Exklusiva datortillverkare oense om AMD

Permalänk

De flesta som köper datorer idag skiter ju i om det sitter en AMD eller Intel i sin dator. Det är priset som räknas.
Sitter själv med en 6000+ i min HTPC och den funkar ju men hade hellre valt en 5600+ pga värmen men hade inte en sån hemma när vattenkylningen rasade och datorn slocknade.

Själv tycker jag att min Celeron på 1,4 funkar alldeles utmärkt i min bärbara, till epost, office och internet. (skriver på den nu)

Jag gillar datorer som funkar och funkar och funkar och funkar.....

Funderar på en Phenom 9850 i HTPC:n eftersom den funkar i moderkortet, kostar ju inte så mycket, drar dessutom lika mycket ström.

Jag gillar AMD och kommer fortsätta använda deras processorer. Har mycket Intel och kommer fortsätta med det också!

Så vilka som vinner olika benchmarks är ointressant för mig numera eftersom jag slutat klocka mina grejor pga värme och att jag använder mina datorer som HTPC:s.

Kanske börjar bli för gammal.....

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Min 5000+be köpte jag för 100 dollar när den kom, bara genom att höja multipliern kör jag den nu i 3GHz utan att volta. Hur stabil som helst och samma prestanda som 6000+ fast hur billig som helst och drar mycket mindre ström. Bästa köp jag någonsin gjort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niki
Har en amd athlon 2600+ och kan fortfarande spela de nya spelen. Anledningen till detta är grafikkortet som är geforce 7600 gs. Det tyder på att processorn inte är så viktig som den en gång varit.

Spelar du i menyn eller?

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Hjälpsam

Jag antar att han inte kör på högsta läget.
Även Crysis funkar på ett enklare grafikkort om man drar ned på godiset tillräkligt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag har AMD 4000+ (ej x2), 2 gigabyte ram och Radeon 1950, och jag kör Crysis med det 85% av allt på high, inget lagg.

Permalänk
Medlem

Gillar fortfarande innan AMD´s nya prollar skulle komma , dvs deras 3 cores och 4 core...
Alla amd fanboys sa att den skulle krossa intel C2D och allt annat dom hade , det sas även om ATI HD3000 serien.
Hur är det nu då ? HD3870X2 vs ETT 8800 GTS G92 ???
Jag kör då fortfarande på det som tilltalar mig , inget annat xD
Men jag måste hålla med om att ATI och Amd får börja pressa intel lite nu

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Jag har AMD 4000+ (ej x2), 2 gigabyte ram och Radeon 1950, och jag kör Crysis med det 85% av allt på high, inget lagg.

Inte så konstigt kanske då Lagg beror på din uppkoppling

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D - Corsair HX520W | Intel i7 920 @ 3.5ghz | 6Gb ram | Sparkle GeForce GTX 570 | Rampage II Extreme | 1 80gb Intel x25-m G2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomaz127
Inte så konstigt kanske då Lagg beror på din uppkoppling

Herregud...

___________________

Själv sitter jag på en AMD nu, men den är 4 år gammal och är en 3000+ 1.8ghz. Kan lira Cod 4 o sånt med 9800pro o 1gb ram men jag är så jävla less på kass grafik etc. Får snart min arbetslön och då ska en c2d inhandlas med lite annat gottagotta. Inte för att AMDn jag har har gjort nåt dåligt. Intel äger helt enkelt, tänker ju inte tröstköpa om jag ska ha en värstingdator.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomaz127
Inte så konstigt kanske då Lagg beror på din uppkoppling

Epic fail.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomaz127
Inte så konstigt kanske då Lagg beror på din uppkoppling

Tänkte bara vara en besserwisser och klargöra lite eftersom några svarade på ett (enligt mig) dumt sätt till ditt inlägg...

Lagg (eller om man kanske ska ha eng. stavning, lag ?!?) är ett namn på när saker händer senare än väntat, och det kan förstås bero på höga latenser i nätverk, men även på andra ställen ( trådlös mus någon ? ^^)... Dock så är det precis som du säger inte låg FPS, då varje frame fortfarande skapas i tid, bara att det skapas färre av dom vilket gör att det känns hackigt.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Det är väl kul att AMD uppmärksammas lite. Phenom är inte alls så dumma som många vill tro, och man får känslan av att de flesta ändå köper mer processorkraft än dem behöver. Sitter där och tro att din superöverklockade Q6600 ger dig "superflyt" i Bioshock eller UT3, när jag får exakt samma upplevelse med min 9850.

Permalänk

Man börjar ju fundera lite när nästan 2% svarar Intel Pentium/Celeron till vad man föredrar? Galet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkzar
lustigt alla hittils har föredragigt c2d processorn.

