Välgörenhetsdator får Windows

Permalänk
Medlem

Hmm..... Men de vuxna då, vad får de? :s

Permalänk
Medlem

pft.. och nu kan den inte nätverka längre tack vare failware, varför blev jag inte förvånad.

och Windows kommer säkert harva sönder flashminnet i burken långt innan batteriet är slut.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

5 spann pa att "show source"-knappen forsvinner fran de med windows. Det var ju den enda coola funktionen de hade (+att de skulle tala maskindisk med locket oppet utan at ga sonder)

Permalänk
Avstängd

Jag kunde redan när jag såg rubriken lista ut att denna tråd skulle stormas av linux-lovers. Seriöst, ska man lära 4:e världen de mest komplicerade OSet eller de som är standard och enklast i världen? Vill dom köra med linux så är de väl bara för dom att ladda ner de, de är ju trots allt gratis <---- Ta de inte på allvar, de är ett skämt!!!

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Tycker det är humor att microsoft baserar oset på XP som dom kämpar så för att aveckla, hotar med "end of sale" och "end of life". Borde dom inte köra med vista istället...

eller kan det vara så att microsofts flaggskepp Vista inte går att köra på en liten reurssnål dator eller ens anpassas för att göra det.

Tycker det blir ännu mer roligt när rubriken ovanför på första sidan är "Microsoft tycker att Vista är missförstått"

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det finns många goda argument och säkert myriader med dåliga...
För det första är $3 inte försumbart om man ska distribuera en dator över hela världen till fattiga länder. Men det är inte det viktigaste skälet. En av de största anledningarna är att med GNU gör man sig inte beroende av en och samma leverantör och öppen mjukvara låter alla utveckla produkten efter behov. Microsoft kan när som helst dra in stödet för XP för denna plattform och XP är mer av monokultur än aldrig så enhetlig GNU. Monokultur är inte bra av säkerhetsskäl av exakt samma orsaker som undervaccinering inte är bra; en smitta sprider sig effektivare och alla blir mer sårbara. GNU på billiga laptops kan stimulera mikroekonomi såväl som makroekonomi genom att olika distributioner och supportavtal kan växa fram på ett mycket mer dynamiskt sätt än vad som kan ske med proprietär mjukvara från en leverantör. GNU stimlulerar lättare en modern växande marknadsekonomi än vad ett monopol kan göra. GNU/Linux är också rent tekniskt många gånger överlägset MS-plattformarna och antalet möjliga gränssnitt och konfiguerationsmöjligheter borgar för att lättare anpassa produkten till olika länder, olika kulturer där datorn inte är vardag. Dina och mina ogrundade antaganden om hur en "användarvänlig" produkt ser ut behöver inte vara tillämplig på alla marknader. Genom att använda öppen mjukvara kan var och en lokalt, regionalt och globalt anpassa produkten efter behov med avseende på allt från hårdvarunära teknikintensiva nivåer till användargränssnitt och "look-and-feel". Att försöka låsa fast nya växande marknader till en stängd produkt som utvecklas centralt av ett enda företag är en form av protektionism som alla, utom möjligen Microsoft, förlorar på i längden.

Det finns alltså kostnadsskäl, säkerhetsskäl, demokratiskäl, användarskäl, konkurrensskäl, osv, för öppen mjukvara. Det måste inte vara GNU/Linux, men själva principen att operativsystemet bör vara öppet är viktig.

Vettefan om jag skulle vilja kalla Stallman och co för slagkämpar för demokrati, hade Stallman fått som han ville hade alla tänkt och gjort som Stallman gör.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Avstängd

Om vi snackar datorer i Afrika (?) så äre GL HF.

Man kan ju förfan inte ens lära dom att HIV är dåigt och KONDOM är bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Vettefan om jag skulle vilja kalla Stallman och co för slagkämpar för demokrati, hade Stallman fått som han ville hade alla tänkt och gjort som Stallman gör.

