows me för den delen. Om linux blir såpass stort att det kommer upp i samma skala som windows så tror jag att det kommer ändra marknaden en del. Och som det ser ut nu så går det inte sämmre iallafall för linux del.

Permalänk
Medlem

Jag tror att en viktig anledning till att piratkopieringen sjunker är att många program går att ersätta med gratis program.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Beror nog knappast på att vi svenskar börjat få dåligt samvete, utan snarare på att företagen har blivit bättre på att skydda sina produkter.

Eller så har produkterna blivit sämre.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Dags att dra igång torrentklienten igen då, kan ju inte låta oss hamna på långtner-listan!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jo antalet freeware program ökar ju samt blir bättre vilket automatiskt leder till att man väljer bort piratkopierad programvara.

Men de kommer säkerligen att vinkla detta till att människor bli mer "hederliga" tack vara det ökade trycket från upphovsrätttsindustrin och därmed få mera befogenheter från våra hjändöda politiker att inleda en större häxjakt.

Detta låter säker lite som konspirationsteorier men det har ju funkat för.
Ibland undrar man om de läser forumen och få insperation.

Permalänk
Medlem

Det är moraliskt förkastligt att piratkopiera istället för att använda freeware. I mitt tycke är det mycket värre än att pirakopiera då man är bra otacksam när man inte tar emot sådant som folk gjort gratis åt en

Personligen så har jag defintivit slutat använda piratkopierad mjukvara i mycket större utsträckning än tidigare till förmån för freeware. Imageburn istället för nero, pain.net istället för photoshop, ffdshow och dscaler istället för purevideo... Listan kan göras lång.

Permalänk
Medlem

Vad räknas som en normal statistik avvikelse i dessa fall, 1% låter som det lika gärna kan vara en avvikelse.
Å andra sidan har det poppat upp så många gratisalternativ att många inte ens behöver piratkopiera längre.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
Gimp?

Förstår inte folk som envisas med att stup i kvarten påstå att GIMP är likvärdigt med PS.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Ett operativsystem är trots allt en vettig investering (retail) och man får tillbaks minst 70% av inköpspriset när man säljer det på Tradera. Man slipper trixa med uppdateringar som är kontrollerade med WGA. Är man duktig med datorer och skiter i att spela spel så är Linux ett ännu bättre alternativ som inte kostar ett skit.

hahaha bilden är klockren. Förmodligen ser det ut så i datorrummen bland 95% av alla sweclockers läsare

WGA slipper man strul med med bara en reg fil på 1.04kb.

Jag har haft köpt XP PRO sen det kom ut och då har det följt med alla mina datorer och om formateringar sen dess, kommer inte ihåg när det började strula med registreringen av windows (eller om jag gjorde fel), då hitta jag reg filen och problem borta.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Förstår inte folk som envisas med att stup i kvarten påstå att GIMP är likvärdigt med PS.

Det är kanske inte likvärdigt men det är ett väldigt bra alternativ.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att nedgången beror på att folk blir mer lagliga, utan att numera finns det fria alternativ till programmen folk tidigare har piratkopierat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Förstår inte folk som envisas med att stup i kvarten påstå att GIMP är likvärdigt med PS.

Jag tänkte samma sak tidigare, men har ändrat mig. Så länge vi inte talar om Photoshops professionella varianter, vilka få här lagligt äger (piratversioner är irrelevanta i en sådan jämförelse), så har jag märkt att med lite vana kan jag göra samma saker, ibland t o m fler och inte sällan snabbare.

Vanan är både en vän och fiende!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jo, elements fungerar om man bara arbetar med bildredigering, men om man gör annat grafiskt än bildredigering så är Elements rätt värdelöst.

Kan så vara, men är inte Photoshopserien ämnade åt just bildredigering?