Nyaste arkitekturen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Så jäkla stor skillnad är det inte. Körde benchmarkdelen i truecrypt nyss och en Athlon X2 3600+ (den slöaste x2an?) var snabbare än E6400. Blev mäkta förvånad faktiskt, men antar att det beror på att benchmarken kör enbart i arbetsminnet.

I vilket fall så är skillnaderna små och mer teoretiska än praktiska.

Amd har haft andra problem genom tiderna. Nvidia är ett av dem.

Om testet körs i arbetsminnet är det föga förvånande att Athlon-processorn presterade bra. Det är just i minnesintensiva applikationer som Athlon skiner jämfört med Core2Duo arkitekturen. Detta eftersom Athlon har inbyggd minneskontroller, vilket Core2Duo inte har.
Jämför du prestanda i lite mer vanliga applikationer, så blir resultatet ett annat (då minnesprestandan ofta inte gör så vansinnigt mycket i verkliga applikationer).

Men jag kan hålla med någon tidigare talare som sade att bara för att Core2Duo presterar bäst just nu, betyder det inte att AMD's processorer är dåliga.
I mainstreamsegmentet (budget och mellansegmentet) presterar de nog så bra som sin motpart, till ett ofta billigare pris. Däremot i högre mellansegmentet och uppåt är det Core2 som gäller. Detta pga svala processorer, som presterar bättre per klockcykel och klockar högre än sin konkurrent.

Detta är inte så konstigt, Core2 har en nyare och effektivare arkitektur än Athlon, det är en liknande situation som var när Athlon introducerades och hade en nyare och effektivare arkitektur än P4 (dock är jag benägen att säga att skillnaden var större mellan Athlon och P4).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nyaste arkitekturen.

En gång i tiden var P4 nyaste arkitekturen oxå, det säger inte så mycket.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panGa
Ska man skratta eller gråta? Intel-fanboy.

Huh? Intel utpresterar ju AMD så vad ville du med din mening? Varför skall ni kidz alltid ta till ord som Fanboy så fort ni känner er lite pressade eller att ni har fel eller inget att sätta mot?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam

Även om Intels Quad presterar något bättre, är Phenom billigare och moderkort till Phenom är också billigare, så Phenom är en väldigt prisvärd proccessor.
När jag kollade hos DB senast var alla dess nyare Quad-core Phenom slut, så jag tror inte att dom säljer så dåligt heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Även om Intels Quad presterar något bättre är Phenom billigare och moderkort till Phenom är också billigare, så Phenom är en väldigt prisvärd proccessor.
När jag kollade hos DB senast var alla dess nyare Quad-core Phenom slut, så jag tror inte att dom säljer så dåligt heller.

Det beror på vilken Phenom du tittar på. Black edition av 9850 är varken prisväd, presterar bra eller strömsnål processor. Vi har haft denna diskussionen tidigare i forumet och ja, har man AMD plattform är Phenom en bra uppgradering men annars? Nja.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Man börjar ju fundera lite när nästan 2% svarar Intel Pentium/Celeron till vad man föredrar? Galet.

Det kan väl ligga en mängd olika orsaker bakom, och beror ju helt på hur man ser på det. Prestanda per krona/stabilitet/överklockningsmöjligheter/osv, alla ger ju i princip olika svar.

Jag har en P2 333MHz processor hemma i en burk och den är exempelvis helt passivt kyld och helt otroligt stabil. 1 års uptime på den och den tuffar på som om den precis blivit startad.

Det stod vilken man själv föredrar (sen får man väl avgöra själv vad man prioriterar), därför finns det inget rätt svar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det beror på vilken Phenom du tittar på. Black edition av 9850 är varken prisväd, presterar bra eller strömsnål processor. Vi har haft denna diskussionen tidigare i forumet och ja, har man AMD plattform är Phenom en bra uppgradering men annars? Nja.

Nja, om man vill ha en billig Quad platform är dom inte heller så dumma eller hur? speciellt 9550 som drar 95W och funkar även på billigare moderkort.
Men jag håller med om att 9850 nog är mest intressant för uppgradering eller dom som vill ha just AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Skall man ha en värstingspelburk eller klocka hårt finns bara ett val, Intel. HTPC eller billig surfmaskin åt päronen så finns bara ett val, AMD.

I övriga fall så får man väga för och nackdelar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Huh? Intel utpresterar ju AMD så vad ville du med din mening? Varför skall ni kidz alltid ta till ord som Fanboy så fort ni känner er lite pressade eller att ni har fel eller inget att sätta mot?

Att påstå att AMD inte vet vad prestanda heter, trots att dem varit prestandaledande i flera år tidigare, var ett rent löjligt påstående, så du tycker det är konstigt att han blev påhoppad?

Sen att du själv använder ett ord som "kidz"... Nog sagt.

Permalänk
Medlem

För att dra ner alla (läs vissa ) på jorden igen:

Prestandakronan MÅSTE byta plats då och då annars försvinner allt vad konkurrens heter. AMD hade den snabbaste cpun med K8, Intel leder nu med C2D. Förhoppningsvis får AMD mera mark iom Bulldozer och jämnar ut marknaden.

Kollar man på prisvärda system så leder (som jag sa igår) AMD helt klart då man får ett system som klarar HL2 (5000+ BE, 4GB ram, 780G baserat mobo med integrerat graffe) för 2000:- och då tar jag ett mobo som är lite dyrare men har flera feats och funktioner.

Oavsett om man är fanboy eller inte så ska AMD ha en eloge för lanseringen av K8. Då var inte frågan om dubbelt pris för de cpuer som låg snäppet över intels "bara för man kunde". Priserna var på ett ganska bra sätt satta efter sina egna cpuer och hur dom presterade i förhållande till varandra (självklart var det ingen linjär prissättning men det är det aldrig).

Att säga att AMDs processorer är dåliga för att Intels är snabbare är ju helt befängt. Jag antar att ni sitter på bil-forum och säger att mer eller mindre alla bilar är dåliga för att F1 bilarna är snabbast?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Jag har AMD 4000+ (ej x2), 2 gigabyte ram och Radeon 1950, och jag kör Crysis med det 85% av allt på high, inget lagg.

Jag antar att du menar i upplösningen 240x320, jag har själv samma kort och det klarar inte av ens i närheten av 85% high. Det ser vi ganska så klart och tydligt i de senaste 452 000 testerna.

Vad det gäller att spela på singelcore så har jag både en Celeron 420 i 3 ghz och en athlon 4000+ i 2,6 ghz ingen av dom klarar av bra fysik i spelet. Fysiken är kanske spelets viktigaste del enligt mig och även det som plågar cpu. Men utan fysik så fungerar det helt ok. Men det laggar ihop som fan ibland på grund av grafikkortet. Men mitt gamla 8800gts 640mb klarade iofs inte av 85% på high heller.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Best bang for the buck är ju C2d, att rösta på något annat är bara dum fanboyism.
Jag bryr mig överhuvudtaget inte om vilken typ av processor jag trycker in i min burk, så länge det är den som ger mest prestanda för pengarna med överklockning inräknat.

Jag vill nog påstå att mängden användare som bryr sej om klockningspotential är försvinnande liten, så det har liksom ingen större betydelse.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Jag antar att du menar i upplösningen 240x320, jag har själv samma kort och det klarar inte av ens i närheten av 85% high. Det ser vi ganska så klart och tydligt i de senaste 452 000 testerna.

Vad det gäller att spela på singelcore så har jag både en Celeron 420 i 3 ghz och en athlon 4000+ i 2,6 ghz ingen av dom klarar av bra fysik i spelet. Fysiken är kanske spelets viktigaste del enligt mig och även det som plågar cpu. Men utan fysik så fungerar det helt ok. Men det laggar ihop som fan ibland på grund av grafikkortet. Men mitt gamla 8800gts 640mb klarade iofs inte av 85% på high heller.

Han kör förmodligen samma upplösning som han kör duke nukem, t ex 192*256...
Och seda har han skrivit in något tweak han inte vet vad det gör som gör att "very low settings" verkar vara high i menyn...

Permalänk
Medlem

Det enda felet med AMD är reklam om man tittar på verkligheten så ser man reklam om intel varumärket nästan överallt.
Och det förknippar många med att det är en dator och på grafik sidan är nividia som syns mest!!.
Tänk om amd kunde synas bättre och visa att intel inte är en dator utan en del av den så tror jag att amd skulle vinna på detta det är min åsikt iaf.

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Även om Intels Quad presterar något bättre

Det beror helt på vilka program som körs.
Många använder winrar gissar jag? har för mig att deras komprimeringsalgoritm inte är speciellt komplicerad. körs den trådat som kommer phenom gå snabbare än Intels quad. De flesta officeapplikationer är också något som flyter bättre på phenom. Möjligen kör exempelvis word (gissar nu) rättstavningen i bakgrunden i egen tråd. Skillnaderna är dock så små att de aldrig märks för en användare.

Spel är en typ av program som gillar cache och så länge spelen inte skalar bra till olika processorer har intel en fördel.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.