Men om du sätter Stallman i förhållande till den som mest av allt personifierar hans motståndare, Steve Ballmer, så tror jag vi kan vara överens om att hans egocentriska och smått fanatiska inriktning behövs. Med en extrem pol krävs det en lika extrem för att balans ska nås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det finns många goda argument och säkert myriader med dåliga...
För det första är $3 inte försumbart om man ska distribuera en dator över hela världen till fattiga länder. Men det är inte det viktigaste skälet. En av de största anledningarna är att med GNU gör man sig inte beroende av en och samma leverantör och öppen mjukvara låter alla utveckla produkten efter behov. Microsoft kan när som helst dra in stödet för XP för denna plattform och XP är mer av monokultur än aldrig så enhetlig GNU. Monokultur är inte bra av säkerhetsskäl av exakt samma orsaker som undervaccinering inte är bra; en smitta sprider sig effektivare och alla blir mer sårbara. GNU på billiga laptops kan stimulera mikroekonomi såväl som makroekonomi genom att olika distributioner och supportavtal kan växa fram på ett mycket mer dynamiskt sätt än vad som kan ske med proprietär mjukvara från en leverantör. GNU stimlulerar lättare en modern växande marknadsekonomi än vad ett monopol kan göra. GNU/Linux är också rent tekniskt många gånger överlägset MS-plattformarna och antalet möjliga gränssnitt och konfiguerationsmöjligheter borgar för att lättare anpassa produkten till olika länder, olika kulturer där datorn inte är vardag. Dina och mina ogrundade antaganden om hur en "användarvänlig" produkt ser ut behöver inte vara tillämplig på alla marknader. Genom att använda öppen mjukvara kan var och en lokalt, regionalt och globalt anpassa produkten efter behov med avseende på allt från hårdvarunära teknikintensiva nivåer till användargränssnitt och "look-and-feel". Att försöka låsa fast nya växande marknader till en stängd produkt som utvecklas centralt av ett enda företag är en form av protektionism som alla, utom möjligen Microsoft, förlorar på i längden.

Det finns alltså kostnadsskäl, säkerhetsskäl, demokratiskäl, användarskäl, konkurrensskäl, osv, för öppen mjukvara. Det måste inte vara GNU/Linux, men själva principen att operativsystemet bör vara öppet är viktig.

Håller med dig till punkt och prickar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Denna nyhet kom lite som en överasskning. Visste inte vad detta var, men idag(fredag) var jag på tekniska museet o då visade dem den där datorn och vad den är tillför och nu kommer det helt plötsligt en uppdatering till denna dator för studernade ^^. Nice att slumpen gör så att man får nyheter om denna produkt på en dag, då man inte visste att den fanns förut ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Seriöst, ska man lära 4:e världen de mest komplicerade OSet eller de som är standard och enklast i världen?

Vill dom köra med linux så är de väl bara för dom att ladda ner de, de är ju trots allt gratis

<---- Ta de inte på allvar, de är ett skämt!!!

du har inte lyckats fila av Microsofts bojor och smita iväg en dag eller så dom senaste 3 åren eller hur?

kanske det, men om man nu redan betalt 60kr för nått man inte använder är ju inte heller det man använder istället lika billigt som det kunde vara längre.

detta är inget att skämta om! ... ( ) <-- går inte att spoilermärka smilisar tyvärr.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pointstiveise
Om vi snackar datorer i Afrika (?) så äre GL HF.

Man kan ju förfan inte ens lära dom att HIV är dåigt och KONDOM är bra.

Du kan ju inte ha alla hästar hemma, som kommenterar så dumt.
Du har missat kolla på nyheterna hela ditt liv eller?
Men du kanske allmänt bara inte bryr dig om omvärlden att du dömer ut hela AFRIKA för att sakna din "visdom"?

Kvinnor blir våldtagna,köns stympade bland annat och du tror HIV spridningen har med att kvinnan eller våldtäkts mannen saknar din "intelligens" för veta något angående skyddat sex eller att HIV är dödligt?

Det sprids även HIV runt om i världen om du nu missat det med...

Ibland undrar man hur folk i ett land som sverige kan va så outvecklade.

Håll dina idiotiska kommentarer/tankar inom cs världen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Hmm..... Men de vuxna då, vad får de? :s

Högre utbildade barn som kan göra en skillnad för deras land.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Men om du sätter Stallman i förhållande till den som mest av allt personifierar hans motståndare, Steve Ballmer, så tror jag vi kan vara överens om att hans egocentriska och smått fanatiska inriktning behövs. Med en extrem pol krävs det en lika extrem för att balans ska nås.

Tar tamigfan Ballmer före Stallman vilken dag i veckan som helst.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Vettefan om jag skulle vilja kalla Stallman och co för slagkämpar för demokrati, hade Stallman fått som han ville hade alla tänkt och gjort som Stallman gör.

Stallman må vara en dogmatisk knäppgök. Men jag har ju inte heller skrivit något om honom eller ett påstått att öppna program skulle vara "slagkämpar" för demokrati. Stallman är en dogmatisk knäppgök, men det gör inte öppen mjukvara till dåligt. Vi har BSD också...

Det är inte främst för att öppen mjukvara är så jäkla bra som OLPC bör ha sådan. Det är främst för att stängd mjukvara är behäftad med så många fel, problem och svårigheter i allt från implementation av standarder, proprietära lösningar, etc till säkerhet och möjlighet för anpassning och oberoende av en enskild leverantör.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
WORD!
Är ju som sagt rätt uppenbart att deras NÄSTAN gratis windows erbjuds för att faställa en säker inkomst i framtiden. Linux/GNU är nog största hotat mot MS nånsin. OS X användcer ju mö från GNU med så bevisar ju bra hur bra å anspassnigsbar GNU och GPL lcensen är.
Har iget mot MS å dom får gärna leva kvar för utveckligens skull men mja bra os gör dom inte tycker jag. För mö lulul.

WORD!

Ska va linux. Själv lärde jag mig MS. Därav kan jag för lite för att vilja övergå till Linux/GNU.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Stallman må vara en dogmatisk knäppgök. Men jag har ju inte heller skrivit något om honom eller ett påstått att öppna program skulle vara "slagkämpar" för demokrati. Stallman är en dogmatisk knäppgök, men det gör inte öppen mjukvara till dåligt. Vi har BSD också...

Det är inte främst för att öppen mjukvara är så jäkla bra som OLPC bör ha sådan. Det är främst för att stängd mjukvara är behäftad med så många fel, problem och svårigheter i allt från implementation av standarder, proprietära lösningar, etc till säkerhet och möjlighet för anpassning och oberoende av en enskild leverantör.

nej du ordade inte om Stallman med kohorter via namn med det är tamigfan helt omöjligt att skilja GNU från dessa, BSD är ett klart bättre alternativ iaf om man vill slippa ideologisk krigsföring på en högre nivå.
Sen vettefan om jag är direkt beredd att hålla med om implementationsproblem med stängd mjukvara, standarder som inte följs okej det är väl ett problem om man gör det till ett, men jag tror inte småkidsen i Guatemala eller något annat gudsförgätet skithål bryr sig om IE läser HTML korrekt,det är och förblir ett I-landsproblem som vi försöker pracka på stackars ungar som är i behov av grundläggande datorkundskaper.

Det ultimata hade ju varit att ta fram ett eget alternativ till dessa datorer, för kunniga programerare har både open source världen och den klart mer pengadrivna sidan kunnat erbjuda och i allvarlighetens namn hur jävla avancerade OS behöver dessa datorer egentligen.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
WORD!

Ska va linux. Själv lärde jag mig MS. Därav kan jag för lite för att vilja övergå till Linux/GNU.

Hum bara för man kör ett MS OS som försat OS betyder ju itne att man kan lära sig nya. Rent statisktiskt är det lättare att lära sig nya OS om man redan kan ett.

Jag började med windows 95 hemma, dock kört en del 3.1 och 3.11 i skolan och annan skit på antika reliker tom föra 286 tiden men a lärde väl sig inte allt för mö på det hehe. Testade lite mac också hos bekanta.
Men windows 95 var det första OS vi hade på en egen dator hemma. Sedan vart det så klart hela 98 serien och ME och win 2K och sedan XP och efter det så gickjag över till linux ca 2001 tror jag eller så. hade i alla fall en relativt ny XP 1800+ då.

Efter det köpte jagm ig en mac några år senare och kört lite OS X men blev snart att man la in packetsystem och kompilerade in deverse program man körde under linux osv.

Så lära sig nya OS är inte så attans svårt igäntligen. Igäntligen lär man sig iget os fullt ut heller för den delen.

Sedan ahr jag testat å belat med andra OS genom tiderna med.

Och DOS klassas inte som nåt OS det är ett disk operating system

Sedan har man ju testat vista. Både själv dock kör jag det inte på nån burk nu. Dock isntallerade och confade jag det på morsans å farsans burk å så.

Fördelen med å lära sig flera OS å testa lite är att det blir lättare å lättare å lära sig andra OS så man kan göra nåt producktivt med dom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Måste dom förpesta världen med wndows? Tänk alal utväckligsländer som har mer folk än europa och staterna i hop som skulle köra linux/gnu. Då skulle MS få det svårt om 10 år när dessa mäniskor växt upp å kanske fått ekonomin å köpa dator te sig själv å sina kommande barn. MS är väl skraja att dom inte kommer få sälja windows till dessa länder sedan då igen skulle vilja ha skiten eller vet hur det fugnerar då alla kört linux i 10+ år

Du har så rätt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin